Un oraș mic din Ardeal a reintrodus tramvaiul: ”Dacă făceam la fel, exista deja tramvai între Florești și Cluj, poate și din Gilău!”
Tramvaiul în Cluj-Napoca nu a fost dorit de specialiștii primarului Emil Boc, cu toate că acesta promite acum 10 ani, care să lege Clujul de Florești.
De când s-a născut ideea metroului, 2018, tramvaiul a fost uitat, cu toate că este o variantă ieftină de a asigura o altă cale de rulare între Florești - Cluj-Napoca și Apahida.
Specialiștii lui Emil Boc au spus că pentru a înlocui metroul ar trebui să fie folosite atât de multe tramvaie, încât în Cluj-Napoca ar fi un ”zid” de vagoane”
”Metroul în Cluj costă peste 2 miliarde de euro, nu se știe când va fi gata. Licitațiile de a găsi firmă care să supravegheze lucrările eșuează constant. În schimb, la altă scară, mai modestă, Reșița e singurul oraș din România care și-a reintrodus tramvaiul pe mai bine de 8 km de oraș cu 100 de milioane de euro, mai puțin decât costul exproprierilor pentru metrou.
Timpul de execuție a reintroducerii tramvaiului cu un șantier imens, cu șine și garnituri noi, cu lucrări de asfaltare și modernizare la arterele principale din Reșița, a fost mai scurt decât toate studiile pentru metrou.
Dacă făceam ca Reșița, exista deja tramvai între Florești și Cluj, poate și din Gilău, la pret de zeci de ori mai mic decât metroul, cu costuri mai mici de operare, fără șantiere mari, fără termene inexistente de finalizare. Îmi plac și detaliile pe care le văd, cum sunt mușchii care sunt verzi si la vreme gri.
Clujul nu si-a lărgit infrastructura de tramvaie sau de trolee pentru a generaliza transportul electric, din anii 1980, liniile dedicate pentru transport public se fac cu încetinitorul (vedeți renunțarea la prelungirea benzii în Mănăștur) și de aceea e așa poluat azi Clujul.
Poluarea orașului nu e costul ”modernizarii”, cum am auzit spunând la vârf administrația la nivel local sau județean, ci e costul capacității politice scăzute de a oferi alternative publice la traficul auto al mașinilor private, care ar trebui folosite mult mai ocazional decât frecvența zilnică de azi.
Pentru șoferi: ideea pe termen scurt si mediu nu e de a renunța complet la mașină, ci de a nu o lăsa să ne conducă viețile și politicile de mobilitate, să o conducem doar la final de săptămână unde e dificil să ajungem cu transportul public”, a relatat activistul Adrian Dohotaru.
Problema tramvaiului pe ruta Cluj - Florești este lipsa spațiului de amenajare
Problema tramvaiului este lipsa spațiului pentru a fi dus până în Florești. Străzile din comuna de lângă Cluj nu permit realizarea unei linii de tramvai sau costurile cu exproprierile pentru o astfel de linie ar fi exorbitante.
”În asteptarea metroului-tramvai din Floresti, as vrea sa supun atentiei cum ar fi fost un tramvai-tramvai acolo, pe bune - astfel, daca legatura Cluj (Bucium)-Floresti se facea ca o extensie a tramvaiului conventional, pe traseul sugerat de PMUD, la sud de Polus:
- toata infrastructura de extins costa cat o statie de metrou (50 mil. EUR)
- tot santierul ar dura maxim 2 ani
- cele 17 autobuze diesel care deservesc astazi prin trafic comuna Floresti pe traseele M21, M22 si M26 ar fi devenit un serviciu electric de mare capacitate si separat de trafic.
- parc circulant exista deja - tocmai luam 22 de tramvaie noi de la Astra, mai avem alte 20 si folosim, in total, 12.
- Floresti ar fi fost acoperit de 8 statii, nu 3.
- zona densa din Floresti(nu mall/spital) era acoperita de 6 statii, nu 1.
- Totul se putea finanta prin fonduri sigure, conventional, fara graba, prin POR.
