Centura Metropolitană a Clujului a obținut abia acum acordul de mediu. Cum putea fi inclusă în PNRR fără documentele în regulă?
Agenţia pentru Protecţia Mediului Cluj anunță că a emis abia acum, la aproape un an de la includerea proiectelor de investiții în PNRR, acordul de mediu pentru Centura Metropolitană.
”Agenția pentru Protecția Mediului Cluj informează opinia publică că a finalizat procedura de reglementare pentru proiectul „ETAPA I – DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35– CENTURA METROPOLITANĂ- din cadrul proiectului general DRUM TRANSREGIO FELEAC TR 35” pe teritoriul municipiului Cluj-Napoca; comuna Florești: satele Florești și Luna de Sus; comuna Gilău: sat Gilău; comuna Baciu: satele Baciu, Suceagu și Popești; comuna Apahida: satele Apahida, Sânnicoară și Subcoastă; comuna Feleacu: sat Feleacu; comuna Căpușu Mare: sat Căpușu Mare, județul Cluj, titular: MUNICIPIUL CLUJ-NAPOCA/ COMPANIA NAȚIONALĂ DE ADMINISTRARE A INFRASTRUCTURII RUTIERE ȘI DRUMURI DIN ROM NIA – CNAIR și a emis Acordul de mediu nr. 5 din 28.06.2022.
Acordul de mediu prezintă proiectul propus, descrie impactul asupra mediului înconjurător și stabilește condițiile și măsurile care trebuiesc respectate, atât în perioada de construire a proiectului, precum și în faza de operare. Prin programul de monitorizare a factorilor de mediu se va urmări derularea proiectului și modul în care va fi influențată calitatea mediului înconjurător. În perioada de emitere a acordului de mediu, APM Cluj, în colaborare cu beneficiarii proiectului, proiectanții, evaluatorii de mediu și cu consultarea publicului, au elaborat o variantă care să nu aibă impact negativ semnificativ asupra mediului. Procedurile de obținere a avizului și a acordului de mediu s-au derulat pe parcursul a aproximativ 2 ani, în conformitate cu legislația și standardele naționale și europene de mediu, și în acord cu nevoia de dezvoltare urbană a zonei metropolitane Cluj- Napoca.
Drumul Transregio Feleac TR35 este important deoarece acesta va asigura atât tranzitul pe axa principală Vest- Est în municipiul Cluj-Napoca, conectând arii de interes urban și periurban (Gilău-Florești-Cluj-Napoca-Apahida), cât și conexiunea cu autostrada A3 și Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj- Napoca. Prin realizarea acestui obiectiv vor fi decongestionate sectoare cu frecvente aglomerări actuale și va crește gradul de siguranță a traficului rutier, asigurându-se astfel o infrastructură sustenabilă, bazată pe conectivitate și accesibilitate regională, în contextul cererii de transport în creștere”, precizează cei de la Agenția de Mediu Cluj.
Practic, în 2021, când Uniunea Europeană a aprobat PNRR -ul pentru România, Centura Metropolitană nici nu avea actele în regulă, nefiind terminat studiul de fezabilitate, neavând acord de mediu, lucru care a ridicat semne de întrebare.
Studiul de fezabilitate a fost întârziat, iar acum tot proiectul mai trebuie să fie aprobat de Guvern, după ce trece de Ministerul Transporturilor, deci încă 2 - 3 luni.
Și dacă intra în PNRR, banii europeni ar fi trebuit să fie absorbiți până în decembrie 2026, iar centura Clujului nu are nici licitația pornită. În cel mai bun caz, după ce vor fi parcurși pașii prezentați mai sus, abia la finele anului viitor ar putea să fie făcută licitația și pornite lucrările, adică finalul anului 2023. Acest lucru ar presupune că un constructor ar finalizat în 3 ani un drum complex de 40 de kilometri, cât are centura, în condițiile în care la Cluj un pod de 30 de metri este construit în minim 5 ani.
