Strada Mihail Kogălniceanu va deveni pietonală, iar traficul va fi eliminat. Arhitecții au dat-o în filosofie
Strada Mihail Kogălniceanu va fi refăcută și pietonalizată, la fel ca și străzile adiacente. Arhitecții care au ales proiectul câștigător au dat în exprimari filozofice, când au prezentat proiectul.
Concret, vor fi amenajate două pietonale, în fața Bisericii Reformate și în fața Universității Babeș-Bolyai. În rest, traficul va fi diminuat și se va putea circula numai cu 20 km/h.
Concursul de idei a dat drept câștigător proiectul inițiat de MOSSFERN ARHITECTURĂ, coautori: Lázár Csaba, Perju Mădălina Simona, Macalik Arnold Ernő, Vass Dániel, Pop Vlad Bogdan, Vajna Botond Szilárd, Molnár Attila, Szilágyi-Bartha József.
Proiectului cu nr. 53 de concurs – Premiul I
Proiectul câștigător este o reflecție integrată a problemelor complexe ale sitului și a cerințelor specifice asociate concursului de arhitectură. Pentru concept, autorii pornesc de la metafora șotronului: „este ritualul vieților noastre de fiecare zi, pe care trebuie să le îndeplinim”. Diferitele straturi ale lucrării depuse – scrise, desenate, schițate sau randate – reprezintă documentarea completă și coerentă a soluțiilor propuse. Rezultatul este o încercare reușită de a răspunde tuturor problemelor majore cu intervenții minimale. Fiecare secvență a „șotronului urban” propus este ilustrată prin reprezentări arhitecturale amănunțite și descrieri bine susținute istoric și cultural.
Istoriei străzii Kogălniceanu i se răspunde bine în schema de circulație interioară care o leagă eficient de restul țesutului urban, în timp ce păstrează aria studiată relativ liniștită.
Configurația spațială a sitului este bogată și expresivă. Proiectul întărește specificitatea fiecărui loc anume prin aceea că se adresează adecvat contexului construit și instituțional; creează o interfață între domeniul public și viața unei serii de instituții culturale: școală, universitate, academie, biserică. În același timp, evocă principiile jocului de copii, furnizând locuri cu trafic auto redus, shared space și locuri de repaus. Astfel, viața perenă a orașului este integrată cu experiența individuală a trecătorilor.
Strada este recuperată din nesatisfăcătorul ei statut prezent de spațiu de tranzit, pentru o succesiune de experiențe variate, multiple. Devine un set compus de stări urbane particulare în diferitele locuri. Apare o gradare efectivă de la Piața Universității, cu statuia readusă a Sfintei Maria Protectoare la fațada clasicistă a Universității, apoi la Biblioteca Academiei, brutalistă și noua piață alăturată, cu fundalul fațadei de „templu” neoclasic al sălii de sport. Acest scuar nou deschis este un adaos important la „șotron”. Punctul culminant al parcursului este atins cu vecinătatea bisericii reformate, transformată într-un loc intim și pașnic prin vegetație și o tratare diferențiată a pavimentului. În sfîrșit, o ”coda” pentru compoziție este adusă de ultima și cea mai îngustă secvență stradală ducând la fortificațiile medievale.
Abordarea generală este respectuoasă față de patrimoniul construit în termeni de vizibilitate și de accent pus pe componentele sale mai valoroase. Mijloacele folosite sînt discrete și măsurate. Proiectul furnizează valoare adăugată monumentelor existente și este atent să facă referiri la istoria arhitecurală și urbană a locurilor. De asemenea, propune o versiune reținută pentru monumentul rectorilor Universității, completând sculptura existentă fără a o concura. Autorii elimină brazii din spatele monumentului Școlii Ardelene, oferind astfel o perspectivă spectaculoasă turnului modernist, care devine la rândul lui un fundal monumental pentru grupul statuar din bronz.
