Vineri 22 Noiembrie

La Oradea și Sânmartin se pot face centură și pasaje, la Cluj nu! Centura ocolitoare Cluj-Florești există doar pe hârtie de ani de zile


La Bihor în aceste zile se mai fac ultimele pregătiri pentru deschiderea circulației pe centura Sânmartin. S-a dat comanda pentru suplimentarea parapeților și de luni va începe montarea acestora. În săptămâna 27 - 31 mai centura Sânmartin va fi deschisă circulației. La polul opus, la Cluj proiectul Centurii Metropolitane a Clujului se pasează de la un politician la altul de ani de zile, Boc a promis Centura și în acest mandat, o promite și dacă va câștiga următorul, însă stadiul lucrării rămâne doar la „promisiuni”. 

Lucrările la drumul de legătură dintre Municipiul Oradea și Sânmartin se apropie de final. Stadiul fizic al execuției este de peste 95%, iar în această perioadă, constructorii fac ultimele ajustări, transmit cei de la Consiliul Judeţean Bihor.

Drumul de legătură între municipiul Oradea și comuna Sânmartin are o lungime de 5,75 km, la care se adaugă bretele de legătură cu DN76 și localitatea Haieu, de 2,27 km.

Primarul Emil Boc se zbate de circa 2 ani să scoată la licitație Centura Metropolitană a Clujului, însă ambele tentative au eșuat.

Mihai Sămărgițan, administrator al agenției de consultanță Public Procurement Specialists Cluj, a realizat o analiză pe care a denumit-o “Introducere în teoria evaluării ofertelor depuse la licitații. Studiu de caz CMC”. Expertul în achiziții publice susține că municipalitatea din Cluj-Napoca a tergiversat finalizarea licitației pentru Centura Metropolitană, deși eșecul era evident.

„O scurtă cronologie. 20 noiembrie 2023: e depusă o singură ofertă la a doua licitație pentru realizarea obiectivului de investiție. La prima nu s-a prezentat nimeni, prin urmare a fost majorată valoarea estimată și reluată procedura.

7 martie 2024: este finalizată evaluarea tehnică a singurei oferte depuse. Automat Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) decriptează unica ofertă financiară depusă. Vă rog să rețineți această dată.

Primăria Cluj-Napoca (PCN) știa de la 7 martie că ofertantul a depășit valoarea estimată și cu cât a fost aceasta depășită (până în 15% depășire legea permite continuarea procedurii, dacă sunt identificate sursele de finanțare suplimentară; peste 15% depășire, e obligatorie anularea procedurii, fără alte discuții).

2 aprilie 2024: încep să apară indicii că se dorește actualizarea indicatorilor economici cu fix 15% din valoarea estimată a procedurii, coincidență sau nu. 26 aprilie 2024: apare pe surse informația că PCN a anulat licitația.

29 aprilie 2024: PCN, prin primarul Emil Boc, confirmă anularea procedurii pe motiv că unicul ofertant a depășit cu 30% valoarea estimată și legea nu permite atribuirea în acest caz”, a sintetizat consultantul.

După câteva zile de la luarea deciziei, Primăria Cluj-Napoca a reușit să trimită un comunicat sec de presă, prin care să anunțe oficial anularea licitației pentru tronsonul doi (adică cel care are 98% din lucrare) din cadrul Centurii Metropolitane a Clujului. 

„Păi „oferta” a fost „deschisă”, adică propunerea financiară a fost adică decriptată, din 7 martie, cu o lună înainte de apariția în spațiul public a informației privind intenția de a actualiza indicatorii. Adresez următoarea întrebare achizitorului, ofertantului, dat fiind că PCN a avut acces la unica propunere financiară de la 7 martie și corelativ știa de la acea dată că aceasta depășește cu 30% valoarea estimată: ce sens a mai avut această șaradă, prin care s-au pierdut două luni prețioase? Actualizăm după o lună, inutil, indicatorii cu 15%, dar știm că oferta depășește cu 30% valoarea estimată, deci oricum nu o putem accepta. Anulăm procedura după încă o lună de la actualizarea inutilă a indicatorilor?”, remarca expertul clujean în analiză. 

Comentarii Facebook