Metroul din Cluj, o fată morgana sau un proiect realizabil? - Opinie Mihai Curteanu
Discutăm, în ultimul an, tot mai des despre mobilitate urbană, despre modalitatea prin care putem reduce traficul care a ajuns la un volum mare fiind o consecință a dezvoltării urbane. Am vrut să ne păstrăm statutul de capitală economică a Transilvaniei, am reușit dar acest statut implică niște costuri. Haideți să vedem cum le putem diminua.
Trebuie să înțelegem că orașul nostru a devenit oraș magnet, ceea ce ar trebui să ne bucure deoarece asta înseamnă că urbea noastră oferă premisele unui trai mai bun (salarial, medical, educațional) pentru cei care se relochează aici.
Ei bine, urmărind acest trend de creșterea demografică este inevitabilă transformarea urbei noastre într-o veritabilă metropolă după modelele spre care tindem și pe care le dăm ca exemple de bune practici.
Ce înseamnă asta?
Că administrațiile publice locale sunt obligate să vină cu proiecte nu pentru DOAR o generație, ci pe cel puțin două-trei, proiecte pe termen lung, proiecte de dezvoltare durabilă care să facă față provocărilor pe care viitorul le va ridica fără doar și poate.
Un astfel de proiect este și metroul, un proiect ambițios deja finanțat și pentru a cărui realizare poate începe efectiv munca .
Va fi posibilă realizarea lui într-un termen relativ scurt?
Nu, iar construcția lui va crea un oarecare disconfort, e firesc dar într-un final ne vom bucura cu toții de utilizarea acestui mijloc de transport.
Par example, am putea lua ca studiu de caz Bilbao un oraș comparabil ca dimensiune cu urbea noastră, cu o populație de 345.000 de locuitori iar împreună cu zona metropolitană având undeva la 1.000.000 de locuitori, ei bine, în acest oraș a început construcția liniei 1 de metrou în anul 1988 fiind finalizată în 1995 cuprinzând 23 de stații.
De precizat că din anul 1995 și până astăzi s-a tot lucrat la extindere rețelei astfel că în anul 2022 metroul din Bilbao operează pe 49,16 kilometri având 48 de stații dintre câte 31 subterane și 17 pe suprafață cu 80 de accese, fără a lua în calcul ascensoarele fiind astfel a treia companie de metrou din Spania, în funcție de numărul de pasageri transportați mai exact 87.133.334 în anul 2013.
Ca și o scurtă concluzie, este un proiect realizabil care pe lângă facilitățile legate de transport va pune încă odată Clujul pe harta marilor metropole ale Europei.
Iubesc Clujul orașul în care m-am născut, format și unde trăiesc împreună cu familia, de aceea îmi doresc pentru orașul nostru proiecte mari, de anvergură care pot ridica considerabil calitatea vieții.
Despre mobilitate urbană și Clujul Metropolă (Clujul celor 1.000.000 de locuitori) cât și despre importanța absorbției de către orașul magnet a comunelor din imediata apropiere, vom discuta și cu alte ocazii.
----
Mihai Curteanu este absolvent de drept, analist politic, participant activ la viața politică autohtonă, totul pentru a susține și a promova o percepție realistă asupra evenimentelor politice.
51 Comentarii
Metroul e proiect imbecil intre doua dealuri apropiate, cu linia libera pe langa albia de la Capus la Gherla ce poate fi solutia de suprafata, plus transport feroviar materiale pe CFR, deci da, metroul e proiect imbecil extreem de costisitor, iar un referéndum era potrivit ...