Doar trei materiale de pavaj sunt folosite într-un mod diferențiat în funcție de amplasament și efectul dorit. Continuitatea spațială este asigurată printr-o rigolă centrală, o altă referință la structuri istorice.
Unul dintre meritele majore ale propunerii este modul de tratare a vegetației existente și propuse. Plantațiile sunt o unealtă suplimentară pentru configurarea spațiului urban, controlul perspectivelor și crearea mediilor intime. Se procedează la o alegere atentă a speciilor botanice și a locului unde se amplasează. Arborii accentuează ciclul anotimpurilor, iar iluminatul proiectat cu atenție marchează ciclul zilelor și al nopților.
Recomandări
În cadrul schemei de amenajare, generoasă și bine proiectată, juriul recomandă câteva puncte unde concepția poate fi dezvoltată în continuare.
- Detaliile iluminatului pot fi nuanțate pentru a fi mai bine adaptate spațiilor urbane respective;
- Memorialul rectorilor Universității ar trebui să includă toate numele, începând cu fondatorul primei școli iezuite în 1581. Trebuie să poată fi extins cu numele viitorilor rectori;
- Fațada brutalistă a Bibliotecii Academiei e o prezență puternică arhitecturală și instituțională. Necesită un tratament specific; fațada laterală va deveni un front în scuarul nou deschis. Volumul va fi perceput ca o clădire de colț de pe stradă și din scuar și trebuie abordat în consecință;
- Străzile secundare trebuie să fie reconsiderate pentru a le întări caracterul specific;
- Spațiul din fața bisericii reformate și grădina ei merită o abordare cuprinzătoare și unificată;
- Amenajările peisagistice din jurul Turnului Croitorilor își ratează șansa de a deveni o destinație a promenadei Kogălniceanu;
- Întreaga soluție trebuie să fie adaptată nevoilor persoanelor cu dizabiliăți vizuale și de mobilitate;
- În timp ce soluțiile de evacuare a apei de ploaie sunt tratate îngrijit, ar fi util ca apa de ploaie să fie colectată și refolosită în scopuri utilitare.
Câștigătorul concursului a obținut premiul cel mare reprezentat de contractul de proiectare cu valoare estimată la nivelul sumei de 755.000 RON, fără TVA. Pentru proiectul plasat pe locul doi se va oferi un premiu de 60.000 RON, iar pentru cel de-al treilea, de 30.000 RON.
20 Comentarii
Buna ziua ma numesc Sophia Peter din Statele Unite. Sunt aici pentru a depune mărturie despre o mare și puternică casetă de vrajă numită preot jungunu, am fost atât de confuză și devastată când iubitul meu m-a părăsit pentru o altă fată. Aveam nevoie de el înapoi cu disperare pentru că îl iubisem atât de mult. Așa că m-a ajutat să arunc o vraja de dragoste… Citeste mai departe
Mda (am citit numai titlul de data asta). Probabil ca avem un trafic taaare rarefiat si relaxat avand in vedere ca facem asemenea nazbatii.
A lasa arhitectii sa se gandeasca numai in directia in care vor ei, are drept urmare acelasi rezultat cu cel avut atunci cand am lasat academicienii sa ne schimbe regulile limbii romane, numai ca sa se laude… Citeste mai departe
felicitari,jegurilor,ati reusit sa f teti traficul si mai tare in cluj. ,sunteti o gasca de mafioti corupti ,o sa va vina ziua cand veti infunda puscaria.
ideea e ca traficul sa fie redus la minimum, iar bizonul sa-si mute coorul cu autobuzul sau pe jos; boieria de sluga parvenita trebuie eradicata
Buna treaba daca nu ar sta vapoarele cu borduri si dale in port la Constnta si Kiat isi sufleca deja mainile. Se potriveste de minune cu "necesitatile " Clujului. Dar sa trecem, se va realiza si asta, rezultatele vor fi blocaje enorme pe A. Iancu, B. Novac, Bratianu unde se vor infige parintii prucilor scoleri. Apoi vesnicile pupaturi, mamy, taty, ti-ai… Citeste mai departe
au uitat sa puna in randari si terasele!!
ca si in alte cazuri, "pietonala" lui peste o sa fie umpluta la maxim de terase - pta muzeului daca vi se pare cunoscut.
abia astept sa mai rasara inca 10 cafenele la suprapret
Nu vad care e problema.
