Miercuri 25 Decembrie

Ce poate face RATUC pentru a prelua transportul din Florești și Apahida? Cât vor fi abonamentele și unde sunt PROBLEMELE?

 

Directorul RATUC Cluj, Liviu Neag, a vorbit la emisiunea Știri de Cluj LIVE cu realizatoarea Delia Cărbune despre controversatul proiect prin care regia ar urma să preia transportul în comun din Florești și Apahida.

 

Tot în emisiunea Știri de Cluj LIVE, președintele Consiliului Județean Cluj, Horea Uioreanu, a declarat că nu ar fi de acord ca RATUC să preia transportul public în aceste comune pentru că trebuie făcută o licitație, la care RATUC nu poate circula pentru că este regie autonomă.

 

Horea Uioreanu a mai spus că RATUC nu dispune de un  parc auto suficient pentru a opera pe toate aceste comune.

 

Toate aceste probleme au fost explicate de Liviu Neag, care a spus că se teme ca licențele actuale, ale operatorilor privați, să fie prelungite la nesfârșit.

 

La nivel central s-au prelungit aceste licențe de transport până la finele anului 2013 și sperăm că nu vor apărea surprize și să le prelungească încă o dată. Noi până la expirarea licențelor e clar că nu putem intra.

 

 Din punct de vedere legal există soluție, altfel acești primari care au aderat la această Asociație metropolitană nu făceau pasul. Uniunea Europeană ne cere acest lucru. Directiva 97 a UE, dacă nu greșesc, care spune clar să se asocieze cât mai multe administrații locale pentru a putea face proiecte cât mai ample și pentru care banii europeni vin mult mai bine și să se facă un lucru pentru o zonă cât mai întinsă. Sper să fim înțeleși, pentru că nu cred că e important să avem ambiții, ci să găsim soluții”, a explicat Liviu Neag, directorul RATUC Cluj.

 

Întrebat de moderatoarea emisiunii, Delia Cărbune, dacă legislația românească spune că este obligatoriu ca aceste licențe de transport în comun să fie scoase la licitație, Liviu Neag a confirmat, dar a precizat că ”tot legislația românescă spune că acolo unde mai multe administrații publice se asociază, cazul de la Cluj, dacă una din administrațiile care au intrat în această nouă asociație are un operator de transport, i se pot atribui acestui operator de transport direct aceste trasee, cu condiția să fie societate comercială. Acuma STOP. RATUC -ul este regie, dar nu trebuie să ne speriem, nu mă feresc să vă spun că la nivel de administrație locală au fost deja discuții și domnul primar Emil Boc vrea să transforme RATUC -ul în societate pe acțiuni, cu asociat unic Primăria, pentru că tot patrimoniul pe care îl administrează RATUC este al Primăriei, nu este al RATUC. RATUC este o proprietate a municipiului Cluj-Napoca. 

 

E necesar ca eu să fiu SA (n.red. societate pe acțiuni). Procedurile nu sunt complicate. Trebuie un statut al noului SA și în câteva săptămâni RATUC poate avea noul statut printr-o hotărâre a consiliului local. Avem specialiști care pot face rapid noul statut”.

 

În legătură cu numărul de autobuze și frecvența acestora, Liviu Neag a dat ca exemplu traseul Cluj-Napoca - Baciu, deservit cu 8 autobuze articulate.  

 

Noi am făcut un calcul de trasee pentru comunele care au intrat în această asociere. Ar fi undeva la 15 - 17 autobuze necesare pe tot traseul. Intervalele ar fi și mai mici de 30 de minute. La ora actuală noi deservim Baciul și pot să vă spun că dimineața sunt 8 autobuze articulate, pe linia 31. Nu facem față uneori pentru că se blochează în trafic. Mergem până la intersecția Corneliu Coposu cu strada Tudor Vladimirescu, acolo vom solicita consiliului local să instituie un sens giratoriu să putem face și un 31 scurt până când se vor rezolva problemele de trafic. Parcul pe care îl avem ne permite să deservim aceste trasee, în comunele limitrofe”, a spus Liviu Neag. 

 

Întrebat cât ar costa biletele până în Apahida și Florești, directorul RATUC a spus că: ”S-au făcut unele calcule la prețurile actuale. Tarifele vor fi cu ceva mai jos decât cele actuale. Floreștiul este undeva la 3,5 lei - 4 lei acum și va fi undeva la 3 lei un bilet. Floreștiul fiind una dintre cele mai mari comune și cu probleme de trafic. 

 

Eu vreau să îi aduc pe floreșteni până la un nod de circulație al RATUC, de unde ei să aibă legături cu tot Clujul. Acest nod ar putea fi în Mănăștur sau în zona centrală, dar această zonă este mai grea. Vrem să le facem un bonus ca în prețul unui abonament pe care îl avem să le dăm și o linie la alegere, pe lângă abonamentul Cluj - Florești. Vin până în Cluj-Napoca se dau jos și au legătură în orice zonă a Clujului. Nu mai poartă grija aboamentului și al biletului. Acest abonament ar fi cel mult la actualul preț pe ruta Cluj-Florești, undeva la 80 de lei, parcă. Nu știu exact. 

 

Zona Apahida este mult mai lejeră. O dată cu centura de Apahida avem un flux mult mai bun, față de ceea ce se întâmplă pe relația Florești. Din Apahida am putea să îi aducem până în Piața Mărăști, unde avem suficiente linii și oamenii să plece unde vor. Am evita să tot aglometăm Clujul. Sunt momente când stațiile sunt blocate din cauza unor acte de indisciplină. Se fac eforturi mari pentru a intra în alveole. 

 

Prețul pentru Apahida este mare. Acum este la 135 de lei, un abonament, dacă nu greșesc. Noi am putea coborî mult mai jos și să includem și o linie la alegere în oraș. Repet, toți acești oameni care vin în Cluj-Napoca au nevoie de a merge în diverse zone. Prețul maxim al unui abonament ar fi de 120 de lei. 

 

Apahida se pretează și pentru transportul electric. E linie dreaptă și ecartamentul străzii este foarte bun. Apahida s-ar preta la transportul cu troleibuzul. Primarul din Apahida mi-a spus că s-ar asocia la acest lucru”, a mai spus Liviu Neag. 

 

Directorul RATUC a mai afirmat că pe Asociația metropolitană ar putea fi trase și finanțări europene. ”Scopul acesei asociții este ca, în câțiva ani, pe toată zona asta metropolitană să fie un transport integrat, în care prețul abonamentului și al biletului să fie același și pentru clujean și pentru floreșean, pentru toată lumea. Actualul proiect de ticketing face parte din etapa întâi, în Cluj-Napoca, iar ulterior va fi și un proiect în zona metropolitană. Se pot atrage și fonduri europene pe această asociație și lucrurile se pot dezvolta”, a mai completat directorul Liviu Neag.

Comentarii Facebook