Duminica 22 Decembrie

Dezbatere publică despre betonarea în continuare a Pieței Mărăști. Dispar Profi și benzinăria MOL, pentru alte BETOANE


Primăria Cluj-Napoca supune dezbaterii publice proiectul de continuare a betonării Pieței Mărăști, începută de Ceaușescu, dar lăsată neterminată. 

”În perioada 5 – 19 aprilie 2022 clujenii interesați au posibilitatea de a transmite propuneri, sugestii și observații cu privire la propunerea PUZ Reamenajare zona Piața Mărăști și a străzilor adicente, construire parking subteran.

Propunerile pot fi trimise la adresa de mail registratura@primariaclujnapoca.ro sau pot fi depuse la sediul Primăriei de pe Calea Moților nr.7”, anunță viceprimarul Clujului, Dan Tarcea.

Ce se dorește în Piața Mărăști

Primăria a anunțat că își propune să reamenajeze Piața Mărăști și zonele adiacente, pentru a crește calitatea locuirii. În zonă vor fi amenajate parkinguri subterane și supraterane, pentru a se putea crea spații verzi mai mari.

Vizăm suprafața cartierului Mărăști cuprinsă între Bulevardul 21 Decembrie 1989, Aleea Bibliotecii, strada Aurel Vlaicu, strada Trotușului, strada Fabricii, strada Ciocârliei, Crinului și Aleea Bârsei.

Acest proiect își propune să reamenajeze spațiile publice după standardele secolului 21, după conceptul de Walkable Cities, Cluj-Napoca oraș pentru pietoni, testat cu succes și  în alte cartiere și zone ale municipiului. Își propune să ne ducă către o mobilitate sustenabilă și continuă proiecte de regândire a spațiului public deja în implementare sau deja implementate, cum este reamenajarea Bulevardului 21 Decembrie, pe tronsonul de la Piața Unirii până la Biserica Sfântul Petru.

Pentru a obține aceste standarde ne propunem să construim și câteva parkinguri, unele în subteran, altele în suprateran, tocmai pentru a face loc spațiului verde, spațiilor pietonale de calitate, benzilor dedicate transportului public sau pistelor de biciclete.

Ne propunem să creștem suprafața verde în zona studiată de la aproximativ 3 hectare la 4 hectare, o creștere de 30%”, anunța directorul Ovidiu Cîmpean, din cadrul Primăriei Cluj-Napoca, la dezbaterea publică din 12 octombrie 2021.

Amenajările zonei vor începe cu Aleea Bibliotecii și Bulevardul 21 Decembrie 1989, strada Fabricii și strada Aurel Vlaicu, pentru care ne propunem să atragem fonduri europene. Apoi vom continua etapizat, în funcție de veniturile atrase din fonduri europene, fonduri de la guvern sau de la bugetul local pentru a atinge acest deziderat de regenerare urbană a cartierului Mărăști.

Arhitectul Planwerk, Tiberiu Ciolacu, unul dintre cei care a lucrat la planul de reamenajare a Pieței Mărăști, a spus că sunt mari probleme cu calitatea aerului, tocmai din cauza traficului mare. ”Principalele motive ale deteriorării calității aerului sunt date de trafic și de sistemele de încălzire ale apartamentelor din zonă. Avem studii care arată că stația de monitorizare a aerului nu sunt îmbucurătoare, ci îngrijorătoare și e un motiv în plus pentru a îmbunătăți lucrurile”, a spus acesta.

Arhitecții vor să demoleze magazinul Profi și benzinăria Mol

Arhitectul Planwerk, Tiberiu Ciolacu, a precizat în octombrie 2021 că traficul motorizat va rămână, dar prin optimizare va deveni posibilă introducerea de piste de bicicletă și a benzilor de transport în comun.

Schema de trafic propusă păstrează în cea mai mare parte schema actuală, dar propune niște mici modificări, cum ar fi introducerea infrastructurii de mobilitate sustenabilă și pe alocuri mici modificări: sensuri unice, reconfigurarea intersecțiilor și relocarea unor zone carosabile”, a mai spus arhitectul.

Locurile de parcare vor crește de la 1.529 la 1.571. ”Principalul parcaj care este și în centrul studiului și care va fi proiectat în fazele următoare este în zona Aleii Bibliotecii, care are o capacitate de 28o de locuri. Se mai propun trei parcaje rezidențiale, dedicate locuitorilor, și al cincilea care vine o dată cu restructurarea laturii estice a pieței (zona de sub magazinul profi și benzinăria OMV)”, a mai afirmat Tiberiu Ciolacu.

Bulevardul 21 Decembrie 1989 va fi reconfigurat și dispar pacrările de la bordură

Este propusă modernizarea stațiilor de transport public, laolaltă cu introducerea benzilor dedicate transportului public și a pistelor pentru biciclete. Reconfigurarea traversărilor pietonale și velo urmărește creșterea gradului de siguranță pe segmentul pe care s-au înregistrat accidente în trecut. Pe fîșia mediană a bulevardului este propus un aliniament de arbori. 

Banda 1, utilizată în prezent pentru staționarea mașinilor, este transformată în pistă velo și o fîșie verde de protecție. Șiruri simple sau duble de arbori flanchează benzile de circulație, oferind umbră și protecție, în primul rând pietonilor și bicicliștilor. 

Sub Aleea Bibliotecii va fi realizat un parking subteran pe două niveluri

Carosabilul și locurile de parcare sint înlocuite de un scuar pietonal. La umbra arborilor, sunt amenajate locuri de joacă și de relaxare. Unul dintre cele trei puncte de acces pietonal în parcajul subteran deservește strada Dorobanților, Biblioteca Județeană și sediul Consiliului Județean. Piste noi pentru biciclete și trotinete fac legătura între bulevardul 21 Decembrie/Aurel Vlaicu și strada Dorobanților.

Odată cu restructurarea frontului estic, Piața Mărăști câștigă o nouă promenadă pietonală cu șiruri de arbori și locuri de odihnă. Adiacent promenadei, nivelurile inferioare ale noului imobil găzduiesc dotări și servicii publice: educație (creșă, centru de tineret), sală de sport, spații multifuncționale, centru comunitar, primărie de cartier, alimentație publică etc. Noile activități completează rețeaua de deservire a locuințelor din jur și consolidează rolul de centru de cartier a Pieței Mărăști.

Comentarii Facebook