La fiecare candidatura, Boc promite sa desfiinteze strazi si parcari, si sa blocheze traficul.
Din moment ce oamenii il voteaza, inseamna ca asta isi doresc.
cu ce is bate joc? ca renoveaza centrul istoric si elimina polurea si atrage turisti? o bataie de joc esti tu care nu poate sa is mute fundu 200m decat cu masina.
Cand inchizi strazi si desfiintari parcari, nu elimini poluarea, ci o amplifici.
Daca unele strazi se inchid, maisinile vor intra pe alte strazi, iar traficul se blocheaza.
O masina polueaza mai tare cand e blocata in trafic decat atunci cand traficul e fluent.
Ca sa inchizi strazi, trebuie sa dai alternative: centuri, tunel, etc.
Acum da… Citeste mai departe
Ar fii ok ideea, cu modificarea sa se faca un parking subteran in zona aceea (sa fie pentru UBB si scolile din zona). Aceasta ar putea fi amplasata sub strada Kogalniceanu
Iti vine sa mori.
- le doresc sa parcurga toata strada pe jos, la -15 grade. zilnic. poate le vine mintea la cap.
- la pariu ca parcarea din fata universitatii, va fi tot o parcare? pentru profesori. nu neaparat ca sunt ei comozi, dar daca vin din Floresti-Gilau, unde sa isi lase si ei masinile? in parkingul de la primarie? hai sa o vad si pe… Citeste mai departe
Adevaru-i ca tot timpu-s -15 grade pe-acolo. Hai s-o lasam asa pentru ca de 3 ori pe an sunt -15 grade afara. Also, nu vad problema in a avea UBB-ul parcari in fata, avand in vedere cate facultati sunt acolo. Poate va fi la un moment dat parcare subterana acolo. Pana atunci, trebuie inceput de undeva.
Mario, doar pentru un apartament mai mare se plateste in jur de 10 000 ron, eu nu sunt arhitect, dar e vorba despre o strada intreaga, unde intra mai multe expertize, si o gramada de alte aspecte la care sunt convinsa ca noi nici macar nu ne gandim.
755.000 pentru proiectare????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 60.0000 si 30.000 pentru prezentare????!!!!! Va imaginati ce sume se platesc pentru studiile de PRE-PRE-PE-PRE-fezabilitate ale lui BOC ?
Eu nu inteleg care e problema? Si ce fel de stire mai e si asta "arhitectii au dat-o in filosofie"? Ce ati fi vrut sa contruiasca un mall acolo? acum arata haotic, plin de masini parcate haotic, abia se poate circula pe jos, foarte bine ca o sa fie inchisa, si ca o sa aiba clujenii inca un spatiu frumos pentru plimbari si evenimente culturale. Sau era… Citeste mai departe
Bai bombalaule, daca nu stii sa citesti sau nu ai rabdare sa ingurgitezi filozofia lui peste, macar nu-ti da labe-n fund, prostalau dracu'. Cine e impotriva pietonalizarii, pro Mol, pro parcari? Du-te si bate-ti coasa mocane cu aere de orasean! Ai terminat si tu vreo geografie sau ceva filo de lebede si esti deja mare clujean.
Tu nu vezi ce magarii au scris arhitectii acolo. Pai sa zica dracului ce vor sa faca nu sa o dea pe filosofie si apoi ne trezim acolo cu te miri ce gogomanii!!!
"Filo de lebede"... Like!
Oare ce fumeaza astia ?
Shtromeleag proaspat pregatit !