Miercuri 20 Noiembrie

Nu trebuie inventată apa rece! Clujul are tren metropolitan, dar nu știe

Consiliul Civic Cluj-Napoca a primit o propunere extrem de interesantă de ”resuscitare” a ”liniei navetiștilor și aprozionării depozitelor BJATM si Aeroportului” care funcționa în urma cu 30-50 de ani.

Președintele Consiliului Civic Local Cluj-Napoca, Iosif Pop, a primit propunerea din partea unui clujean în 5 iulie 2018, dar nu s-a făcut nimic cu ea.

Vă prezentăm mai jos propunerea:

Incepand cu 1992, in calitate de fondator al Agentiei Romane de Dezvoltare si responsabil pentru Regiunea Transilvania, am lucrat impreuna cu arhitectul sef Spanu si vicepresedintele Litan de la CJ Cluj la primele schite si dezvoltari ale Aeroportului International Cluj. Am avut sarcina sa identific resursele existente si sa atrag primii investitori potentiali din tara si strainatate in scopul realizarii acestui proiect, vital pentru stoparea prabusirii economiei locale si asigurarea unei dezvoltari sustenabile a municipiului si a regiunii.

Despre greutatile, piedicile, sabotajul sistematic si alte nemernicii cu care s-a confruntat acest proiect al CJ, incredintat directorului Ciceo, nu voi insista acum mai ales ca ne aflam in fata unui succes incontestabil. 

Prioritare acum sunt: prelungirea pistei si reorganizarea fluxurilor de calatori ale aerogarii; sa sprijinim si sa protejam conducerea si staff-ul aeroportului pentru a-si indepinii sarcinile cu competenta si responsabilitate, de ”impostorii si sabotorii de profesie/politruci”.

Am trait o mare satisfactie cand am aflat ca Primaria a reluat lucrarile pentru legarea Aeroportului de Calea Ferata, citind articolul de mai jos, cu titlul: 

“Proiectul trenului urban prinde viață, la Cluj …”

”Am stabilit cu un consultant varianta finală a stațiilor și punctelor de oprire care ar fi necesare de la Nadasel pana la Jucu sau Bontida. Unele se suprapun cu cele existente, altele vor fi infiintate. Urmeaza discutii comune cu Consiliul Județean, CFR și CTP, eventual si cu operatori feroviari. Cel mai greu va fi cu stația de la aeroport, unde se discuta demult despre un punct intermodal; proiectul este deocamdata blocat din cauza costurilor mari. Exista varianta de a porni proiectul mult mai repede, cu statiile deja existente, ulterior urmand sa se infiiteze altele noi. Dupa discutiile pe care le-am avut, CFR e de acord sa ne sprijine cu partea de infiintare puncte noi de oprire si introducerea in trafic a acestora. Trebuie sa lamurim doar cine va opera”, a declarat city-managerul Gheorghe Surubaru.

Nu este nevoie acum sa exageram cu proiectul ”multimodal” care va dura ani in sir cu avizele si piedicile pe care le vor pune “miticii”, asa cum au facut-o cu proiectul aeroportului; mai ales acum cand, in fata statuii lui Matei Corvin, politia locala tolereaza bannerul publicitar cu lozinca “Jos Guvernul”.

Trebuie doar sa se urmeze prima varianta simpla din 1993-94 cand s-a aprobat doar utilizarea liniei uzinale aflate la 50 metrii de trecerea de pietoni a sensului giratoriu din fata Aeroportului. 

Aici sunt amplasate cele doua depozite ale NAPOCOM si NAPOTEX intre care sunt 2 linii apartinand CFR-ului, in buna stare de functionare din anii ’60.

Propunerea noastra simpla, ieftina, fara studii de fezabilitate sau aprobari de la Bucuresti, a fost si ramane:

Primaria (initiator) si CFR – Regionala Cluj (operator) sa incheie pana la finele lui Octombrie acordul de colaborare cu NAPOCOM si NAPOTEX (beneficiari) pentru accesul dirijat al publicului calator la cele 2 rampe/peroane aflate intre cele doua depozite. 

