Centura Metropolitană are, în sfârșit, constructor! S-a desemnat câștigătorul, dar Clujul riscă să piardă banii europeni: „Trebuia anulată licitația!”


A fost ales constructorul Centurii Metropolitane, dar Clujul riscă să piardă banii europeni! Asociația Pro Infrastructură: Licitația ar fi trebuit anulată din nou”

Asociația Pro Infrastructură spune că gruparea de companii condusă de Dimex ar fi fost desemnată câștigătoarea licitației pentru Centura Metropolitană, dar există motive serioase de  îngrijorare privind finalizarea lucrărilor.

Conform datelor disponibile pe portalul SEAP și informațiilor noastre, marți, 18 februarie 2025, a fost desemnat câștigătorul pentru proiectarea și execuția tronsonului cuprins între nodurile 5 și 18 al Centurii Metropolitane Cluj-Napoca (CMC). Este vorba de unicul ofertant, bistrițenii de la Dimex în asociere cu două companii plus alți 19 subcontractori balcanici.” transmite Asociația Pro Infrastructură.

Într-adevăr, platforma de licitații arată că selecția câștigătorului ar fi fost făcută în 18.02.2024, însă nu specifică rezultatul. Fiind vorba de un singur ofertant, însă, dacă nu a existat vreun viciu de procedură care să ducă la anulare, doar asocierea condusă de firma bistrițeană Dimex putea câștiga.

licitatie centura metropolitana.JPG

Este un moment foarte important, după 7 ani de la preluarea proiectului de către Primăria Cluj-Napoca: 5 ani de studii și 2 ani de licitații, din care două ratate. Însă asociația Pro Infrastructură trage mai multe semnale de alarmă:

La prima vedere, vestea e îmbucurătoare. Dar, la o analiză mai atentă, avem mai multe motive serioase de îngrijorare:

  • (in)capacitatea antreprenorului Dimex
  • riscul de pierdere a fondurilor europene
  • costurile neeligibile enorme care trebuie plătite de stat ” spun cei de la Asociația care urmărește stadiul lucrărilor la drumurile din România.

Performanța Dimex, sub semnul întrebării, referitor la Centura Metropolitană a Clujului

Compania Dimex, deja responsabilă de un mini-lot de 5 kilometri pe drumul expres Tureni, a înregistrat întârzieri majore. Deși termenul contractual era februarie 2025, finalizarea proiectului a fost amânată pentru mijlocul anului. Aceasta ridică semne de întrebare privind capacitatea companiei de a gestiona un proiect de zece ori mai complex din punct de vedere tehnic și financiar.

”Din păcate, Dimex este o dezamăgire pe mini-lotul drumului expres de 5 kilometri de la Tureni, conexiunea dintre Autostrada A3 și DN1. Promisiuni optimiste, inaugurare în decembrie 2024, termen contractual (februarie 2025) depășit cu luni bune. Sperăm ca tranzitarea Turdei să devină istorie în mai-iunie. Dar nu pariem pe asta.

Dacă asta este "performanța" Dimex pe un ciot cu dificultate medie, avem mari dubii că pot duce la bun sfârșit, într-un termen rezonabil, un proiect de vreo 10 ori mai complex tehnic, birocratic și financiar. Greu de crezut că bistrițenii vor avea puterea financiară să ducă șantierul la final ” spun reprezentanții Pro Infrastructură.

Riscul pierderii finanțării europene pentru Centura Metropolitană a Clujului

Conform Asociației Pro Infrastructură, Primăria Cluj-Napoca a organizat licitații controversate. Prima licitație a fost scoasă la un preț subevaluat, iar a doua încercare a fost invalidată. În cea de-a treia rundă, valoarea estimată a fost ajustată cu 15% după depunerea ofertelor, o practică ce contravine normelor Comisiei Europene.

