Duminica 22 Decembrie

Cât de mult putem suferi după vaccinarea anti-COVID din pricina neatenției personalului medical?



Poate e vorba de oboseală sau stres, poate că personalul medical este copleșit de această campanie de vaccinare anti-COVID sau poate, pur și simplu, nu sunt destul de pregătiți, ceea ce e o problemă.


Zilnic, mii de oameni merg să se vaccineze împotriva noului coronavirus, care a dat viețile tuturor peste cap, cu speranța că tot acest coșmar se va sfârși cât mai curând.


Centrele de vaccinare, un haos total


Așteptând la rând, într-un centru de vaccinare anti-covid, ai timp să observi și să auzi multe în jurul tău. O întâmplare destul de nesemnificativă, poate pentru unii, te poate face să-ți pui multe întrebări: „E sigur să mă vaccinez? Personalul medical știe ce are de făcut? Sunt destul de pregătiți acești oameni? Pot avea încredere în ei? Dacă ceva merge prost, totuși, e viața mea în joc.”


Și e absolut normal ca oamenii să-și pună întrebări, mai ales dacă acorzi puțină atenție în jurul tău, pentru a observa modul în care personalul se ocupă de persoanele venite pentru vaccinare.


Odată cu începerea administrării rapelului, centrele de vaccinare au devenit un haos total. Lumea se îngrămădește, vin mai devreme, se bagă în față și mulți sunt atât de pierduți încât asistentele îi roagă să meargă în stângă și ei o iau la dreapta.


O întâmplare m-a făcut și pe mine să mă întreb nu cât de sigur e acest vaccin, ci cât de sigur e să mă las pe mâna asistentelor care administrează vaccinul.


Doza 1 sau 2?


La fel ca la primul vaccin, am primit un consimțământ și un chestionar de completat. Pe prima pagină scria dacă ai venit pentru prima doză sau pentru cea de-a doua. În timp ce completam chestionarul, o asistentă se plimba printre oameni, verificând dacă au completat totul corect.


Auzisem de câteva ori că, deși au venit pentru prima doză, ei au completat pagina unde era trecut: DOZA II. 


Nimic rău până aici, toată lumea greșește, era agitație, vârstnicii nu s-au uitat ce completează.


Asistenta venise și la mine pentru a vedea dacă totul e în regulă. Am întrebat-o ce să fac cu ultimele 2 întrebări, deoarece aveam o problemă mai delicată: după prima doză de vaccin am intrat în izolare, fiind declarată contact direct al unei persoane confirmate cu COVID-19 și numai ce ieșisem din izolare. Întrebările erau următoarele:


-Ați fost infectat cu COVID-19 în ultimele 14 zile?


-Dacă da, au trecut 28 de zile de la perioada de izolare?


Eu nu am fost testată pozitiv, nu am avut simptome grave. Așadar, îi explic asistentei situația, îi spun că am făcut primul vaccin, după care am intrat în izolare, iar ea mă întreabă: „Bine, dar au trecut 28 de zile de atunci, nu?


Cum să treacă 28 de zile de atunci, când eu am venit după 21 de zile la rapel?


Asistenta, fiind în ceață, merge să ceară părerea doamnei doctor. Aceasta îi spune că dacă nu am fost testată pozitiv și declarată la DSP, pot face vaccinul. 


Problema a fost în momentul în care s-a întors asistenta cu hârtiile mele: îmi adusese o altă primă pagină și a spus:

Trebuie să completați din nou prima pagină, pentru că dumneavoastră faceți prima doză și nu știu cine v-a dat hârtia pentru doza doi.


Tot ce am putut spune a fost: „Cum? Eu sunt aici pentru a doua doză.”


Ea insistă, explicând că așa am scris eu pe hârtie. Totuși, unde era trecută doza, era completat anterior și xeroxat, eu nu am scris nimic.


Aceasta vine să-mi demonstreze că nu știu despre ce vorbesc și îmi arată chestionarul completat de mine: „Vedeți? Ați scris că ați venit pentru prima doză.


În acel moment, toate acele întrebări menționate mi-au trecut prin minte. Am luat chestionarul și i-am recitit întrebările:


-Ați făcut un vaccin în ultimele 4 săptămâni? - unde eu am răspuns cu DA.


-Dacă „DA”, ce vaccin ați făcut? iar eu am scris „prima doză de vaccin anti-COVID”


Tânăra asistentă s-a înroșit la față, a mormăit un „Am înțeles” și a plecat din hol. La scurt timp, și-a anunțat colegele că merge la pauză și nu am mai văzut-o până am plecat.


Nu spun că greșeala ei a fost atât de mare, dar eu știam că greșește și i-am explicat. Dar m-am gândit la pensionarii ce erau cu mine în sală. Acea asistentă le-a „corectat” chestionarele și ea nici nu știe întrebările din el. După ce bătrânii se chinuiau cu întrebările, ea își arunca fugitiv ochii peste ele. 


Totuși, nu e în regulă, deoarece mulți dintre ei nici nu știu ce completează. Am văzut o bătrânică uitându-se la consimțământ și nu își trecuse decât numele, pentru că nu înțelegea ce și unde trebuie scris. O altă femeie a dat asistentei chestionarul gol, iar când aceasta i-a spus că trebuie completat femeia a zis: „Da ce trebuie să fac cu el?

Unele greșeli din cauza oboselii sau a stresului se pot accepta, mai ales când vine vorba de tineri care realizează că asistenta greșește. În schimb, bătrânii spun că ele sunt tinere și știu mai bine, zic după ele sau răspund cu „Da” indiferent care a fost întrebarea și uite așa, în toată acea nebunie, se poate administra rapelul unui om care nu a primit prima doză sau, mai rău, se administrează vaccinul unui om care a greșit completarea chestionarului, pentru că nu era atent, și apar complicațiile grave.


Comentarii Facebook