Strada Kogalniceanu, pietonala de la cladirea Colegiului Academic si pana la bastionul Croitorilor
Strada Mihail Kogalniceanu ar putea sa devina in cativa ani cea mai "sic" zona pietonala a orasului: pavata cu piatra cubica, banci pentru relaxare si o fantana in jurul statuii Sfantului Gheorghe.
Initiativa a fost lansata de Primaria Cluj-Napoca inca din 2011 si a fost discutata de arhitecti si urbanisti joi, 16 februarie.
Proiectul ar putea sa fie impartit in doua etape: pietonalizarea portiunii curprinse intre strada Universitatii si pana la Biserica reformata, iar apoi sa se continue, intr-o etapa ulterioara, pana la Bastionul Croitorilor.
"Acesta ar fi un proiect de succes. Parera mea este ca aceasta strada are potential de a deveni mai frumoasa si mai atractiva pentru turisti. Scopul este sa dam orasului cat mai multe strazi, circulabile de pietoni. Masinile din zona ar disparea si frumusestea strazii si a cladirilor vechi va fi pusa in evidenta, mai ales ca pe aceste imobile am putea amplasa placute pentru ca turistii si trecatorii sa afle istoria locurilor", a spus arhitectul Adrian Iancu.
Acesta a mai sugerat ca in jurul statuii Sfantului Gheorghe ar putea fi amenajata o fantana, iar pietonala sa fie pavata cu piatra cubica dupa modelul Bulevardului Eroilor.
Aproape toate cladirile de pe strada Mihail Kogalniceanu sunt monumente istorice, cu exceptia a doua. "Sunt absolut remarcabile, pornind de la sediul Universitatii Babes-Bolyai si Colegiul Academic. Aceste cladiri sunt reprezentative pentru istoria Clujului merita puse in valoare", a mai adaugat arhitectul Iancu.
Pentru ca proiectul sa fie complet, initiatorii au propus si amplasarea de banci pentru pietoni, deoarece "este placut sa te plimbi, dar este si mai placut sa ai unde sa te asezi atunci cand obosesti. Ar trebui sa taiem si cativa arbori batrani, dar vom amenaja in zona alte spatii verzi", a mai spus Iancu.
Reprezentantii Primariei au mai precizat ca infiintarea unei parcari subterane ar fi ideala. De asemenea, acestia au spus ca trebuie luata in calcul si ideea unei statii de autobus in acea zona, deoarece ea nu exista in momentul de fata.
Ideea taierii arborilor si a parcarii subterane a starnit o usoara nemultumire in randul clujenilor prezenti la dezbaterea din Sala de Sticla a Primariei Cluj-Napoca, dar Radu Moisin a spus ca "ceea ce s-a prezentat aici este o simpla propunere. Vom realiza un concurs si arhitectii vor putea sa vina cu ideile lor".
Conform reprezentatiilor Primariei, proiectul ar putea fi finalizat pana in 2020, insa "va mai exista o alta dezbatere pe aceasta tema. Trebuie sa luam o decizie si apoi sa incepem lucrarile. Aceasta zona ar fi bine sa fie pietonalizata cat mai repede", a spus si primarul interimar Radu Moisin.
Arhitectii si urbanistii au discutat si despre realizarea unui parking subteran pe strada Mihail Kogalniceanu, care ar urma sa puna la dispozitia clujenilor 144 de locuri de parcare.
"In urma discutiilor pe care le-am avut cu domnul Virgil Pop, secretarul Comisiei Zonale a Monumentelor Istorice, am ajuns la concluzia ca sansele ca in aceasta zona sa fie descoperite vestigii sunt minime. Sigur, in urma discutiilor de acum, am ajuns la concluzia ca trebuie gasita o solutie pentru parking in asa fel incat sa nu fie nevoie de taierea copacilor din zona. In zona aceea este insa obligatorie gasirea unui amplasament pentru un parking, fie el subteran sau suprateran. Avem doar doua posibilitati: strada Kogalniceanu sau strada Avram Iancu", a explicat primarul interimar, Radu Moisin.
Moisin a mai anuntat ca, in ceea ce priveste discutia despre parking, se va mai fi organiza o dezbatere publica in perioada urmatoare, la care vor fi invitati sa participe si reprezentanti ai tuturor institutiilor de invatamant din zona strazii Mihail Kogalniceanu.
5 Comentarii
@bogdan. inainte era mai circulata. era murdar doar pe potaissa sub zid, problema care putea fi rezolvata si fara pietonalizare. acum e pustie si au fost investiti acolo o gramada de bani care nu se justifica avand in vedere calitatea executiei si rezultatul. la fel ca si in celelalte locuri enumerate. iar daca te deranjeaza continutul si tonul care… Citeste mai departe
@evaluati impactul lucrarilor precedente: Apropos de impact, cred ca zona Avram Iancu - Napoca, care acum zici ca e pustie si oribila, inainte era o minune de civilizatie, curatenie si o zona plina de activitate debordanta, asa-i? Si usurel cu caracterizarile, ca dupa ton si felul in care ai scris, cred ca apelativul de"postac" te caracterizeaza bine.
e ca si cum ai vorbi de zbor pe luna maimutelor, astia cred ca pietonale sau giratorii is ultima descoperire si o prezinta ca pe solutia minune po****tiei imbecilizate in timp ce orasul se sufoca, cu zeci de mii de autorizatii de constructie eliberate de politic in cele mai dezavantajante conditii pentru oras, exterminand spatii verzi si defrisand ramasitele… Citeste mai departe
pentru postacii care cad pe spate la orice emanatie a primariei si nu numai: evaluati consecintele pietonalizarii unor zone si abia apoi dati-va cu parerea. cateva aspecte care in activitatile precedente asemanantoare au fost neglijate si nu ar fi trebuit: 1-pietonalizarile sa fie facute numai daca zona are potential turistic sigur si va fi vizitata.… Citeste mai departe
Propun ca, special pentru dl. Andrei Bara, pietonala sa fie gata maine, ca sa poata atunci comenta ca de aceea s-a facut asa repede si acum ca e an electoral. Vesnica nemultumire pare sa fie boala cronica a acestui neam...