Cluj vs Oradea! Se pot compara cele două municipii când vine vorba de centuri? Dar în ce privește viziunea?
Clujul este permanent comparat cu Oradea, care vine tare din spate și sunt mulți clujeni sau veniți în oraș care analizează posibilitatea mutării. Se pot compara cele două orașe în materia construcției de centuri ocolitoare?
”Relieful reprezintă principala diferență, care face ca un kilometru de drum la Cluj să fie de trei, patru ori mai costisitor decât în zonele de șes, cum este, de exemplu, la Oradea.
Primarul Clujului, Emil Boc, apreciază că inclusiv traversarea unor zone de deal, împădurite, creează mai multe probleme decât pe Criș, unde nu există astfel de provocări: ”Una este să traversezi Făgetul, alta este să construiești la șes o lucrare de infrastructură rutieră. Complexitatea extraordinară a proiectului reprezintă cea mai mare piedică împotriva proiectului. Paradoxal, un proiect de un miliard de euro are ca piedică tocmai complexitatea lui. (Emil Boc)”.
Chiar dacă la licitații firmele constructoare au la dispoziție mai mulți bani pentru o șosea realizată într-o zonă de deal, de cele mai multe ori profitul suplimentar nu este proporțional cu nivelul de complexitate al proiectului, în așa fel încât să merite efortul”, se arată într-o analiză Radio Cluj.
Emil Boc consideră că, atâta timp cât există suficiente lucrări din care se poate alege, constructorii vor opta pentru șantiere mai ușoare, care nu pun probleme deosebite:
”Sunt foarte multe proiecte de infrastructură în România, din PNRR și din alte surse de finanțare europeană. Firmele preferă să lucreze la șes, unde să nu aibă nici viaducte, nici tuneluri, nici pasaje supraterane, nici inele și noduri de legătură, pentru că e mai simplu să construiești. Când trebuie să faci tuneluri ai nevoie de mașini și dispozitive speciale, care trebuie închiriate, cu antamarea cheltuielilor din timp și atunci, decât să te legi la cap cu greutăți, mai bine faci la șes, pentru că tot ai de lucru”, a declarat Emil Boc.
Reacția primarului Emil Boc vine ca urmare a faptului că la Oradea proiectul legării DN1 de Autostrada Transilvania e aproape gata, în timp ce la Cluj abia a început. În plus, licitația pentru loturile 2 și 3 ale centurii metropolitane a fost repetată, pentru că, la prima selecție de oferte, nu s-a prezentat niciun constructor.
Proiectul prevede mai multe poduri, viaducte și tuneluri în zona unde centura traversează pădurea Făget, iar oferta financiară nu acoperea acest efort.
Mai mult, arată primarul Emil Boc, într-o zonă de câmpie, cum este la Oradea, nu există alunecări de teren:
”Oriunde înțepi într-un deal al Clujului problemele sunt majore. Avem exemplu cu centura Vâlcele – Apahida, se știe câte greutăți au fost în implementare, tocmai din cauza configurației geologice a terenului, se știe câte probleme au fost în Lomb cu drumul de patru benzi, că a fost nevoie de piloni forati de 16 metri adâncime, ca să putem stabiliza dealul. Evident că nici partea de Făget nu e mai brează decât Feleacul sau Lombul”, a mai spus Emil Boc.
”Chiar dacă construcția durează mai mult, pentru șoseaua de legătură dintre A3 și DN1 pe traseul Cluj-Napoca – Turda lucrările au început și vor fi gata până în 2025. De asemenea, la licitația pentru centura metropolitană, valoarea financiară a fost majorată, iar loturile 2 și 3, al căror cost depășește un miliard de euro, sunt ofertate împreună, pentru ca profitul final să fie mai atrăgător pentru constructori”, mai scrie jurnalistul Mihai Miclăuș, de la Radio Cluj.
Cert este că Oradea se dezvoltă de la o zi la alta. Sunt deja pasaje prin tot orașul, promise și de Emil Boc prin 2016, când se prefigura haosul din trafic. Între timp nu a mai făcut nimic.
Primăria Cluj-Napoca promite pasajul din Mărăști din 2015, de când se tot fac studii de fezabilitate pentru liniștirea populației, pentru că nu se face nimic.
