Vineri 22 Noiembrie

Critici la METROUL clujean! Primăria dezbate public proiectul în 15 octombrie, dar Comisia Europeană îl aprobă în 23 septembrie


Activiștii civici din Cluj aduc critici modului, în care proiectul metroului clujean a fost pus supus dezbaterii publice la 3 săptămâni după ce va fi avizat de Comisia Europeană. 

Civicii consideră că ”o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie - adică cu trei săptămâni mai devreme”, este degeaba.  

SEMNEAZĂ și DISTRIBUIE!

Către 

1. Ursula von der Leyen, Președintele Comisiei Europene

2. Frans Timmermans, Prim Vicepreședinte al Comisiei Europene

3. Margrethe Vestager, Prim-Vicepreședinte executiv al Comisiei Europene -  Europă Pregătită pentru Era Digitală

4. Florin Cîțu, Prim-Ministrul României

5. Cristian Ghinea, Ministrul (demisionar) al Investiţiilor şi Proiectelor Europene

6. Emil Boc, Primarul Municipiului Cluj-Napoca

Noi, cetățeni ai municipiului Clui-Napoca, ne declarăm consternați de așa-zisa consultare publică propusă de Primăria Cluj-Napoca pe proiectul “metroului”- un proiect susținut preponderent politic și autocontradictoriu, față de care specialiștii și-au exprimat până acum doar rezervele, îndoielile și criticile. 

Deplângem faptul că Primăria Cluj-Napoca încearcă să ne pună în fața faptului împlinit anunțând o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie - adică cu trei săptămâni mai devreme. 

În aceste condiții, ce șanse reale mai au cetățenii să modifice sau chiar să refuze proiectul? Despre ce mai vorbim?? La pretențiile pe care Primăria Cluj-Napoca și le arogă în ceea ce privește dezbatere democratică - dar mai ales la anvergura și impactul proiectului asupra vieților noastre, consultarea propusă de Primăria Cluj-Napoca este, din păcate, doar o șaradă dureroasă. 

Cetățenilor Clujului nu trebuie să li se explice că au nevoie de un sistem de transport public performant. Noi suntem cei care stăm cu orele în ambuteiaje, care devin din ce în ce mai lungi pe an ce trece. Noi suntem primii care vedem cum sub ochii noștri, orașul se sufocă în trafic și poluare. Noi suntem cei care cerem soluții de ani de zile. 

Oricare ar fi acestea - tramvai, centură ocolitoare sau metrou, administrația locală este datoare să ni le prezinte și să le susțină în dezbateri publice reale. 

Cât respect față de cetățenii orașului - a căror viață va fi afectată de proiect pe decenii - denotă organizarea primei dezbateri publice despre “metrou”, la 3 săptămâni după parafarea proiectului în PNRR? 

Cât respect arată acestă temporizare față de specialiștii orașului, cărora practic li se refuză posibilitatea să își exprime, din timp, un punct de vedere avizat pe marginea proiectului? 

Cum se poate că în secolul XXI, în era tehnologiilor digitale, administrația “smart” a municipiului nostru nu pune la dispoziția cetățenilor o documentație de peste 200 de pagini în format online, ci doar în formă scanată, și asta doar nominal, pe bază de programare prealabilă? Cât acces public real, câtă deschidere reală pentru un dialog democratic trădează acest "mod de lucru"?

Ce șanse reale mai au cetățenii orașului nostru, ținuți aproape un an doar în mirajul  promisiunilor politice - să dezvolte, într-o singură zi, într-o singură sesiune online, o analiză a unui proiect de asemenea anvergură și să mai și propună amendamente sau chiar să-l refuze - folosind argumente tehnice?

Din păcate, suntem nevoiți să constatăm că modul viciat în care este organizată dezbaterea (post factum și cu un acces autoridiculizant la documente) pune sub semnul întrebării intenția autentică a Primăriei Cluj-Napoca de a-și susține proiectul în fața comunității. 

