Critici la METROUL clujean! Primăria dezbate public proiectul în 15 octombrie, dar Comisia Europeană îl aprobă în 23 septembrie
Activiștii civici din Cluj aduc critici modului, în care proiectul metroului clujean a fost pus supus dezbaterii publice la 3 săptămâni după ce va fi avizat de Comisia Europeană.
Civicii consideră că ”o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie - adică cu trei săptămâni mai devreme”, este degeaba.
”SEMNEAZĂ și DISTRIBUIE!
Către
1. Ursula von der Leyen, Președintele Comisiei Europene
2. Frans Timmermans, Prim Vicepreședinte al Comisiei Europene
3. Margrethe Vestager, Prim-Vicepreședinte executiv al Comisiei Europene - Europă Pregătită pentru Era Digitală
4. Florin Cîțu, Prim-Ministrul României
5. Cristian Ghinea, Ministrul (demisionar) al Investiţiilor şi Proiectelor Europene
6. Emil Boc, Primarul Municipiului Cluj-Napoca
Noi, cetățeni ai municipiului Clui-Napoca, ne declarăm consternați de așa-zisa consultare publică propusă de Primăria Cluj-Napoca pe proiectul “metroului”- un proiect susținut preponderent politic și autocontradictoriu, față de care specialiștii și-au exprimat până acum doar rezervele, îndoielile și criticile.
Deplângem faptul că Primăria Cluj-Napoca încearcă să ne pună în fața faptului împlinit anunțând o consultare publică pe 15 octombrie, în condițiile în care proiectul va primi toate aprobările în comisiile interservice și va fi semnat în Comisia Europeană până în 23 septembrie - adică cu trei săptămâni mai devreme.
În aceste condiții, ce șanse reale mai au cetățenii să modifice sau chiar să refuze proiectul? Despre ce mai vorbim?? La pretențiile pe care Primăria Cluj-Napoca și le arogă în ceea ce privește dezbatere democratică - dar mai ales la anvergura și impactul proiectului asupra vieților noastre, consultarea propusă de Primăria Cluj-Napoca este, din păcate, doar o șaradă dureroasă.
Cetățenilor Clujului nu trebuie să li se explice că au nevoie de un sistem de transport public performant. Noi suntem cei care stăm cu orele în ambuteiaje, care devin din ce în ce mai lungi pe an ce trece. Noi suntem primii care vedem cum sub ochii noștri, orașul se sufocă în trafic și poluare. Noi suntem cei care cerem soluții de ani de zile.
Oricare ar fi acestea - tramvai, centură ocolitoare sau metrou, administrația locală este datoare să ni le prezinte și să le susțină în dezbateri publice reale.
Cât respect față de cetățenii orașului - a căror viață va fi afectată de proiect pe decenii - denotă organizarea primei dezbateri publice despre “metrou”, la 3 săptămâni după parafarea proiectului în PNRR?
Cât respect arată acestă temporizare față de specialiștii orașului, cărora practic li se refuză posibilitatea să își exprime, din timp, un punct de vedere avizat pe marginea proiectului?
Cum se poate că în secolul XXI, în era tehnologiilor digitale, administrația “smart” a municipiului nostru nu pune la dispoziția cetățenilor o documentație de peste 200 de pagini în format online, ci doar în formă scanată, și asta doar nominal, pe bază de programare prealabilă? Cât acces public real, câtă deschidere reală pentru un dialog democratic trădează acest "mod de lucru"?
Ce șanse reale mai au cetățenii orașului nostru, ținuți aproape un an doar în mirajul promisiunilor politice - să dezvolte, într-o singură zi, într-o singură sesiune online, o analiză a unui proiect de asemenea anvergură și să mai și propună amendamente sau chiar să-l refuze - folosind argumente tehnice?
Din păcate, suntem nevoiți să constatăm că modul viciat în care este organizată dezbaterea (post factum și cu un acces autoridiculizant la documente) pune sub semnul întrebării intenția autentică a Primăriei Cluj-Napoca de a-și susține proiectul în fața comunității.
Privind argumentele tehnice, proiectul de “metrou” în “consultare” este unul problematic. Conform documentației,
1. aproape toate stațiile vor fi săpate deschis în intersecții majore sau drumuri circulate. Spre exemplificare,
-Stația Sfânta Maria (Calea Mănăștur colț cu Câmpului) înseamnă o groapă de 250 metri (cât 2 terenuri jumate de fotbal) la adâncime de 27 metri adâncime (cât un bloc de 9 etaje)
-Stația Piața Mărăști - din fața Pieței Mărăști până dincolo de sensul giratoriu, înseamnă o groapă de 275 metri (peste 2 terenuri jumate de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje)
-Stația Muncii (colț prelungire str. Beiușului) înseamnă o groapă de 220 metri (2 terenuri de fotbal lungime) pe 18 metri adâncime (cât un bloc de 6 etaje adâncime).