Știri de Cluj a contorizat câteva dintre promisiunile neonorate ale primarului Emil Boc:
2015 - ”Realizăm studii de fluidizare pentru traficul din Cluj. Pentru sensul giratoriu din Mărăști avem două variante, ori pasaj subteran, ori suprateran. Eu aş spune că nu e nevoie de un pasaj subteran, pentru că este cam scump și nu e chiar o zonă centrală, în care clădirile istorice să ne pună probleme. Astfel, văd mai degrabă un pasaj suprateran, care să ponească de la Biserica Sf. Petru și să ajungă spre pasajul IRA şi spre Someşeni. Tot traficul care merge spre Someșeni ar fi preluat de acest pasaj și nu s-ar mai intra în Mărăști”, a explicat Emil Boc.
2016 - ”Primul pasaj pe care îl avem în lucru este cel din Mărăști, unde disputa nu este dacă se face pentru că lucrurile sunt clar adjudecate, că DA se face, disputa este dacă se face suprateran, adică să fie de la biserica Sf. Petru până dincolo de Piața Mărăști, un pasaj suprateran pentru ca cei care merg la Aeroport să treacă pe deasupra pe un pasaj pe stâlp de beton. O altă părere este ca pasajul să fie subteran. Opiniile sunt împărțite, dar specialiștii vor tranșa disputa. Noi suntem pregătiți în 2017 să punem bani din buget pentru pasaj. Din perspectivă pragmatică pe deasupra este mai ușor de făcut, din perspectivă urbanistică și estetică pe dedesubt arată mai bine”.
2017 - ”Am elaborat caietul de sarcini pentru Studiul de fezabilitate. În aceeaşi etapă suntem şi în cazul pasajului rutier din Piaţa Mărăşti, care va fi subteran sau suprateran, încă nu ştim, Studiul de fezabilitate ne va da soluţia. În acest moment aşteptăm un răspuns de la Autoritatea Naţională de Achiziţii Publice pentru a valida Caietul de sarcini pentru demararea licitaţiei pentru Studiul de fezabilitate. Acest studiu de fezabilitate ne va spune pe unde va trece, care va fi lungimea, care va fi lăţimea, care vor fi terenurile afectate de aceste două obiective. Cu siguranţă, aceste două pasaje rutiere vor ajută să avem o circulaţie mult mai bună în municipiul Cluj-Napoca”, a explicat viceprimarul Dan Tarcea, conform Radio Cluj.
Decembrie 2018 - ”Am discutat în cadrul Comisiei de Circulație din cadrul Primăriei Cluj-Napoca variantele de pasaj din Mărăşti. Se avansează destul de repede pentru finalizarea studiului de fezabilitate, astfel încât în ianuarie - februarie 2019, proiectul să intre în Consiliul Local spre avizare. Se propune ca pasajul să fie subteran, pe unde să circule autoturismele, iar la suprafaţă să treacă mijloacele de transport în comun, bicicliştii şi să fie spaţii pietonale”, a spus Emil Boc, la o emisiune de radio locală.
Pasajul a fost abandonat, fiind înlocuit cu mult trâmbițatul metrou.
Rivalitatea dintre cele două municipalități este tot mai mare, primarul Emil Boc ținând să ofere explicații atunci când presa a scris că bugetul municipiului Oradea este mai mare decât cel al Clujului, cu toate că numărul locuitorilor este mai mic.
Centura de Sud a Oradei. Sursa: bihon.ro
Traficul de pe Calea Florești, care ar trebui să fie preluat de Centura Metropolitană inexistentă
-----------------
UPDATE
Știri de Cluj i-a pus câteva întrebări primarului Emil Boc, joi, 28 septembrie, la ora 11.35, despre această temă întâlnită tot mai des. Când vom avea răspunsuri le vom adăuga aici:
”Buna ziua domnule Emil Boc!
Vă scriu pentru a vă cere părerea despre acest material apărut la Radio Cluj și preluat de Știri de Cluj.
1. Credeți că se poate vorbi despre o competiție între Cluj și Oradea?
2. Faptul că acolo infrastructura a luat avans față de Cluj este un minus pentru dvs și promisiunile făcute clujenilor?
3. De ce nu s-au mai făcut pasajele promise de dvs în 2015 - 2016, inclusiv cel din Piața Mărăști”.
66 Comentarii
Primarul Emil Boc a fost chemat și audiat iar de DNA, de data aceasta la Serviciul Teritorial Cluj, în data de 19 septembrie, într-un dosar în care se efectuează cercetări cu privire la autorizații nelegale, chiar false, emise de Direcția Generală de Urbanism din cadrul Primăriei municipiului Cluj Napoca. Boc a dat curs doar celei de-a doua citații… Citeste mai departe
Salriu mediu net in CLuj - 5700 (https://www.monitorulcj.ro/economie/111646-salariul-mediu-a-ajuns-la-cluj-la-5768-de-lei-in-luna-mai-2023judetul-este-depasit-doar-de-capitala ). Salariul mediu net in Oradea - 3500 ( https://www.bihon.ro/stirile-judetului-bihor/salariul-mediu-brut-in-bihor-a-ajuns-la-3-486-de-lei-persoana-4309692/ ). Mi se rupe… Citeste mai departe
@Chuck Norris: Esti vai de capu! Salariu mediu net in Cluj fix pix. Dai 3000 mp pe un kkt de aparatament si la pachet vine aglomeratia :))) si mai zice de centura. Ba berbecule tu stii sa circuli pe centura? ai fost vreodata pe una? sau tot pe cararea din stii sa umbli?
