Analiză: Orarul unui elev din România versus orarul unui elev din Danemarca. Educația românească distrusă de politica problemelor false
Vă invităm într-o călătorie virtuală pe „tărâmul fericirii”, o incursiune de câteva minute în lumea modelului de învățământ danez, acolo unde sistemul este centrat pe valori, nu pe cantitatea cunoștințelor acumulate. La doar 2000 de kilometri distanță de România, programul unui elev de clasa a VIII-a urmărește mai degrabă explorarea abilităților sociale ale copilului, nu capacitatea sa de memorare a materiilor școlare.
Modelul danez de învățământ este cunoscut pentru un sistem care încurajează dezvoltarea personalității fiecărui elev în parte. În anul 2016, Danemarca a fost declarată țara cu cei mai fericiți oameni din lume. La fel sunt și elevii din școlile daneze, prioritară în educaţia elevilor din Danemarca este evitarea situaţiilor stresante. Scopul sistemului educațional danez este simplu, copilul trebuie să meargă cu plăcere la şcoală. Astfel, nu este de mirare că în Danemarca se pune accent pe descoperirea din timp a abilităţilor fiecărui elev astfel încât să nu se chinuie cu materii care nu i se potrivesc.
Cum arată orarul unui elev de clasa a VIII-a în Danemarca
Educația daneză pare să se aplice sută la sută pe starea de spirit a elevului.
„Orarul unui elev de clasa a VIII-a din Danemarca este format din 12 materii, iar fiecare dimineață începe cu 15 minute de lectură. Copii au parte de 5,30 ore pe zi de activitate intelectuală și fizică cu caracter de instruire. Educația fizică este numai dimineața, urmată de o pauză de jumătate de oră pentru duș și masă. Elevii danezi nu au teme și nici meditații, iar până în clasa a VII-a, copiii nu sunt notați și nu primesc nici calificative. Abia din clasa a VII-a, elevilor danezi li se acordă calificative până în clasa a IX-a”, se arată într-o postare publicată pe grupul de Facebook „Părinții cer schimbare”.
În imagine putem observa că pe lista materiilor se află doar obiectele de studiu esențiale, între care și matematică, fizică, chimie, daneză, biologie, istorie, religie, constituția și limbile străine. Sănătatea elevilor pare a fi o prioritate pentru guvernul danez, de aceea mișcarea și educația fizică nu lipsesc din programul acestora.
Rezultatul unui asemenea program școlar? Școala din Danemarca este printre cele mai bune din Europa
Guvernul danez cheltuie 6,7% din PIB pentru educație. Sistemul școlar este împărțit într-o grădiniță opțională. Apoi, există o școală obligatorie care durează nouă ani, plus una opțională, care este utilă pentru studierea în școlile secundare.
Educația în Danemarca este obligatorie de la 5 la 19 ani. Educația este obligatorie, dar nu școala! De fapt, un părinte poate să nu trimită un copil la școală și să-l trimită la o școală privată sau să-l educe acasă, atâta timp cât profesorii demonstrează că elevul și-a asumat obiectivele și a studiat un număr adecvat de subiecte. 89% dintre tinerii danezi frecventează școala publică.
Conform unui studiu realizat de CEO World, cel mai bun sistem de învăţământ din Europa, precum şi din întreaga lume, este cel din Marea Britanie. Pe locul al doilea se află Statele Unite, urmate de Australia, Olanda și Suedia. Clasamentul din 2020 al celor mai bune sisteme educaţionale din lume plasează Franța pe locul șase, iar Danemarca pe locul șapte.
Cum arată orarul unui elev de clasa a VIII-a în România
În România, sistemul educațional pare să se situeze mult prea departe de practicile folosite în educație pe „tărâmul fericirii”. Fiecare ministru nou încearcă să umple golurile unui program școlar prost gândit, cu și mai multe materii. Un elev român care învață în clasa a VIII-a petrece săptămânal aproximativ 32 de ore la școală și are 18 materii obligatorii. Activitățile fizice se rezumă doar la cele două ore săptămânale de educație fizică, așadar elevii români au parte timp de o săptămână de 30 de ore de activitate intelectuală. În acest context, am putea presupune că guvernanții lasă sănătatea micuților pe seama părinților, care petrec zilnic circa opt ore la muncă sau chiar mai mult. Vă propunem să analizăm împreună orarul unui elev de clasa a VIII-a din România, care studiază la un liceu de stat.
