Metroul Clujului se lovește de realitate: Banii din PNRR se cheltuie până în 2026. Dacă depășim data, returnăm miliardul de euro
Finanțarea metroului prin PNRR, Planul Național de Redresare și Reziliență, adică bani europeni, se poate face numai până în decembrie 2026, când proiectul trebuie finalizat sau banii returnați.
Activistul Szakats Istvan susține că primarul Emil Boc tocmai a anunțat că ”proiectul este “prins” în PNRR - Programul Național de Reconstrucție și Reziliență. Tot de la dumnealui aflăm și că “ultima lopată” a lucrării se va da în 2026. Primarul estimează că lucrările pentru metrou “ar putea” să înceapă din 2022. Asta, socotit până în 2026 inclusiv înseamnă 5 ani pentru execuție”.
Problema vine din faptul că studiul de prefezabilitate arată că realizarea metroului ar dura 128 luni - adică 10 ani și 8 luni pentru execuția lucrării. ”O diferență mai mult decât remarcabilă în cazul unui proiect de un miliard de euro (pentru comparație, de 10 ori valoarea CMID-ului).
Se pune întrebarea: pe ce documente tehnice se bazează primarul atunci, când în fața microfonului, scurtează termenul de 10 ani și 8 luni, la mai puțin de jumătate? Pe niciunul. Din păcate edilul Boc nu dispune de niciun studiu validat de specialiști în mobilitate urbană și aprobat în Consiliul Local, care să-i susțină ambiția. Enunțul domnului Boc este unul pur politic.
Vestea bună este că la ora actuală este în lucru - de aceași echipă care a realizat Studiul de Prefezabilitate - și un Studiu de Fezabilitate. Acest studiu va ieși în septembrie, și nu este exclus să valideze, prin argumente profesionale post-hoc, intuiția politică a primarului conform căreia lucrarea estimată inițial la 10 ani și 8 luni prin Studiul de Prefezabilitate se poate realiza și în 5 ani. Doar că din păcate, acest deznodământ este la fel de incert ca și dezirat. Chiar primarul ne atrage atenția că Studiul de Fezabilitate ar putea să recomande fazarea proiectului. În aceste condiții este cu atât mai dificil de înțeles siguranța cu care edilul Boc își promovează deadline-ul de 31.12.2026. Ce motivează această ambiție? Banii.
Orice proiect, pentru a putea primi finanțare din fonduri europene nerambursabile prin PNRR, trebuie să fie implementat până în 31 decembrie 2026. Este o cerință a UE. De asta insistă primarul să tragă semnale politice (prin asigurări verbale) că proiectul va fi finalizat în 2026”, a mai spus activistul Szakats Istvan.
O altă problemă este că România va depune propunerile pentru PNRR până la sfârșitul lunii aprilie, dar metroul Clujului nu are nici măcar Studiu de Fezabilitate.
Activistul Szakats Istvan spune că aici apar două probșleme: ”Prima privește “maturitatea” proiectului. Anume, UE cere ca proiectele “prinse” în PNRR să fie “mature”. Dar în cazul propunerii municipiului Cluj-Napoca, proiectul ar trebui să fie considerat “matur” pe baza unui singur Studiu (cel de Prefezabilitate) existent la data depunerii proiectului - în condițiile în care Studiul, cu ale sale 10 ani și 8 luni timp de execuție (adică finalizare estimată în 2032) de fapt descalifică din start înscrierea proiectului în PNRR (finalizare obligatorie în 2026). Ce argumente auxiliare i-ar mai putea aduce edilul Boc ministrului Ghinea (USR+) privind maturitatea proiectului, în condițiile în care Studiul de Fezabilitate nu numai că nu este gata, dar chiar ar putea să recomande fazarea proiectului, este deosebit de neclar.
A doua problemă este că banii UE pentru proiectele “prinse” în PNRR vin cu niște condiții stricte și explicite: cei care nu reușesc să-și finalizeze proiectele până în 31.12.2026, trebui să returneze integral banii. Integral. În cazul Clujului, un miliard de euro. În aceste condiții, enunțul politic al primarului, care reduce termenul de execuție al proiectului de la 10 ani și 8 luni la mai puțin de jumătate din microfon, pare cu atât mai hazardat.
Ar putea reduce perioada de implementare aceași echipă care în Studiul de Prefezabilitate a estimat 10 ani și 8 luni pentru lucrare, la 5 ani în Studiul de Fezabilitate? Cu siguranță. Doar s-a făcut o stimarea inițială, bazată pe studierea mai multor soluții tehnice, printr-o serie de simulări financiare, etc. Se mai pot face și altele”.
Asociația Pro Infrastructură atrăgea atenția asupra acestor lucruri și în noiembrie 2020
”Deși este prezentat ca un viitor proiect de succes în Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), metroul din Cluj-Napoca evaluat la un miliard de euro este în prezent blocat în incompetență și birocrație, existând riscul de a rata acest tren al finanțării europene.
Includerea proiectelor în acest PNRR presupune finalizarea studiilor și contractarea lucrărilor până cel târziu în anul 2022. În aceste condiții, proiectul metroului din Cluj-Napoca aflat în etapa studiului de fezabilitate este într-o cursă contra-cronometru pentru finalizarea acestui studiu, iar apoi lansarea și finalizarea licitației pentru lucrări până în 2022.
