Cartierul Iris va avea centrul în Piața Karl Liebknecht. Cum se va dezvolta întreaga zonă. Apar terase și sensuri unice pe străzi - FOTO
Programul Oraș pentru pietoni ajunge în cartierul Iris, în zona Pieței Karl Liebknecht și a străzilor adiacente. Aceasta a fost tema dezbaterii publice online a Centrului de Inovare și Imaginație Civică (CIIC) de joi, 25 martie 2021. Conceptul de amenajare propus acoperă o suprafață de aproximativ 23.500 mp aflată în domeniul public al municipiului și care cuprinde: Piața Karl Liebknecht, strada Războieni, strada Puieților, strada Gheorghe Asachi, strada Spiru Haret, strada Postăvarul, strada Nicolae Românul, strada Iris (parțial), Parcul Iris.
Boc: Anul 2021 este anul cartierelor
”Anul 2021 va fi anul cartierelor la Cluj-Napoca. Avem în plan zona cartierelor Iris, Dâmbul Rotund, Gară. Pe componenta Oraș pentru pietoni ne dorim amenajarea unor legături pietonale între Piața Liebknecht - Parcul Iris și străzile adiacente. De asemenea, avem în proiect amenajarea de coridoare verzi-albastre: mobilitate sustenabilă de-a lungul cursurilor de apă. Pentru culoarul de mobilitate de-a lungul Someşului - etapa 2 - Parcul Feroviarilor şi Parcul Armătura ne aflăm la faza de licitație pentru execuția lucrărilor: avem cinci oferte în evaluare și am câștigat o contestație la CNSC. În privința parcului Armătura suntem tot în faza de licitație pentru execuția lucrărilor, avem 4 oferte în evaluare și estimăm că în 2021 vom începe lucrările. Pentru culoar de mobilitate de-a lungul Someşului - etapa 3 - zona de la Parcul Armătura şi până la podul Fabricii şi pârâul Chinteni (tronson Someş - str. Oaşului) suntem în faza de achiziție a documentației tehnice”, a explicat primarul Emil Boc.
Dâmbul Rotund va fi dezvoltat și vor fi refăcute unele străzi
În ceea ce privește modernizarea străzilor, în cartierul Dâmbul Rotund urmează să aibă loc lucrări pe următoarele: Gheorghe Sion, Cucului, Privighetorii, Ionel Teodoreanu. De asemenea, în cartierele Iris și Dâmbul Rotund se vor executa lucrări de întreținere pe mai multe străzi, sunt prevăzute lucrări de modernizare a sistemului de iluminat public, dar și în domeniul siguranței circulației și spațiilor verzi ori în cel al educației prin diverse intervenții de modernizare, extindere și amenajare unități de învățământ.
”În fiecare zonă unde există dezvoltări imobiliare ne îngrijim de două lucruri: să promovăm o dimensiune verde, nepoluantă a orașului prin studiile de trafic astfel încât să se facă străzile, bulevardele, trotuarele la dimensiunile corespunzătoare, iar pe de altă parte să avem la 20 de minute de mers pe jos toate facilitățile importante: creșă, grădiniță, parc, centru de cartier. Calitatea vieții va crește în fiecare cartier, ne dorim ca acest oraș să își păstreze calitatea locuirii și să rămână oraș de referință în România și în Uniunea Europeană”, a mai subliniat primarul Emil Boc.
”În ceea ce privește calendarul acestui proiect, ne propunem ca în vara acestui an să finalizăm studiul de fezabilitate și ulterior să lansăm licitația de proiectare și execuție. Dacă nu vor fi contestații, există posibilitatea ca de anul viitor să începem lucrările la reamenajarea acestor spații publice din cartierul Iris, cu mențiunea că ne dorim ca acest proiect să fie finanțat din fonduri europene, pe noile programe pregătite de la nivel european sau național”, a explicat Ovidiu Cîmpean, coordonatorul CIIC și director de dezvoltare în cadrul Primăriei Cluj-Napoca.
Studiul realizat de proiectanții Planwerk urmărește îmbunătățirea calității locurii, a mobilității și a factorilor de mediu în cartierul Iris, prin optimizarea rețelei de spații publice și spații verzi. Piața Karl Liebknecht și Parcul Iris primesc o atenție specială, în încercarea de le reda și consolida rolul inițial de centru, respectiv de sub-centru de cartier. Este utilizată resursa dată de domeniul public care, prin reorganizare și eficientizare, poate acomoda spații și amenajări noi și poate astfel deservi mai bine principala funcțiune a zonei, cea rezidențială. Sunt prioritizate componetele pietonale, velo și vegetale ale spațiului public, fără însă a pierde din vedere fluiditatea și siguranța traficului motorizat. Se propune, de asemenea, implementarea de tehnologii urbane moderne, performante energetic și informațional, orientate spre o evoluție sustenabilă a cartierului și a orașului în ansamblu: iluminat LED, facilități pentru vehicule electrice, sisteme wifi etc.
Pentru salvarea zonei ar urma să fie implementat un sistem de sensuri unice, iar șoferii nu vor mai folosi străzile ca spațiu de tranzit. ”Sistemul de sensuri unice va avea numai o bandă pe sens, dar va dezavantaja traficul de tranzit. Nu va mai fi avantajos pentru cineva să folosească străzile rezidențiale ca scurtătură, pentru a evita blocajele de trafic de pe arterele mari, ceea ce va favoriza calitatea locuirii în această zonă”, a spus arhitectul Planwerk, Tiberiu Ciolacu.
Strada Războieni este organizată cu sens unic spre vest, strada Puieților este organizată cu sens unic spre nord. strada Gheorghe Asachi spre vest, strada Spiru Haret spre sud, strada Postăvaru și Nicolae Românu, spre Sud, iar strada Iris de la Est spre Vest.
Piața Karl Liebknecht va deveni un centru de cartier. ”Scuarul pietonal de pe latura de Est se pietonalizează și va deveni adevăratul centru de cartier, principalul loc de întâlnire. Este gândit cu mobilier urban, o mică amenajare cu apă. Parterul clădirilor va beneficia de terase care se vor putea extinde spre exterior”, a mai spus arhitectul.
Dezbaterea dedicată cartierului Iris a fost parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).
5 Comentarii
Astia chiar au luat-o razna...cica”Oras pentru Pietoni”....?! Deci singura solutie ar fi sa ne vindem masinile.
In fiecare an a fost anul cartierelor, mincinosu belegarului calului!
Ceva interese?
Scrie cineva urat?
Pot veni la terasa din centru pana-n dâmb?
Asa este prezentat de parca piata aia ar avea 500m latime exact cum sunt prezentate la unele pensiuni piscinele in poza pare de 20m si in realitate o mocirla de 5m
Si cine investeste in aceste terase daca nu are voie sa le deschida ca cica Covid?
Sau le face Primaria pe banii nostri ca sa le tina inchise?