Miercuri 20 Noiembrie

Metroul de la Cluj nu ”prea” are șanse de a accesa fonduri europene în următorii 10 ani


Metroul de la Cluj, pe care Emil Boc a anunțat că îl și extinde spre Sopor, de la linia principală Florești - Aeroport, care încă nu există nici în proiect, nu prea are șanse de a accesa fonduri europene. 

Ministrul Fondurilor Europene, Roxana Mînzatu, a declarat la Cluj că fondurile pe infrastructura mare, în exercițiul financiar viitor al UE - 2021 - 2027, care acum se negociază, au scăzut la 6 miliarde de euro, de la 10 miliarde de euro cât au fost în actualul exercițiu. Întrebată despre metroul de la Cluj, promis de Emil Boc, Roxana Mînzatu a spus că teoretic ar fi posibil, dar Clujul trebuie să aibă o societate de genul Metrorex și studiile făcute.

În prezent, în România, numai Metrorex este eligibil pentru zona de investiții pentru metrou. Chiar am discutat recent posibilitatea ca Metrorex să acceseze în parteneriat cu o autoritate publică locală, Sectorul patru din București, fonduri pentru construirea unei noi stații de metrou și extinderea liniei. Dar țineți cont de restrângerile financiare pe care le vom avea. La nivelul UE, nu doar România decide cum se vor cheltui banii europeni. Există niște ținte pe care fiecare stat va trebuie să le atingă, pe competitivitate, inovare și cercetare, nu doar infrastructura mare, care pe noi ne doare în Estul Europei”, a spus ministrul. 

Când i s-a spus că la Cluj nu s-a făcut nici studiul de prefezabilitate, ministrul Fondurilor Europene a declarat că ”nici vorbă de a putea lua fonduri”.

Metroul de la Cluj ar costa peste 1,5 miliarde de euro, iar primarul Emil Boc a dat asigurări că finanțarea va fi făcută din fonduri locale, guvernamentale și de la UE.

În luna aprilie 2018, Emil Boc spunea că vin și japonezii să facă metroul, dar nu s-a mai auzit nimic de ei. ”Costurile sunt de 100 de milioane de euro pe kilometru (17 km), atât era preconizat să fie costul, dar acum cu noua tehnologie, eliminând captatoarele acelea pentru curent şi micşorîndu-se dimensiunea de lucru, vor scădea şi costurile. Vom vedea după ce se finalizează aceste studii de fezabilitate”, spunea primarul.
Inițial s-a vorbit despre un metrou al viitorului, care să fie gata peste 20 de ani, dar apoi termenul a scăzut la 10-15 ani pentru a putea circula cu metroul.
Foto: Cluj.com

Comentarii Facebook