Autorului articolului: eu sustin metroul clujean, dar nu-ti sustin tie incultura, agramatule, care nu stii vorbi si scrie romaneste corect, plus ca mai si dai lectii
Cat mai continuati cu idiotenia asta cu metroul? Nu v-au ajuns trenul suspendat de mare viteza, somesul navigabil aquaparkul de la baile someseni, tunelul de sub centrul orasului, centura SF, filarmonica si cine naiba si le mai poate aduce aminte pe toate
@rakilltzele: Poi daca tine trombonul asta nou, de ce nu? O sa vezi de la anul si 2024 ce inele aeriene si giratorii stratosferice or sa apara pe planșete, ce șantaj va fi, că dacă nu il votam or sa ramana gurile de metrou sapate in mijlocul Moțior, că o sa vina contracandidatul si o sa le astupe, asta-i pohta ce pohtim, soarta bine meritata. Acest… Citeste mai departe
@rakilltzele: dar Podul Portelanului ,,,,,
Toți ne dorim să trăim mai bine, să avem facilități care sa ne facă viața mai ușoară, mai plăcută. Nu este suficient sa ne dorim, trebuie sa și putem. Capetele luminate care ne-au condus în ultimii 30 de ani au dovedit că sunt niște fanfaroni care au promis au furat și au plecat.
Da, i-am citit prezentarea de la final, dar cine plm este, totusi, acest curteanu? De ce e importanta/relevanta opinia lui?
@?:
Acest Crutean va fi numit in comandamentul comenduirii comisiei comitetului pentru implementarea studiilor geo si al pre ante fezabilitatilor litosferico- astrale ale metroului metropolitano-galactico cosmic. Lo fi pus mocanu sef sa laude SF-ul si sa explice toate nerozeniile de scoala ajutatoare. Adica sa-si faca intrarea. Ca e poama buna, ne arata… Citeste mai departe
Pun o singura întrebare d lui BOC: unde va fi dus pământul rezultat din forarea tunelurilor vorbim de milioane de mc ? Pe dealurile din jurul orașului unde ploile torențiale cu care ne-am obișnuit deja îl vor revarsa peste oraș ? Unde au gândit proiectanții ca îl vor duce? Și cu ce costuri?Sau nu știu încă unde sa îl ducă.
@Alexx:
Scuze vor Igieniza .
Sa i spuna cineva ca metroul inca nu are toti banii, si ce are e ceva sa fie si astia luati cu imprumut. Oarecare disconfort?!? Cred ca nu s a uitat la felul cum se cor construi statiile vs amplasare….
Inca un articol facut pentru comentarii
Misu din curtea lui Gurzau, finu' finului lui Udrea, ex basist, schimb de mingi in partid, apoi prins la volan cu 0,8/mie aer expirat, dublu in sange, condamnat cu suspendare si prins din nou la volan cu permisul suspendat, mare amic cu Pivuariu de la Flocesti, asta ne explica despre Bilbao, te doare mintea. Oare Boc ce crede, ca suntem atat de prosti?… Citeste mai departe
"Trebuie să înțelegem că orașul nostru a devenit oraș magnet"--fah proasto,pai asta trebuia sa intelegi tu si piticul atomic,acum10-15 ani,nu acum.Plin orasul de zdrente cu aere de barbati;ce barbati sunteti mah,peezdelor,ca va arunca stapanul in os si ii dati limbi luni/ani la rand.
@limbistul revine cu ciorba reincalzita: Ioi ce ciuda ai in tine, te roade ca ii tot Boc, ase-i? Ioiiii cidosule.... Ciuda ciuda USR
@Tot eu...:
Sa umpli orasul cu sapaturi pe zeci de ani ar fi o catastrofa pe care cu siguranta cine a provocat-o va trebui sa o deconteze...!
Cu tot respectul pentru d-l respectiv, uita niste chestii "marunte" si anume ca suntem in Romania si nu ne putem compara cu Spania, adica Bilbao, orsul cu, care face comparatie...Despre ce vorbim? Proiecte gen metrou se fac in zeci ani ori la noi se schimba guvernul de la an la an, nu suntem in stare sa facem 50km de autostrada pe an, dara-mi-te un… Citeste mai departe
@Adi: Ne vom depasi conditia vreodata? Ce spui tu se traduce asa: ....uita detalii "marunte", suntem handicapati si vom ramane handicapati pana murim. Nimic nu ne mai poate salva. Te mai pozitionezi inferior fata de restul globului mult ca pe urma sa mergi prin Europa incercand sa-ti ascunzi identitatea?????? Pana mea de victimizati incurabili......
@?: nu e victimizare,e realitatea de zeci de ani;ce facem,ascundem mizeria sub pres?ce mare constructie s-a facut la Cluj,de se apuca de metrou?parculetze,re-re-reasfaltari si vopsiri de strazi.Hai PA,ca esti si tu limbista lui Boc,baietei cu pasarica.
