Clujul este cel mai poluat oraș din Europa. Analiză care arată că la Cluj lucrurile stau prost
Airly, compania care se ocupă de monitorizarea calității aerului, a publicat astăzi analiza lunară cu privire la poluarea aerului în orașele din Europa, care clasifică orașele pe baza gradului de poluare a aerului, măsurat prin nivelurile de PM10 (particule în suspensie) și NO2 (dioxid de azot).
Analiză PM10
PM10 este o particulă în suspensie (numită și poluarea cu particule), termenul folosit pentru un amestec de particule solide și picături de lichid găsite în aer. Scăderea concentrațiilor este clar vizibilă în comparație cu aprilie 2021, când unele orașe au înregistrat rezultate mult mai mari, cum ar fi Milano (42,8), Łódź (29,1). Deși concentrațiile de PM10 au scăzut relativ, Napoli a fost din nou în fruntea clasamentului (23,91), alături de o serie de orașe din Spania (Gijon, Sevilla, Oviedo). Concentrațiile de PM10 în orașele poloneze au scăzut semnificativ - cea mai mare scădere s-a înregistrat în Tychy, cu un Indice al Calității Aerului (CAQI) de 16,82.
Analiza NO2
NO2 este un poluant care dăunează celulelor sistemului imunitar din plămâni și provoacă o susceptibilitate crescută la infecții respiratorii. Poate face astmaticii mai sensibili la alergeni, ducând la un efect negativ asupra sistemului respirator. NO2 este produs din combustia combustibilului, liderul în concentrația de NO2 fiind orașul Cluj-Napoca (17.53). Orașul britanic Newcastle Upon Tyne a înregistrat o concentrație puțin mai mică (17.05), în timp ce podiumul a fost închis de liderul PM10, Napoli, clasându-se pe același loc cu orașul apropiat Giugliano din Campania.
Sunt standardele prezentate periculoase pentru sănătate?
Nivelul anual periculos al CAQI mediu pentru PM 10 și NO2 este de 20. În cazul PM10, această normă a fost depășită de cele patru orașe aflate în fruntea clasamentului. Cu toate acestea, în cazul NO2, niciunul dintre orașe nu a depășit standardul considerat periculos pentru sănătate, dar unele s-au apropiat de acesta.
”Ținând cont de faptul că 62% din guvernele lumii nu împărtășesc date despre calitatea aerului în timp real, am vrut să luăm această inițiativă și să arătăm tuturor ce se întâmplă în aerul din jurul nostru. Datele nu sunt excelente pentru unele regiuni mari din Europa, dar observăm o oportunitate de a rezolva problema. Oamenii trebuie să își schimbe obiceiurile, în special în ceea ce privește utilizarea mașinilor, iar autoritățile locale trebuie să înceapă să monitorizeze aceste probleme, apoi să pună în aplicare politici adecvate pentru gestionarea acestora”, afirmă Wiktor Warchałowski, CEO-ul și cofondatorul Airly.
Poluarea aerului - cel mai mare risc pentru sănătate în UE
Potrivit Agenției Europene de Mediu (AEM) - poluarea aerului este cel mai mare risc pentru sănătate din Uniunea Europeană, cu aproximativ 379.000 de decese premature datorate expunerii la particule (PM10) în 2018 și 54.000 la dioxid de azot (NO2) în 2018. Centralele electrice, industria grea și - în special în cazul NO2 - creșterea traficului auto sunt principalele cauze ale poluării.
Apel la acțiune – pentru autorități locale și comunități
Consiliile locale și municipalitățile pot începe prin monitorizarea permanentă a calității aerului în timp real, localizarea surselor de poluare și promovarea unei politici care vizează poluarea locală prin reducerea traficului rutier în cele mai aglomerate locuri poluate.
În același timp, oamenii trebuie să ia decizii pentru un de stil de viață propice calității aerului și mediului: alegând să circule prin car sharing, cu bicicletele sau trotinete electrice, în loc de automobile. Mai ales pentru călătoriile pe distanțe scurte, care sunt cele mai problematice. Conform datelor din Planul de acțiune global - în zonele urbane, cum ar fi interiorul Londrei, o treime din călătoriile cu mașina sunt mai mici de două mile, iar mai mult de jumătate din călătoriile cu mașina la nivel național sunt mai mici de cinci mile.
Clasamentul celor mai poluate orașe mari din Europa (PM10) în mai 2021:
Clasamentul celor mai poluate orașe mari din Europa (NO2) în mai 2021:
53 Comentarii
Doar bunul Dumnezeu ne mai scapa de acest idiot corupt. Am ajuns sa ne rugam sa devina Presedinte sau ceva amploaiat pe la UE, ambasador sau orice, numai sa se duca in gaozu ma sii din orasul asta pe care la facut Harcea Tarcea. Dar daca in locul lui vine unul neinsurubat in manevre e bai mare, pentru El si gasca. Asa ca isi insurubeaza in posturi cheie… Citeste mai departe
Nu mai mancati atata fasole, si daca mancati meti multa apa dupa; altfel basiti praf cu oxizi, de azot de sulf, de hidrogen :-))
@Alfredo: beti ...
