Mihai Razvan Ungureanu: Basescu nu este replicabil
Premierul Mihai Razvan Ungureanu a vorbit intr-un interviu despre Traian Basescu, Rosia Montana si l-a atacat pe presedintele PNL, Crin Antonescu.
Vezi ce a declarat premierul in interviul acordat B1 TV:
Nu stiu daca sunt cel mai tanar premier al Romaniei, dar asumarea responsabilitatii a venit dintr-o revolta. Iar revolta este simpla, chiar imi doresc sa particip la reforma unei tari de care ma leaga nu doar elementare sentimente de patriotism. Vreau o Romanie in care sa ma bucur ca pot trai. Sunt foarte mandru de tara mea, indiferent de cum arata, dar cred ca se poate mai mult. Nu vreau sa arunc cuvinte incarcate de patetism. Nu sunt un patetism. Cand presedintele m-a intrebat, nu cred ca s-a gandit la varsta. intrebarea a fost daca nu consimt sa particip la un efort care ma intereseaza si pe mine.
Am o relatie foarte buna cu presedintele. E o relatie f.buna, f.normala, de oameni responsabili. Am multe de castigat din diaologul cu un presedinte de tara care cunoaste, stie foarte multe, cu o experienta politica de 20 de ani. Interesul nostru comn este ca increderea sa fie justificata, iar sa-mi pot face datoria pana la capat. E mult sa spun asa ceva. Eu nu cred ca exista modele in politica. Fiecare om politic e unic in felul sau. Eu cred ca omul politic Traian Basescu nu este replicabil si nu cred ca e bine sa fie replicabil.
Era o dupa-amiaza linistita (momentul in care am fost numit premier, n.red.). Foarte serios. in anul trecut. si a fost un telefon. si in saptea zi s-a creat lumea. O discutie serioasa pe telefon, au fost intalniri, a fost timp de gandire, au fost intrebari grele si din partea mea si a domniei sale, a mai fost o discutie la inceputul acestui an.
Daca nu as avea incredere in partenerul de lucru nu ar putea sa functioneze nimic. Certitudinea mea este ca si domnia sa are incredere in ceea ce fac. increderea se castiga greu, se pierde usor. Ceea o zdruncina nu sunt dezacordurile de moment. Ceea ce o zdruncina e momentul in care nu e respectat contractul moral.
Exista tensiunea dintre presedinte si premierul de atunci (Calin Popescu Tariceanu, n.red.). in plan politic exista clar un dezacord clar pe teme majore intre PNL si Traian Basescu. Tensiunile s-au exacerbat si au alterat relatie dintre domnul Tariceanu si mine in urma celebrei sedinte CSAT din 2006 (pe tema retragerii trupelor, n.red.) cand in ciuda explicatiilor pe care le-am dat, gestul de atunci a fost intepretat ca un atac la adresa PNL si o afiliere la adresa pozitiei presedintelui Romaniei. Asupra mea au venit o serie de reprosuri care veneau din orice, ca nu aranjez vizita premierului in SUA etc. Pe 2 ianuarie 2007 am atacat violent de propriul partid: Ungureanu, omul lui..., iar genul asta de eticheta a facut ca la 15 ianuarie sa pierd postul de vicepresedinte la congresul PNL. Iar deznadamantul a venit o luna mai tarziu. Doi cetateni romani intr-o baza consulara. Mi s-a reprosat ca premierul nu stia. O spun acum, premierul sTIA. A fost o conversatie telefonica cu domnul Tariceanu, dupa care mi-am depus mandatul. il respect in continuare pe domnul Calin Popescu Tariceanu. Acea chestiune s-a asezat ca un lest pe relatie personala. Eu cred ca a fost un bun premier, e un model de politete pentru multi din PNL si un om cu o judecata cumpanita. Suntem doi oameni maturi care putem trece peste acea chestiune.
