Vineri 22 Noiembrie

Măsuri drastice pentru combaterea poluării din Cluj-Napoca: vor fi zone cu nivel scăzut de emisii, unde nu poți intra cu mașina dacă nu plătești


Guvernul a pregătit un proiect legislativ prin care va fi limitată circulația mașinilor poluante într-un perimetru definit, dar și în anumite intervale orare. Prin urmare, în orașele României, printre care se numără și Cluj-Napoca, vor fi instituite Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii unde circulația autovehiculelor ce nu îndeplinesc anumite criterii privind noxele vor avea circulația limitată iar, în anumite cazuri, vor avea acces în zonele respective doar după plata unei taxe.

Proiectul de Hotărârii de Guvern inițiat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației prevede, de asemenea, că autovehiculele instituțiilor de apărare, ordine publică și servicii publice sunt exceptate de la aceste prevederi, iar cei care au domiciliul sau rezidența în zona respectivă sunt scutiți de respectarea acestor prevederi. 

Guvernul a stabilit și sancțiuni în acest sens: nerespectarea prevederii din zonele speciale se va pedepsi cu amendă contravențională – 300 de lei la prima abatere, care, dacă nu este plătită în termen, atrage penalități de 500 lei pe zi. 

(1) Constituie contravenție și se sancționează cu amendă de 300 lei circulația pe drumurile publice din interiorul ZNSE a vehiculelor care nu respectă prevederile regulamentului local de acces în ZNSE.

(2) Constituie contravenție și se sancționează consiliile locale, respectiv Consiliul General al municipiului București cu amendă de 500 lei pentru fiecare zi de întârziere față de termenele specificate la art. 22, alin. (4), lit. a) și b), din Legea nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă”, se arată în actul normativ.

Proiectul de lege prevede că autoritățile locale vor fi cele care vor gestiona, delimita Zonele cu Niveluri Scăzute de Emisii (ZNSE).

Articolul 3

(1) ZNSE sunt inițiate, delimitate și gestionate de către autoritățile administrației publice locale.

(2) Anterior instituirii ZNSE, pentru a garanta o abordare nediscriminatorie, autoritățile administrației publice locale au obligația efectuării următoarelor măsuri compensatorii pentru asigurarea accesului liber al tuturor cetățenilor în toate zonele urbane:

a. asigurarea serviciului de transport public local de călători în interiorul ZNSE;

b. asigurarea infrastructurii pentru mobilitatea activă.

Articolul 4

(1) ZNSE pot fi de două tipuri:

a) ZNSE pentru care se stabilesc tarife de acces pentru autovehicule, în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8 alin. (2), caz în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste ZNSE trebuie să implementeze mecanisme care să asigure accesul în mod controlat în interiorul ZNSE, precum și platformă online unde se poate achita tariful de acces;

b) ZNSE pentru care se stabilesc reguli care limitează accesul autovehiculelor în funcție de clasele de autovehicule specificate la art. 8, alin. (2), în care autoritatea administrației publice locale care instituie aceste zone trebuie să asigure controlul accesului în aceste zone.

(2) Pentru ambele tipuri de ZNSE se asigură o abordare bazată pe monitorizare video.

Articolul 5

În interiorul perimetrului ZNSE este permis accesul doar pentru autovehiculele care îndeplinesc cel puțin una dintre următoarele condiții:

a) respectă standardele de emisii ale zonei, conform regulamentului local de acces aprobat de către consiliul local sau Consiliul General al Municipiului București, după caz;

b) achită tariful de acces aferent, dacă ZNSE se încadrează în categoria a) de la art. 4;

c) aparțin persoanelor cu dizabilități dacă fac dovada prin documente justificatoare;

d) sunt exceptate conform legislației în vigoare sau conform regulamentului local de acces în ZNSE.”, informează economedia.ro.

Scopul instituirii ZNSE este, potrivit fundamentării ministerului, de a limita circulația autovehiculelor poluante într-un perimetru definit și în anumite intervale orare, după caz, prin decizia autorităților administrației publice locale.

Comentarii Facebook