Clujul vrea ca în anul 2027 transportul public să fie 100% ecologic! Soluții de mobilitate urbană prezentate la workshop CIIC
Cinci orașe europene și-au împărtășit experiențele privind strategia integrată de mobilitate urbană sustenabilă în cadrul primului workshop online pe această temă organizat de către Primăria municipiului Cluj-Napoca, prin Centrul de Inovare și Imaginație Civică (CIIC). Webinarul a avut loc joi, 4 iunie 2020, pe o platformă de videoconferință și, alături de Cluj-Napoca, orașele europene participante au fost Paris (Franța), Tampere (Finlanda), Londra (Marea Britanie), Ljubljana (Slovenia). Acestea se numără printre orașele membre ale inițiativei City Science Initiative (CSI), Cluj- Napoca fiind orașul coordonator al grupului tematic pe mobilitate urbană sustenabilă din cadrul acestei inițiative europene, în parteneriat cu Joint Research Center – Comisia Europeană. Peste 120 de cetățeni europeni au urmărit conferința în cadrul căreia participanții au venit cu soluții pentru a rezolva problemele urbane, utilizând instrumente de dezvoltare moderne și incluzive, precum folosirea științei și a seturilor de date deschise sau a inovațiilor în domeniul soluțiilor de mobilitate sustenabilă, prin organizarea de sesiuni de co-creere și consultare cu cetățenii și cu experții din comunitate.
Cluj-Napoca a prezentat progresele realizate în ultimii ani în domeniul mobilității urbane, cu accent pe transportul public nepoluant și ceea ce înseamnă conceptul de ”walkable city/oraș pentru pietoni”. Orașul nostru își propune să continue implementarea transportului public nepolant (autobuze electrice, troleibuze și tramvaie), scopul fiind ca până în anul 2027 transportul public urban să fie 100% ecologic. De altfel, municipiul Cluj-Napoca are în plan un proiect pilot privind testarea autobuzelor autonome. În cadrul conceptului oraș prietenos cu pietonii, Primăria Cluj-Napoca a început deja transformarea spațiilor publice din oraș, prin utilizarea fondurilor europene, în total fiind vizate peste 60 de astfel de spații publice. Câteva exemple în acest sens sunt modernizarea străzii Regele Ferdinand, transformarea străzii Molnar Piuariu în prima stradă „smart” din România, reabilitarea și pietonalizarea Pieței Unirii, modernizarea Pieței Lucian Blaga și a străzilor adiacente. Primăria Cluj-Napoca a utilizat instrumentul concursurilor internaționale de soluții pentru redesenarea spațiilor din oraș, punându-se accentul pe proiecte care să aducă mai mult spațiu verde în oraș și să încurajeze cetățenii să recurgă la mersul pe jos și la utilizarea mijloacelor de transport alternative.
Întâlnirea a fost și un prilej de schimb de cunoștințe privind modul în care este abordată mobilitatea urbană post COVID-19.
”Mobilitatea post-pandemie va fi pentru toate orașele o nouă încercare, dar și o oportunitate de a accelera drumul către o abordare sustenabilă a acesteia. În cadrul webinarului s-a pus accentul pe extinderea spațiului pietonal și crearea unor piste de biciclete coerente. Crearea unei infrastructuri verzi este, de asemenea, prioritară. Pe toate aceste paliere avem investiții în derulare, cum este Walkable city, orașul pentru pietoni, program de investiții în valoare de peste 100 de milioane de euro, care a început cu zona centrală. Foarte important este că începem și în cartiere astfel de proiecte, prima stradă smart, Molnar Piuariu (foto), a fost finalizată, vom avea în toate celelalte cartiere proiecte asemănătoare”, a declarat Ovidiu Cîmpean, coordonatorul CIIC.
În cadrul dialogului, Biagio Ciuffo – ofițer științific în cadrul Joint Research Center – Comisia Europeană a subliniat importanța conceptului de ”living lab cities”, care presupune că utilizarea noilor tehnologii în administrație trebuie făcută cu implicarea directă a cetățenilor.
Cécile Honoré a prezentat principalele acțiuni puse în practică de Paris în direcția transportului urban sustenabil care presupun tranziția de la spațiile publice dedicate în poporție de 56% transportului motorizat la alternative de trafic care produc mai puțină poluare. Începând cu anul 2015, la Paris există zone cu interdicții pentru vehiculele cu emisii ridicate, scopul fiind interzicerea totală a mașinilor diesel și a celor pe benzină în următorii zece ani. Mobilitatea urbană sustenabilă la Paris se traduce și prin ceea ce îneamnă car sharing, spații publice pietonale extinse și circuite integrate pentru piste de biciclete.
