Vineri 27 Septembrie

După 300 milioane EURO pierduți din PNRR, Emil Boc acuzat că se joacă cu nervii clujenilor/Obligațiunile verzi pentru metrou: „O fumigenă politică!”


Viorel Băltărețu: “Emil Boc se joacă din nou cu nervii clujenilor! După pierderea a 300 milioane de euro din PNRR, finanțarea metroului rămâne incertă”

Deputatul Viorel Băltărețu trage un nou semnal de alarmă cu privire la gestionarea finanțării metroului din Cluj-Napoca de către primarul Emil Boc. După ce Boc a pierdut o finanțare de 300 de milioane de euro din PNRR, primarul a anunțat că proiectul va fi finanțat prin obligațiunile verzi emise de Ministerul Finanțelor. Însă Băltărețu consideră aceste declarații o “fumigenă politică”, subliniind că această soluție exista deja de anul trecut și nu aduce nimic nou.

„Boc simte tot mai multă presiune publică. Oamenii îi cer socoteală, după 20 de ani de făcut nimic în insfrastructură. După ce a pierdut banii din PNRR, ne spune că nu e vina lui și că a găsit - vitejește - altă sursă de finanțare. Obligațiunile verzi despre care vorbește sunt un mecanism comunicat de Ministerul Finanțelor încă din decembrie 2023.  a declarat Băltărețu. El a adăugat că primarul Clujului cunoștea această soluție încă din 2023 și sugerează că, cel mai probabil, nu s-a alocat nimic pentru metroul clujean, din moment ce Boc nu a oferit detalii suplimentare: „Nu e nimic nou, iar dl Boc știa, cu siguranță, despre această soluție încă de anul trecut. Nu pot să nu mă întreb de ce a comunicat-o doar acum”,

Ministerul Finanțelor a atras deja 4 miliarde EURO

În sprijinul afirmațiilor sale, deputatul USR citează realizările Ministerului Finanțelor, care în februarie 2024 a atras deja 4 miliarde de euro din emisiunea de obligațiuni verzi, fără ca primarul Boc să comunice dacă vreun ban din această sumă este alocat pentru metroul din Cluj. 

Conform comunicatului oficial al Ministerului Finanțelor, România a lansat două tranșe de obligațiuni pe piețele internaționale, cu maturități de 7 și 12 ani, inclusiv emisiunea inaugurală de obligațiuni verzi a țării:

“Valoarea totală a emisiunii de obligațiuni de 4 miliarde EUR a avut o subscriere finală de peste 14,8 miliarde EUR, cu participarea a peste 250 de investitori. Cererea a depășit 17 miliarde EUR în timpul tranzacției.”

În plus, proiecte precum dezvoltarea metroului din București și Cluj-Napoca sunt considerate, conform comunicatului oficial, eligibile pentru finanțare prin aceste obligațiuni verzi.

„Printre cele mai importante proiecte verzi eligibile pentru finanțare se numără dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în orașele București și Cluj-Napoca, electrificarea căii ferate pentru a asigura servicii feroviare integral electrice în principalele zone urbane din România (reședințe de județ și alte orașe cu peste 50.000 de locuitori), reabilitarea liniilor de apărare existente în conformitate cu Directiva UE privind inundațiile și Strategia națională de management al riscului de inundații, creșterea eficienței energetice a fondului de clădiri și înființarea de noi zone de păduri urbane”, anunta Ministerul Finanțelor

Cu toate acestea, Băltărețu acuză lipsa de transparență a primarului Boc.„“Voi cere de la Ministerul Transporturilor acest nou act adițional, ca să-i pot informa pe clujeni despre toate aceste detalii. De la Primăria Cluj-Napoca nu mă aștept la clarificări, e arhi-cunoscută lipsa ei de transparență”, a mai spus Băltărețu.

Comentarii Facebook