Bicicliștii îi amenință pe șoferii care parchează pe trotuare: Vom lipi autocolante pe mașini - FOTO

 

Clubul de Cicloturism "NAPOCA" (CCN) lanseaza campania ”NU BLOCATI TROTUARELE!” de atentionare prin autocolante a soferilor care blocheaza abuziv trotuarele din Cluj-Napoca.

 

Sunt vizati cei care isi imobilizeaza in mod voluntar autoturismele pe trotuar incat pietonii nu mai pot trece decat cu greu sau deloc, fiind obligati sa ocoleasca pe carosabil sau pe pista de biciclete. Scopul este reducerea numarului de cazuri de asemenea prezente ilegale, prin atentionarea soferilor prin aplicarea de autocolante informative pe parbriz.

 

Prin aceasta campanie, desfasurata in premiera la Cluj-Napoca, CCN incearca sa compenseze, macar partial, insuficienta implicarii adecvate pe acest subiect a autoritatilor abilitate sa aplice legislatia rutiera, si anume Politia Rutiera si Politia Locala, datoare sa impuna respectarea normelor legale. Desi au facut progrese in ultimii ani, autoritatile din pacate depun eforturi care in continuare sunt mult prea reduse fata de amploarea si gravitatea fenomenului de blocare cu masini a trotuarelor, desi pentru aceasta practica legea prevede interdictie expresa si sanctiuni.

 

Autocolantele au textul principal "Ati blocat ilegal trotuarul ! / Acum ati primit o atentionare amabila. Data viitoare puteti primi amenda. In plus, poate fi accidentat sau suferi dauneun pieton!" si imaginea grafica simbolica a unui autoturism care ocupa un trotuar si doi pietoni, dintre care unul impinge un carucior pentru copii, care circula pe trotuar si au trebuit sa treaca - metaforic - peste capota masinii oprite ilegal.

 

Autocolantele se distribuie gratuit membrilor si simpatizantilor Clubului de Cicloturism "Napoca" si oricaror clujeni interesati, mai ales cu ocazia reuniunilor periodice ale CCN si proiectiilor foto bilunare de la Club 30+ si a Marsurilor Biciclistilor Clujeni organizate lunar de CCN”, precizează Radu Mititean, director executiv CCN.

 

 

Blocarea totala sau aproape totala a trotuarelor de catre masini afecteaza intereselor tuturor pietonilor, dar in special a celor cu carucioare pentru copii, a celor cu mobilitate redusa, a celor care duc de mana copii sau cara bagaje de mana mai voluminoase. Ingustarea semnificativa, chiar cand nu impiedica efectiv circulatia, poate produce ambuteiaj, poate determina frecarea de vehicul, ziduri sau mobilier urban, cu murdarirea sau agararea imbracamintii sau bagajelor, si face in general neatractiva deplasarea pietonala, incurajand indirect traficul motorizat, astfel ca sunt lezate indirect interesele intregii comunitati, mai ales ca inevitabil orice cetatean este macar uneori si pieton.

 

Aceasta campanie este complementara celei derulate de CCN pe tema blocarii ilegale cu masini a pistelor de biciclete. Este initiata de CCN deoarece, pe langa promovarea bicicletei, Clubul de Cicloturism "Napoca" in calitate de ONG preocupat si de protectia mediului, militeaza pentru o mobilitate urbana durabila, care include in mod firesc, alaturi de promovarea utilizarii bicicletei, si promovarea deplasarii pietonale si a utilizarii transportului public, in dauna utilizarii autoturismului si mobilitatii motorizate individuale.

 

Pasarea acestor autocolante de atentionare este un gest de bunavointa, facut in loc sa cheme Politia pentru amendarea acelei masini imobilizate ilegal pe trotuar, atentionand doar soferul printr-un mesaj scris, in speranta ca data viitoare nu va mai incalca legea si drepturile pietonilor. Este o atitudine care nu isi propune sa minimalizeze gravitatea faptei comise de cei care au blocat trotuarul, si nici sa incurajeze pe termen lung o atitudine de ingaduinta, ci sa contribuie la constientizarea si responsabilizarea prin asemenea mijloace informative fara caracter sanctionator a soferilor care se comporta incorect.