Uitate la aia ce infrastructa au cu salariu mediu pe economie mic. Noi… Citeste mai departe
VINE PUSCARIA DE 15 MINUTE, CAMERE PESTE TOT, FARA MASINI, SI BANI DIGITALI!
AVETI CE ATI VOTAT! SHALOM!
La studii de fezabilitate suntem locul 1 pe tara ba poate si pe glob...!
Ce competitie sa fie intre Cluj si Oradea? Sunt orase de rang diferit! Comparati salariul mediu din cele 2 orase, Bihorul e codas pe tara la salarii.
Sigur ca nu e trafic in Oradea cand majoritatea tinerilor educati pleaca la universtitate in Cluj sau Timisoara si nu se mai intorc in veci in Oradea. Se muta in Oradea din Cluj cineva de 35+ care… Citeste mai departe
@georgian: Esti un prost de mega anvergura. Crezi ca daca slujesti in IT esti bogatanul planetei? Oricand Oardea ar putea face figuratie la acest capitol. Doar ca la BH exista minti mai luminate, chiar daca "anvergura" e tentanta. Nu gandii ca un prostoi, gandeste ca un Om.
cu oradie, clouju e comparabil cu viena, milano, juventus, niuiork, beirut, havana, buenosaires, munchen
La CT si TM se duc majoritatea.Ah,ca mai vin si in satul Cluj si fiind un sat,pare ca sunt multi,aia e deja gandire de kurva masculina.
@Kurvele lui Boc zic iaaar ca se inghesuie lumea sa vina in satul Cluj,dar statisticile ii contrazic pe kurve.: marsh inapoi la pascut capre, tarane. Nu mai vorbi pe aici, iti pute gura a branza ranceda cu ceapa.
@Kurvele lui Boc zic iaaar ca se inghesuie lumea sa vina in satul Cluj,dar statisticile ii contrazic pe kurve.:
@daci: Branza si ceapa de la Rachitele? Mocane, ai dat de asfalt, iti place la Clooj unde e foortee foortee fain?
Ce știre de rahat. Cum sa compari orașele astea doua? In primul rând ca Cluj-Napoca e din alta liga fata de Oradea… Oradea are părțile bune și părțile la care mai trebuie sa lucreze - la fel ca oricare oraș din România.
Ce îs cu comentariile astea de răutate si de vorbit urat? Asta ma duce la gândul ca din frustare si ca simți ca cineva e mai/poate… Citeste mai departe
@Frustare:
@Frustare: Esti in extaz, la voi in satul fara canalizare ...
Dacă nu sunteți mulțumiți de Cluj și Boc, de ce nu vă mutați la Oradea ? Sigur fără voi cei care probabil nu ați făcut mare lucru în viața asta, nouă cei de-ai locului ne-am descurca de minune fără voi. Problema e că tot mai mulți vin către orașul ăsta aglomerat și sunt infim de puțini cei care aleg Oradea. Așa că ... e liber drumul către Oradea, colegu'… Citeste mai departe
@R R R: da muta-te tu
@R R R:
@R R R: Pentru ca mai suntem unii care acolo unde ne-am nascut, dorim sa murim. Iar cand orasul natal devine insuportabil de trait, mai comentram si noi, ori nu-i permis? Ne-ati vrea eliminati, pe drumul pribegiei, ca-n vreme de razboi? Nu, sper ca la anul ce o sa vina sa fim prezenti la vot in numar mare si sa-i trantim "afara" ,sic, pe mocanul odois… Citeste mai departe
Cunosc Oradea din adolescenta, de zeci de ani merg acolo in vizita de cateva ori pe an. Am vazut cum era acel oras, cum s-a ridicat din praf, s-a dezvoltat, cum si-a renovat zona centrala, cum a construit poduri si infrastructura, cum a fost primul oras care avea tramvaie noi Siemens ca in Viena. Ei au fost primii care au propus impozitul de 500% pentru… Citeste mai departe
@Torri: cam...da.