- Florestenii aveau legatura directa cu Stadionul, Parcul, Gara(trenul metropolitan), Iris, Muncii, Emerson.
- Depoul era deja suficient, infrastrucura de garare clujeana fiind apta de a gadui/opera 60 de tramvaie.
- Frecventa serviciului se imbunatatea inevitabil, fiind un plus si pt actualii utilizatori ai tramvaiului.
- Incarcarea retelei sporea, facand tramvaiul mai fezabil/rentabil/util pentru oras.
- Viteza medie a tramvaiului va creste inevitabil odata cu separarea acestuia in locatii cheie(Horea/Manastur) si realizarea culoarelor unice, moment in care si ipoteticul tramvai va parcurge cei 20km din capatul Florestiului pana la Emerson in fix o ora, la o foarte realista viteza medie comerciala de 20km/h (actualmente 16 la comun cu traficul)”, explica un specialist, susținător al tramvaiului.
De ce nu poate fi înlocuit metroul din Cluj de un tramvai, mult mai ieftin, care ar trebui doar extins
Ionel Oprea, șeful de proiect al metroului din Cluj, a spus că metroul nu poate fi înlocuit de un tramvai, așa cum sugerează unii. Anunțul a fost făcut în cadrul proiectului de aprobare a studiului de fezabilitate pentru metrou, în Consiliul Local Florești.
Pe axa est - vest, dacă ar fi extins tramvaiul ca să fie înlocuit metroul, acesta ar trebui să circule din 2 în 2 minute.
”O călătorie cu tramvaiul din Florești spre Sopor ar durat 52 de minute, față de 23 de minute cu metroul. Astfel, nu ar mai fi fost interesant pentru oameni să circule cu tramvaiul. De asemenea, tramvaiul este foarte dificil de construit și ar afecta circulația”, a spus Oprea.
Acesta a spus că tramvaiul nu poate satisface nevoile de transport pe axa Florești - Sopor. Pentru anul 2060, acolo se estimează un număr de 8200 de pasageri pe oră și direcție, față de o capacitate limitată de 5.500 de pasageri, în cazul tramvaiului. Pentru a satisface cererea de transport de 8200 va fi necesară operarea tramvaiului din două în două minute, lucru considerat imposibil tehnic și practic. ”Va crea un zid continuu de tramvaie, dat de circulația pe ambele sensuri”, a mai explicat specialistul.
Metrou Cluj: În 2030, metroul va transporta 160.000 de pasageri pe zi - FOTO
27 Comentarii
Știre de 2 lei!
De când e Reșița in Ardeal?
Ca reșițean vă anunț că introducerea tramvaiului in Reșița ,se face doar din ambiția primarului. Lumea e total nemulțumită de lucrări, de traficul care se va face pe o singură bandă pe singura arteră ce străbate orașul, plus faptul că termenul de 31.12.2023 nu e respectat. Lucrările neefectuate vor fi plătite din buzunarul reșițenilor, căci ce depășește… Citeste mai departe
@Iulicafarafrica : nu esti Crina contra cumva? ca parca recunosc stilul. Nu fac nimic dar critic tot
Articolul incepe cu o mare minciuna si continua cu alte cateva. Daca Boc nu voia tramvai l-ar fi desfiintat, exact asa cum s-a intamplat la Brasov, Constanta si Sibiu si nu ar mai fi refacut liniile de tramvai cu fonduri europene, ba sa mai si cumpere tramavaie pana acolo incat toate tramvaiele Clujului sunt noi. Asa ca cel care a scris acest pseudo… Citeste mai departe
Ca sa ai metrou trebuie sa ai o admnistratie determinata, ce nu este cazul. Daca ar fi cu toate problemele aparute in mod uzual, expropieri si alte blocaje, probleme legate de excavare si finantare ar dura 10 ani pentru un metrou de dimensiunea asta. Cu o administratie duplicitara ce se uita in primul rand ce avantaje poate deriva pentru sine, si un… Citeste mai departe
@Metroul nu se face in urmatorii 20 de ani: “v-a ramane”? Asa v-au invatat la USR? Neomarxisti analfabeti, sunteti fix ca taticii vostri comunisti care faceau 8 clase la seral si deveneau mari activisti de partid, dar voi va spuneti activisti “civici”
@Vlad: Daca scriam altfel, nu se opreau pesedistii sa citeasca. E drept ca le-am dat de lucru jumatate de zi, dar trebuie sa isi foloseasca si ei din cand in cand capul ala pentru gramatici si punctuatiune, ca altfel ajung niste infractori incorijabili.
