Duminica 22 Decembrie

Cherecheș susține mesajul unei eleve românce din Noua Zeelandă: Eu și prietenii mei am învățat despre sex la școală și cred că suntem foarte ok


Vera Borozia, o elevă originară din România care acum locuiește cu părinții în Noua Zeelandă, a transmis către Educație Privată un mesaj în care explică modul în care Educația sexuală este predată în școala sa.

Vera povestește că programa școlară din Noua Zeelandă conține o materie complexă, din care fac parte educație sexuală, sănătate fizică și mentală, conceptul de wellbeing (“Hauora” – filosofia populației indigene locale, Māori, în jurul ideii de stare de bine și sănătate fizică, spirituală și mentală), cyberbullying (agresiunile online) și discriminare, cât și educație în domeniul drogurilor si alcoolului.

  • Sănătate mentală
  • Educație fizică
  • Educație în domeniul drogurilor și alcoolului
  • Educație sexuală

Răzvan Cherecheș, specialistul în Sănătate Publică de la UBB, a distribuit scrisoarea Verei, susținând că „așa se face educația pentru sănătate, într-un sistem educațional modern. Poate învață și ministrul Educației.

Educația sexuală în Noua Zeelandă

„Bună, numele meu este Vera Borozia și sunt elevă în clasa a 12a la un liceu din Christchurch, Noua Zeelandă. M-am născut în România și m-am mutat pe cealaltă parte a lumii când aveam 7 ani. Da, am învățat la școală despre sex, așa că înainte să fugiți, v-aș ruga să încercați totuși să citiți până la capăt.

Când m-am mutat aici, una dintre materiile noi de la școală a fost ceea se se numește “Health” (sănătate). Era un subiect foarte ciudat pentru mine, venită dintr-un sistem de educație unde aveam oră de religie o dată pe săptămână. A fost deci o schimbare foarte interesantă când am început să învăț despre corpul uman. Materia includea: educație sexuală, sănătate fizică și mentală, conceptul de wellbeing (“Hauora” – filosofia populației indigene locale, Māori, în jurul ideii de stare de bine și sănătate fizică, spirituală și mentală), cyberbullying (agresiunile online) și discriminare, cât și educație în domeniul drogurilor si alcoolului. În clasele 4-8, ne-am concentrat în special pe noțiuni de bază din domeniul sănătății fizice cum ar fi anatomia corpului uman, insistând pe sistemul de reproducere. Am vorbit despre pubertate – inclusiv despre menstruație – despre schimbările generate de această perioadă, cum sunt modificările bruște de dispoziție, schimbarea vocii sau creșterea corpului. În liceu am început să privim mai îndeaproape aceste subiecte. În clasele 9 si 10, materia “Health” este obligatorie, mai apoi ea devine opțională. 

Sănătatea mentală

Primul subiect pe care l-am explorat a fost sănătatea mentală și încercarea de a ne concentra pe propria noastră persoana. Am discutat despre diferitele aspecte ale sănătății mentale precum stresul și ce înseamnă acesta, cum să avem o viață echilibrată, cât și provocările din jurul schimbărilor de orice fel, pierderilor sau celor generate de suferințele sufletești. Nu doar că ni s-a vorbit despre toate acestea, dar am învățat cum să gestionăm stresul, depresia și alte stări sau provocări cu care ne întâlnim uneori în viață. Mi-a plăcut mult această materie pentru că a fost foarte reconfortant să poți discuta despre lucruri atât de importante într-un mediu în care să te simți în siguranță. 

Educație fizică

Alături de sănătatea mentală, am învățat și despre sănătatea fizică, materie asimilată orelor de “Educație fizică” (PE – Physical Education). Am vorbit despre o “viață activă și sănătoasă” și ne-am concentrat pe tehnologia în domeniul sănătății fizice.