- Orarul unui elev de clasa a VIII-a la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca
La Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca, elevii trec săptămânal prin 18 materii. În cele 32 de ore petrecute la școală (două pentru activitățile fizice), elevii trebuie să acumuleze cunoștințe la următoarele materii: Matematică, Biologie, Limbă germană, Istorie, Geografie, Limbă română, Fizică, Chimie, Religie, Educație tehnologică, Educație socială, Educație fizică, Muzică, Limbă engleză, Informatică și TIC, Religie, Diriginție, Desen.
Într-un asemenea context, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu se gândește la extinderea anului școlar și vrea să revină la organizarea anului școlar pe trimestre. Împărțirea pe trimestre ar însemna, printre altele, trei rânduri de teze pentru clasele de gimnaziu și liceu, încheierea mediilor de trei ori într-un an școlar și un număr mai mare de note pentru fiecare disciplină, pe an, față de varianta cu împărțire semestrială. Sorin Cîmpeanu consideră că România se confruntă cu scăderea calității sistemului de învățământ din cauza împărțirii în anul 1998 a activității educaționale pe semestre, în loc de trimestre. Ideea desigur nu este formulată pe baza unor argumente științifice, dar o asemenea abordare nu ar fi o noutate pentru scena politică românească. Miniștrii vin și pleacă, iar copiii suferă pe urma unei politici care ține să identifice probleme false, pentru a le „soluționa” mai ușor.
- Orarul unui elev de clasa a VIII-a la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca
Nu este foarte diferită situația programului școlar aglomerat nici la Liceul Teoretic „Avram Iancu” din Cluj-Napoca. La acest liceu, un elev de clasa a VIII-a are 17 materii obligatorii săptămânal, din cele 32 de ore petrecute la școală doar două sunt de educație fizică. Elevii trebuie să acumuleze pe parcursul unei săptămâni de școală cunoștințe la următoarele materii: Chimie, Fizică, Limbă Română, Limbă franceză, Istorie, Limbă engleză, Matematică, Geografie, Informatică și TIC, Educație plastică, Educație fizică, Educație tehnologică, Biologie, Consiliere și dezvoltare personală, Religie, Educație economică, Educație muzicală.
Rezultatul unui asemenea program școlar? România este pe ultimul loc la testele PISA
România este codașa Europei în ceea ce privește Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor (PISA). Performanțele elevilor români sunt slabe, comparativ cu ale elevilor din alte țări ale UE. Asta arată că subiecții testați nu pot rezolva sarcini care necesită un minim de competențe și o gândire independentă. Rezultatele tinerilor români, de 15 ani, nu corespund rezultatelor tinerilor din alte țări.
Rezultatele PISA 2018 la Citire/Lectură arată că România a obținut un scor de 428 de puncte, în scădere cu 6 puncte față de testarea PISA 2015, cu 10 puncte mai puțin decât la PISA 2012 și un punctaj cu 4 puncte peste cel de la PISA 2009. Danemarca se situează pe lista țărilor cu rezultate de peste 500 de puncte în cadrul PISA, alături de Irlanda, Finlanda sau Estonia.
Bunăstarea sistemului de învățământ românesc continuă să se afle sub un mare semn de întrebare. În timp ce alte state au reușit deja să se adapteze la contextul pandemic, România se numără printre țările cu cele mai multe zile de școală pierdute, în primul an de pandemie. Un recent raport al Direcției pentru Educație OECD privind școala în primul an de pandemie, arată că performanța elevilor de 15 ani la testele de citire din cadrul PISA 2018 pot fi asociate în mare măsură cu variația numărului de zile pierdute din cauza pandemiei.
Analiza nu include referințe la situația României, țară care a avut un scor slab – de 428 de puncte – la testul de citire din cadrul PISA 2018. Dar aceasta, cu peste 3 luni de școli închise, vacanță de primăvară și mai bine de o lună închise la sfârșitul anului, se încadrează în tiparul propus de calculul OECD, notează edupedu.ro.
„Cu alte cuvinte, sistemele de învățământ cu rezultate de învățare deja slabe în 2018 au avut parte de pierderea și mai multor oportunități în 2020. Aceasta înseamnă că nu doar inegalitățile educaționale din interiorul țărilor au fost amplificate de criza Covid-19, ci și diferențele de performanță dintre țări”, potrivit sursei citată.