2. În timpul lucrărilor, vor fi distruse un număr semnificativ de lucrări de infrastructură noi:
-Calea Floresti
-Calea Mănăștur (aflată acum în drum spre licitarea lucrărilor)
-Moților
-Piața Unirii
-Bulevardul 21 Decembrie 1989 (aflat acum în modernizare).
Având în vedere și că săpăturile pentru stații vor ocupa întreaga lățime a carosabilului, și aceste lucrări vor contribui la paralizarea întregului oraș, timp de ani de zile.
3. Conform Memoriului Tehnic, după stația Piața Mărăști aproape toate forajele executate atât pe aliniamentul estic al metroului, cât și pe cel sudic au întâlnit la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25m un depozit de sare care induce riscuri geotehnice asupra structurilor metroului. Acestea trebuie eliminate prin stabilirea unor soluții tehnice adecvate. Concret, în condițiile unui pământ instabil, trebuie găsite soluții de stabilizare a săpăturilor deschise ca să nu se prăbușească. Dar Memoriul Tehnic nu suflă o vorbă despre care ar fi acestea. Mai multe stații vor fi săpate la mai puțin de 10 metri de blocuri înalte (vezi Mănăștur, Mărăști). Nu ne-a ajuns dezastrul recent de pe str. Victor Papilian, care deja pune în pericol viața familiilor de pe o stradă întreagă?
Având în vedere cele de mai sus, noi, cetățenii Clujului, ne exprimăm nevoia de a avea argumente solide și credibile că transformarea orașului într-un șantier deschis, distrugerea lucrărilor de infrastructură existente și asumarea unor riscuri geotehnice mari, merită - întrucât am dezvolta pe termen mediu și lung, o mobilitate urbană la standarde europene de performanță și eficiență.
Din păcate, în locul acestor argumente solide și credibile, la ora aprobării proiectului, Studiul de Fezabilitate al metroului nu va fi gata. Noul Plan de Mobilitate Urbană nu va fi gata. În fapt, niciun document strategic de mobilitate urbană în vigoare azi NU recomandă metroul. Toate argumentează în favoarea extinderii tramvaiului.
Atunci, tot ce avem azi sunt promisiuni politice, o documentație problematică, și o prefăcătorie numită consultare publică - pe un proiect care va fi deja aprobat demult în Comisia Europeană în momentul în care va fi propus dezbaterii la Cluj-Napoca.
Noi, cetățeni responsabili ai acestui oraș, nu putem fi de acord cu această calitate îndoielnică a argumentației tehnice, a formatului administrativ și a demersului politic.
Corolar, solicităm actorilor vizați
1. să ia act de argumentele formulate mai sus ca fiind un prim set de observații vizavi de cadrul și conținutul dezbaterilor pe proiectul de "metrou".
2. să ia act de angajamentul nostru de-a contribui la creionarea soluțiilor optime privind mobilitatea urbană a municipiului Cluj-Napoca - în consultări democratice, cu datele în față, în cunoștință de cauză și cu șanse reale de a interveni asupra proiectului.
3. să ia act de angajamentul nostru de a vă ține la curent, în viitorul imediat, cu noi argumente, propuneri de îmbunătățire și soluții alternative privind proiectul de "metrou", generate în cadrul unor noi dezbateri cetățenești, în spiritul valorilor democratice europene pe care le promovăm”.
33 Comentarii
Oamenii Și Copiii Trebuie Să Știe, Asta: În Țările Democrate Din Afara Europei Nu Există Armată Obligatorie.
Asta Înseamnă Democrație, Fără Armată Obligatorie.
Trimiteți Mai Departe Aceste Informații Pentru A Ajunge La Cât Mai Multă Lume.
Asa poate ca avem un metro, si o centura nou.la mea
DNA doarme, rapoartele serviciilor la sertare, ale Curtii de Conturi asisderea. Intr-o tara normala, acest boC ar fi fost arestat demult.
O gluma buna
Noi ne certam ca dezbaterea e dupa aprobare, iar astia vor sa faca metroul si abia apoi sa stabileasca traseul...
De unde stiti voi ca vor fi sapaturi??? Poate ca vor sa faca metrou modern, suspendat pe stalpi precum in multe state civilizate. De ce sa stricam infrastructura rutiera cand se pot pune stalpi suspendati unde sa circule metroul??? Poate ca e si mai ieftin.
@Doru: Poi asta e problema, mai putine firme care fac studii, banii se controleaza mai usor, deci nerentabil.
votati UDMR
Toti va scuipa, toti va injura...toti va baga BLOC-un gura.
Vai de voi....primarie de KKT
Pacat de noi de Clujeni.....au ajuns sa ne conduca clanurile moldovenesti si ciorile de mitici de la Bucuresti...aduse de BLOC din vremea PDl-ului
@paste:
@paste: ati ajuns exact ce ati votat...nu sti vb aia romaneasca, spune-mi cu cine te intalnesti....etc, na la fel pot sa zic, spune-mi cu cine ai votat sa spun cat esti de PSBTHLIMC....
