Cum au „desenat” specialiștii de la Primărie mai multe stații pentru metrou. Activiștii clujeni: „Cine-o pus stația sub drum, ăla n-o fost om nebun?”


Metroul din Cluj va fi finanțat prin intermediul surselor verzi după ce Comisia Europeană a anunțat retragerea celor 300 de milioane de euro din PNRR. Până acum acesta pare cel mai mare proiect de sacrificiu al Clujului, un proiect care ascunde multe hibe. Unele dintre acestea țin inclusiv de proiectare, spun activiștii civici clujeni. 

„Nici nu s-a terminat bine auto-faultarea cu banii din PNRR, și apare altă auto-faultare majoră. De proiectare. Linia metroului în zona din spatele Vivo e trasată să intre frontal în coloana de piloții forați sub dealul Răzoarelor - ceea ce face imposibilă trecerea cârtițelor și construirea stației Sănătății conform planurilor aprobate. Pe rol avem: certuri masive pe tema reproiectării, acuzații de țeapă, modificare traseu, mutarea sau anularea stației, nerespectarea indicatorilor, extra-întârzieri și costuri, și controale asezonate pe fir. DETALII.

Acum câteva zile, în cadrul unei sesiuni de aprovizionare, mi-am satisfăcut curiozitatea de a vedea cum va face constructorul Gülermak organizarea de șantier în spatele Vivo. Cu GPS-ul în mână, am vizitat locația - o dungă îngustă de pâmânt între zidul de sud al mall-ului și dealul Răzoarelor, și… surpriză.  În mărăciniș am găsit o colonadă de nu mai puțin de 45 de piloți forați de 1m diametru fiecare (vezi imagini). Așezând coordonatele pe planșa stației din Studiul de Fezabilitate, am rămas siderat: colonada se află exact în mijlocul stației Sănătății (vezi planșă, punctele albe adăugate de subsemnatul), iar metroul nost’ ar trebui să treacă taman printre aceasta. Cum Dumnezeu?

A trebuit să dau câteva google-uri până să înțeleg că piloții ar fi fost forați la o adâncime de 25 m în cadrul lucrărilor la Centura de Sud a Floreștiului - un proiect de 28.400.447,67 RON câștigat de SC Diferit, propus spre realizare între 2014-2017, apoi abandonat cu brio.  Bine că măcar atâta s-a putut. Dar acum suntem în situația ingrată în care nici nu s-ar porni bine TBM-urile, și ar da cu botul, în subteran, direct de acești  piloți meniți să oprească dealul Răzoarelor din a se prăvăli peste mall.

Extraordinar, dar ce ghinion domne, să pună specialiștii de la SWS / Systra / Metrans stația exact între piloți! Cum a fost așa ceva posibil? Să nu fi aflat ei de existența acestora și să fi desenat ei traseul metroului plus stația Sănătății, în necunoștință de cauză? Nu nu, cu siguranță ei au primit de la Primărie situația actualizată a terenului, și cu siguranță au vizitat locația! În caz contrar, acum ar trebui să vorbim de neglijență în serviciu din partea autorităților, de neprofesionalism din partea specialiștilor, sau de amândouă. Iar costurile neprevăzute generate de această surpriză-care-de-fapt-nu-ar-trebui-să-fie-o-surpriză, ar atrage automat atenția celor de la Curtea de Conturi, DNA, Corpul de Control al Ministrului Transporturilor sau chiar cel al Prim-Ministrului - pentru că bani. Pentru că publici. Pentru că mulți.

Dar, bineînțeles, acestea sunt niște imposibilități - și deci specialiștii noștri au desenat traiectoria metroului perfect asumat și în cunoștință de cauză. Ei cu siguranță au avut în vedere și priceperea viitorului constructor de a scoate din pământ zeci de morcovi de 40 de tone, băgați la o adâncime de 7 etaje în glia strămoșească - cu toate că  bugetul de 16,368,163.28 euro prevăzut  în Studiul de Fezabilitate pentru construcții și instalații la stația Sănătății, este unul dintre cele mai mici.

Dar de ce, în primul rând, au fost puși acolo acei piloți? Pentru că dealul Răzoarelor alunecă - iar acest lucru este consemnat chiar și în Studiul de Fezabilitate al metroului. Conform documentului, în zonă situația este “complexă și chiar dificilă”, tronsonul din spatele Vivo fiind “caracterizat prin alunecări de teren cu linii de desprindere la cote de ordinul 392-394m”. În rest, Studiul de Fezabilitate nu suflă nicio vorbă despre existența piloților.

