Sambata 23 Noiembrie

Clujenii l-au taxat dur pe Boc după ultimul anunț despre trenul metropolitan: „Avem șanse să vedem ceva în viața asta?”


Despre trenul metropolitan al Clujului se vorbește de minim un deceniu. Miercuri însă, Emil Boc a făcut „marele” anunț. Primăria a pregătit dosarul cu documentația ce urmează a fi depusă spre finanțare europeană a proiectului. 

„Cluj-Napoca: Tren metropolitan Gârbău - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonțida - etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj continuă cu documentația pentru depunere spre finanțare europeană  

Primăria continuă proiectul de realizare a trenului metropolitan, care reprezintă unul dintre obiectivele majore cuprinse în strategia de dezvoltare a Clujului. 

Proiectul se desfășoară pe teritoriul a șase unități administrativ-teritoriale: municipiul Cluj-Napoca și comunele Apahida, Baciu, Bonțida, Gârbău și Jucu, cu un traseu de 48,8 km și 23 de stații. 

Valoarea estimativă a proiectului este de 172 milioane euro (fără TVA). Consiliul Județean Cluj s-a angajat să contribuie cu cca. 10 milioane euro și le mulțumim încă o dată pentru susținere.

Astfel, în ședința Consiliului local de joi, 29 august, a fost supusă aprobării o hotărâre cu documentație necesară pentru a finaliza dosarul pentru finanțarea din exercițiul financiar 2021-2027 al Uniunii Europene a proiectului Tren metropolitan pe ruta Gârbău - Bonțida (etapa I a sistemului de transport metropolitan rapid Cluj: Magistrala I de metrou și tren metropolitan, inclusiv legătura dintre acestea. Componenta 2. Tren Metropolitan). 

Apelul a fost deschis în luna iunie, iar termenul limită pentru cererea de finanțare este 31 decembrie.

Proiectul constă în esență în introducerea unui serviciu de transport public de călători de-a lungul infrastructurii existente de cale ferată între Gârbău și Bonțida. Infrastructura rutieră și pietonală aferentă include realizarea de pasaje subterane la Cluj-Napoca, pe Str. Fabricii de Zahăr și conexiuni cu Aeroportul „Avram Iancu” și stația de metrou Viitorului, precum și amenajarea de peroane și pasaje pentru pietoni. 

Obiectivul este să folosim infrastructura existentă pentru o mobilitate mai bună în zona metropolitană, iar trenul metropolitan să completeze proiectele metroului și centura metropolitană pentru o dezvoltare sustenabilă pe termen lung a Clujului. 

Proiectul pentru trenul metropolitan Cluj a fost pus pe masa Comisiei Europene, a fost inclus în masterplanul de transporturi și Planul Operațional de Transporturi 2021-2027, iar acum lucrăm la îndeplinirea etapelor legale necesare pentru a depune și obține finanțarea europeană. 

Intervenții cuprinse:

- Modernizare și construcție stații: 5 modernizări, 8 stații noi (în Jucu, Apahida și municipiul Cluj-Napoca), 10 stații fără lucrări;

- Infrastructură rutieră și pietonală: pasaje pietonale și pasaj rutier subteran la Cluj-Napoca (zona str. Fabricii de Zahăr); amenajarea de peroane, pasaje pietonale și parcări auto în stațiile din afara municipiului (Gârbău, Rădaia, Dezmir, Apahida, Câmpenești, Jucu de Jos, Bonțida);

- Modernizare treceri la nivel existente;

- Achiziție material rulant: 7 trenuri; capacitate de cca. 420 pasageri cu cca. 315 pe scaune și 840 pasageri la circulația în tandem, dotări moderne”, a anunțat Emil Boc, pe o rețea de socializare.

boc2.jpg

Obosiți de atâtea promisiuni, clujenii l-au taxat dur pe edil, au curs comentariile negative pe pagina primarului:

„Înainte sau după metrou?”;

„Cred ca este un proiect în paralel tocmai ca la alegeri cu numărarea paralelă a voturilor. După alegerile din toamna evident 4 ani de liniște și tăcere de mormânt”;

„De metrou ce se mai aude? Centura metropolitana? Avem șanse sa vedem ceva în viața asta sau cerem prea mult?”;

„Mie mi-ar fi rușine sa mai fac promisiuni deșarte. De atâția ani nu ați făcut absolut nimic în privința traficului infernal pe care trebuie sa îl suportăm zilnic. Haideți să vedem că începeți măcar una din nenumăratele promisiuni care mor odată cu mandatul castigat și apoi pe cuvant ca va mai credem”;

„Să îl și începeți măcar, nu sa tot postați că vreți, că dregeți! Scoateți aglomerația asta din oraș că îi dezastru!”;

„De câți ani sunteți tot în proiecte, d-le Boc? Fapte vrem nu povești”;

„Sunteți campioni la planuri, hărți și povesti dar nimic concret în 25 ani de mandat , zero barat: centuri, pasaje subterane, parkinguri, tren metropolitan, metrou ușor, tunele, pasaj Taietura Turcului, Aqua Park, reabilitare Cetatuia, Spital de Urgență… Cateva strazi vopsite , bănci smart și platani, cununii civile în parc, lopeti de pamant în Floresti și Borhanci astea sunt marile realizari. Mai uitate și la Bolojan poate te prinde rusinea și chiar faci ceva pentru oraș”. 

„După alegerile din 2028 se pune prima lopată? Sau atunci se dă drumu la studiu de fezabilitate”;

„Cu metroul ai terminat acum te apuci de tren metropolitan”.

Primar de aproape 20 de ani, Emil Boc dă vina pe istorie pentru lipsa proiectelor majore de infrastructură în Cluj: 

„Vrem să încurajăm clujenii să folosească mijloacele alternative de transport. În Europa, deja de 20 de ani, au metrou, tren metropolitan, au centurile făcute, noi, din nefericire, am fost de partea mai înapoiată a istoriei în ultimii 50 de ani. Din fericire, la Cluj, suntem puțini mai norocoși decât alte orașe ale României, avem Autostrada Transilvaniei, o centură făcută. Toate se pot face pe rând. Dacă nici la Cluj nu s-a făcut... proiectul Autostrăzii Transilvania, centura Vâlcele Apahida, prelungirea B-dului Muncii. 

Cine e de rea credință care spune că nu se face, nu o să pot să-l conving altceva. Clujul este pe primul loc. Unde era Clujul în 2004? Azi se bate cu Bucureștiul, a depășit Timișoara, este de referință în Europa, Banca Mondială arată că are o foarte bună calitate a vieții. Avem conectarea Clujului cu Autostrada Transilvania la Mărtinești, avem centuri în licitație, pasajul de la Tăietura Turcului este licitat împreună cu modernizarea căii ferate, avem metroul cu câștigător al execuției, avem Spitalul Regional licitat", declara Emil Boc, anul trecut, într-o intervenție radio. 

Comentarii Facebook