Duminica 22 Decembrie

În Oradea s-a lucrat până în ultima zi din an. Lanț de tuneluri predat cu 8 luni înainte de termen, administrația Boc ar putea lua exemplu!


În timp ce proiectele majore de infrastructură ale Clujului se împiedică de la o licitație la alta, municipiul Oradea se dezvoltă într-un ritm amețitor. Un lanţ de şase pasaje subterane a fost predat circulaţiei, duminică, 31 decembrie 2023, în centrul municipiului Oradea, cu 8 luni înainte de termenul contractual de finalizare a lucrării. Asta în timp ce la Cluj termenii sunt depășiți adesea cu luni de zile sau hârtiile pentru un nou proiect sunt purtate dintr-un birou în altul la infinit.

Devansarea proiectului în cazul Oradei a fost făcută pentru ca municipalitatea orădeană să poată deconta investiția care se apropie de 200 milioane lei, din fonduri europene. Şantierul va continua, însă, din primăvară, pentru terminarea finisajelor şi a amenajărilor peisagistice. 

„Ce înseamnă aceste pasaje? Înseamnă că parcurgerea oraşului dintr-un capăt în altul va fi mult mai rapidă, va fi mult mai scurtă, nu va mai fi poluare în această zonă – gândiţi-vă când erau cozi de maşini care stăteau la turbogiraţie, la trecerea de pietoni de la Poliţia Rutieră, plus timpul petrecut în trafic care va fi redus", spune primarul Florin Birta.

Lucrarea ar fi trebuit predată în august 2024, însă termenul a fost devansat pentru că toate lucrările finalizate în acest an se pot deconta din fonduri europene, ca parte eligibilă. Pentru a face posibil acest lucru, peste 100 constructori au lucrat, zi-lumină, în ultima perioadă, profitând şi de vremea caldă, scrie Adevărul.

Centura Metropolitană Cluj-Napoca, un proiect întins pe ani de zile

Despre centura metropolitană a Clujului, administrația Boc vorbește din anul 2015, cu toate acestea 9 ani mai târziu proiectul a ajuns abia la discuțiile despre exproprierea proprietarilor.

Ministerul Transporturilor a anunțat în 2023 că va acorda despăgubiri de un miliard de lei proprietarilor de terenuri care vor fi expropriate pentru realizarea Centurii Metropolitane Cluj-Napoca. Banii, 200 de milioane de euro, vor asigura terenul pe care va fi realizată Centura Clujului. Guvernul, prin Ministerul Transporturilor va plăti un miliard de lei pentru exproprierea a 1600 de terenuri proprietate privată în localitățile Apahida, Baciu, Florești, Feleacu (județul Cluj) respectiv municipiul Cluj-Napoca. Vor fi expropriate terenuri de peste 3 milioane de metri pătrați. 

Primăria a reușit să semneze contractul pentru lotul 1, de numai 2 kilometri de la ieșirea din Mănăștur până la unitatea militară din Florești. Pentru restul centurii de 40 de km încă nu s-a stabilit câștigătorul. Oricum a fost numai o ofertă, a Asocierii CON-A OPERATIONS, DIMEX 2000, HYDROSTROY AD, CONCELEX si Automagistral-Pivden, așa că dacă s-au respectat cerințele din caietul de sarcini nu pot fi probleme. Rămâne de văzut ce se va întâmpla cu tot proiectul, dar cert este că nu există fonduri disponibile pentru realizarea centurii de 1,1 miliarde de euro. Cert este că dacă se amână mai mult începerea lucrărilor, costurile vor fi mai mari și mai greu de acoperit. 

Pasajul de la Tăietura Turcului, un proiect-dezastru, funcțional doar pe foaie

y.jpeg

Lucrările la pasajul de la Tăietura Turcului ar urma să înceapă odată cu debutul șantierului pentru tronsonul de cale ferată Cluj-Napoca - Poieni, din cadrul modernizării și electrificării căii ferate Cluj-Episcopia Bihor. Experții susțin însă că păstrarea unei treceri pentru pietoni la nivel este o aberație în materie de infrastructură, care va pune viața oamenilor în pericol.

În timp ce toată lumea civilizată se străduiește să separe traficul feroviar de cel rutier, pietonal și ciclist, pentru siguranță și încurajarea transportului sustenabil, administrația locală a avizat menținerea trecerii la nivel cu calea ferată. 

„Barieră criminală la Tăietura Turcului, feriți linia!

Ministerul Transporturilor va emite în curând Autorizația de Construire (AC) pentru una dintre cele mai mari aberații post-decembriste în materie de infrastructură: păstrarea unei treceri la nivel cu potențial mortal concomitent cu execuția unui pasaj rutier nou în buricul Clujului.

În timp ce toată lumea civilizată se străduiește să separe traficul feroviar de cel rutier, pietonal și ciclist, pentru siguranță și încurajarea transportului sustenabil, administrația marelui oraș de 5* Cluj-Napoca s-a așezat în poziția ghiocel în fața autorităților centrale și a avizat inepția menținerii trecerii la nivel.

Probabil primarul Boc a fost mulțumit că se face un pasaj rutier nou peste calea ferată folosit de șoferii aducători de voturi. La sol, "loserii" care nu au mașină personală, cei care vor merge pe jos sau cu trenul metropolitan, ori "hipsterii" cu biciclete care lucrează în parcul industrial Tetarom sau au drum pe acolo își vor risca viața într-un soi de haltă rurală de secol 19.

În 18 iunie (detalii aici: https://bit.ly/48K0JNz) v-am explicat riscurile mortale pe care le aduce prostia menținerii trecerii la nivel, mai ales în contextul în care acolo este stație/gară în proiectul trenului metropolitan, și beneficiile aduse de soluția salvatoare: SUBtraversarea dedicată pietonilor și cicliștilor și DESFIINȚAREA trecerii la nivel, adică a conflictului de trafic rutier-feroviar-pietonal.

În ciuda eforturilor noastre, publice și din birourile bine ferecate cu chei deținute de "speciali", prostia va fi dusă până la capăt și se va executa un pasaj rutier superior păstrându-se la sol trecerea la nivel.

Așa că acum, în ceasul al 13-lea, ministrul Grindeanu este singurul care mai poate opri această absurditate. În decizia sa politică stă soluția salvatoare: subtraversarea pietonală, un simplu tub de beton pe sub calea ferată. Dar firește că Grindeanu nu va face nimic, fiind prea ocupat să iasă la televizor și să se plângă când administrațiile locale mai atente la nevoile cetățenilor, precum cea din Timișoara, refuză să înghită pe nemestecate proiecte ilogice și periculoase.

Este doar o chestiune de timp până când "soluția" avizată la Tăietura Turcului își va lua tributul de vieți omenești.Și ca să știți de la noi, au mâinile pătate de sânge toți cei care au girat prin semnătură aberația de față: proiectantul DB Engineering & Consulting, constructorul Arcada și liderul de asociere Alstom, avizatorul local Primăria Cluj-Napoca cu al ei primar Boc, păstoriți de beneficiarul lucrării CFR Infrastructură prin directorii săi și, nu în ultimul rând, ministrul nepăsător Grindeanu”, transmit cei de la Asociația Pro Infrastructură.

Comentarii Facebook