Metroul Clujului în cifre DURE: Trebuie excavați MUNȚI de pământ, cu 266.666 de camioane care să circule prin centrul orașului
Cifrele despre Metroul Clujului ies tot mai mult la lumină pe măsură ce proiectul se apropie tot mai mult de start. Licitația s-a finalizat, dar a fost contestată. Dacă lucrurile merg bine și se va da startul proiectării, excavatoarele vor începe săpăturile în vara anului 2024 și totul trebuie să fie terminat în 2 ani.
Adică, 9 stații de metrou, plus tunelul trebuie să fie terminat în 24 de luni, 730 de zile, altfel banii din PNRR se pierd. Legat de bani, aici e altă problemă. Primăria Cluj-Napoca are alocată numai suma de 300 de milioane de euro, dar trebuie încă cel puțin de trei ori atât, care trebuie să vină de la bugetul de stat.
O analiză despre cifrele Metroului a fost postată pe Grupul Clujul Civic, iar datele vorbesc de la sine. Nu are rost să comparăm Metroul Clujui cu alte proiecte făcute de Primăria Cluj-Napoca și nici cu timpii de execuție. Numai renovarea Turnului Pompierilor, ultima realizare a lui Emil Boc a durat 4 ani și vorbim despre o construcție existentă. Probabil că în cazul Metroului Clujului totul va merge ”șnur”, dar amploarea lucrărilor este de speriat.
”Metrou 99.9% pierderea banilor, 0.01% renegociatul termenelor din PNRR.
Distinși cetățeni prieteni cu aritmetica,
la dezbaterea de joi organizată de USR am aflat de la domnul Silviu Tegzeșiu - inginerul care a contribuit la elaborarea planului de trafic pentru proiectul de metrou, că s-a calculat cu 4.000.000 metri cubi de săpătură (1), transportați cu camioane de 15 mc. Bun. Vă invit să facem niște calcule elementare pornind de la aceste cifre.
*
4.000.000 metri cubi de săpătură la 15 metri cubi per camion înseamnă 266.666 camioane. Acum,
1. Dacă contractul de execuție al metroului se semnează în vara 2023 (extrem de improbabil)
2a. Dacă proiectarea durează doar un an (improbabil)
2b. Dacă exproprierile merg șnur (improbabil)
2c. Dacă descărcările arheologice merg șnur (improbabil) și deci
3. dacă lucrarea începe în vara 2024, iar pe tot parcursul lucrării nu mai apar deloc probleme de alocare financiară (improbabil) atunci
4. deoarece lucrările finanțate din PNRR trebuie terminate în august 2026, am avea 2 ani pentru a transporta săpătura în 266.666 camioane, de 15 mc fiecare. Asta,
5. la o muncă de 12 ore susținute pe zi (foarte-foarte improbabil), pe 365 zile sisifice pe an (foarte-foarte improbabil), ne dă 30 camioane pe oră, adică un camion plin, odată la 2 minute.
6. Săpăturile stațiilor se află pe o axă Est-Vest, iar orașul este desfășurat tot pe aceași axă Est-Vest. Raportat la o secțiune pe această axă, la o viteză medie de deplasare de 20 km/h (improbabil), rezultă un camion odată la 600 metri. Dar camioanele mai trebuie să vină și înapoi, așa că
7. pe două sensuri de mers, asta înseamnă un camion odată la 300 metri. Rog vizualizați asta în traficul din Cluj-Napca. Dar,
8. stațiile fiind săpate simultan, în medie odată la kilometru, de fapt puteți să vizualizați trei camioane în deplasare între fiecare două săpături de stații - fiecare lată cât întreaga tramă stradală (2). Cam asta este încărcarea pe secțiune care ar trebui deviată de străzi lăturalnice, nord și sud de ax, timp de 2 ani, în fiecare zi incluzând weekenduri și sărbători legale, de la 8 dimineața până la 8 seara. Vi se pare science-fiction? Așa și este.
Bun.
9. Pentru a nu ieși din deadline-ul PNRR de august 2026 (care ar echivala cu pierderea banilor) construcția ar trebui să susțină acest ritm cu o productivitate perfectă la încărcare (improbabil), productivitate perfectă la descărcare (improbabil), și zero accidente sau ambuteiaje sau defecțiuni (improbabil), tot timp de 2 ani, în fiecare zi, inclusiv weekenduri și sărbători legale, de la 8 dimineața până la 8 seara. Dar aceste improabilități, coroborate cu cele scrise mai înainte, nu se mai cheamă nu "foarte-foarte-foarte-foarte-foarte improbabil". Poți să-ți tot îmbărbătezi Nea Nicul în fața plutonului de execuție ca o Academiciană Lenă ce te afli că hai curaj hani, probabilitatea teoretică că toate gloanțele să te ocolească este nonzero. Da bă, teoretic e nonzero. Dar în practică, din zece mii de încercări, fix de zece mii de ori se cheamă că ai murit.
