Studiu: Anomalia votului de la Cluj. Ce s-a întâmplat cu Emil Boc?/ Explicația pierderii a 30% din voturi față de alegerile trecute
Un studiu al unor doctoranzi de la Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj, oferă o explicație detaliată pentru rezultatele surprinzătoare ale alegerilor din 9 iunie 2024. Analiza de sentiment, axată pe percepția publică față de Emil Boc, dezvăluie o serie de factori care au contribuit la scăderea popularității acestuia la finalul lunii aprilie 2024 și, în final, la pierderea a multe procente la alegerile din 9 iunie 2024. Studiul analizează tendințele pe termen lung ale opiniei publice, impactul rețelelor sociale și eficiența campaniilor de comunicare politică, oferind o perspectivă asupra dinamicii electorale recente din Cluj.
Emil Boc, o figură politică de lungă durată și fost primar al Clujului, a înregistrat un declin constant în scorul de sentiment al publicului, conform datelor colectate și analizate de Pulsul Politic. Deși a început perioada analizată (iunie 2023-iunie 2024) cu un scor ANA (Algorithmic Sentintiment Analysis) de 61, care indică o percepție foarte favorabilă, scăderea treptată a acestui scor a reflectat o uzură politică inevitabilă pentru orice lider de lungă durată.
”Perioada analizată este iunie 2023 – iunie 2024, dataset-ul cuprinzând 21.703 puncte totale de analiză. Instrumentul utilizat este cel dezvoltat de noi pentru algoritmul implementat pe Pulsul Politic și acoperă prezența publică pe două rețele de socializare: Facebook și TikTok. În plus, în setul de date a fost aplicată o linie de eveniment pentru a observa eventuale momente cheie în tendințele de sentiment exprimate față de Emil Boc”, precizează realizatorii studiului.
Studiul identifică trei elemente cheie în evoluția sentimentului în spațiul digital față de Emil Boc, în perioada iunie 2023-iunie 2024
1. Trendul descendent de încredere
Primul element cheie al analizei evidențiază un trend descendent clar în percepția publică a lui Emil Boc, vizibil încă din iunie 2023. Această scădere nu este un fenomen izolat, ci este comună printre politicienii care au fost prezenți pe scena publică pentru o perioadă îndelungată. În ciuda acestui trend descendent, Boc a reușit să rămână în intervalul "foarte bine" pentru o parte considerabilă din perioada analizată, deși scorul său ANA a scăzut de la 61 la 46.
2. Anomalia din martie 2024
Un alt moment crucial identificat în studiu a fost în martie 2024, când s-a observat o intensificare semnificativă a mențiunilor despre Emil Boc pe rețelele sociale, în special pe TikTok. Această creștere a vizibilității online a acționat ca un catalizator pentru algoritmii rețelei sociale, ducând la o creștere bruscă a scorului de sentiment în aprilie 2024. Studiul sugerează că această fluctuație a fost determinată de o campanie plătită menită să corecteze percepția publicului prin manipularea algoritmilor rețelelor sociale.
3. Căderea bruscă din finalul lunii aprilie
De la sfârșitul lunii aprilie 2024, scorul ANA al lui Emil Boc a suferit o scădere abruptă, ajungând la un nivel alarmant de 11, foarte aproape de categoria "foarte rău" (interval de la -100 la 0). Această cădere dramatică nu a fost cauzată de gafe politice sau anunțuri nepopulare, ci pare a fi rezultatul unei campanii social media bine orchestrate, direcționată spre un public tânăr și neexperimentat în ceea ce privește politica, adesea first-time-voters.
Impactul campaniilor plătite
Studiul subliniază, de asemenea, diferențele semnificative în utilizarea reclamelor plătite pe Facebook. În ultimele 9 luni, Emil Boc a rulat doar 35 de reclame plătite, în timp ce Sabin Sărmaș, contracandidatul său principal a rulat 447 de reclame. Această discrepanță ar putea explica de ce campania lui Boc a fost mai puțin eficientă în a influența electoratul, comparativ cu campania adversarului său.
Rezultatele alegerilor
În lumina acestor dinamici, alegerile din 9 iunie 2024 au reflectat schimbările semnificative în sentimentul public față de Emil Boc. Actual primar a câștigat un nou mandat în 9 iunie 2024, dar a obținut cu proximativ 30% mai puține voturi față de alegerile trecute.
Acest studiu arată cum alegătorii clujeni au fost influențați de campaniile eficiente pe social media și de percepția negativă accentuată în ultimele luni. Studiul Pulsul Politic oferă o înțelegere profundă a modului în care sentimentul public și strategiile de comunicare au modelat rezultatul electoral, subliniind importanța adaptării constante la schimbările în percepția publică și utilizarea eficientă a noilor platforme media pentru a menține și îmbunătăți percepția publică.
11 Comentarii
Un studiu de unde are Sarmas bani de campanie, nu se face? Ca dupa ce devine primar trebuie sa-i lase pe sponsori sa fure triplul sponsorizarilor.
In realitate, nu a facut nici 25% piticania! La fel ca la bucale si celelalte orase mari din tara, a intervenit direct ambasada! Alegerile in rromanistan sunt 100% fraudate! in cel mai bun caz, este un sondaj de opinie, ca sa stie ofiterii cum sa apese pe tableta.
@koko 00: E mai simplu. Oamenii cinstiti n-au bani sa plateasca sute de mii de pliante si reclame facebook, ca nici de ajung primari pe 100 de ani nu-si recupereaza din salar banii bagati in reclame. Asa ca din 10 hoti il alegi pe ala care pare mai destept. Daca-s pusi 9 hoti prosti si unul mai faimos sau destept sa candideze, iese al zecelea. Nu trebuie… Citeste mai departe
@ : ALEGERILE SUNT FRAUDATE!!! NIMENI NU MAI CREDE IN DEMOCRATIA SECURISTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mai pe scurt : hoția ,prostia și minciuna se plătește indiferent cît de frumos sunt ambalate și livrate ...
Ruptura aia de panta pe grafic e de la faptul ca au cazut in prima groapa de la prima statie de metrou….
Boc a ieșit primar cu ajutorul pensionarilor,bulangiilor, vinturilor care au apucat la buletin de apă caldă ,și boschetarilor din gară...
Totul a fost ok pana la sfarsitul lui aprilie 2024, se facea metroul, centura metropolitana, spitalul regional, Somesul devenea navigabil, nu se mai faceau bloace peste case, DAAR a intervenit Sabin Sarmas, a vrut raul lui buuoc al nost si a prostit un "public tânăr și neexperimentat în ceea ce privește politica", care nu intelege ca daca vrei sa reusesti… Citeste mai departe
@Concluzia sclavilor de la Babesika: corect!! Ce as sta eu putin de vorba cu "doctoranzii retarzii" astia... Si surpriza pt mine ii cum de o castigat iara si inca cu 40 si ceva la suta, pt. ca multi s-o cam saturat de minciunile si incompetenta excelentei sale "OSA"....
Pigmeul alpin ar trebui sa fie la colivie nu in primarie