Coruptia din primaria Cluj-Napoca , ii pe primul loc pe mapamond !!!
DNA , SRI , Curte de Conturi mai DORMITI !!!
@Horatiu Tarcea(ala de jos FB). Scrie clar pe site la Airly ca pe luna mai in Cluj NO2 a fost cel mai mare din europa. Nu stiu ce vb tu acolo.
https://airly.org/en/clean-air-day-airly-reveals-where-the-most-polluted-air-is-in-europe/
@MP: super interesant ....... is 4 senzori de oxizi de azot in cluj daca dai clic pe ei iti arata un grafic .... maximele sint noaptea la 10 seara ......... la orele de virf sint in limita .. verzi
https://airly.org/map/en/ se pare ca la capitolul praf in aer si ozon stam rau ...... dioxidul de azot ii pe verde , dioxidul de sulf ii pe verde ,monoxidu de carbon ii verde
@Alex: pentru praf apa pe drumuri, pt. ozon draq stie ....mai putine spatii verzi ? :)
Domnule Boc. Dorim o soluție pt această problema. Ar fi cazul sa luați si masuri mai nepo****re. Nu doar "smart". Ca si ajutor. Restricționati accesul masinilor de la euro 5 in jos. Mult succes.
@Bochistan: daca o masina e euro 5 in acte nu inseamna nimic, un diesel euro 5 produce mai mult CO2 decat o benzinara euro 4, asta cu conditia sa aibe filtru DPF, ca mai sunt si cei care il monteaza doar cand merg la ITP si in rest circula la zgarcenie.
Solutia este o taxa de oras, toti cei ce nu sunt rezidenti in Cluj-Napoca sa plateasca 15-20… Citeste mai departe
@Marian G.: si una electrica cat CO2 produce stiind ca in Romania pt. 1 kwh se produce 0,306 kg CO2 ? ....... oricum nu prea ii relevant CO2 .... fara el nu exista fotosinteza .... moare tot ce'i verde ! problema sint gazele de care nu mai poti scapa odata facute ...CO ,NO2 ,SO2 ,hidrocarburile
@Alex: Ca sa se produca fotosinteza trebuie sa existe spatii verzi, aici in oras, nu in padurile din alte judete, dar urbanistii lui Boc nu tin cont de asa ceva, toate spatiile verzi lasate de urbanistii comunisti au fost asfaltate, unele transformate in pacari, pe altele s-au construit direct blocuri. Corect ar fi ca fiecare bloc sa aibe spatiu verde,… Citeste mai departe
Boc e parte din problema, nu cel care o poate rezolva. El si gasca lui de inteligenti au facut din Cluj un oras in care se merge (vorba vine) bara la bara, se inainteaza cu viteza melcului iar in timpul ala motoarele normal ca polueaza la greu. Acuma ca niste hipsteri circula cu trotineta sau niste insi plini de bani si-au luat automobil electric ca… Citeste mai departe
Suntem numero 1 !!!
Care-I cea mai poluata primarie din Romania si lume ...lume ... soro lume.
Cu siguranta aerul la Cluj se deterioreaza pe zi ce trece, sunt foarte multe masini enorm de multe...Si continua sa mai vina in oras f f multi din alte parti. Adio aer curat.
Se spune ppm ( parti pe million ) !
Radiatiile electromagnetice la ce cote au ajuns ? , provoaca leucemie si tumori canceroase .
Blocurile cele nou construite sunt deja infectate , Traiasca Nosocomialele in frunte cu primarul Boc.
sa va bagati intre fese cazanele nemtesti Diesel, labagii inepti
@nelu v.:
@nelu v.: Oare ai idee ca un diesel nou polueaza mai putin ca si o masina hybrid?:)))
Dar mna, voi credeti toate aberatiile guvernamentale ...
@nelu v.: ce mai faci, jigodie?
Orasul bloacelor
Da bă si care e problema????Un oraș smart ,5 stele nu e normal să fie pe primul loc? Rai mai sunteți cu analizele voastre$$$
Vand ap cu 2 cam 39 m/p etaj 1 in cartierul SOPOR blocul cu profi. Balcon semifinisat. In zona se vor muta in curand 10 000 de IT-isti. Pret 2150 euro usor negociabil. Tel 0769 69 69 69
Cand n-ai centura, elimini benzi auto, trântesti la fiecare intersectie un giratoriu iar in 150 m ai 3 semafoare e normal sa ai un oras poluat. Tovarasul boc nu stie ca daca mergi bara la bara doar in viteza 1 si 2 poluezi mai mult daca ai merge fluent. Si nu stie nici ca daca iei numai masuri restrictive nu faci decat sa multiplici problemele.
iar se lauda Boc ca rahatul de oras e pe locul 1, covizi or gazit in particule?
