Miercuri 18 Decembrie

Care este atitudinea românilor față de creșterea inflației. Cum reușesc românii să treacă peste dificultățile financiare


Șase din zece români consideră că reducerea consumului este cea mai la îndemână soluție pentru a combate dificultățile financiare generate de inflație, arată rezultatele unui studiu de piață publicat marți, 24 mai. 

În luna aprilie a acestui an, rata inflaţiei a atins un nivel record de 13,8%, depăşind prognoza de inflaţie proiectată de Banca Naţională a României (BNR) pentru anul 2022, respectiv de 12,5%.

Conform datelor centralizate de Reveal Marketing Research, atitudinea ostilă faţă de instituţiile statului capătă noi valenţe, Guvernul fiind perceput de 67% dintre români ca responsabil pentru nivelul inflaţiei din România. Atitudinea ostilă faţă de Executivul de la Bucureşti este vizibilă într-o măsură semnificativ mai mare în cazul persoanelor de peste 45 de ani (77%).

De asemenea, 42% dintre românii din mediul urban declară că sunt informaţi sau foarte informaţi cu privire la fenomenul inflaţiei, iar categoriile de persoane care se consideră mai puţin informate despre acest subiect sunt femeile (35%), persoanele sub 35 de ani (34%) şi cele cu venituri mici (35%). În acelaşi timp, aproape trei sferturi (72%) dintre respondenţi consideră că nivelul inflaţiei din România este mai mare decât cel din alte ţări, într-o mai mare măsură persoanele peste 45 de ani (88%) şi cele cu venituri ridicate (80%).

Unde s-au observat cele mai mari scumpiri

Românii intervievaţi susţin că cele mai afectate de scumpiri categorii de produse sunt alimentele (77%), combustibilul (77%) şi utilităţile (electricitate, gaz etc.) - în proporţie de 70%. Acestea se află la o distanţă semnificativă de valoare faţă de următoarea categorie de produse măsurate, respectiv materialele de construcţii, care a înregistrat un scor de 17%.

În acest context, 58% din totalul celor chestionaţi susţin că reducerea consumului ar putea rezolva problema inflaţiei, în măsuri semnificativ mai mari bărbaţii (63%), persoanele peste 55 de ani (71%), dar şi cele cu venituri ridicate (65%).

Potrivit sursei citate, o altă soluţie pentru combaterea efectelor inflaţiei este cererea unei măriri de salariu, 42% dintre românii din mediul urban preferând şi această opţiune.

Totodată, tinerii între 18 şi 24 de ani sunt cei mai puţin dispuşi să îşi schimbe stilul de viaţă şi să îşi modifice obiceiurile de consum (53%). Aceştia preferă, în mai mare măsură, cererea unei măriri de salariu (58%). Mai mult, un sfert dintre români iau în considerare şi emigrarea pentru a face faţă provocărilor economice aduse de inflaţie, alternativă menţionată în mai mare măsură de persoanele cu venituri mici.

Altă cauză a nivelului ridicat al inflației sunt reprezentate și de situațiile de conflict sau război (60%), semnalate într-o măsură mai mare de presoanele cu venituri ridicate (70%). Următoarele două poziții sunt ocupate de pandemie (42%) și de marile corporații (31%)

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online, în perioada 20 – 26 aprilie 2022, pe un eșantion de 1.005 persoane, din mediul urban, cu vârste de pest e18 ani, utilizatori de Internet. Eroarea maximă de eșantionare este +/- 3,1%, la un nivel de încredere de 95%


Comentarii Facebook