Cum as putea eu sa-i reprosez presedintelui Romaniei modul propriu de comportament? in raportul direct dintre domnia sa si mine nu am niciun repros a-i face. Nu am fost subiectul unei impetuozitati. Asta nu inseamna ca e o relatie liniara. Are suisuri si coborasuri. Dar e un parteneriat de care nu ma rusinez. Fronda insemnand? Sa ma cert cu presedintele in public? NICIODATa! Am toata aprecierea pentru domnul Boc. il admir pentru ceea ce a reusit sa faca. E greu in functia asta. Vorbim de personalitati accentuate si din dialogul lor, indiferent de ton, ele se consuma in privat, ce iese la final, e foarte bun.
Eu cred ca acest dialog construit pe luciditate, calm, bine asezat logic, nu duce in niciun fel la contondente, la critic adresate public. Dar asta nu inseamna sa fi supus. inseamna sa judeci matur si sa cauti o solutie la probleme de interes national.
Daca va referiti la persoane, cu fiecare foarte bine, daca va referiti la PDL, cred ca exista o suma de mari asteptari si din partea mea si din partea lor. Nu mi-am pus problema niciodata (sa ma inscriu in PDL). Sunt membru al PNL. Sigur ca ma consider membru al PNL. M-am autosuspendat. Nu mi-am pus problema autosuspendarii. Domnule presedinte Crin Antonescu va rog sa ma invitati la o sedinta a BPN! Da, nu as vrea sa credeti ca e un statut amfibiu. Nu am un motiv sa demisionez. in momentul de fata refuzandu-mi orice critica la adresa oricarui partid ca atare, locuiesc foarte bine in pozitia mea de premier independent. Cred ca acolo unde ma gasesc in imaginea mea, la intersectia intereselor partinice, pot fi mai util.
Toata aceasta aglomerare de epitete - jalnic, penibil. pervers (adresate de Crin Antonescu lui MRU, n.red.) se interpreteaza in cheia unei temeri. si am inchis raspunsul.
E o asteptare (o eventuala formula politica, n.red.). Cand am spus asta in urma cu doua saptamani, mentionand categoriile de romani care par sa fie atrase de mesajul pe care l-am emis, oameni care au asteptari legate de propriul loc de munca, am fost catalogat fie prea indraznet, fie arogant. Mi-am invatat lectia. Va voi spune ca e o asteptare. Care tine de un numar de parametri. De un numar de parametri tehnici legat de modul de construire al unei miscari, de la mesajul ideologic, la forma de comunicare. Eu nu sunt ca in Ulise o sirena care atrage spre pierzanie oameni. Constat asteptarea, gandindu-ma la ce ma asteapta in viitor, dar pasul acela il voi face cand stiu unde un piciorul, cand stiu ca vor veni alaturi de mine oameni manati de aceeasi buna credinta. Urmaresc cu mare atentie ce se intampla pe scena politica. Nu fac un secret ca ma recunosc in partea dreapta a campului ideologic. Cred in statul minimal. Cred in nevoia unui alt tip de moralitate in activitatea politica. Nu sunt un moralist. Nu sunt un calvinist. Cred ca rigoare, cred ca viziune, cred ca buna-credinta si dragoste fata de tara nu sunt cuvinte foarte mari. Pentru asta inteleg eu sa fiu prim-ministru.
Eu vad altceva. Vad in cifrele pe care diferite sondaje le ataseaza numelui meu, un procent foarte mari de nehotarati. Ceea ce inseamna ca exista un mare potential de crestere. Un mare potential de atractie spre viata politica a unui prezumtiv electorat care este dezamagut, care vrea un alt mod de dialog si care este pregatit sa participe.
Sa se uite in biografie, ca e un alt mod de a comunica. E un cumul de factori, care se grefeaza si pe un alt tip de generatie politica. E limpede ca se schimba o generatie. Ceea ce este pentru mine surprinzator e ca se asteapta si o alta calitate a prezentei umane in politica. Nu e nevoie de pugilat. Nu doar domnul presedinte crede asta.