@Torri: centrala noua care s-a construit este pe gaz nu pe carbune,in zona Nufaru s-a forat si se capteaza apa termala pentru incalzirea apartamentelor din cartier as we speak,sunt 3 zone industriale care se umplu vazand cu ochhi,fabrica Nokian,prima din lume cu zero emisii este in stadiu foartte avansat de constructie,se fac centuri metropolitane,se… Citeste mai departe
Lasati-ne cu raul de Cluj. Mereti acasa la voi in comune. Ca ne descurcam noi aici la rau, cu salarii astea mici de cluj. ****sti prosti ce sunteti.
@Todorut:
Ce mizerii, puneti o poza cum arata o ora de varf Oradea, bara la bara si pe centura si pe centru. Tot orasul e santier, si dupa oricum nu se rezolva problemele ca is numa proiecte de orgoliu.
@Vasi:
Ghicitoare: Ce au in comun: ORADEA, BRASOV, SIBIU si Clujul nu are? Raspundeti voi ca reply!
Sunt abordari si abordari in privinta traficului. Constructia de inele, pasaje, aduce probleme pe termen lung, nu duce la scaderea numarului de masini in trafic. Ideal e incurajarea transportului in comun, mijloacelor verzi, alternative la automobil, sa fie comod sa lasi masina acasa. In rest, atat de bine e la Oradea incat, noi cei neadusi de marea… Citeste mai departe
@CT: Si cum ai vrea domnule sa se construiasca ? Pocnind din degete sau din nas ca Samantha ?
Mare e gradina Domnului ! S-a inlocuit aproape tot sistemul de canalizare,termoficare si apa curenta.Normal sa fie santiere.In alte orase inca se face dus cu pistolul cu apa.Vai si amar.
Esti mic, atat fizic cat si in competente Boc. Pardon, esti As in minciuni si manarie, aranjamente si invarteli. Poate vei da socoteala odata si odata.
@Din poze se vede clar că bate vântul in Oradea, au venit toți în Cluj pentru un trai mai bun se vede clar.: Oradenii is la Felix, 1 Mai, Marghita sau la Nimphea. Oare cati vezi tu in haosul clujean? Esti chior, beat si guraliv.
@Ofta:
@Ofta: Te-a atins la nerv ca a zis adevarul. Plin de bihoreni de ai tai in trafic, pacat ca nu stiti conduce numa in comune cu o strada principala.
Boc se tot laudă cu ce a făcut pentru oraș, păi nimic dar chiar nimic ce să fie folositor. Numai blocuri peste blocuri, parcuri și spații verzi care deja existau și cam atât, pardon și cheltuieli enorme pe granit
Cata gargara pentru votanti baga Boc. Cand de fapt singura problema e ca banii nu ajung nici pentru exproprieri, dapai pentru constructie.
Va ctitoresc parcuri cu betoane si piatra de la Videanu la pret de marmora de Carrara, am rezolvat cu finutul Pata Rat de pute de trazneste, se vor ctitori 2 moluri fara parcari cu bloce si birouri, am vopsit strazile din centru in culori mumoase pentru voi dragi clujeni care ma alegeti de 20 de ani si inca 4 mai vreu. OK?
Nu si NU
@atata de rau e ca toata lumea se inghesuie aici:
@atata de rau e ca toata lumea se inghesuie aici:
Pai comparați cele doua poze. Pe Calea Floresti plin de mașini scumpe, la Oradea bate vântul. Prosperitate vs. sărăcie.
@la PR nu se pot compara! In rest Oradea este mult peste, lasand gargara si povestile cu metrou si harap alb!:
@Hai sictir USR-ist jegos, scoate-ti capul din fund și mars înapoi în Bihor:
@morții mă-tii de jigodie urâtă, mori în rahat:
Perfect, recunosti ca nu esti capabil...pleaca. Lasa pe altu care poate e mai capabil sa faca centuri intre dealuri
@Doc: amu poate pleca dupa ce a dormit 20 de ani in scaunul de primar. O furat destul, poate pleca. Are bani ca traiesc inca 3 generatii dupa el cu cat a furat.
Interesant, cum pentru Zalau, oras mai mic ca Manasturul si aflat intre dealuri, relieful nu este o problema... Dupa 16 ani, anul asta incheie lucrarile la centura ...
@Kyro: Amice, centura aia a Zalaului e o beshina de vreo 5 km cu O BANDA pe sens. Compari mere cu pere !
@clujean: sulica, bloc nu a facut nici atata .. betinare de parcuri
@clujean: Are fix 16 km ... si vreo 4 km sunt suspendati... dar mna... baga limba la Boc in continuare...