În concluzie,
*
10. Dacă Cluj-Napoca nu se apucă de lucrare, banii PNRR se pierd - în sensul că pa, se duc la București. Dar
11. chiar dacă Cluj-Napoca s-ar apuca de lucrare, banii din PNRR, pe baza termenelor de acum, tot se pierd - deoarece ritmul calculat e pur și simplu imposibil de susținut fără o singură hibă. Ca atare,
12. singura soluție de supraviețuire politică (cu prețul prelungirii agoniei orașului) ar fi să meargă cineva să mai tragă de termene la UE. Dar în acest moment,
13. România tocmai trebuie să renunțe la niște miliarde de euro din PNRR (care înseamnă renunțarea la proiecte) și
14. România tocmai e certată de UE din cauza pensiilor speciale (dar nu numai) de stăm să pierdem tranșe întregi de finanțare. Ca atare,
15. în acest moment România nu pare să aibă un ascendent promițător pentru a începe să-și re-renegocieze termenele de livrare din PNRR. În plus, și când se duce... între atâtea lucruri babane pentru care să se tragă, cine o să mai tragă și pentru Napocel? Primarul Boc? Meh, că
16. în ultima vreme edilul Clujului et al. au ajuns personaje cam marginale în negocierile de la Centru (vezi și epopeica lor performanță în negocierea finanțării a patru spitale, "prinse" AF în PNRR).
Deci.
Cât o mai lungim din texte? Cât o mai dregem? E deja jenibil la ce adâncimi am ajuns de la cândva-atât-de-hotărât-spusul "tot proiectul de 14 stații prins în PNRR, la cheie în 2026"? Ura! Acum suntem la 9 stații, cu 15% finanțare, nefuncțional în 2026, și ghici ce? tot îi moartă. Cât o mai tot scăldăm? Cât mai mizăm pe faptul că cetățeanul e oricum fie prost, fie mai poate fi prostit cu noi dume, preț de încă câteva reîncarnări în mandate?
Ce ar fi să mai încercați și pe bune? Ca pentru niște cetățeni pe care nu-i cosiderați idioți? Curaj!
*
PS. Câteva calcule pentru Lenele Academicienele:
-cu 8 ore de lucru susținut pe zi
-cu 251 zile de lucru pe an, timp de 2 ani
-cu o productivitate medie de 80% la încărcare
-cu o productivitate medie de 80% la descărcare
-cu o gâtuire a transportului de 20%
ca să nu pierdem banii din PNRR, am avea nevoie de 130 camioane pe oră la metrou. Timp de 2 ani. Unul la mai puțin de 30 secunde.
La revedere.
(1) Citat Tegzeșiu, S. 40:43 în dezbatere: "în zona stațiile deranjul este mare pentru că se face în primul rând o incintă în care urmează să se realizeze pereții galeriilor și toată stația, care se face în săpătură deschisă, asta înseamnă volume mari de săpătură, deci aproape încă 4 mil de mc care trebuie excavați , care trebuie...găsit soluțiile tehnice dacă discutăm pe Memorandumului cum trebuie să duci traficul”.
(2) Citat Tegzeșiu, S. 39:07 în dezbatere „referitor la partea de metrou...în prima parte se vor face stațiile din zona Calvaria până dincolo de pasajul de la intersecție Teodor Mihali cu Aurel Vlaicu, toate se vor desfășura simultan...în zonă stațiile vor exista săpături adânci care înseamnă 20 de metri adâncime sau chiar mai adânci în câteva locuri, cu o lățime minimă de 25-30 de metri, asta înseamnă că ocupă aproape întreaga tramă stradală existentă…”.
Ce spune primarul Emil Boc despre aceste cifre
Primarul Emil Boc a spus că specialiștii au trasat modul în care se va construi Metroul. ”Cum au construit alții metrouri în lume, așa vom face și noi. Avantajul este că vom beneficia de ultima tehnologie în domeniu, spre deosebire de alții care au făcut metrou acum 100 de ani.
Clujul acesta are dezavantajul poziționării geografice. Denumirea asta de Cluj, vine de la un termen antic Clus, care înseamnă închis, îngust, care nu are posibilitatea de a se lărgi, de a se extinde”, a comentat, simplist, Emil Boc.