Educație în domeniul drogurilor și alcoolului

Următorul subiect a fost educația despre droguri și alcool, aceasta fiind mai mult decât profesorii care să ne spună “nu luați droguri” sau “drogurile vă fac rău”. Aceștia ne-au permis să cercetăm motivele pentru care drogurile fac rău și fumatul este nociv. De asemenea, nu ne-au spus “nu consumați niciodată alcool”. În schimb, ne-au prezentat efectele alcoolului asupra organismului și cum se poate consuma acesta responsabil în diverse contexte. Am învățat de asemenea despre diferitele feluri de droguri (naturale sau artificiale) și efectele fiecăruia. În perioada în care am studiat această materie, partidul ecologist din Noua Zeelandă încerca să legalizeze marijuana și am discutat despre  avantajele și dezavantajele acestei legi.

Educația sexuală

În ultimul rând, cel mai recent și cel mai controversat subiect: educația sexuală. Înainte de a vă revolta, vă invit să aveți răbdare și să citiți până la capăt. În primul rând, aș vrea să vă spun definiția educației sexuale. Educația sexuală este procesul de predare în cadru specializat a unui spectru larg de subiecte legate de sex și sexualitate, explorarea valorilor și credințelor în legătura cu acestea cât si dobândirea abilităților necesare pentru a-ți administra sănătos relațiile și propria viață sexuală.

Este evident deci că educația sexuală este mult mai mult decât “cum ne masturbăm” sau “cum facem copii”. Învățăm desigur despre sistemul reproducător la femei și bărbați, dar explorăm și alte noțiuni și provocări precum pubertatea, corpul în creștere, menstruația, sexul protejat și – cel mai important în opinia mea – consimțământul. De fapt am învățat despre consimțământ foarte devreme, posibil să fi fost prima noțiune despre care ni s-a vorbit în acest context. Am mai învățat despre creștere și dezvoltare fizică, despre miturile din jurul fiecărui gen în parte, cum să spui “nu”, metode de contracepție, cât și despre concepere. În plus, am vorbit despre diferitele boli cu transmitere sexuală dar și despre dezinformarea din media sau societate în legătură cu toate acestea.

Este astfel cât se poate de clar că educația sexuală este mult mai mult decât “să îi învățăm pe copii cum să facă sex”. Întreaga misiune a școlii este să îi pregătească pe elevi să între în “lumea reală” ca persoane mature și perfect responsabile. 

Deci tuturor părinților îngroziți de ideea că propriii copii vor învăța despre sex la școală, ascultați-mă puțin: probabil nu vă place ideea, dar a fi o ființă umană matură din toate punctele de vedere într-o societate funcțională în anul 2021 presupune să îți cunoști sexualitatea, identitatea, să îți înțelegi starea mentală și să te înțelegi pe tine însuți în definitiv. Sigur că analiza matematică și fizica sunt importante pe piața forței de muncă, dar la fel de important este sa fii împăcat cu tine însuți. Să îți trimiți copilul cu cea mai mare notă de bacalaureat la cea mai bună universitate din lume nu va însemna nimic dacă acesta nu este fericit. Ca părinte, sigur că îți pasă de starea de bine a copilului. Asta înseamnă mai mult decât note mari în cei 12 ani de scoală. Înseamnă ca el sau ea să se înțeleagă pe sine, să își înțeleagă sexualitatea, identitatea și, cel mai important, sa fie împăcat cu propria persoana. Cum să îți lași copilul să plece de acasă și să pășească în societate fără a avea idee despre ce este sexualitatea sau sexul, despre ce înseamnă sănătatea mentală și fără să fie capabil să se înțeleagă pe el însuși?

În final, aș vrea să vă rog să vă păstrați mintea deschisă. Înțeleg că toată această “educație pentru sănătate” sună un pic înfricoșător. În Noua Zeelandă, la fel ca în multe alte țări, educația sexuală este parte vitală din programa școlară. Cred că acest lucru se poate întâmpla și în România dacă toată lumea încearcă să gândească deschis. Vă încurajez să vă faceți propria cercetare pe acest subiect. 

În concluzie, eu și toți prietenii mei din Noua Zeelandă am învățat despre sex la școală și  cred că suntem toți foarte ok.

Vera Borozia, Christchurch, NZ, iunie 2021”.


Comentarii Facebook