Privind argumentele tehnice, proiectul de “metrou” în “consultare” este unul problematic. Conform documentației,

1. aproape toate stațiile vor fi săpate deschis în intersecții majore sau drumuri circulate. Spre exemplificare,

-Stația Sfânta Maria (Calea Mănăștur colț cu Câmpului) înseamnă o groapă de 250 metri (cât 2 terenuri jumate de fotbal) la adâncime de 27 metri adâncime (cât un bloc de 9 etaje)

-Stația Piața Mărăști - din fața Pieței Mărăști până dincolo de sensul giratoriu, înseamnă o groapă de 275 metri (peste 2 terenuri jumate de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje)

-Stația Muncii (colț prelungire str. Beiușului) înseamnă o groapă de 220 metri (2 terenuri de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje adâncime). 

2. În timpul lucrărilor, vor fi distruse un număr semnificativ de lucrări de infrastructură noi:   

-Calea Floresti 

-Calea Mănăștur (aflată acum în drum spre licitarea lucrărilor) 

-Moților 

-Piața Unirii 

-Bulevardul 21 Decembrie 1989 (aflat acum în modernizare).

Având în vedere și că săpăturile pentru stații vor ocupa întreaga lățime a carosabilului, și aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraș, timp de ani de zile. 

3. Conform Memoriului Tehnic, după stația Piața Mărăști aproape toate forajele executate atât pe aliniamentul estic al metroului, cât și pe cel sudic au întâlnit la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25m un depozit de sare care induce riscuri geotehnice asupra structurilor metroului. Acestea trebuie eliminate prin stabilirea unor soluții tehnice adecvate. Concret, în condițiile unui pământ instabil, trebuie găsite soluții de stabilizare a săpăturilor deschise ca să nu se prăbușească. Dar Memoriul Tehnic nu suflă o vorbă despre care ar fi acestea. Mai multe stații vor fi săpate la mai puțin de 10 metri de blocuri înalte (vezi Mănăștur, Mărăști). Nu ne-a ajuns dezastrul recent de pe str. Victor Papilian, care deja pune în pericol viața familiilor de pe o stradă întreagă? 

Având în vedere cele de mai sus, noi, cetățenii Clujului, ne exprimăm nevoia de a avea argumente solide și credibile că transformarea orașului într-un șantier deschis, distrugerea lucrărilor de infrastructură existente și asumarea unor riscuri geotehnice mari, merită - întrucât am dezvolta pe termen mediu și lung, o mobilitate urbană la standarde europene de performanță și eficiență.

Din păcate, în locul acestor argumente solide și credibile, la ora aprobării proiectului, Studiul de Fezabilitate al metroului nu va fi gata. Noul Plan de Mobilitate Urbană nu va fi gata. În fapt, niciun document strategic de mobilitate urbană în vigoare azi NU recomandă metroul. Toate argumentează în favoarea extinderii tramvaiului. 

Atunci, tot ce avem azi sunt promisiuni politice, o documentație problematică, și o prefăcătorie numită consultare publică - pe un proiect care va fi deja aprobat demult în Comisia Europeană în momentul în care va fi propus dezbaterii la Cluj-Napoca. 

Noi, cetățeni responsabili ai acestui oraș, nu putem fi de acord cu această calitate îndoielnică a argumentației tehnice, a formatului administrativ și a demersului politic. 

Corolar, solicităm actorilor vizați 

1. să ia act de argumentele formulate mai sus ca fiind un prim set de observații vizavi de cadrul și conținutul dezbaterilor pe proiectul de "metrou".

2. să ia act de angajamentul nostru de-a contribui la creionarea soluțiilor optime privind mobilitatea urbană a municipiului Cluj-Napoca - în consultări democratice, cu datele în față, în cunoștință de cauză și cu șanse reale de a interveni asupra proiectului.

3. să ia act de angajamentul nostru de a vă ține la curent, în viitorul imediat, cu noi argumente, propuneri de îmbunătățire și soluții alternative privind proiectul de "metrou", generate în cadrul unor noi dezbateri cetățenești, în spiritul valorilor democratice europene pe care le promovăm”.

Petiția poate fi semnată AICI.

Comentarii Facebook