Tișe finanțează trenul metropolitan promis de Boc. În 2050, vor circula cu acest tren 9.500 persoane/zi, între Florești - Jucu - Gârbău


Consiliul Județean Cluj va aloca aproape 10.000.000 euro din bugetul județului pentru a se putea da drumul proiectului trenului metropolitan promis de Emil Boc de aproape 8 ani. Cel mai probabil, această promisiune are legătură și cu alegerile care se apropie. 

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe, a inițiat un proiect de hotărâre ce vizează asocierea forului administrativ județean cu municipiul Cluj-Napoca și comunele Florești, Gilău, Apahida, Baciu, Jucu, Bonțida și Gârbău, în vederea realizării obiectivului de investiții: ”Tren Metropolitan Gilău - Floreşti - Cluj-Napoca - Baciu - Apahida - Jucu - Bonţida”. Acesta va fi supus aprobării plenului Consiliului Județean în ședința ordinară din data de 29 aprilie 2024.

Este un proiect de o importanță strategică nu doar pentru zona metropolitană a Clujului, ci pentru întreg județul, un proiect prioritar pe care îl susținem cu toată convingerea. Vom contribui, astfel, începând chiar de anul viitor, cu circa 10 milioane de euro, pentru materializarea acestei investiții ce are drept scop fluidizarea traficului auto, o mobilitate mai mare a clujenilor care fac naveta între Cluj-Napoca și localitățile limitrofe, dar și reducerea substanțială a timpului parcurs în trafic”, a declarat președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe.

În baza acordului de asociere, Consiliul Județean va acoperi cheltuielile neeligibile ocazionate de construirea parcărilor auto în sistem „Park&Ride”, ce vor fi amplasate în vecinătatea stațiilor feroviare din localitățile Bonțida, Răscruci, Jucu, Câmpenești, Apahida, Dezmir, Baciu, Suceag, Rădaia, Mera, Nădășel și Gârbău.

Finanțarea acestor investiții urmează a fi realizată atât din bugetul propriu al Consiliului Județean, prin alocări multianuale, cât și din alte surse, inclusiv din fonduri europene.

În urma încheierii acordului de asociere vor putea fi demarate, într-un timp cât mai scurt, studiile de pre-fezabilitate, fezabilitate, impact asupra mediului şi evaluarea strategică, astfel încât finanțarea investiției să poată fi realizată din fonduri europene, prin Programul Transport 2021-2027, Prioritatea (P6) - Dezvoltarea mobilității sustenabile în nodurile urbane - trenurile metropolitane.

Viitorul tren metropolitan va utiliza infrastructura feroviară publică existentă, pe traseul Bonţida - Cluj-Napoca - Gârbău, în lungime de 48,8 km. Conform documentației elaborate până în prezent, flota feroviară va cuprinde circa nouă trenuri, cu o capacitate de 420 locuri. Acestea vor funcționa exclusiv electric, la o viteză maximă de 150 km/h și cu o frecvență de 30 minute. De asemenea, se estimează că numărul total al călătorilor transportați va fi de aproximativ 7.600 persoane/zi în anul 2030, respectiv de circa 9.500 persoane/zi în anul 2050.

Trenul este promis de 8 ani de Emil Boc și până acum nu s-a făcut mare lucru

Trenul metropolitan, spre deosebire de metrou sau de centura metropolitană, este un proiect relativ simplu. Calea ferată există și trebuie cumpărate câteva garnituri de tren care apoi să fie utilizate pe ruta Bonţida - Cluj-Napoca - Gârbău. Ei bine, în tot acești ani s-au făcut studii peste studii și primarul Emil Boc a promis să face acest tren, dar nu s-a făcut nimic.

Care este utilitatea acestui tren? Întrebarea este inutilă, pentru că toată lumea știe că un tren metropolitan va deschide accesul rapid spre comunele din estul județului Cluj. Oamenii ar putea locui lejer la Jucu sau Bonțida și să vină cu trenul în Gara Cluj. Garniturile ar putea circula din oră în oră pe parcursul zilei, iar noaptea mai rar, iar astfel s-ar scoate multe mașini din trafic. 

Proiectul a fost readus în discuție și de candidatul PSD la Primăria Cluj-Napoca, Aurelia Cristea. ”Vom face demersuri pentru înființarea unei linii de tren între Gilău și Jucu care ne va ajuta mult la decongestionarea traficului din oraș. În momentul acesta se lucrează la electrificarea căii ferate Cluj-Oradea și este una din modalitățile foarte ieftine de transport și accesibile, fără alte costuri suplimentare care ar greva bugetul orasului în acest moment și ne-ar ajuta foarte mult pentru decongestionarea traficului din oraș. Am discutat deja cu niște specialiști și este un proiect pe care trebuie să îl fundamentăm în perioada următoare ca și costuri, dar oricum costurile sunt cuprinse deja în bugetul electrificării căii ferate Oradea-Cluj. În acest moment se lucrează de la Oradea până la Huedin și toată perioada următoare vom gândi acest proiecte încât să ne putem să ne inserăm pe această linie electrificată transportul nostru pentru oraș”, a declarat Aurelia Cristea.

Comentarii Facebook