Adolescenții români sunt grav afectați de anxietate și depresie: „Avem tabloul unei generații de copii deconectați de ei înșiși”


Viitorul României este în pericol! Aproape jumătate dintre adolescenți se confruntă cu simptome de anxietate, 1 din 5 are simptome de depresie și 1 din 4 se confruntă cu provocări mintale și emoționale moderate și severe. 

Este realitatea cel puțin alarmantă, pe care o relevă studiul realizat de compania de consultanță în psihologie, Mind Education, în cadrul programului educațional “Conectat cu tine, conectat cu lumea”, în peste 100 școli din toată țara.

Rezultatele studiului Mind Education confirmă tendința generală de deteriorare a sănătății mintale și emoționale a elevilor, ultimele cercetări arătând că, din 2005 până în 2015, numărul adolescenților afectați de depresie severă s-a dublat și continuă să crească la fel de alert. 

Mai mult decât atât, școala este cea mai importantă sursă de stres pentru adolescenți, anxietățile lor fiind generate de frica de a nu performa sau de eșec, dar și pentru că se așteaptă să fie pedepsiți la școală.

„Avem tabloul unei generații de copii deconectați de ei înșiși, cu dificultăți reale de a face față provocărilor de care se lovesc și cu tendințe de autoizolare. Experiențele trăite în copilărie, relațiile tensionate cu adulții și copiii și stresul de zi cu zi au un impact semnificativ asupra bunăstării mintale și emoționale a adolescenților. Consecința este vizibilă de ani buni: reziliență scăzută, dificultatea de a depune efort susținut, care duce la rezultatele academice tot mai slabe, și dependența de rețelele de socializare. Datele pe care le relevă studiul nostru sunt cel puțin îngrijorătoare, iar soluția ar fi să implementăm de urgență programe naționale, prin care să ajutăm elevii să își dezvolte abilitățile lipsă și să învețe să prioritizeze somnul, o alimentație hrănitoare, mișcarea și conectarea cu propriile emoții”, a spus Domnica Petrovai, psihoterapeut și CEO al Mind Education.

date studiu1.jpeg

Studiul „Harta bunăstării mintale și emoționale a adolescenților” a fost realizat pe un eșantion de 261 de elevi din 101 școli. Majoritatea respondenților au 13-14 ani (44 %); 37% au între 15 și 16 ani și 19% au între 17 și 19 ani. 38% dintre participanții la studiu sunt înscriși la școli din mediul rural. 

Cât privește interacțiunea cu profesorii, datele studiului arată că: 

  • Pentru 1 din 4 adolescenți, profesorii nu reprezintă (“aproape deloc” și “puțin”) o sursă de motivație sau care să le încurajeze curiozitatea.
  • Pentru 1 din 5 adolescenți, profesorii nu reprezintă o sursă de inspirație sau de bucurie. 
  • Pentru o treime dintre adolescenți, profesorii reprezintă o sursă de stres.

Bunăstarea emoțională depinde, în primul rând, de obiceiurile noastre sănătoase (somn suficient, mișcare, alimentație sănătoasă, hidratare, expunerea la soare, odihnă, timp de reflecție etc.) și de capacitatea de a ne regla propriile emoții atunci când trăim un disconfort. Studiul Mind Education relevă tocmai faptul că adolescenții fac față cu greu disconfortului emoțional, de aceea nici nu reușesc să finalizeze lucrurile pe care le percep ca fiind dificile, se simt singuri și sunt dependenți de alimentele nesănătoase. 

date studiu2.jpeg

„Experiența noastră pe educație digitală ne-a arătat, în ultimii ani, o îndepărtare în relațiile interumane, ca un efect post pandemie. Credem că dezvoltarea competențelor digitale și utilizarea tehnologiei la clasă nu se poate face decât într-un mediu echilibrat, în care există o comunicare strânsă între actorii principali din cadrul școlilor. Am apelat la partenerii de la Mind Education, pentru că ne-am dorit să înțelegem mai bine cum putem să creștem eficiența și utilizarea responsabilă a instrumentelor digitale, dar, în același timp, să păstrăm un focus pe dezvoltarea psiho-socială a elevilor și profesorilor. 

Golurile pe care le au elevii în ceea ce privește abilitățile emoționale și sociale nu doar că au un impact asupra sănătății lor emoționale, ci le pun în pericol și viitorul. Faptul că avem acces la aceste date și știm care sunt provocările cu care se confruntă adolescenții, ne-a permis să oferim intervenții țintite în școlile din programul Digitaliada. Misiunea noastră este educația digitală, iar acest lucru este posibil când există o conexiune bună între mediul academic, sănătatea mintală și bunăstarea generală a profesorilor și elevilor, aspecte care se regăsesc în programul ‘Conectat cu tine, conectat cu lumea’, pe care îl desfășurăm în parteneriat cu Mind Education”, a spus Ovidiu Ana, directorul executiv al Fundației Orange România.

Comentarii Facebook