@bula: Pai cand o sa isi dea Boc parerea despre studiu o sa zica pai vedeti, eu asta vreau sa schimb cu toate lucrarile si reducerea benzilor pt masini. El nu intelege ca el e problema la traficul din Cluj.
Cica dupa ce termina cu bd 21 dec o sa fie solutie inteligenta de dirijare a traficului. Asta ziceau si cand au schimbat semafoarele acum 10-15… Citeste mai departe
Exemplu de articol inutil, scris pentru clickbait si can-can, marca dl Horica, ar fi asta de mai sus. Si un articol din care mai poti afla ceva util: https://spotmedia.ro/stiri/mediu/in-fiecare-vineri-transportul-public-in-cluj-este-gratuit-orasul-are-cea-mai-mare-concentratie-de-dioxid-de-azot-din-europa (care mentioneaza si poluarea, eu nu zic… Citeste mai departe
Problema este simplă, nemții o aplica deja, scoaterea din Cluj a tuturor rablelor diesel mai ales cele care nu sunt euro 6. Pentru faptul ca suntem înconjurați de rable și ca acestea sunt diesel, nu primaria poate fi acuzata ci chiar persoanele care dețin și utilizează astfel de hârburi. Dar câta vreme legislația naționala le permite, nici chiar dacă… Citeste mai departe
@Tz: Boss, logic ca e de la rable, multumim. Mai mult e vorba de PR ul de 2 lei a lui Boc, care tot ne ameninta ca avem aerul cel mai curat. Intreaba i pe cei care se ocupa cu monitorizarea aerului cat de usor le-a fost sa faca treaba in CLuj, cand de la primarie nu primeau nici un acces. Daca te-ai mai fi documentat poate erai mai bine, sau nu...
@Tz: iti dau adresa unde imi poti livrea noua mea masina electrica cumparata pe banii tai daca esti atat de pornit impotriva diesel?
@Legea: Zău domnu’, de unde ai scos-o ca tot pitecantropul trebuie musai da aibă un hârb al lui? Cine își permite cumpara, cine nu, pauza. Așa-i peste tot, doar noua ni s-a urcat hârbul, pardon democrația la cap. Scutește-ma. OK?
Multumim Emil Bloc pentru zero centura si zero drumuri alternative si ca nu ai cojones sa impui o TAXA DE ORAS !!!
Asa e cand in Romania ajung toate harburile de masini luate de prin occident si dam spaga la ITP sa ignore un pic noxele ca na, ce naiba sa se intample, chiar daca masina lasa dupa ea o dara de fum negru care se taie cu cutitul, sau ca ne scoatem DPF-ul ca ne doare la banana de toti si toate, numai sa nu-l schimbam, chiar daca masina are juma' de milion… Citeste mai departe
@ : Sa nu mai vorbim ca toti puturosii si obezii merg si o strada cu masina, pana la magazin, nu cumva sa isi miste posteriorul pe jos.... poate mai slabesc si ei putintel.
Asa va trebuie, daca pupati in cur tdiurile si aveti cotete de 500 euro, ca va dor picioarele sa mergeri 1 km pe jos
Prea multe vinituri cu tigai la Clooj SMART-CITY@BOC&CO
Ce proastă ești.
@Delia Cărbune: de ce? fiindca iti pune oglinda in fata, cazan nemtesc SH Diesel cu 400.000 km la bord?
Sa auzim ce zice primarul european cu 5 stele oare ce părere are!?
Așa-i când pe post de primar ai un papagal incompetent și binevoitor doar cu rechinii imobiliari din secta sa penticostală. O centură nu a putut face în 16 ani, pentru că terenurile sunt mult mai prețioase pentru bloace decât pentru centură, spații verzi etc.
@ : Asa e cand un incompetent isi da cu parerea fara sa stie ce vorbeste. Cu ce mama naibii te salveaza o centura d.p.d.v. al poluarii, cand majoritatea romanilor conduc harburi vechi de zeci de ani, cu spagi pe la ITP-uri sa ignore noxele sau cu DPF-uri scoase la masini de jumate de milion de km.... Cat timp aducem cotete din occident care valoreaza… Citeste mai departe
@ : Centuile oraselor au rolul de a scoate masinile din oras (cele care sunt di alte localitati si care doar tranziteaza Clujul). Apoi, daca tu locuiesti in Manastur si vrei sa ajungi in Iris nu mai traversezi tot orasul, ci iesi pe centura si ocolesti pana ajungi in Iris. E asa de greu de priceput sau scrii si tu din cuibul ala de banditi de pe Motilor… Citeste mai departe
@ : Centura ne salva de toti Tir-istii , transportatorii, camioane, care intra acum in oras. Esti prost informat daca crezi ca numai masinile mici polueaza. Vezi cate TIR-uri trec pe Titulescu, chiar si pana pe Albac intra. Vezi cei pe Muncii, pe Oasului, prin Baci.
Da, centurile ne-ar ajuta. Ma ales daca ar fi flancate de paduri, verdeata, cum… Citeste mai departe