76 Comentarii
po****tia scade, economia nu functioneaza, resusrsele financiare aproape inexistente, nivelul de trai scazut, la ce sa faci aceasta investitie... se pot orienta acei bani ,,, daca exista spre alte domenii agricultura, autostrazi, sanatae . educatie... PROIECT AIUREA!!!!!!!!!!!!!!!!
Ma intreb daca Boc si cei care au hotarat ca este nevoie de metrou la Cluj au habar de ce implica asta in conditiile unei tari din care forta de munca dispare in fiecare zi?
Aberatii. Hater-ii Clujului, aflati in schema SRI-ului de Bucuresti incearca sa-si justifice banii primiti.
Titlu de doi bani. Ziarist la fel. Normal că e mult pământ de mutat. Metroul e o necesitate pentru orice oraș care vrea să se dezvolte. E unul din puținele proiecte pe termen lung din România. Sigur, trebuie și centuri, și pasaje și parcări subterane (pregătește iar titlul ăsta domnu' ziarist). N-avem noi atâția bani cât ar trebui săpat la Cluj.
Astia sunt ticalosi dar nu prosti. Stiu ca metroul nu este realizabil, dar scopul acum este castigarea alegerilor cu orice pret.
Metrourile noi, dar sunt si altele mai vechi gen New York, sunt facute suspendate, chiar daca trec prin fața unor cladiri. Pe o portiune s-ar putea merge pe langa Somes
Nu avem centura, stam la T Turcului si Fabricii de Zahar ca acum 150 de ani sa treaca gheizesul, de 20 de ani nu s-a facut un pasaj, nimic esential si asta pitic vrea metrou. Du-te ba la Oradea si vezi cum se circula, centura, pasaje, chiar acum se reconfigureaza modern si benefic centrul civic, o minunatie de lucrare cu pasarele, pasaje sbterane si… Citeste mai departe
Când plătitori de taxe vor auzi totalul sumelor prăduite în ultimii 30 de ani, abia atunci vor osândi politruci hoți și mincinoși la reprehensiune, sau la condamnațiune cu suspendațiune ?
Si-au pus .......... din nou culorile steagului, simbolurile pe fatada fostului hotel Melody! la fel cum au procedat cand ,,au renovat,, cladirea de pe fostul 6 martie.
Sfideaza un oras intreg! intreafa comunitate !!!
Ce face domnul Boc? Au trecut aproape zece ani pana la zilele orasului cabd au reusit sa indeparteze simbolurile unguresti de… Citeste mai departe
@Maghiarizare fortata ...!: De mic ai fost retard, acum ca cai crescut impungi cu prostia ta, da da, astea sunt marile probleme ale orasului. Du-te mha in hazna.
@Maghiarizare fortata ...!: Cati litrii de Mona ai bagat ieri?
@Maghiarizare fortata ...!:
A putut cumpăra primăria clădirea dar a preferat să o vândă. La fel și Continentalul. Nimic forțat. Doar pură prostie (românească).
Metrou de la zero nu se va face niciodată în România. Tehnologic e imposibil.
Pentru cei care vor sa mă contrazică, le spun doar atât. In 33 de ani am făcut 300 de km de autostrada, 0 spitale de la zero. Bun, deci de aici plecam.
O autostradă este incomparabil mai ușor de construit decât un metrou. Nici măcar nu poți să compari cele două proiecte.… Citeste mai departe
@Abc:
Relax. Nu e de la 0. Se intră prin tunelurile dacice. Nimeni în lume nu a inceput metroul de la zero. Toți au intrat prin tunelurile dacice.
Se aude, cei de la Cadastru ( cartea funciară) care semnati ușor ceea ce nu trebuie…, exclus câteva angajate indiferent de funcție::)))
Cine raspunde de așa zisele “greșeli omenești”?
Pierde si votantii care i are daca se apuca de sapat, o sa ia la dumnezei in fiecare zi de se lasa pagubas
@Mihai:
zilele de 16 şi 17 decembrie, sub pretextul împiedicării aplicării unei sentinţe judecătoreşti legale, cîteva grupuri de elemente huliganice au organizat o serie de manifestări şi incidente, trecînd la atacarea unor instituţii de stat, distrugînd şi jefuind o serie de clădiri, de magazine, de clădiri publice, iar în ziua de 17 decembrie şi-au intensificat… Citeste mai departe
Da de unde sa aprobat vine ăla din parcul mare cow boiul cu poneiul si căruța va fi un transport benga boys
Metrou de suprafata, nicidecum metrou subteran. Orice tehnologie vei aduce va dura si vei obstructiona traficul. Cred ca ma mut din tara pentru urmatorii 8-10 ani sau voi trece la bicicleta.