Calatorii se vor deplasa spre tren sau avion pe 2 culuare acoperite demarcate cu separatoare, vor traversa soseaua pe actuala trecere de pietoni cu semafor existent si se vor dispersa: in sala de sosiri/plecari a Aeroportului sau vor astepta trenul pe cele 2 rampe/peroane;

Alocarea si programarea de catre CFR-Regionala Cluj a unui automotor care sa stationeze la aceasta rampa/peron, apoi la garile existente pe magistrala: Cluj Est/Someseni, Cluj-Napoca, Baciu etc. Automotorul sa circule din jumate-in-jumate de ora in mod experimental 2 luni.

ATENTIE (!) - ACUM, NU dorim proiecte faraonice, cu implicare birocratico-politica, studii-peste-studii inutile si cerute de tot felul de habarnisti. DORIM doar o simpla utilizare a resursei/infrastructurii existente, in beneficiul proprietarilor rampelor neutilizate de NAPOCOM si NAPOTEX, precum si a transportatorului CFR-Regionala Cluj. 

Aceasta solutie simpla va aduce beneficii evidente nu doar celor de mai sus, ci si Primariei, Aeroportului, va dispersa inca de la Aeroport cei peste 2 milioane de calatori ce pleaca/sosesc din strainatate si-i va transporta confortabil spre suburbii, zona metropolitana si regiune. 

Pentru municipiul Cluj-Napoca inseamna scaderea presiunii pe trafic, reducerea poluarii, intensificarea cresterii calitatii vietii si a unui stil de viata modern si international “ca afara”, accelerarea implementarii conceptului de SMART CITY si multe, multe altele, ce sunt evidente si fara sa necesite justificari birocratice sau studii inutile pe care sa le plateasca Primaria din banii contribuabililor.

Existenta unei legaturi directe intre Aeroport si Calea Ferata este o conditie impusa de Comisia Europeana dar nerespectata pana acum de autoritatile locale si judetene clujene, cu tot riscul unei sanctiuni financiare.

Acum, aceste doua rampe/peroane interioare nu sunt utilizate de NAPOCOM si NAPOTEX (v. Google Maps - harta CF) respectiv, vezi o drezina a CFR-ului iar langa ea 2-3 autoturisme parcate pe calea ferata. “Ideea” unora este sa acopere/desfiinteze calea ferata uzinala si sa faca o parcare pentru masinile salariatilor; incredibil pana unde ii duce mintea si mai ales cine ar indrazni sa semneze aprobarea acestei isprave (!). 

Dupa ce rezolvam ieftin prin 3-4 masuri/decizii organizatorice aceasta problema simpla, in maxim 2-3 luni, se va putea circula experimental din noiembrie cu un automotor din jumate-in-jumate de ora. 

Abia dupa aceasta ne putem imagina in continuare alte proiecte faraonice pe termen lung cu finantare UE… DAR nu acum!

ACUM lucrurile privesc clar-si-simplu doar optimizarea accesului AEROPORT - CALE FERATA UZINALA pe traseul existent dar ne-exploatat, iar efortul tine doar de vointa si competenta organizatorica sau altfel spus, o fireasca sarcina de serviciu atat a Primariei cat si a CFR-Regionala Cluj.

Va adresez rugamintea sa includeti propunerea pe ordinea de zi a sedintei CCL din septembrie 2018 si sa difuzati din timp la conducerea Primariei Cluj-Napoca, Regionalei CFR Cluj, NAPOCOM, NAPOTEX, Aeroportului, altor factori interesati sa participe la dezbaterea reluarii urgente si functionarii acestei solutii simple si arhicunoscute (NB. in urma cu 30-50 de ani functiona perfect numindu-se: “linia navetistilor si aprozionarii depozitelor BJATM si Aeroportului”), precum si la cei ce ar dori sa investeasca/ co-finanteze/sponsorizeze lucrarile.

RA Mlesnita

Comentarii Facebook