Ce metrou să facă handicapatii ăștia. Voi bu știți să faceți o alunecare de teren. Sus pe Calea Turzii lin curba de lângă centrul cu plante și piatră, a-ți făcut drumul acum doi ani și acum sa surpat din nou. Am crezut că zbor de pe șosea și voi povestiți de metrou. Mă hoților și mincinoșilor. Huo incompetenților
@Rus : ha ha ha...aia ca aia, dar sa vezi pe borhanci in sus ca din luna martie se chinue sa repare o alunecare de teren care a stat 5 ani acolo, si sigur ii ia prin surprindere si iarna asta neterminata....dar prostii viseaza la tuneluri...
@andi: E evident de ce se misca incet, acele lucrari nu au fost aprobate de UE...
Nu inteleg de ce nu este oprit acest megaloman bolnav! De ce este lasat sa faca cu banii orasului ce vrea el?
@vine 2024 si pnl va fi un partid micut: Pentru ca DNA e sub papucii lor.
Oameni buni, nu exista pe bune nici un proiect de metrou! E doar mascarada electorala si un mijloc de a **** niste bani!
Noi nu avem bani pt metrou si chiar daca am avea credeti ca avem capacitatea sa-l facem?
Cum poate BOC sa faca metrou daca noi nu suntem in stare sa facem un pod peste Somes!
Acest om este unul dintre cei mai mari Pinochio… Citeste mai departe
@Clujean: Mintea indobitocita , a reusit deplin sa arate cum poti face prastie un oras in 18 ani. Un pui de mocan cu papagal si fara nici o calitate, nici macar fizica. Minciuna, fanafaronada, promisiuni calpe. Rezultatele se vad. Pariez ca daca ar mai vota inca odata clujenii, tot el ar iesi Primar.
@Proiect major: Tot el ar iesi pentru ca multi dintre Cujeni (vinituri sau nu) sunt prosti,mandri si ocosi iar restul sunt dezinteresati!
Ce-i nostim sa nu zic tragic, povestea prinde si are adepti. Chiar asa, cat de incult si anemic in gandire trebuie sa fi sa inghiti o asemena gogoasa? Hai sa zicem, daca e electorala o mai bagi pe gat, dar sa re incalzesti rahatul in cuptorul cu MU? Mai exista "botanisti". in orasul Academic si cultural, Untoldal si de smart de 10 stele si 1000 de margarete… Citeste mai departe
Piticul are atata ambitie sa-si puna numele pe un proiect, incat se va apuca de metrou chiar daca in sinea sa stie ca nu il va termina niciodata. Din ambitie o sa ne ingroape in santiere pe zeci de ani.
N-am înțeles ce n-ați înțeles?
Aveți Bota, aveți valoare , n-aveți, n-aveți Bota, n-aveți flota.
Flota-i la noi.
Auziți mai , comentatori cretinoizi, sa va fie clar, orice ar fi metroul se va face !!!! O va va spargă Emil fata la toți și nu o sa mai aveti ce comenta.. Și după ce o sa fie gata, sa va întoarceți acasă la voi vinituri moldovenești și oltenești frustrate! Pt voi e suficient așa cum aveți acolo acasă, toaleta facuta din 2 betze, cu unul te sprijini… Citeste mai departe
@U bahn: Postache... vezi ca vine criza si ramai fara ajutor social...
@U bahn: Vezi ca incepe Untold, vezi-ti die povestea fantastica si de jucarii cu putulica ta de copil prost!
@U bahn: Alerta de retard sever!!!
Asta crede ca suntem un neam de prosti!
Costum de "acvarium " , scafandru Aveti ?
Derbedilor Va Mai Fac Niste Floace De NO Vazut PERISUL .
Va Fac si pe spatiul Public Untold
Platiti Nesimtitilor Taxe si Impozite .
Romania ii a Penticostalilor !
N-ati Priceput ? , butonati o telecomanda , doar Aveti Valoare !
Rima ii ... Dumnezeu sa-l Odihneasca pe LULU .
Sa zicem ca era făcută dezbaterea in 1 August. Ce dracu sa poți contesta? Pe unde sa mearga sau unde sa fie gura de metrou sau stațiile? Astea oricum nu poporul le decide. Oricum vor fi nemulțumiți indiferent de traseu/guri/stații. Sa nu zic de ăștia cu poluarea fonică samd. Romanul atâta știe sa fie nemulțumit.
@Ahile: Macar de principiu boss. Ca la bugetare participativa… ma rog cat o mers si aia, nu peanuts. Omu expune juste puncte valide, acceptate ori ba.
@Alex: bugetarea participativa e pe alte principii. Nu o sa vezi proiecte majore din bugetarea asta gen poduri sau drumuri
bwhahahaha baaaaa ce caterincaaa :))))))))))))))))
@bogdan: ce-i, pedelistule? iti pica si tie vreun oscior din afacerea asta?