Aplicațiile VIITORULUI create la Cluj! Cum funcționează aplicația care recunoaşte pietonii în trafic - FOTO
Cercetătorii de la UTCN lucrează la aplicații pentru telefoane mobile şi tablete prin care să fie detectați pietonii în trafic şi ceaţa.
Mihai Negru, cercetător la Universitatea Tehnică Cluj-Napoca (UTCN), a povestit despre proiectul COMOSEF în valoare de 1,5 milioane de lei.
”Proiectul COMOSEF este unul cu finanţare europeană de 1,5 milioane de lei şi urmăreşte dezvoltarea unor aplicaţii de asistare a conducerii pe dispozitive mobile - telefoane sau tablete, şi de recunoaştere a pietonilor din imagini infraroşii. Pe dispozitivele mobile avem alte două componente, una care se referă la detecţia pietonilor în scene de trafic, mai ales urban, a doua fiind de detecţie a ceţii din imagini, pentru a-l informa pe şofer care este distanţa de vizibilitate până la maşina din faţă şi a adapta viteza la condiţiile de trafic, şi reconstrucţia imaginii. Toate aceste aplicaţii au scopul final de prevenire a accidentelor rutiere”, a spus Negru, citat de Mediafax.ro.
O altă aplicaţie detectează pietonii cu ajutorul unor camere cu infraroşu. ”Camera se montează în exteriorul maşinii şi poate detecta un pieton aflat la circa 50 de metri de maşină. E utilă aplicaţia când afară e ceaţă iar farurile nu surprind conturul pietonului, apoi când e noapte, plouă sau ninge. Camera se poate lega la display-ul maşinii şi detectează pietonul pe care şoferul nu l-ar vedea altfel şi ar putea să îl accidenteze. Se poate calcula care este distanţa pietonului faţă de maşină, acesta fiind încadrat într-un dreptughi galben, iar sistemul va putea emite un avertisment sonor pentru şofer şi îl va încadra pe pieton în dreptunghi roşu, dacă este pericol”, a afirmat un alt cercetător al UTCN, Raluca Brehar.
Aplicaţia va sincroniza şi suprapune imaginile cu infraroşu cu imaginile luate de un sistem de stereo-viziune, cu două camere. ”Se aduce o performanţă mult mai crescută decât o au acum aplicaţiile luate separat. Când e cald afară, detectarea pietonilor cu infraroşu nu mai are performanţe bune, dar aceştia pot fi identificaţi cu sistemul de stereo-viziune”, a spus Brehar.
O altă aplicație va aduce un sistem de detecţie a pietonilor în trafic cu ajutorul camerei unei tablete sau a unui smartphone. ”Trebuie găsită o soluţie de detecţie în timp real. Am reuşit să implementăm o abordare care merge rapid şi pe tabletă cu 15 cadre pe secundă. Încercăm îmbunătăţirea timpilor de execuţie şi acurateţea, pentru a detecta cât mai mulţi pietoni în situaţii cât mai dificile. Pot apărea şi cazuri de pietoni acoperiţi pe jumătate, care sunt un potenţial pericol, şi care stau după maşini parcate, gata să traverseze strada. Un alt caz este identificarea pietonilor în condiţii dificile de iluminare, care ţin de poziţia soarelui”, a afirmat Arthur Costea, de asemenea cercetător la Universitatea Tehnică din Cluj.
Toate aplicaţiile cercetătorilor de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca privind conducerea asistată vor fi finalizate în 2015 şi ar putea fi folosite de şoferii care dispun de o tabletă sau un smartphone.
0 Comentarii