Duminica 22 Decembrie

Cluj: Poliția Locală nu poate sancționa clujenii care nu se prezintă la sediu pentru întocmirea amenzii


Tribunalul Cluj a decis că Poliția Locală nu poate amenda cu până la 500 de lei persoanele care refuză să se prezinte la sediu pentru întocmirea procesului verbal de contravenție. 

Motivul? Numai ”organele de urmărire penală sau de menținere a ordinii publice (n.red. Poliția națională)” pot convoca clujenii la sediu.

Înalta Curte de Casație și Justiție a stabilit că Poliția Locală nu are dreptul de a solicita date care să arate cine a condus un autoturism, astfel că Poliția Locală a început să invoce în invitațiile lăsate în parbriz sau în poștă Legea 61/1991, cu amenzi cuprinse între 100 și 500 de lei pentru neprezentare, conform Clujust.ro.

Un clujean a parcat neregulamentar și a refuzat să meargă la Poliția Locală, fiind amendat cu 300 de lei. Acestaa contestat în instanță, iar Tribunalul Cluj i-a dat dreptate. 

Tribunalul reține că, potrivit art. 7 lit. h) din Legea nr. 155/2010, în domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală constată contravenții și aplică sancțiuni pentru încălcarea normelor legale privind oprirea, staționarea, parcarea autovehiculelor  și accesul interzis, având dreptul de a dispune măsuri de ridicare a autovehiculelor staționate neregulamentar.În exercitarea acestei competențe, potrivit art. 20 alin. (1) lit. g) din Legea nr.155/2010, polițistul local are dreptul să legitimeze și să stabilească identitatea persoanelor care încalcă dispozițiile legale ori dacă sunt indicii că acestea pregătesc sau au comis o faptă ilegală.

Conform art. 7 lit. m) din același act normativ, în domeniul circulației pe drumurile publice, poliția locală cooperează cu unitățile/structurile teritoriale ale Poliției Române pentru identificarea deținătorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a staționării neregulamentare sau al autovehiculelor abandonate pe domeniul public.

Potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 155/2010, poliția locală comunică, de îndată, organelor abilitate datele cu privire la aspectele de încălcare a legii, altele decât cele stabilite în competența sa, de care a luat cunoștință cu ocazia îndeplinirii misiunilor și activităților specifice.

Așa cum se reține în Decizia Î.C.C.J. nr. 11/2017, legiuitorul nu a stabilit în competența poliției locale atribuția de a solicita proprietarului sau deținătorului mandatat al unui vehicul comunicarea identității persoanei căreia i-a încredințat vehiculul pentru a fi condus pe drumurile publice, și nici de a aplica sancțiunile contravenționale prevăzute de lege, în cazul necomunicării relațiilor solicitate.

În considerarea celor statuate de Î.C.C.J., Tribunalul apreciază, ca și instanța de fond, că fapta reținută în sarcina petentulului nu întrunește elementele constitutive ale contravenției prevăzute de art. 2 pct. 31 din Legea 61/1991, având în vedere că invitația la  sediul poliției nu s-a făcut de către organele de urmărire penală sau de menținere a ordinii publice, ci de către organele cu competențe în domeniul circulației pe drumurile publice, conform art. 7 lit. h) din Legea nr. 155/2010, în vederea stabilirii identității persoanei care a condus autovehiculul pe drumurile publice și a parcat neregulamentar.

Față de cele ce preced, tribunalul în baza art. 480 alin.1 Cod Procedură Civilă, va respinge apelul declarat de apelanta Primăria comunei Florești – Direcția Poliția Locală în contradictoriu cu intimatul  G.I.B. împotriva sentinței civile nr.7292/05.11.2018 pronunțată în dosarul nr.9855 /211/2018 al Judecătoriei Cluj-Napoca, pe care o va menține în întregime”, se arată în sentința publicată de Clujust.

Comentarii Facebook