Cât va face trenul de la Cluj la vama cu Ungaria după electrificarea liniei de cale ferată. Viteza va crește semnificativ


După terminarea lucrărilor de modernizare și electrificare a pe tronsonul Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, trenurile vor face 2 ore și 14 minute între Cluj și frontiera cu Ungaria, față de aproximativ 3 ore înainte de pornirea șantierului.

Viteza de circulație a trenurilor pe tronsonul Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor era, înainte de începerea lucrărilor de modernizare și electrificare, de 65 km/h - 85 km/h pe cea mai mare parte a traseului. 

După finalizarea lucrărilor, viteza maximă va crește la 120 km/h - 160 km/h, iar durata călătoriei între Cluj Napoca la Episcopia Bihor va fi de 2h și 14 min pentru un tren IR, iar un tren RE va parcurge distanța dintre Cluj Napoca și Oradea în cca 2h și 20 min, precizează CFR SA.

Electrificarea și modernizarea căii ferate între Cluj Napoca și Episcopia Bihor, cel mai important proiect de dezvoltare a infrastructurii feroviare din regiunea de Nord - Vest, va asigura călătorilor condiții de transport la standarde europene, iar prin descongestionarea traficului feroviar, în special a celui de marfă, din zona de frontieră Curtici, vom oferi tuturor operatorilor de transport feroviar cea de a doua poartă feroviară modernă spre și dinspre Vest! Valoarea totală a investiției este de 7,66 MILIARDE LEI, fără TVA, iar finalizarea celor 4 contracte este estimată pentru perioada 2026/2027 (36 luni de la aprobarea proiectului tehnic), potrivit reprezentanților CFR SA.

Aceștia precizează că linia CF Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este PRIMA linie de CALE FERATĂ modernizată și ELECTRIFICATĂ, după 1990, cu bani europeni.

Tronsonul feroviar Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor – Frontieră este PRIMA LINIE de CALE FERATĂ de pe rețeaua feroviară care va fi nu doar reabilitată pentru viteza maximă de circulație de 160 km/h, ci și ELECTRIFICATĂ, pe întregul traseu în lungime totală de 166,2 km, fiind totodată și prima linie de cale ferată, electrificată, după anul 1990, cu fonduri europene!

Reabilitarea și electrificarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea – Episcopia Bihor, înclusiv dublarea liniei pe o lungime de cca 14,8 km, este structurată pe următoarele 4 loturi delimitate geografic:

- Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)

- Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)

- Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)

- Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)

Pentru 3 din cele 4 loturi au fost emise autorizațiile de construire (loturile 1,2 și 3), iar pentru lotul 4 a fost depusă documentația pentru emiterea autorizației. La ora actuală sunt deschise șantiere de lucrări pe loturile 1 și 2, de la Cluj Napoca la Poieni. Dacă pe lotul 2 Aghireș – Poieni, modernizarea căii ferate se execută, cu închiderea totală a traficului feroviar, din ianuarie 2024, și cu transbordare auto asigurată de operatorii de transport feroviar de călători, pe lotul 1, din luna iunie, trenurile vor circula între Cluj Napoca și Aghireș doar pe firul II, pentru a asigura constructorului front de lucru pe firul I Cluj Napoca Est – Cluj Napoca – Baciu Triaj – Mera – Nădășel – Aghireș, inclusiv pe anumite linii din stațiile Cluj Napoca și Aghireș, respectiv Haltele Mera și Baciu Triaj.

Autorizații de construire emise/lucrări demarate pe LOTURILE 1, 2 și 3

Pentru toate cele 4 contracte, compania a emis în ianuarie 2023 ordinul de începere a primei faze, și anume: elaborarea proiectului tehnic, fază care implică obligativitatea constructorului de a obține toate avizele și acordurile din partea autorităților locale și centrale, documente în baza cărora, în perioada octombrie 2023 – februarie 2024, au fost emise autorizații de construire (Etapa I) pentru începerea execuției lucrărilor pe 3 din cele 4 loturi:

Lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș (30,41 km)

- autorizatia de construire emisă în decembrie 2023 (exceptând STE Aghireș și pasajul superior Tăietura Turcului, pentru care este necesară demararea procedurii de expropriere a unor suprafețe suplimentare de teren)

- proiect tehnic avizat în februarie 2024;

- deschidere șantier de lucrări în martie 2024 – demontare linie de contact în st. CF Cluj Napoca (liniile 4,5,6 și 7) și între Baciu Triaj și Cluj Napoca pe 2 km, demontat șina între Mera – Baciu Triaj și liniile 1,2,3,15 și 17 din stația Aghireș

Lotul 2 Aghireș – Poieni (36,53 km)

- autorizație de construire emisă în octombrie 2023

- proiect tehnic avizat în noiembrie 2023

- deschidere șantier în ianuarie 2024 – lucrări de suprastructură în toate stațiile și în linie curentă, început construcția noilor peroane în Hm Brăișoru, P.O. Bologa și în stația Poieni, realizat fundațiile pentru poduri/podețe între Brăișoru și Poieni, realizat terasamente/platforma căii pe intervalul Huedin – Brăișoru – Poieni

Lotul 3 Poieni – Aleșd (52,74 km)

- autorizația de construire emisă în februarie 2024 pentru etapa I km 605+700 – km 620+430

Lotul 4 Aleșd – Frontieră Ungaria (46,74 km)

- documentație tehnică depusă pentru emiterea autorizației de cosntruire – februarie 2024

Comentarii Facebook