Între timp, în România se discută trecerea activității școlare de la semestre la trimestre. Impredictibilitatea cronică și schimbările frecvente care au loc în sistemul educațional din România reprezintă un factor de risc foarte mare care afectează negativ rezultatele elevilor.
15 Comentarii
Lumea Trebuie Să Știe Că: Învățământul A Fost Înființat De Către Napoleon Bonaparte Când El Era În Viață, Mai Ales Datorită Unui Decret Creat De El, Și Păstrat Și În Ziua De Azi Într-un Loc Foarte Bine Protejat Și Securizat Din Franța.
După Acel Decret Al Lui Napoleon Bonaparte, Se Face Legile În Învățământ Peste Tot În Lume.
… Citeste mai departe
Am 2 copii de liceu la mate info în licee diferite. Unul da test înainte ca profesorul de mate sa predea lectia, iar dacă peste jumătate o știu din privat trece mai departe fără sa o predea. Celalalt da test după ce profesorul face recapitulare și dupa ce preda 2 sau 3 lecții. Doar unul ia lecții în privat. Ghiciți care.
La noi un copil din clasa VIII. are cursuri de la ora 8 până la ora 15 și învață cu niște profesori retardați unii chiar cu metode din evul mediu care majoritatea au interese personale adică să predea în particular cu tarife între 100 și 150 lei. Abilitățile acestor profesori se vede la examenul anual când majoritatea abia primesc notă de trecere.
"Abilitățile acestor profesori se vede"
Ceea ce ați prezentat este doar situația la școlile cu predare în limba româna. Situația este și mai grea în cazul școlilor cu predare în limba maternă, unde numărul orelor, pe săptămână, ajunge la mai mult de 38.
Pt care mamele născătoare de Einsteini sunt mult peste altele de pe Mapamond.
Din nefericire meteahna învățământului romanesc e sa înveți de toate și sa nu știi nimic.... Memoria e confundată cu inteligența! Cu o lege a învățământului schimbata de 60 ori în 30 de ani ce mai poți sa zici sau sa aștepți....
Cea mai mare problema nu este cantitatea! Cea mai mare problema este ca NU VOR COPII SA INVETE!
Vor sa vada burse si bani, si apoi joburi de la 2k euroi in sus, sau sa se bage in politica!
@JANBERJAN:
Mai vor sa aiba para malaiata in gura lui natafleata .
Nu vor sa gandeasca , vor sa obtina obtina informatiile de pe retelele de socializare .
Sa fii iubit ...
Serul experimental ... UCIDE .
Pe scurt școala românească înseamnă cantitate nu calitate,gandita pt crearea locurilor de munca pt bugetari nu pt elevi,înseamnă indiferența profesorilor față de ce au inmagazinat copii(ceea ce duce obligatoriu la profesor in particular).Rezultatul:scoala românească cu printre cele mai multe ore saptamanale are rwzultatw foarte slabe dpdv al… Citeste mai departe
@Clujean : Profesorii din scoala gimnaziala si ... n-au nici o vina ?.
Ajung " Viitori Ingineri sau Profesori sau Medici " si daca le iei celularul din mana sunt Handicapati !
Parintii care i-au crescut trebuie sa ceara , si primesc ajutor de la primarie , ii valabil numai pentru Penticostali .
Sanatate
@!?!?!?: Si care ii problema ca au nevoie de "celular" ? Este un mijloc de informare disponibil in momentul actual...
Ce vrei? sa foloseasca metode din 1800?
Pana la urma ne dam seama ca, oricum calitatea invatamantului romanesc e slaba, deoarece profesorii sunt slabi si depasiti, cei din management sunt f slabi pregatiti. La noi, daca vrei sa faci scoala adevarata, sa-ti ajute la ceva in viata, trebuie sa dai meditatii la greu. Scoala nu e adaptata la nevoile pietei de munca, se fac materii fara sens: religie,… Citeste mai departe
@andi: Istoria ii cea mai importanta materie posibila...
Uitate cati debili umbla pe strada si nu stiu de unde vin ...
@Kyro: Si gramatica e foarte necesara! Uita-te printr-o carte de gramatica! Cel putin pe debilul pe care-l vezi in oglinda sii de unde vine!