Orașul Tampere din Finlanda testează aplicația GLOSA (Green Light Optimized Speed Advisory), care oferă utilizatorilor informații în timp real despre starea semafoarelor din oraș, starea carosabilului, posibile defecțiuni și recomandă viteza optimă de conducere. Practic, scopul este de a oferi șoferilor informații suficient de precise și fiabile astfel încât să le permită acestora să-și ajusteze viteza de conducere pentru a nu fi nevoiți să oprească la semafoare sau timpul de așteptare să fie minim. Momentan, aplicația colectează date de la șoferii mijloacelor de transport publice. Orașul Tampere testează diverse soluții de mobilitate urbană sustenabilă în cadrul unei colaborări de succes între autoritățile publice, companii private și universități, având ca obiectiv introducerea tramvaielor autonome până în anul 2028.
Rețeaua extinsă de transport public a Londrei va permite ca, până în anul 2041, 80% din deplasări să fie făcute prin utilizarea mijloacelor de transport în comun, iar traficul să fie redus cu 10-15%. Punerea accentului pe susținerea mersului pe jos și pe utilizarea mijloacelor de transport alternative, precum și o flotă de transport în comun cu zero emisii se numără printre obiectivele pe termen scurt ale Londrei. Ca și în alte orașe, în timpul pandemiei Coronavirus, transportul în comun din Londra nu a fost operat la capacitate maximă, astfel că autoritățile au decis extinderea spațiilor destinate pietonilor și a pistelor pentru biciclete.
Capitala Sloveniei, Ljubljana pune accentul pe transportul electric. Kavalirs, vehiculele electrice din Ljubljana sunt o opțiune gratuită de transport public în centrul orașului destinată în special transportului persoanelor în vârstă, persoanelor cu deficiențe de mobilitate, dar și turiștilor.
La workshop au participat actori cheie din ecosistemul european (Joint Research Center, DG MOVE, EASME, CIVITAS, Eltis, EIT Urban Mobility etc), local (FSPAC, Universitatea Babes-Bolyai, Universitatea Tehnică, Facultatea de Sociologie, OAR-T, Centrul pentru Știința Datelor, Facultatea de Georgrafie etc), precum și de la nivel central – Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației.
City Science Intiative (CSI) este o inițiativă a Comisiei Europene coordonată de Joint Research Center. Prin aceasta orașele pot să găsească împreună soluții pentru următoarele teme, fiecare dintre teme fiind atribuite unui oraș coordonator: ”calitatea aerului” - Paris, ”economia circulară” - Hamburg, ”sănătatea mintală” - Salonic, ”tehnologia și orașul” - Reggio Emilia și ”mobilitatea urbană sustenabilă” - Cluj-Napoca. Rețeaua reunește profesioniști care lucrează la interfața dintre politicile orașului și cercetare (reprezentanți ai administrației publice, ai Comisiei Europene, ai mediului universitar, city science officers etc). Orașelor, experților și reprezentanților Comisiei Europene li se oferă oportunitatea de a-și consolida cooperarea și de a regândi modalitățile prin care știința și cercetarea pot ajuta la abordarea provocărilor urbane și la dezvoltarea unei abordări integrate pentru elaborarea de politici publice bazate pe dovezi. Cluj-Napoca a devenit parte a rețelei europene City Science Initiative la începutul anului 2019.
Webinarul online din 4 iunie 2020 a fost parte a proiectului ,,Creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor administrative pentru cetățeni – ANTO – CIIC’’, finanțat prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014 -2020 (POCA).
Proiectul are două componente:
- design-ul, dezvoltarea si implementarea unui sistem electronic de digitalizare și simplificare a serviciilor publice oferite cetățenilor Municipiului Cluj-Napoca prin implementarea funcționarului public electronic si virtual – ANTONIA.
și
- utilizarea Centrului de Inovare și Imaginație Civică în planificarea strategică a proceselor de inovare socială, pentru creșterea transparenței decizionale și simplificarea procedurilor oferite cetățenilor municipiului Cluj-Napoca.