Ei bine, primăria Cluj-Napoca pare că nu înțelege importanța acestui proiect, abordând relația cu prestatorul angajat să realizeze studiile într-o manieră ultra-birocratică, de multe ori inutilă. Astfel, deși legea prevede derogări speciale pentru proiectele de interes național finanțate din fonduri europene, primăria a solicitat autorizații de construire, avize și numeroase formulare inutile pentru realizarea forajelor geotehnice. Până la soluționarea acestei situații, proiectul este blocat.
O întârziere de până la 6 luni în pornirea studiilor geotehnice ar putea anula șansele contractării lucrărilor în 2022 și, astfel, ar însemna ratarea finanțării europene din PNRR”, spuneau cei de la API.
Între timp, traseul metroului s-a lovit de un zăcământ de sare, sub cartierul Mărăști.
21 Comentarii
M-am uitat la un documentar pe Discovery privind metroul din Sydney, construirea unei magistrale sub golf, inclusiv o statie de metrou plutitoare....au construit un pod special pentru asta...aveau termen cateva zile, freza au audus-o din Shanghai, China, s-au miscat repede. Nu stiu de ce la noi in Romania ne miscam atat de incet. Gandim incet, ne fofilam… Citeste mai departe
Voi ați crezut ca Boc face mișto când va spunea de metrou. Uite ca vine ziua când va da cu bota de la distanță ca nu meritați sa i-o atingeți. Decenta maxima, nu va chinuiți sa va schimonositi ca s-așa nu va baga nimeni in seama.
@Antonia.: Sa-i tii bota in mecla sa nu se ofileasca de mumuleana ieftina si cu escare la coate si genunchi!
@Cleopatruzerosiunupetreizecisidoi:
Umflat ce ești, oare ce urmărești tu împotriva lui Boc, ca mai ai doua generații de popândăi sa treacă in viața și EL sa rămână blocat ca sa-i ajungi la jegul de sub unghia de la degetul mic al piciorului stâng al acestuia. Spune ce te deranjează atât de tare încât sa-ți arunci frustrarea aici pe site… Citeste mai departe
@ICSAP: Taca-ti fleanca goala de bota noduroasa, ca vine Piticu pe jos la Job si ai treaba la prohab!
La fel a facut si finutu' lui Boc, Tise. A luat bani pentru groapa ecologica, nu a respectat termenul si a dat inapoi 100 miioane de euro. Si nu din banii lui... din banii fraierilor don Cluj pe care PNL se pisha de cate ori are chef.
Foarte bine, sa se faca cat mai repede.Proiectul ar trebui sa fie gata in aceasta vara si sa inceapa lucrul cat mai repede. Daca toti isi aduc aportul, nu cu firme care si-au dat examenul cu niste poduri facute in ani de zile, dacă se contracteaza cu firme serioase din Japonia sau Elveția care au utilajele necesare, sunt sigur ca in 2 ani avem metroul.… Citeste mai departe
@Doru: Sa faca tunelul e partea cea mai usoara. Sa aduca freza si sa o puna in pozitie dureaza. Apoi logistica. Depozitarea materialelor. Multe is prefabricate, trebuie livrate, depozitate. Depinzi de multe companii. Sa faca statiile dureaza foarte mult. Apoi sina. Apoi teste. Apoi aprobari. Nici o sansa. Plus ca aia de la ue nu dau bani asa pe povesti.… Citeste mai departe
@Doru: Iti raspund doar tie, pentru ca restul sunt hateri, de caterinca. Mai e o posibilitate: sa prevezi in proiect strict doar metroul, adica doar partea care trece prin pamant. Si sa te concentrezi pe ea. Asta sigur s-ar putea face in 5 ani, chiar cu birocratia de pe Dambovita sau de pe Somes. Sau poti finaliza celalalt proiect, cel cu calea ferata… Citeste mai departe
@Doru: Eu zic sa te trezesti din vis. Metrul are fix logica in Cluj... nu este fezabil daor daca primaria acopera gen 70% din costuri... Ti se pare ca exista prea multi bai :))))
se poate fura pana in anul mentionat, mai apoi cetatenii smarto-galactic-aitisti de renume mundial vor da banii inapoi la iuro****.
Lovitura cu manta.
hateri dom'le!!
ce aveti mai nesimtitilor cu boc?? a zis ca face metroul, pai face.
@Mihai: Marsh catre Soldova ma dibole , acolo la voi in catun e bun Boc, salbatici care sunteti!
Boc a fost votat cu 70%+ asa ca joc de glezne.....
Prosti da multi
@a la cluj: mda, stiam ca astia la cloojj sunt prosti, dar is de fapt prosti gramada.
Daca aveam si noi un Bolojan era ok. Cam mare palaria, nu-i asa Bocăială? Minciuna are picioare scurte.
SOBOLANULE !
@PODUL DE LA CARBOCHIM ????: zici de podul Portelanului, sau este si podul Carbochim ?
Podul Portelanului pe langa faptul ca nu se finalizeaza
arata groaznic , cu niste stalpisori ,,,,murdar ,,, in
fata la Profi noroi,,,