Nu putem decât să presupunem că beneficiarul lucrării, Primăria Cluj-Napoca s-a asigurat ca acest detaliu să fie inclus în documentația licitației. Doar că gurile rele spun că proiectanții de la Yüksel / Gülermak ar fi aflat și ei de existența acestora, post hoc. Și că ar fi ieșit circ. Dar chiar dacă nu, dacă stația ar fi să rămână acolo unde a fost prevăzută, iar metroul ar fi să chiar treacă pe traiectoria trasată în SF, acei piloți chiar trebuie scoși. Dar această operațiune e chiar mai grea decât pare.

Cum scoți din pământ 45 de piloți de 40 tone și de 7 etaje lungime fiecare? Cu macaraua? Deși aparent la îndemână, soluția nu prea funcționează. Apud inginerii consultați, piloții forați sunt cilindrici doar în teorie. În practică, în procesul turnării, betonul inundă toate golurile de aer din sol, creând protuberanțe de forme și dimensiuni total neintuibile - pe metri sau chiar zeci de metri în lateral. Iar dacă îți dă norocul să dai de câțiva asemenea piloții, i-ai scos pe toți ceilalți degeaba. Nu, piloții ăia nu se mai lasă trași în sus vreodată.

Atunci poate-i dinamităm! Spectaculos, dar exploziile îți pot slobozi în cap tot dealul oricum șubred al Răzoarelor. În plus, exploziile crapă numai betonul, iar armătura doar o îndoaie. Deci după fiecare pușcătură ar trebui să dai la greu, în condiții de mină, cu picamărul și flexul, și trebuie să mai tot dai și cu măsurătorile geo - ca să vezi dacă la următoarea bubuitură nu cumva ți se prăvale-n cap întreg dealul, cu blocuri cu tot. Și tot așa de 45 de ori. Iar dacă ai greșit o singură dată, ăla ești. Nu, nu se bagă nimeni la așa ceva.

În concluzie, piloții ăia forați rămân mărturii de nestrămutat ale dibăciei înaintașilor noștri, iar linia de metrou și stația Sănătății trebuie strămutate. Dar unde? Parcă aud, “Apăi să vireze  turcu’ volanu’ la ditai TIR-u’ ăla subteran și să mai ocolească piloții ăia, ce mare lucru! De-aia primesc de la noi 2.7 miliarde de euro, banii noștri!”. Doar că nu e chiar așa. Că tunelul ca tunelul, dar ce faci cu stația? Pe aia în ce direcție o muți?

Spre nord, sub Vivo? Le spargi mall-ul oamenilor ălora când sapi stația cut / cover? Iar dacă cumva totuși te lasă, apăi acolo ți-ai și lăsat banii. Te duci spre sud, sub dealul și așa șubred al Răzoarelor? Alte riscuri, alte soluții costisitoare, și încă o dată alți bani. Te duci spre est sau vest? Trebuie să faci noi exproprieri, deci din nou alți bani.

În fiecare din cazuri, același deznodământ: alți bani. Publici. Mulți. Și deci în fiecare din cazuri, apare, ad nauseam, aceeași întrebare delicată: cum acoperi cu hârtii modificarea? Zici că-s obstacole “naturale”, bașca “neprevăzute”? Serios? Când ele nu sunt chiar așa de “naturale”, iar tu trebuia să le găsești atât în acte, cât și pe teren?  Cum faci să nu vină Curtea de Conturi, DNA, Corpul de Control al MT sau cel al Prim-Ministrului peste tine, ca să dai cu subsemnatul pe “cine-o pus stația sub drum, ăla n-o fost om nebun”? Of of.

Pentru Primăria Cluj-Napoca + SWS / Systra / Metrans acestea sunt și vor cam rămâne întrebări deosebit de stânjenitoare. Mulți ani de acum încolo”, spune celebrul activist clujean Szakats Istvan.

Amintim că, săptămâna trecută Marcel Ciolacu declara că deși există anumite îngrijorări privind sursa de finanțare a proiectului metroului din Cluj, investiția va continua. Astfel, legislația a fost adaptată pentru a permite finanțarea metroului din Cluj prin intermediul oportunităților de finanțare pentru proiecte verzi. 

Comentarii Facebook