sper ca stiti cum au ajuns astia specialistii lui Boc, cred ca stiu in special sa lipeasca afise de altfel se vede cum arata orasul asa sunt specialistii si Marele Conducator
Reinnoirea liniei de tramvai a fost cea mai proasta idee in Cluj-Napoca. Tramvaiele noi, sine noi, si totusi se dezintegreaza in mers! Scot un zgomot inacceptabil, si ai niste vibratii in si zgomot in interior de ti se amortesc picioarele. Troleul ar fi fost si mai ieftin si mai eficient, si mai silentios. Chiar si autobuze electrice pe baterii ar fi… Citeste mai departe
@rr: asta e părerea ta, cum era daca in locul " conservelor" cumpărate de la Astra, cumpărau, așa cum au promis de la bun început, tramvaie de la polonezi, cum au fost cele 2 swing ?
@rr: Orasele mari din Europa ce si-ar fi permis heliopaduri au tramvai. De ce? Tramvaiul nu a fost facut pentru ca se putea, dar au existat si exista interesul de a bloca dezvoltarea zonei metropolitane.
@Razvan: asa e , alea facute la arad is zgomotoase, cred ca sunt mai zgomotoase si ca cele vechi
si Koloszvarul trebuia sa scape de tramvai cand a avut ocazia
este troleibus si bus electric, nu mai e nevoie de infrastructura inflexibila la devieri si reorganizare urbana, care mai si aluneca ca dreq cata vreme se circula pe ea cu masina
@Resita e varza fara carne:
Ai perfectă dreptate.
Iar il citati pe sexo-marxistul dohotaru? Si il mai si considerati "activist". Activist comunist, da, cu siguranta ar fi corect. Atata a dat in sus si in jos individul ala cu Resita, de mi se face rau. Marxismul in zilele noastre poate fi considerata boala psihica.
@daci: pe cand egoismul cretin si neoliberalismul sunt sanatate curata, asa-i? ce vierme toxic...
@nelu v.: ce ai patit stangistule? Va e dor de cerii voatri comunisti neomarxistilor?
Tamvaiul, trenul de oras, e un mijloc de transport total depasit din orice pc de vedere.
Autobuzele sunt infinit mai eficiente si mai ieftine.
@Zoli: doar ca alea Raman blocate in traffic idiotul sooliii
@Antonelia : tramvaiul si mai mult. Daca comparam mere cu mere, si nu mere cu pere, daca autobuzul/troleul are banda dedicata, nu mai raman blocate in trafic. La fel si la tramvai, dar in Cluj nici tramvaiul nu are banda dedicata.
da ce treaba are Cluj-Napoca cu Florestiul? comuna are primar..daca vor tramvai sa si bata ei capul cu asta..
@adrian: Finu lui Boc de la Consiliu Judetean si priamru din Floresti nu tot din ceata PNL fac parte postache?
In loc de metrou care inca nu e necesar, n-ar fi mult mai ieftin sa scapam de piticul mincinos? In locul lui deja ORICINE ar fi mai bun, ca si la sfarsitul "Erei Funar"...
resita stiu ca e in banat
@turistul: CORECT !
@turistul: Super că fugi dupa fentă! Problema din text ai citit-o?
@turistul: De unde sa stie asta analfabetul care se pretinde jurnalist si celalalt analfabet, USR-istul Dohotatu? Ca sa fii bine vazut printre neomarxistii USR-isti nu iti trebuie prea multa carte, trebuie doar sa fii docil si cat mai lingau si sa sustii cauza LGBTQ si celelalte ineptii alea USR-ului