Senator USR, atac dur la adresa ministrului Educației: Cea mai năstrușnică idee, ca învățământul superior să treacă „peste noapte” la educație față-în-față


Un senator USR a lansat un atac dur asupra ministrului Educației, Sorin Cîmpeanu, după ce acesta a declarat luni seara tranșant că fără stare de alertă nu se mai fac cursuri online în școli și universități. 

Ministrul Educației a spus că facultățile nu vor mai putea organiza cursuri online. Acest lucru înseamnă că studenții vor trebui să revină brusc în marile orașe, la facultate. Inclusiv la Cluj va urma o nouă rundă de nebunie în privința chiriilor, căci toată lumea a fost luată prin surprindere de această decizie, iar forma de organizare a semestrului a fost deja stabilită.

Senatorul Ștefan Pălărie consideră că: „Una din cele mai inexplicabile declarații ale Ministrului Cîmpeanu a avut loc ieri, ca replică aproape imediată la declarațiile președintelui țării privitoare la ridicarea stării de alertă după data de 8 martie. Cea mai năstrușnică idee este aceea ca în învățământul superior (ca și cum ar fi identic organizat cu cel preuniversitar), odată cu încetarea stării de alertă, să treacă “peste noapte” la educație față-în-față. De a doua zi”. 

Eu încă refuz să cred că cel care a fost pentru atât de mulți ani nu doar rector, dar și președintele Consiliului Național al Rectorilor, s-a desprins în acești ani de ministeriat atât de tare de realitatea universitară. Iată doar câteva din obstacolele imense pentru punerea în aplicare a acestei nebunii:

1) Doar în București sunt cu mult peste 10,000 de studenți din provincie, studenți care din martie 2020 au învățat online, de acasă. Pentru ca începând de miercuri să poți organiza cursuri și seminarii în format fizic, e nevoie ca în aceste vremuri în care încă avem trenuri pline de refugiații ucrainieni spre capitală, la nivel național zeci de mii de studenți din afara orașelor universitare să își găsească peste noapte cazare și masă. Iar asta înseamnă bani nebugetați scoși din buzunar de familiile studenților. Mulți au nevoie să își găsească un job pentru a putea plăti costurile educației față în față în alt oraș.

2) Multe din căminele studențești sunt astăzi utilizate de universități (cinste lor) pentru a găzdui familii de ucrainieni (din nou, din informațiile ajunse la mine peste 1,000 de paturi în Universitatea Politehnică București se află în această situație) deci universitățile nu pot oferi peste noapte capacitatea de cazare propriilor studenți. E valabil și pentru multe gazde sau cetățeni care astăzi își oferă voluntar apartamentele către refugiați, adaptându-se la scăderea de cerere din partea studenților din ultimii 2 ani. E imposibil peste noapte să revină la vechea realitate.

3) Există astăzi studenți în anul 2 fie de licență, fie de master care nu au văzut nici măcar o dată universitatea la care învață. Alții au făcut un semestru fizic (2019-2020), iar acum termină facultatea în câteva luni. Unii lucrează de acasă în paralel. Mai mult decât atât, din discuțiile purtate cu decani și profesori universitari, a reieșit că numeroși studenți (până la 60% pentru facultățile de profil informatică) preferă cursurile online și nu cele în format fizic.

4) Universitățile se află în plin semestru, programele de studii organizate nu pot fi, peste noapte, transpuse în format fizic - de exemplu, în format online se pot suprapune la aceeași oră mai multe cursuri decât capacitatea fizică a unor amfiteatre limitate numeric din clădirile universitare. Pur și simplu e nevoie de un nou orar, de pe o zi pe alta. 

5) Înțeleg parțial temerile - că nu există “cadru legal” pentru predare și evaluare online - dar asta poate fi rezolvată rapid prin OUG, nu e nevoie de bulversarea unei comunități de peste 500.000 de studenți aflați în toate ciclurile de învățământ universitar. 

6) Sunt multe alte argumente, dar închei prin a spune că este absolut stupid să pierzi toate progresele de digitalizare și modernizare forțat obținute în mediul educațional “din cauza” pandemiei, pentru ca la încetarea ei să fie șterse cu buretele toate investițiile în sisteme și software colaborativ online, iar noi să ne prefacem colectiv loviți de amnezie. E absurd. 

Eu sunt convins că la presiunea marilor universități din țară (deja mai mulți rectori au transmis mesaje publice) ministrul Cîmpeanu își va revizui poziția și va lăsa, așa cum este normal, fiecare senat universitar să decidă maniera de continuare (nu vreau să îi spun ”revenire”) a activității didactice în baza autonomiei universitare.

Singurul lucru de care nu sunt încă convins până la capăt este dacă declarația a fost doar o “scăpare” sau o perdea de fum care să acopere alte lucruri grave din perioada aceasta”, a scris senatorul USR pe pagina sa de Facebook. 

Ulterior, Ministerul Educației a emis pe parcursul zilei de 8 martiei o Notă conform căreia, începând cu 09.03.2022, instituțiile de învățământ superior vor reveni la activități didactice cu prezență fizică. În situația în care acest fapt nu este posibil imediat, în vederea asigurării calității actului educațional, în funcție de specificul activităților desfășurate și în raport cu contextul actual (cazările studenților în căminele studențești, reconfigurarea orarelor etc), universitățile pot decide, în baza autonomiei universitare garantate de Constituția României, cu asumarea răspunderii publice, prin hotărâri ale Senatului universitar, o perioadă optimă de tranziție de la sistemul online la activități cu prezență fizică, având obligativitatea recuperării activităților didactice până la sfârșitul semestrului al II lea.

Comentarii Facebook