USR Cluj: ”Metroul din Cluj-Napoca a bifat 4 amânări ale licitațiilor, se află într-un blocaj legislativ”


USR Cluj susține că metroul din Cluj-Napoca ”a bifat 4 amânări ale licitațiilor și se află într-un blocaj legislativ”.

Politicienii locali spun că au votat proiectul metroului, deoarece ”nu ne opunem proiectelor mari de infrastructură și am precizat că vom susține proiectul atâta timp cât va fi tratat cu responsabilitate și doar dacă va fi completat de implementarea celorlalte soluții privind infrastructura de transport. 

În două luni se va împlini un an de la semnarea PNRR. Au rămas mai puțin de 4 ani si 3 luni până la data în care se va încheia acest exercițiu ce ar putea fi baza reformelor reale în România dacă s-ar implementa profesionist. În luna noiembrie a anului trecut am cerut transparență, asumare și gestionare profesionistă, însă până în acest moment nici unul din aceste deziderate nu a fost luat în serios de administrație”. 

Ciprian RUS, președinte USR PLUS Cluj, a declarat că până la momentul de față metroul din Cluj-Napoca a bifat 4 amânări ale licitațiilor și ”se află într-un blocaj legislativ, iar primul jalon al proiectului, semnarea până la sfârșitul anului a contractului de lucrări, este aproape imposibil de livrat. 

De ce a trecut un termen așa de mare, de 9 luni, de la aprobarea indicatorilor inițiali în Consiliu Local și Guvern până la actualizare, având în vedere și că OUG 64, apărut în mai, ar fi permis indexarea la toate lucrările de investiții din țară? 

Acum un an Cătălin Drulă a făcut primul pas concret prin asigurarea unei componente importante de finanțare prin PNRR, dar de atunci nu s-a mai progresat deloc pe subiectul finanțării, ba dimpotrivă, s-a regresat. Nu avem detalii legate de cost, din PNRR se va acoperi în jur de 10 % din costul total al proiectului. Au fost identificate sursele de finanțare? Cum va fi gestionată diferența de cost? Se poate gestiona o posibilă pierdere a finanțării din PNRR? Blocarea finanțării în 2024, când trebuie finalizate 50% din lucrări pare tot mai probabilă. 

Pe lângă asta, blocajul legislativ cu exproprierile persistă. În iunie tot Cătălin Drulă a rezolvat situația printr-un amendament la legea exproprierilor în Parlament care să permită municipalității să facă exproprierile pentru metrou, însă, deși Parlamentul a votat acest amendament, coaliția incompetenței nu a trimis legea la promulgare la președinte, ci a întors-o în procedura parlamentară, amânând odată în plus tranșarea problemei”. 

Luni, 12 septembrie, Consiliul Local Cluj-Napoca trebuie să voteze majorarea cu 35% a indicatorilor tehnico-economici pentru Metroul din Cluj. 

Și cu votul de astăzi problemele licitației nu sunt nici pe departe rezolvate, deoarece mai trebuie parcurși alți pași administrativi cum ar fi actualizarea indicatorilor de preț ai proiectului în Guvern prin Hotărâre de Guvern, deci blocajul mai continuă, iar țintele de implementare par din ce în ce mai departe. 

Avem în spate aproape un an de bătut pasul pe loc în acest proiect, lucrurile nu par a da semne că se îmbunătățesc și la aproape un an de la semnare metroul clujean, precum și PNRR-ul României în general sunt în real pericol. Apelăm la realismul și simțul de răspundere al decidenților și cerem profesionalizarea și depolitizarea aparatelor care livrează aceste proiecte. Managementul politic este pe cale să eșueze și singura șansă de a înlocui promisiuni electorale cu proiecte reale este ca PNRR să fie gestionat de profesioniști”, a mai spus Ciprian RUS , președinte USR PLUS Cluj.

Metroul clujean s-a scumpit cu 35%. Credeți că se va mai face vreodată?

Comentarii Facebook