Eu cred ca a nevoie de intelectuali in politica. Nu sunt usor de inghitit. Eu nu sunt usor de inghitit. Sunt constient ca unii ma considera chiar mai mult decat arogant. Nu am banii pentru asta (sa fiu snob). E nevoie de intelectuali in politica. Este nevoie de voci critice, ca ele se construiesc pe seama experientei de viata, a cartilor, nu sunt dependenti de un joc distructiv, au inocenta de a crede in ceea ce spun, inocenta de a crede si in ceea ce pot sa faca.
Ca semnul unei alte asteptari? (retragerea intelectualilor din politica, n.red.). Domnul Patapievici este un foarte bun administrator, el si domnul Mihaies au facut o treaba foarte buna la ICR. Domnul profesor Plesu a construit unul dinc ele mai interesante institute de cercetare privata din Europa. Pentru ceea ce a reusit domnia sa sa faca intra in istorie. in istoria culturala a unei tari.
Am incercat si aseara sa dau de domnia sa (Victor Ponta, n.red.), dar era la o emisiune. Lucrurile sunt simple. Problema e la mine, ca nu apuc sa vorbesc la telefon atat cat mi-as dori. Nu am o restrictie de vreun fel, dar niciun fel de cenzura interna. Am tot interesul ca pe teme de respiratie de interes national sa existe dezbatere. Ne cunoastem. Va spun de ce l-am sunat pe domnul Ponta aseara. Pe 25 aprilie cand se implinesc 7 ani de la semnarea tratatului de aderare la UE ne viziteaza domnul Rompuy. Domnia sa vine la Bucuresti. E nevoie ca Opozitia si Puterea sa fie in Parlament la discursul domnului Rompuy.
Despre relatia cu Victor Ponta
Schiller si Herder sunt intrebati unul de celalalt de un om. Acelasi om il intreaba pe Schiller: Ce parere ai despre Herder?: Este un magar, fura din casele altora. Apoi merge la Herder si il intreaba, ce parere ai de Schiller? E un om fantastic, un om destept, remarcabil. Pai cum, ca te-a vorbit de rau!, ii spune interlocutorul comun. E clar? Ne inselam amandoi, ii raspunde Herder.
Despre restituirea proprietatilor
Fata de toti cei care au asteptari, eu imi cer scuze. imi cer scuze ca timp de 22 de ani, guvernele succesive ale acestei tari nu au putut sa ofere o solutie clara si definitiva problemei proprietatilor confiscate abuziv de comunisti. Decontam ani de camuflaj politic. Am ajuns intr-un loc din care nu mai putem iesi decat asa. Suntem singurul stat din fostele state comuniste care e elaborat 10 proiecte de lege referitoare la restituire proprietatilor. Am plecat de la proprietate ocrotita si am ajuns la garantarea proprietatii. Interval in care s-au schimbat legi. Unii au primit mai mult, altii mai putin. Asta e poza cu care am intrat la Guvern. 40.000 de dosare stau in arhiva ANRP fara sa fi apucat vreodata sa fie citite. Situatia noastra la CEDO. Avem un numar record de dosare. 2500 de dosare au blocat CEDO. Curtea a luat in calcul acest lucru si prin hotararea-pilot trimite catre Romania punctele la care Romania trebuie sa gaseasca solutii. Aceasta hotarare genereaza o lege care o data pentru intotdeanu sa limiteze despagubirile in plafon, care sa fie oferite gradual beneficiarilor. Aici se creaza nedreptatea pe care toata lumea o vede. E un act care instituie o nedreptate, plafonul despagubirilor. Sunt 2500 de dosare la CEDO, daca nu le rezolvam pana in iulie, CEDO va da dreptate reclamantilor. Pentru 2.500 de dosare. Ce aleg? Un proiect de lege care incearca printr-o nedreptate, o recunosc, sa rezolve o problema sau sa se ajunga intr-o situatie in care Romania nu va putea plati. Acesta e un proiect de lege care va merge la Parlament. Este datoria legislativului sa ia solutia cea mai buna. Romania nu va putea sa plateasca atat de mult pentru cele 2.500 de dosare la CEDO. Eu nu am de ales. Decontez 22 de ani de retorica electorala. Am de ales intre Romania si frica? Frica pentru destinul meu? Nu trebuie sa fie cineva responsabil in tara asta? A fost un joc in continuu in care toata lumea s-a gandit ba la alegeri, ba la interesul unora... . Nu e vorba doar de imobile, sunt culte care sunt nemultumite, sunt o gramada de fermieri care... .