Primarul Emil Boc a dat vina pe USR PLUS pentru că Centura Metropolitană a Clujului nu are finanțare
Primarul Emil Boc l-a atacat în mod repetat pe fostul ministrul al Transporturilor, Cătălin Drulă, de la USR PLUS, pentru că nu a inclus în Planul Național de Redresare şi Reziliență (PNRR), și astfel a sabotat Clujul.
Boc spune că fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, a scos Centura Metropolitană din PNRR, în 2021.
”Sunt foarte supărat pe Drulă - USR pentru că a scos Centura Metropolitană din PNRR. Dacă nu o scotea, acum era ca și metroul într-o stare extrem de avansată. Adică suntem în licitație la metrou și puteam să fim și cu centura. Domnul Drulă ne-a lăsat fără șansa de a avea decongestionat traficul din Cluj, cu mulți ani mai devreme. Este bine să se știe că Bode și cu Boloș au pus Centura Metropolitană în PNRR, iar domnul Drulă a scos-o afară din PNRR”, a declarat Emil Boc.
Întrebat dacă nu era mai bine să scoată Metroul și să pună Centura Metropolitană a Clujului în PNRR, Emil Boc a spus că ”Metroul se califica absolut obligatoriu pentru că se încadrează pe dimensiunea verde, nepoluantă, și este obligatoriu să cheltuiești o anumită sumă dn PNRR pentru proiecte cu dimensiune nepoluantă. Am știut că UE va finanța cu prioritate metroul”.
”Ar fi fost bine să fie și Centura atât de avansată ca și Metroul. USR trebuie să știe asta când mai invocă anumite lucruri și ar trebui să se uite în propria ogradă. Sunt direct răspunzători politic pentru că stăm blocați în trafic și nu avem centură metropolitană. O spun cu maximă responsabilitate”, a atacat Emil Boc.
Cătălin Drulă a explicat că Centura Metropolitană era, în 2021, ”un proiect extrem de întârziat”
Fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, nu s-a lăsat acuzat în mode repetat și e replicat.
”Centura metropolitană Cluj: despre un proiect extrem de întârziat și o administrație incapabilă care caută țapi ispășitori
De 5 ani domnul Emil Boc a preluat în propria ogradă acest proiect și nu a reușit până azi să finalizeze nici măcar studiul de fezabilitate.
Faptele sunt foarte clare și nu mint:
- în 2017 primăria clujeană a preluat de la Compania de drumuri proiectul centurii metropolitane Cluj, asumându-și că va realiza cel puțin studiul de fezabilitate;
- în 2018 s-a semnat contractul pentru acest studiu de fezabilitate. Termen de realizare: 12 luni.
Au trecut 4 ani de la semnarea acelui contract și încă nu este aprobat studiul de fezabilitate. Nu există acord de mediu. Nu sunt făcute exproprieri. Și, evident, nu e lansată licitația de lucrări.
Iar domnul Boc nu ne explică de ce proiectul este atât de intârziat, ci aruncă cu acuze spre vinovați imaginari.
În 2021, împreună cu echipa mea de la Ministerul Transporturilor, am discutat în mod repetat cu proiectanții centurii Cluj, i-am invitat la compania de drumuri pentru a bate în cuie soluțiile tehnice, iar specialiștii din CNAIR au mers la Cluj pentru a accelera aceste etape.
Mi-aș fi dorit din toată inima ca acest proiect major pentru Cluj în valoare de 800 de milioane de euro să fie mult mai avansat și să poată fi inclus pentru finanțare europeană prin PNRR.
Însă cerințele Comisiei Europene au fost extrem de clare: proiectele trebuie finalizate cel târziu în 2026. Nu puteam să argumentez că un proiect pentru care doar studiile durează 4 ani va fi licitat și construit în următorii 4 ani.