 

Forma de autocolant aplicat pe parbriz, in fata soferului (nu de fluturas plasat la stergatorul de parbriz), a fost aleasa pentru ca, cu ocazia dezlipirii, care dureaza cateva secunde si necesita un efort de atentie, mesajul va fi citit, ceea ce ar fi insa putin probabil sa se intample daca ar fi un fluturas pus la stergatorul de parbriz, ce va fi cel mai probabil smuls si mototolit intr-o secunda fara a fi citit, fiind confundat cu un fluturas publicitar plasat in cadrul tot mai numeroaselor campanii de publcitate comerciala agresiva.

 

Precizam ca autocolantul se dezlipeste relativ usor si nu lasa urme de adeziv pe parbriz, astfel ca soferii respectivi, care au plasat abuziv autovehiculul, nu pot pretinde ca li s-au provocat daune la autoturism sau prin timpul ce au trebuit sa il consume pentru inlaturara autocolantului si sa pozeze public in victime in loc de ceea ce sunt de fapt, si anume contravenienti, persoane ce nu respecta legea.

 

Recomandam utilizarea numai in cazul in care autovehicului este plasat astfel incat a ramas mai putin de un metru latime utila a trotuarului, pentru a fi vizate astfel doar cazurile cele mai grave de blocare si pentru a evita si pretentia ca de fapt plasarea autovehicului total sau partial pe trotuar nu ar fi ilegala, din cauza unor exprimari din legislatia rutiera insuficient de clare pentru cei fara pregatire juridica”, a mai spus Mititeanu.

 

Textul Ordonantei de Urgenta 195 / 2002 privind circulatia pe drumurile publice, impropriu numita uneori "Codul rutier", prevede la art.72 alin.(7): "Este interzisa ocuparea trotuarelor cu vehicule imobilizate, iar cand aceasta este permisa, conform indicatoarelor sau marcajelor, latimea minima a trotuarului lasat la dispozitia pietonilor trebuie sa fie de cel putin un metru."  HG 1391 / 2006 de aprobare a Regulamentului de aplicare a OUG 195 / 2002 prevede la art. 142 ca "Se interzice oprirea voluntara a vehiculelor: ...  n) pe trotuar, daca nu se asigura spatiu de cel putin 1 m pentru circulatia pietonilor;"

 

Desi Regulamentul nu mentioneaza expres si conditia ca posibilitatea respectiva sa fie expres semnalizata prin indicatoare si marcaje, acest fapt se subintelege, pentru ca Regulamentul trebuie interpretat in corelare cu prevederile din OUG 195 / 2002, neputand deroga de la acesta, care are rang superior ca tip de act normativ.  Insa, din nestiinta sau voit, in mod abuziv, multi soferi, dar din pacate si unii politisti, considera nu ar fi ilegala imobilizarea autovehicului pe trotuar daca se lasa un metru liber din trotuar, chiar daca nu exista indicatoar sau marcaje care sa permita expres acea plasare a autovehiculului pe trotuar.

 

Inițiatorii acestei campanii recomandă ”utilizarea autocolentelor numai cand nu sunt persoane in autovehicului vizat, pentru ca alminteri atentionarea se va face verbal, politicos dar ferm, atragand atentia ca autovehicului este oprit ilegal pe trotuar si se impune eliberarea lui imediata, in caz contrar urmand a fi sesizata Politia. Recomandam fotografierea de la distanta a autovehiculului care blocheaza ilegal trotuarul, pregatire de la distanta a autocolantului si atentie la prezenta in apropiere a soferului, pentru ca unii se pot manifesta agresiv”.

Comentarii Facebook