37 Comentarii
SILE asteapta sa vina controalele !! ;=))) Tare prost esti ma, mai bine f ute-ti un cap in perete de mai multe ori ;=)))))
Eu zic ca jegosul sile o sa plece din Cluj cu suturi in fund
Hai ca, deja, se pregateste patul in celula 214 -Piticania! Iar la etajul 3 mai multe paturi pentru trupa de pe Motilor. In sfarsit s-a trimis petitia plangere catre Capitala, spre ministere si toate organele statului. Cele 39 pagini scrisa de catra mine alineat cu alineat includ afacerile cu firmele de casa KiatDiferit, afacerile de pe SUA -da, Boc,… Citeste mai departe
@Grămătic: acuma noi ne punem mari sperante in lacramatia-petitiune scrisa agramat de V-ass-ile de pe Hossu si trimisa cu calul la Bucale dar nu Gramatica conteaza continutul antiboci conteaza, deci Boc v-a pica cadecurand v-eti vedea, voi numa asteptati si credeti in V-ass-ile...
Shamanii din Peru prezic pentru 2021 ca Emil Boc va fi reales primar la Cluj!...
Organizat de catre Primaria municipiului Cluj-Napoca. Un text-anunt plin de cuvinte englezesti si impanat cu acronime, niste orase vestice si ultracivilizate. Da bine la nea Caisa, care oricum nu pricepe mare lucru decat ca Boc face New York la Cluj. Dar ala ce la vazut in filmul cu muzica lui Sinatra de la Cinema Muncitoresc. In timp ce Clujul e batut… Citeste mai departe
@Grămătic: Mai puteti de acolo, din beciul igrasios Mortilor 1-3? Baiete, esti in plin tuseu ano-rectal/ Bocesc, lant trofic, morcov-iepure-vanator, toate in fundul tau. Piticul e pe duca, ai si de ce sa te temi, adio sinecurica, beci igrasios, bonuri de masa, vaucere de vacanta, al 13-lea, sporuri, bani de concediu, de Craciun si Pasti, ADIO! Daca… Citeste mai departe
@votantu: ai gresit adresantul :)))
Iui UNTOLD..... Iui vinituri
Ce evenimente obscure si fara nici o importanta, scormonite in ceva birouri po****te de zdrentele lipitoare de afise dar bine remunerate, pe banii clujenilor platitori de taxe si impozite, catre mafia Primarie. Descongestionati traficul din oras, faceti centura aia mha marhelor, faceti pasaje si auto si mai ales pietonale, scari rulante, macar la gara,… Citeste mai departe
@woorkshop&CIIC smart :Lumea prin cluburi, crisme, cinema, la gagici si voi bubosi, puposi, nespalati, macar sa va vada vreun dentist sa va scoata cioatele alea suprainfectate din gura stramba de dureri si puroi de dihori ordinari. Inca putin si se da cu raticid pe acolo, apoi dezinsectie, deparazitare, dezinfectie, ras pana la caramida, ca de 16 ani… Citeste mai departe
@sliE: Coment adresat infectioasei gasti de la subsolul igrasios, modificat de lipitorii de afise si lipitorile parazite de hemoroizi bocesti. Sa asteptam alegerile, sper sa se implineasca dorinta clujenilor vechi!
@sliE: Si mai vezi, Sile, ca iar te-au facut varza!
Mergeti de stati pe la casele vostre, HD, MM, SM, TM, etc, ce Dumnezeu, la Cluj credetiu ca e Revelatia, Vindecarea, Isus Reincarnat si inviar? Doar o pacoste de Primar mincinos care va ademeneste cu giga Tera smart galactico ciber tromboane. Nu va mai perindati porin Cluj de vinituri necrescute si sidoase! Ca macar de ati stii folosi batista sau palma… Citeste mai departe
pitic idiot, la gara sau autogara ce parcari ai? Oras european fara AUTOGARA si fara parking la autogara sau la gara. vei mai ajunge primar la tine la rachitele, papagalule.
Mocane, ti s-a cam gatat gazu, poate te indreapta cineva care mai tine la tine catre treburi la care te pricepi, poate iti da Iohanis vreo functie prin Externe, la Comisia Euro sau ceva bun, orice ca la administratie esti varza. Si rogu-te du-te, ca numa bine ne faci. De ce nu iti place la catedra, bani, eleganta, poti tine prelegeri pe tem,a Constitutiei,… Citeste mai departe
Ma taran de Rachitele ! In Cluj inca se ard gunoaie, ca pe deal la tine la tara. In Someseni, Dambul Rotund, Floresti si alte cartiere unde oamenii inca se mai cred pe sate. Primavara si toamna se ard gunoaie la greu, pe langa poluarea de la masini
Domnu' Boc, piste de biciclete coerente nu inseamna ca trec de pe o parte pe alta a drumului cand pe trotuat cand pe strada ca pishatul boului.