Finalizarea PNRR a fost un proces extrem de complex, cu mii de ore de muncă cu un rezultat pe care mi l-am dorit 100% profesionist și nu populist. Iar Clujul pot spune că este printre cele mai bine finanțate zone din România prin PNRR: Autostrada A3 Transilvania Cluj Napoca - Zalău, modernizarea magistralei de cale ferate Cluj Napoca - Oradea, metroul M1 din Cluj sau lucrări de ridicare de restricții de viteză pe magistralele feroviare Cluj Napoca - Dej - Baia Mare/Beclean, Cluj Napoca - Teiuș.
Am găsit la vremea respectivă și soluția corectă de finanțare pentru centura Cluj: fonduri structurale “clasice”, Programul Operațional Transport 2022-2030. Domnul Boc știe asta pentru că i-am comunicat direct la vremea respectivă și mi-a dat dreptate că este soluția corectă.
În schimb, de la o vreme s-a apucat să îmi menționeze numele obsesiv și să arunce cu vina imaginară spre PNRR. Domnule primar, mai bine apucați-vă de treabă, că proiectele de infrastructură se fac cu muncă și seriozitate, nu cu gargară și populism”, a transmis Drulă.
Concluzia este că centura nu are finanțare
Clujul s-a ales cu un metrou inclus în PNRR, cu o finanțare de 300 de milioane de euro, în condițiile în care ar avea nevoie de 2 miliarde de euro, pentru a face proiectul. Emil Boc s-a pregătit și a spus că va face în prima fază numai cu ”mini-metrou”, cu 9 stații, dar și aici e nevoie de 900 de milioane de euro, iar Clujul are 300 de milioane de euro disponibili.
Centura Metropolitană nu are acum finanțare și se așteatpă aprobarea fondurilor europene clasice, pentru a fi găsiți bani. Drumul ar costa minim 800 de milioane de euro, adică o sumă enormă, greu de obținut fără ajutor de la București. Pe de altă parte, adevărul este că Guvernul este acum sub mari presiuni, pe fondul unei prefigurate crize financiare, astfel că viitorul centurii este sumbru, dar Emil Boc și Dan Tarcea nu vor recunoaște acest lucru niciodată, Centura fiind promisiunea lor electorală pentru 2024.
36 Comentarii
Si totusi exista Iubire ... si Exista Dumnezeu
Sanatate la Maxim Dragi Clujeni .
Pe oricine am alege nu se va schimba nimic o perioada lunga de timp!
Liderii fac parte din popor si il reprezinta asa cum este!
Daca ei sunt hoti si analfabeti inseamna ca majoritatea po****tiei asa este!
Din pacate sangele si genele nu le putem schimba.
Poate intr-o 100 de ani pas cu pas daca fiecare dintre noi se schimba incet incet...
@Clujean:
Incearca sa gandesti pozitiv !.
Tara asta nu piere ca asa vreau Penticostali !
Eu poate plec din acest "sector" , am lasat niste OAMEMI in urma .
Si sunt foarte fericit .
Stiti voi ce va ce ma refer
@Margelatu : Vino la hadunare, pe Str cu plopi, la parter, vei avea viața veșnica și pomenire fara concurenta.
NUMAI VOTEAZA PT 1 LITRU DE ULEI, PT CA MERITAM SOARTA.
NUMAI VA PLANGETI, PT CA NOI POPORUL ANALFABET SI IDIOT SUNTEM DE VINA.
EI SE IMBOGATESTE LA FIACARE 4 ANI, ȘI NOI DEVENIM TOT MAI SĂRACI.
POLITICIENI ANALFABEȚI CU FUNCIONARI CORUPȚI.
@ :
Cel mai bun comentariu
@TARA ASTA ESTE 70 DE ANI INAPOI CA RESTUL LUMII. O SA RAMANE ASA PANA INCA 70 DE ANI. : Deacord, dar daca reuseste de 18 ani?