@Flo: o data mutat vei constata ca nu mai ai pt ce te intoarce .. aceaasi demagogie de 30 de ani ca sa acopere hotiile care au saracit tara ..
Sa ne fereasca Sfantu’ sa inceapa asa ceva…
E aproape sigur ca nu o sa avem metrou. Nici nu avem nevoie de el. Numa sa nu ramanem cu cratere prin centru orasului si primaru in puscarie ca ce ne facem dupaia? Nu mai stim daca sa radem sau sa plangem:))
Ca sa perturbe traficul din oras, toate gurile de metrou ar putea sa fi localizate in extravilan. Mergem acolo cu masina, ne place.
din comentarii la taranusii de Cluj nu le vine sa creada ca orasucuk lor chiar se extinde! o crezut ca tot vaca capra si calul raman! Cum sa iti dai cu parerea sau chiar sa vb despre o asemneea lucrare total pe langa cand zice clar ca tunelul este sapat cu scoaterea pamantului de unde incepe! doar unde sunt statiile se va scoate pamantul ca sa fie facuta… Citeste mai departe
@Marc: a se extinde e una, a se dezvolta alta.
@Marc: Don" injiner", mai vezi de gramatica clasei primare, a2-a, a 3-a, poate cumva scoala ajutatoare? Cu d'alde voi Boc va face si Metro u, Centura, bla si etc. Ramai la Isaak Asimov, fraiere.
@Marc: bravo. Ai inteles cum functioneaza dezvoltarea. Noi taranii din cluj nu. Cum te gandesti ca se evapora pamantu ala? Oricum ai fora, daca vrei sa bagi metrou tre sa scoti ceva de acolo. Si eventual sa il duci undeva daca nu faci cate un munte la fiecare statie. Daca tu crezi ca se face in 2 ani lucrarea asta ori esti boc ori esti batut in cap
tegzesiu sa-si vada el de desenutele sale pe care le numeste proiecte si sa nu-si dea cu parerea despre tehnologii de executie...nu-i cazul.... baietasul avand zero zile experienta in executie...tot rahatul a ajuns mare proiectant....deee sunt scoliti la utcn unde era mare mahar un impostor pe nume iliescu misu....nu te poti pisa ca-n orice directie… Citeste mai departe
..
Dubai= 3,5 mil, Singapore= 5,5 mil, New York= 8,8 mil, Sydney= 5 mil, Ciudad de Mexico= 9 milioane, Viena= 2 mil, Budapesta= 2.5 mil, Bucuresti=2 milioane, Cluj=320 mii locuitori !?! 320 mii locuitori pe o (1) axă EST - VEST ...
@Dubai, Singapore, New York, Sydney, Ciudad de Mexico si multe alte orase au metrou de suprafata:
2029,,,NU VA FI GATA !METROBOK ul tot cu CTP vom circula ! dar si flota se invecheste ,,
TBM (masina de forat tunel) scoate pamantul pe unde a intrat. Din centru se scoate doar pamantul de la construirea statiilor.
Se poate face, nu mai puneti raul in fata. N-a luat in calcul ca 2024 e an bisect. Are 366 de zile, deci o zi in plus. Si intr-o zi poti sa mesteresti multe. Poti sa te duci la starea civila, sa-ti joci averea la ruleta, sa te apuci de fumat sau pur si simplu sa stai in trafic si sa faci infarct miocardic.
In primul rand metroul nu se face. Punct. Nu sunt bani plus ca nu e rentabil la un oras de dimensiunile clujului.
In al doilea rand asta de o facut calculele mai are de lucrat la limba romana. In al treilea rand tunelurile astea se sapa mai nou cu tbm uri. Adica tunnel boring machines. Alea sapa 24/24 si 7/7 daca se vrea. Pamantul excavat nu se… Citeste mai departe
@MP: varianta care merge spre sopor are joncțiunea undeva pe la sensul giratoriu din Mărăști. E o curba de 90 gr racordată cu o raza destul de mică. TBM-ul fiind lung cam cât un tren nu are cum sa “ia” curba așa de strâns. In consecință, zona de racordare se va face cu săpătură in câmp deschis. Adică, va fi săpat un canal de la piața Mărăști spre pod… Citeste mai departe
Nu va agitati ca Perlanu' inainte de spalare, utopia asta nu se va realiza, e ceva Somes navigabil, teleportare celesta, de aburit fraierii si iubitorii de SF. Vi se da de inteles ca metroul se va face doar daca Boc e Primar si dupa 2024 sau inlocuitorul din gasca. Or fi natangi aia de la UE ce dau bani, dar la asa suma vor trimite , banuiesc eu, niste… Citeste mai departe