Duminica 22 Decembrie

Emil Boc și Ministerul Transporturilor, declarații în contradictoriu despre finanțarea metroului. Obligațiunile verzi ar putea să nu acopere cheltuielile


Emil Boc a anunțat că finanțarea prin instrumentul financiar  numit ,,obligațiuni verzi” este soluția viabilă pentru finanțarea construirii metroului. În același timp, Ministerul Transporturilor nu face angajamente și nu își asumă o proiecție bugetară și un calendar pentru proiectul din Cluj-Napoca, potrivit PressOne.

„Această nouă sursă de finanţare din obligaţiuni verzi acoperă atât cheltuielile prezente, cât şi cheltuielile viitoare (…), pe întreaga perioadă de implementare a proiectului” - primarul Emil Boc la o conferință de presă din 24 septembrie 2024.

„Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de coordonator de reforme/investiții al PNRR, a încheiat un act adițional la contractul de finanțare aferent proiectului „Magistrala I de Metrou Cluj” cu Primăria Municipiului Cluj-Napoca, în care este stipulat că finanțarea contribuției publice naționale va fi asigurată, pentru cheltuielile eligibile deja efectuate (...) din sumele alocate provenind din împrumuturi contractate de România din emisiunile de obligațiuni verzi” - răspuns la solicitarea PressOne din 11 octombrie 2024.

Declarațiile publice făcute de autoritățile locale și cele făcute de autoritățile centrale sunt diferite. În timp ce primarul Emil Boc a transmis că obligațiunile verzi vor acoperi „cheltuielile prezente și viitoare” pentru șantierul metroului, Ministerul Transporturilor garantează numai asigurarea plăților pentru cheltuielile deja efectuate. În plus, aceste plăți sunt influențate de „limita creditelor de angajament și a creditelor bugetare alocate cu aceasta destinație prin legea bugetului de stat.”

Suma totală obținută de Guvernul României din emisiunea de euroobligațiuni verzi este de aproximativ 1.98 miliarde euro, din care aproximativ 1.53 miliarde euro au fost deja alocați pentru cheltuieli eligibile pe proiecte realizate în perioada 2021 – 2024. Conform ultimelor estimări, costul construirii metroului de la Cluj se ridică la circa 13.7 miliarde de lei, aproximativ 2.74 miliarde de euro. Și ar trebui să fie finalizat în următorii 6 ani, în 2031, menționează sursa citată anterior.

„Suma necesară a fi alocată până la utilizarea integrală a fondurilor disponibile în prezent este de 0,45 miliarde EUR (aproximativ 2.23 miliarde RON)” - arată Ministerul. 

Banii strânși au fost folosiți pentru finanțarea tuturor proiectelor eligibile și ar urma să fie suplimentați prin emiterea altor obligațiuni verzi pe piețele internaționale sau piața internă. Dar această decizie depinde de estimările privind cheltuielile bugetare eligibile cărora le pot fi alocate aceste sume. Guvernul, prin Ministerul Transporturilor, a declarat că nu există în prezent o proiecție anuală a cuantumului sumelor aferente instrumentului de finanțare mai sus amintit (euroobligațiuni verzi) în cazul proiectului magistralei de metrou Cluj-Napoca.

„Nu s-a rezolvat problema metroului de la Cluj. Pentru metroul de la Cluj vom avea o plată parţială pe el şi la revizuirea PNRR metroul de la Cluj va fi scos ca investiţie din PNRR şi se va duce în altă sursă de finanţare de la Ministerul Transportului din obligaţiuni verzi pe care le emite România”, a precizat ministrul.


Comentarii Facebook