@Adi: Ai dreptate ca tara asta nu e in stare sa faca nimic intr-un timp si la o calitate rezonabila. Dar daca nu se incepe metroul, unde ajungem peste cativa ani? Vom face 2 ore cartiere- centru in loc de 1 ora ca acum.
Piticu minte de ingheata apele pana trec iar alegerile peste 3 ani...pana atunci o sa ne tot abureasca cu povestea asta cu metroul, ba ca e in studiu de fezabilitate, ba ca nu sunt fonduri, ba o sa dea o brazda de pamant dupa care se opreste totul, totul pana va fi ales iar primar de noi prostii care-l credem de 16 ani incoace ca niste boi ce suntem… Citeste mai departe
Ratatul asta profesional si lingau, cine mai e? Daa, vom face, vom avea, vom merge....si acum folosim CTP-ul ca sa lasam masinile acasa, doar ca cei de la Locala umbla ziua in amiaza mare si pun avertismente pe parbriz ca n-ai parcat bine, s-au facut "reclamatii", etc...pai atunci ma piș pe toate, mi se rupe de toate si imi vad de treburi asa cum stiu… Citeste mai departe
Asta vrea o m00ie gratis de la Boc sau ce?
1. Sa ne explice el unde mai exista metrou care leaga nimic cu nimic (nu trece nici pe la gara, nici pe la autogara, nici pe la aeroport).
2. Ce rost are un metrou care dubleaza singura linie de transport in comun eficienta? Problemele tot acolo raman cat timp cartierele noi nu sunt legate la oras… Citeste mai departe
@Kyro: Imca nu te-ai prins ca Boc face orice sa traga de timp sa amane cat mai mult eficientizarea circulatiei pe Gilau - Cluj si celelalte iesiri din oras, sa nu aibe concurenta la spagile de aprobari de constructii?
@Kyro:
@Kyro: Tu esti nervos ca nu te lasa metroul la otogara ca sa iei rata catre catunu de provenienta unde mergi in vizta s-o fhuti pe mata!
Asta isi dezumfla singur rotile la Mercedes numa sa nu se urce baut la volan :)))
"Mihai Curteanu este absolvent de drept, analist politic, participant activ la viața politică autohtonă, totul pentru a susține și a promova o percepție realistă asupra evenimentelor politice."
Desigur că metroul este un proiect fezabil și judecînd după rezultatele unor lucrări simple, va fi sigur, gratuit și benefic:
https://clujulnou.blogspot.com/2022/01/motive-in-plus-pentru-alegeri.html
Felicitari colectivului medical de la maternitatea Stanca, unde astazi a venit pe lume tatal primului calator cu metroul !
Sper să greșesc:
-construcția va dura mult mai mult
-costul final va fi cel puțin dublu (și nu e vorba de inflație)
-rezultatul practic va fi o "maxifandoseală" avem METROUUUU . . .
@S-68: Problema e ca toti vor sa mearga cu masina si la baie. Sa o parcheze la 2 metri de unde au ceva de facut. Comoditatea si lipsa de miscare e in sangele nostru. Daca lumea nu vrea sa inteleaga o sa se planga pe FB ca eroii, in timp ce tot vor sta in trafic. Deci treaba lor. Macar se mai incearca ceva diferit. Oricate drumuri faci o sa se umple,… Citeste mai departe
@gigi: bine raspuns. nu toti parvenitii inteleg, ca e nevoie de o modificare, indiferent metrou, drumuri, viaducte, pasaje etc., dar trebuie facut ceva. Iar cei care viziteaza orasul pot folosii transportul urban (inclusiv metrou), dar din pacate foarte multi din turisti, sunt fosti studenti ...nu sunt turisti, doar se stabilesc in zona cu tot cu masinile… Citeste mai departe
@io cj: Nu stiam ca ii orasu lui ma-ta sa decizi tu cine poate veni si cine nu. Daca Boc nu este in stare sa rezolve problemele, sa lase pe altcineva... Dar atunci o sa dispareti si toti postaci de servici ...