Vedeti Cantonului, in fata la Sora, drumul pana la Vivo, podul N, etc
Stiati ca Boc a fost neo-securist??
Pedalează tare usereul pe seama incompetenței și a lipsei de coloană vertebrală a lui Boc, dar nu va fi de bine nici cu ei. Ăștia sunt niște fanatici care îmbrățișează doctrina depopulării de dragul sălbăticiei de care cine să se bucure, decât ei și sponsorii lor.
Apoi, când îți târăști copilul la parade leghebete, se cheamă că ești dus rău cu capul… Citeste mai departe
toate aburelile astea in timp ce nu suntem in stare sa avem o groapa de gunoi ecologica cu toate avizele luate.... P E N I B I L !
Vechile abureli reciclate pentru prostime în vreme ce bocul ne iradiază cu bună știință - e bun cancerul ovarian/testicular? Atunci luați din partea primăriei!
https://clujulnou.blogspot.com/2020/06/boc-iradiaza-cu-buna-stiinta-clujenii.html
Studiile efectuate de catre cercetatorii britanici si americani au descoperit ca Boc va castiga lejer urmatoarele 2 mandate la Primaria Clujului.
@Cercetatorii britanici: Buna ziua ma numesc Sophia Peter din Statele Unite. Sunt aici pentru a depune mărturie despre o mare și puternică casetă de vrajă numită preot jungunu, am fost atât de confuză și devastată când iubitul meu m-a părăsit pentru o altă fată. Aveam nevoie de el înapoi cu disperare pentru că îl iubisem atât de mult. Așa că m-a ajutat… Citeste mai departe
Orasul e hiper poluat, nu exista solutii la descongestionarea traficului, nu e in stare de o Centura, de un pasaj, de o scara rulanta pentru pietoni si Boc o da in SF-uri. Cat de cretin trebe sa fi sa votezi un asemenea ipochimen bolnav?
ghiciti CINEEE va fi la putere in 2027 ?..........raspuns: tot boc..........
@EL, tot EL: Kreapa postacul SILE
Sărmanul boc, ar face treabă, dar nu are informații, el e doar un biet pălmaș: "eu nu fac parte din conducerea centrală a partidului ca să am informații, sunt un biet muritor aici, la șaibă, la Cluj-Napoca". Mare șnapan piticul ăsta.. ne aburește cum respiră.
Nu m-a mira să mai castige odata alegerile, dar m-ar mira enorm să fie reales după dezastrul… Citeste mai departe
Interesant. Transport 100% cu autobuze second hand luate de din Paris, ca sa nu le arunce francezii la fier vechi. Dar despre asta nu se pomenesete nimic
http://tramclub.org/viewtopic.php?t=17126&start=25&sid=8bbfc7e9bbb439609efd9f26aad3a30b
@Dan: Transoport 100% „ecolologic” era mai sus
1. Baterrile (din toate masinile/autobuzele electrice)nu au nimic in comun cu ecologia... Sa nu mai vorbim de faptul ca 60% din energia electrica vine din centrale pe carbune
2. De unde buget pentru asa ceva? Sau cine o sa plateasca de x ori mai mult pe un bilet?
3. Bicicletele si trotinetele sunt vise umede pentru o tara care are o chestie… Citeste mai departe
@Kyro: tu voteaza. avem noi un plan
@Kyro: cat despre iarna Olanda are o clima asemanatoare cu a Romaniei. In plus nu mai avem iarna de 10 ani. Nu vezi ca nu mai ninge iarna de ani buni?
@Consilier local: eu toata iarna am mers cu bicicleta la serviciu. din gheorgheni pana pe bulevardul muncii..3 zile a fost zapada toata iarna si aia de 3 degete
No amu ii bun Boc? tucalar mama sa il tuce. il votam pana in 2040
@Tanti Lenuţa: Prostovana, de ce doar pana in 2040? Pica atunci Boamba pe noi? Il votam pana in 2100. Du-te linje fundu lui aelexia!