Despre proiectul Rosia Montana
in mandatul meu voi incerca sa rezolv toate problemele care sunt pendinte din mandatele anterioare. Rosia Montana inseamna locuri de munca. Nu sunt ecologistul de haine noi. Pe mine ma intereseaza locuri de munca in tara asta. Sunt dispus sa merg cu oricine acolo. Nu am vazut lume mai saraca, mai pipernicita. Eu sunt adeptul niciunui proiect, sunt adeptul unor locuri de munca. Proiectul care-mi aduce locuri de munca, care este respectuos fata de natura tarii mele este un proiect pe care il sustin. Am cerut sa mi se spuna unde s-a blocat. La primul aviz negativ, inchidem tot. Nu putem ca vreme de 10 ani sa ne batem joc.
Despre privatizarea CUPRUMIN
in clipa in care am aflat ca a existat un castigator pe suma respectiva, am fost foarte bucuros. Nu a functionat bine negocierea pe contract. in continuare cred ca pozitia statului e consistenta. Se reia procesul de privatizare. Avand grija ca din dosarul pentru privatizare sa nu lipseasca, nici macar un aviz de mediu. Cred ca in aceasta formula un dosar de privatizare poate fi de succes. Procesul de privatizare continua: Oltchim, desi nu va fi simpla, Tarom, va continua listarea pe bursa.
Eu abia astept momentul in care voi putea lua cuvantul in Parlamentul Romaniei.
Eu nu stiu daca un anunt de privatizare publicat in Financial Times e un anunt netransparent. Poate pentru cineva care nu vorbeste limba engleza. Poate daca era in chineza. Domnul Calin Popescu-Tariceanu, domnul Adrian Nastase au fost niste premieri dedicati privatizarilor. si nu cred ca reprezinta grupuri obscure de interese. Genul acesta de retorica e ne de neinteles. A spune la 20 de la Revolutie nu ne vindem tara e anacronic.
Am avut momente in care am crezut ca lucrurile nu se pot indrepta. Acum incredintat ca se pot.
Despre demiterea lui Blejnar
in cele doua luni, am avut suficient de mult timp pentru a observa doua lucruri: modul in care ANAF isi face treaba pe tema sarcinii pe care o cunoasteti: 1,5 % din PIB si apoi prin intermediul Corpului de control al premierului sa fac o analiza a modului in care functioneaza managementul ANAF. Eu aflu abia acum ca tinta era nerealista. Nu cred ca tinta e nerealista.
Despre noul sef al ANAF: Mi-l asum!
Structura care functiona sub domnul Blejnar zbura la o anumita altitudine care e sub masura asteptarilor. L-am ales pe baza mai multor recomandari care au venit din mai multe locuri, are un cv impecabil. Are un mare defect. Nu apartine niciunui partid. Mi-l asum! in cazul in care gresesc, imi asum greseala. Sunt convins ca nu va face pe nimeni de rusine. Sunt convins ca nu va dezamagi!
Sunt recunoscator unei doamne, Noelden, care ca judecator se numeste Nicoleta Cristus, care este autoarea raportului de audit al ANAF, care a lasat tot ca sa mi se alature. Vin dupa tine pentru simplul motiv ca vreau sa-mi slujesc tara. Cand vine din partea unui om care-si lasa familia pentru a-si sluji tara...
1 Comentariu
gunoi tradator! agent anti-roman!