Ce acte sunt necesare pentru obținerea pașaportului. În cât timp se eliberează și ce taxă trebuie plătită
Numărul persoanelor care doresc să-și facă pașaport în această perioadă a crescut semnificativ. Românii sunt alarmați din cauza războiului din Ucraina, de aceea mii de cereri pentru obținerea pașaportului au fost depuse în ultimele zile.
Pentru a obține rapid un pașaport în 2022, trebuie să știi ce acte sunt necesare, ce taxe trebuie să plătești și cum îți faci programare pentru pașaport, online, ca să scapi de statul la cozi. Cetățenii români cu domiciliul în țară pot să-și facă două tipuri de pașaport: pașaport simplu electronic sau pașaport temporar, potrivit datelor de pe site-ul Direcției Generale de Pașapoarte.
În cât timp se eliberează pașaportul
Cererile pentru eliberarea pașaportului se soluţionează de autorităţile competente, în termene care curg de la data depunerii acestora şi care nu pot depăşi:
- 15 zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în ţară;
- 45 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României în statele membre ale Uniunii Europene;
- 60 de zile lucrătoare, în cazul cererilor privind eliberarea paşapoartelor simple electronice depuse în străinătate, la misiunile diplomatice şi oficiile consulare ale României din state terţe în raport cu Uniunea Europeană;
Câte tipuri de pașapoarte sunt
Potrivit datelor de pe site-ul Direcției Generale Pașapoarte sunt de următoarele tipuri:
- Pașaport Simplu Electronic
- Pașaport Simplu Temporar
- Pașaport Simplu Electronic/Simplu Temporar cu menționarea statului de domiciliu
De ce acte ai nevoie pentru eliberarea pașaportului
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru persoanele majore cu domiciliul în România sunt:
- Cartea de identitate, cartea de identitate provizorie sau, după caz, buletinul de identitate, aflate în termen de valabilitate, în original. Cartea de identitate provizorie trebuie însoţită de certificatul de naştere, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior, dacă acesta există.
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru minorii sub 14 ani cu domiciliul în România sunt:
- Certificatul de naştere al minorului, în original.
- Document/documente de identitate al părintelui/ale parinţilor, al reprezentantului legal sau, după caz, al persoanei împuternicite, aflate în termen de valabilitate, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
În situaţia în care cererea pentru eliberarea paşaportului simplu electronic este formulată de un singur părinte/reprezentant legal/persoana împuternicită, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
- Procură specială prin care un părinte împuternicește celălalt părinte sau declaraţia privind acordul celuilalt părinte, în original, ori duplicat de pe actul original pentru procura specială şi declaraţia celuilalt părinte, autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Procură specială, pentru cererile formulate de persoana împuternicită, în original, sau duplicat de pe actul original pentru procurile speciale autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013.
- Hotărârea judecătorească de încredinţare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă, ori hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele/reprezentantul legal în favoarea căruia s-a dispus exercitarea autorităţii părinteşti are dreptul de a solicita eliberarea paşaportului.
- Hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă, hotărâre judecătorească rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţă preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte pentru eliberarea paşaportului.
- Actul de desemnare a reprezentantului legal, numai pentru cererile formulate de acesta, în cazul minorilor care la data punerii sub interdicţie nu se află sub ocrotirea părinţilor.
- Act de deces al părintelui, pentru cererile formulate de părintele supravieţuitor ori pentru cele formulate de persoana împuternicită de acesta, în original.
Actele necesare pentru eliberarea pașaportului simplu electronic, pentru minorii peste 14 ani cu domiciliul în România sunt:
- Cartea de identitate sau, după caz, cartea de identitate provizorie a minorului, aflate în termen de valabilitate, în original.
- Certificatul de naştere al minorului, în original.
- Declaraţii privind acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic, date, după caz, de ambii părinţi/un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, în original sau duplicat de pe actul original, pentru declaraţiile autentificate şi eliberate începând cu data de 1 ianuarie 2013 (pentru minorii căsătoriţi în condiţiile legii, nu sunt necesare aceste declaraţii).
- Certificat de căsătorie al minorului căsătorit în condiţiile legii, în original.
- Documentul care face dovada achitării contravalorii paşaportului, în original, sau documentul de plată editat pe suport hârtie conţinând toate informaţiile aferente plăţii efectuate prin mijloace de plată online, completat pe numele titularului.
- Paşaportul anterior al minorului, dacă acesta există.
În situaţia în care cererea este formulată cu acordul de eliberare a paşaportului simplu electronic dat de un singur părinte/părintele supraviețuitor/reprezentantul legal, aceasta trebuie însoţită, după caz, şi de:
- Hotărârea judecătorească de încredințare a minorului, rămasă definitivă şi irevocabilă sau hotărârea judecătorească în temeiul căreia părintele exercită singur autoritatea părintească, rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013, ori ordonanţa preşedinţială care cuprinde în mod expres faptul că părintele are dreptul de a-şi da singur acordul pentru eliberarea paşaportului.
- Hotărârea judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau rămasă definitivă pentru procesele începute cu data de 15 februarie 2013 ori ordonanţa preşedinţială, prin care instanţa a suplinit acordul celuilalt părinte.
- Actul de deces al celuilalt părinte, în original.
- Actul de desemnare a reprezentantului legal.
Prezența minorului este obligatorie la depunerea actelor. Documentele se depun personal de către minor, prezenţa acestuia la ghişeu fiind obligatorie. La depunerea cererii, solicitantului i se preiau impresiunile digitale şi imaginea facială (sunt exceptate de la obligaţia de furnizare a impresiunilor digitale persoanele pentru care prelevarea amprentelor digitale este fizic imposibilă).
Ce taxă trebuie plătită pentru eliberarea pașaportului
Pentru paşaportul simplu electronic:
- 258 lei - pentru persoanele care au împlinit vârsta de 12 ani.
- 234 lei - pentru persoanele cu vârsta mai mică de 12 ani.
Pentru pașaportul simplu temporar:
- 96 lei - indiferent de vârstă.
Plata se poate face la casieriile unităţilor CEC Bank, precum şi la staţiile de plată Selfpay ale CEC Bank sau online, exclusiv prin platforma de plăţi virtuale Ghiseul.ro, notează hotnews.ro.
5 Comentarii
Cînd o corabie se scufundă primi care fug sînt șobolani
@Cristi: Stai tu si apara-le averea celora care ti-au dat teapa si s-au imbogatit pe spatele tau. Cei care stau in chirie sau au bani de 11 mp, ce sa apere? Mai sarac de ata nici Putin nu ii face.
Mah stirile curului ... daca tot ati dat copy/paste fara sa cititi .. trebuia sa va interesati ca 5 zile dureaza pt. cei din Bucuresti, pentru restul tarii sunt 15 zile lucratoare, hadicapatilor, ganditi inainte de a posta un articol? Verificati si voi un pic? Stiu ca sunteti niste amatori analfabeti .. dar totusi ..
@Tizu: Unde dureaza 15 zile? Ca pe siteul lor zice ca trebuie sa te programezi online, iar siteul de programari nu merge. Iar cat timp inca mergea, asteptai 2 luni sa poti depune actele.
@csj: dupa ce ai depus actele omule ... 15 zile pana iti vine si poti sa il ridici ...