@TARA ASTA ESTE 70 DE ANI INAPOI CA RESTUL LUMII. O SA RAMANE ASA PANA INCA 70 DE ANI. :
Îmi pare rău. Vina mea a fost
Incompetentii universali se cearta degeaba. Intr-un final o sa se faca o sosea cu o singura banda pe sens ce la 2-3 ani se va surpa o portiune...din vina...nimanui. 5 mandate de tise si 6 de boc sunt bune. Aici e orasul de 5 stele netranzitabil si navigabil. Atat meritam...atat votam
nu conteaza astea, de ani intergi se schimba borduri si se monteaza dale pe troturae. La ce pret? Cine le aduce din PRC? De cateva ori p[e an, si va mai mirati ca de unde au unii leusteni ultra prosti bani de viloaie si altele...
Usr la groapa de gunoi
Niciunul din proiectele puse în PNRR, practic nu au primit un sfant și doar 10% sunt în derulare. Toate au fost incluse fără a avea autorizațiile gata. Știu că voi țineți cu Drulea papagalu' doar pentru a da in Boc, atâta puteți. Bode și Bolos au inclus in PNRR toate proiectele Clujului, apoi tandemul Drula/Ghinea, le-au scos. Încă odată și pentru ultima… Citeste mai departe
@Tz D:
@Tz D: Tataie, astea sunt variantele tale, ca le-ai scornbit cand erai constipat ori cand te-ai cufurit? Astept varrianta da pentru groapa de gunoi, Somesul navigabil, sunt chiar curios. Desigur ca devina sunt oricine altcineva decat amploiatii sefi , alesi de narodul necopt.
@Tz D:
Joc bocitania mincinoasa!!!!! Joe bulibasa de judet!!!!!
#rezist voteaza tot PNL, ca USR a fost un balon de sapun.
Cu PSD erau rau, fura Dragnea de rupea, dar motorina, painea, gazul si curentul la jumatate din pretul de acum. Nici nu ne-a cerut declaratii pe proprie raspundere ca sa iesim din case. Acum e mai bine. #rezistati in continuare.
@ : Troleala de prima clasa. Pe vremea la Dragnea plateam motorina/benzina mult vs cat era pretul barilului. A bagat accize/taxe sa plateasca salariile bugetariilor. Apoi nu a fost pandemie, nu era criza asta cu razboiul.
Placut cu troleala?!?
@ale: Interesant cum unguri pot trece pe langa "criza cu razboiul" fara probleme...
@Kyro: krypto scum****, ungurii nu trec asa simplu prin criza. Cinev plateste acolo si aia is tot maghiarii. Eu am raspuns ca Dragnea nu a fost asa sfant pe cat credeti. Atunci era alta situatia si in final tot scump a ajuns combustibulul (pt vremea aia). O buna parte din inflatie vine din masrurile de 2 lei a lui zdragnea si binenteles impinse si… Citeste mai departe
Boc nu minte nu îl lasă religia. Ceilalți mint până arată actele. Asta e votati independenți chiar dacă partidul atrage fonduri. Dar aici e despre noi clujenii
Oare si in Munchen si Barcelona se minte cu nerusinare, se fura cu nerusinare?
@dobitocul orasului a fost prins in offsaid!?: peste tot se minte la fel, trebuie doar sa cistesti stirile si pe acolo la fel de mult.
@sss:
Sun curios ce o sa zica primarul mincinos acum, el sustinea ca are toate documentele pt centura.
@Calin: pai unde se da acordul de mediu? psd a sabotat, apoi usr a sabotat. Intaziem acordul de mediu, nu intra, primarul iese naspa.
@fff: Saracu Boc, toata lumea il saboteaza: zacamintele de sare, solul nisipos de sub centru, primarii din Baciu si Floresti primarita din Chinteni. Noroc ca mai are o relatie buna cu Nutzi Udrea.
@Calin: am observat acest ziar cum posteaza una intr-una impotriva lui Boc. Daca se face un lucru bun sare peste articol in secunda doi. Oameni buni intelegeti ca oricat il denigrai tot el va iesi pentru ca aici nu voteaza florestenii, bacienii, apahidenii, felecenii si etc care sunt frustratii ce fac o ora-doua sa ajunga in centru cu xopilu la scoala.… Citeste mai departe
Incompetența, amatorismul și gargara sunt caracteristicile de căpetenie ale acestui primăraș. Altul!