Duminica 8 Septembrie

Monorail (tren suspendat) sau metrou? Ce ați prefera la Cluj? / În 2015, Primăria chiar a plătit un studiu pentru monorail


Clujul se pregătea în 2015 să investească într-un tren suspendat / monorail, care să lege toate cartierele Clujului. Atunci s-a investit un milion de lei într-un studiu, dar apoi totul s-a pus la sertar.

Primăria Cluj-Napoca aloca în 2015 un milion de lei pentru un viitor tren suspendat de mare viteză.

Atunci se propunea o linie ferată suspendată la 12 metri înălţime, care ar uni cel mai mare cartier al oraşului, Mănăștur, cu zona industrială. Investiția ar fi de 168 de milioane de euro.

Analiza unor surse de circulaţie pentru Cluj. Pornind de la ipoteza unui potenţial monorail sau o soluţie subterană în funcţie de cum se va releva la final în funcţie de studiul de fezabilitate”, spunea în 2015 Oana Buzatu, purtătorul de cuvânt al Primăriei Cluj-Napoca.

De un monorail s-a vorbit la Cluj din 1978. Dorin Sabău, director tehnic Compania de Transport Public declara că ”la data respectivă s-a stabilit pe baza anchetelor origine-destinaţie un flux care depăşea 15.000 de călători pe oră şi sens. Şi singurul tip de vehicul care putea prelua aceste fluxuri majore ar fi fost tipul de monorail. Investiţia era 3,9 mii lei /A la monorail şi 1,8 mii lei /A la tramvai”.

După 2015, discuțiile despre monorail au fost uitate. După câțiva ani a apărut pe masă proiectul cu metroul, lansat tocmai pentru a nu fi alții care să propună realizarea lui. Proiectul metroului este extrem de dificil. Costul este uriaș, de cel puțin 2 miliarde de euro, poate crește exponențial pentru că toată zona din Mărăști spre IRA are în subteran depozite mari de sare. Aici vor trebui lucrări speciale de consolidare, care vor face ca suma necesară chiar să se dubleze. Avem deja exemplul Podului Porțelanului, unde prețul a crescut de la 5 milioane la aproape 14, după ce s-a descoperit sare în subteran.

Filonul de sare din zona Clujana / strada Porțelanului / IRA e o mare problemă pentru investițiile Clujului

Reamintim, că primul care a vorbit de monoraiul a fost fostul senator Marius Nicoară, care promitea în 2012, dacă va fi ales, un astfel de tren suspendat.

Președintele PNL Cluj, Marius Nicoara, candidatul USL în 2012 la funcția de primar al Clujului, a declarat în emisiunea Știri de Cluj LIVE că, dacă va fi ales, va construi un tren suspendat, pe linia Somesului, intre Gilau și Cluj-Napoca.

Unul dintre proiectele mele este un tren rapid, care sa vina din Gilau pe linia Somesului, pe care l-am mai propus pe vremea guvernării mele. Este după modelul unui oraș din Germania. De ce monorail? Pentru ca tren subteran este nu numai costisitor, avand Somesul aici, este greu de făcut tehnic. Clujul este intre două dealuri si este sufocat. În mod cert este un lucru care devine o prioritate. Este o mare greșeală tactică sa se investească într-un tramvai. Tramvaiul ducea clasa muncitoare, de la vremea respectivă (n.red. înainte de 1989), din dormitorul Clujului, din Manastur, si pana pe platforma industriala de la CUG. Acum nici 10% din populatia Clujului nu mai locuiește acolo. Pe acea vreme peste 40% dintre oameni lucrau acolo”, a declarat Marius Nicoara în emisiunea Știri de Cluj LIVE.

Candidatul USL la Primăria Cluj-Napoca a mai spus ca în următoarea perioada va pune la punct si un program de "guvernare" de 60 de pagini.

"În primul rand, pentru ca am făcut un studiu, am adunat unele dintre marile probleme ale clujenilor. Încep sa construiesc un program de guvernare a Clujului, un program de 60 de pagini. Voi încerca sa il sintetizez pentru ca toți oamenii sa îl poate citi. Am început un astfel de studiu. În afara de faptul ca voi face si acțiuni de promovare a mea, pentru ca intalnesc încă oameni care nu știu ce e USL și care sunt candidații la Cluj. Sunt inca multi oameni care nu cunosc aceste detalii", a mai spus Marius Nicoara.

Comentarii Facebook