Această ajustare ar putea determina Comisia să respingă proiectul pentru finanțare, scenariu similar cu cel al metroului clujean. Dacă fondurile europene sunt pierdute, România ar putea fi nevoită să suporte integral costurile, o perspectivă aproape imposibilă din bugetul de stat.

România riscă să plătească toate costurile din buzunar. De ce? Fiindcă administrația Boc nu e în stare să facă o licitație corectă cap-coadă. Centura a fost scoasă la licitație prima dată cu un preț mult subevaluat și nu a atras niciun constructor. În a doua rundă tot Dimex (cu Con-A) a depus singura ofertă, declarată inadmisibilă de primărie după vreo 4 luni de cugetări intense.

În timpul celei de-a treia încercări, actuala, primăria a crescut valoarea estimată cu 15% DUPĂ ce ofertele (singura de fapt, Dimex) au fost depuse. Deși legală, această manevră administrativă nu este acceptată de Comisia Europeană deoarece denaturează concurența.

Și pe bună dreptate. Nu poți schimba regulile în timpul jocului. Foarte probabil, un cost cu 15% mai mare ar fi atras și alți competitori. Așa, a fost unul singur care, coincidență, are o ofertă cu... 15% peste valoarea estimată inițial.

Se repetă așadar șablonul de la metroul ușor clujean. Altă coincidență, unde aceeași primărie a mărit costul estimat tot în timpul licitației, iar Comisia Europeană a retras finanțarea din PNRR.

Prin urmare, ar fi catastrofal ca România să piardă toți banii europeni disponibili atât la metrou cât și la centură, pe PNRR, Programul Transport și chiar pe următorul exercițiu financiar UE post-2030 din cauza procedurilor de achiziție viciate. Alternativa? Bani doar din bugetul de stat. O himeră.

Ca să evităm pierderea fondurilor europene, o posibilă soluție, care acum pare tardivă, ar fi fost anularea licitației și relansarea ei la preț +15% din capul locului, în speranța că așa vor veni și constructori (mai) puternici. Dar o triplă anulare nu dă bine la CV pentru domnul Boc.”

centura metropolitana cluj 2.jpg


Costuri neeligibile și exproprieri exorbitante

Statul va acoperi toate costurile neeligibile, inclusiv exproprierile estimate la 200 de milioane de euro, sumă ce ar putea crește semnificativ în instanță. Premierul Marcel Ciolacu ar fi transmis deja că alocarea unui miliard de euro pentru exproprierile Primăriei Cluj-Napoca nu reprezintă o prioritate guvernamentală.

”Că tot veni vorba: statul oricum trebuie să plătească, 100%, toate costurile neeligibile. Din care mare parte sunt exproprierile care se ridică la vreo 200 de milioane de euro pe grila notarială, în realitate suma finală obținută în instanță de proprietari fiind probabil semnificativ mai mare, având în vedere scorurile de pe piața imobiliară locală.

De altfel, în septembrie 2024 premierul Ciolacu îi transmitea public primarului Boc că "dacă trebuie să dau 1 miliard pe exproprierile Primăriei Cluj, te anunț oficial că nu e cazul, nu e prioritatea mea."

În final, o mențiune: nu s-au licitat încă segmente importante din centură, astfel încât să devină complet funcțională. De exemplu, între nodurile 1 și 5 s-a așternut batista pe țambal, spre disperarea celor 60.000 floreșteni care fac naveta spre centrul orașului. Capătul estic, nodurile 18-20, nu este nici el lansat.

Mult-trâmbițatul apendice al CMC, lărgirea la 6 benzi a DN1, așteaptă lucrările serioase la fundații. Deocamdată avem doar decopertări și relocări de utilități.” au concluzionat reprezentanții Pro Infrastructură.

Vom reveni cu comunicările oficiale privind atribuirea licitației, când vor fi făcute publice, precum și punctul de vedere al autorităților contractante, legat de aceste îngrijorări ale specialiștilor în proiecte de infrastructură.

Comentarii Facebook