Vineri 22 Noiembrie

Clujul să fie un ”CAR-FREE CITY”. Ar trebui să dispară mașinile în favoarea autobuzelor

 

Un clujean a depus la Primăria Cluj-Napoca un proiect pentru soluționarea problemelor de trafc.

 

Investiția pentru realizarea acestui proiect, dacă va fi votat, este de 30.000 de euro.

 

Proiectul ”Cluj - Car-Free City” are in vedere decongestionarea traficului prin alegerea autobuzului in locul masinii personale. Conform ultimelor proiectii, in urmatorii zece ani peste 200.000 de persoane ar putea migra spre Cluj, ceea ce e bine atata timp cat cresterea demografica nu afecteaza mobilitatea. Numeroase studii au demonstrat ca problema nu o reprezinta drumurile (mai multe drumuri atrag mai multe masini), ci masinile si modul in care traficul e gestionat. Clujul neavand prea multe optiuni de extindere, este fortat sa gaseasca solutii smart la tot ce tine de folosirea spatiului si acomodarea unei populatii tot mai numeroase.

 

Acestea sunt cateva solutii pentru a decongestiona traficul:

 

1) Un bus, o ora, o banda (BOB);

2) Parcheaza si ia busul (PIB);

3) Taxa pe ora de varf (TOV);

4) Ziua fara masina (ZIM);

5) Alege busul si castiga (ABC). 

 

Aceste cinci idei (vezi imagini pentru detalii) pot fi implementate separat sau impreuna fara a ridica semnificativ costul. Trebuie insa mentionat ca limitarea sau suprataxarea masinilor care ingreuneaza traficul trebuie dublata de o extindere a retelei de autobuze astfel incat sa existe o alternativa viabila si confortabila la masina personala. Ideal ar fi ca orice persoana sa poata ajunge pe jos in cel mult zece minute la cea mai apropiata statie. Si orice persoana sa ajunga in maxim 30-40 de minute la destinatie (in interiorul orasului). De asemenea biletul sa fie valabil o ora din momentul validarii, indiferent cate autobuze schimbi. Intrebarea nu e cat costa investitia, ci cat ne costa pe toti daca nu o implementam, mai devreme sau mai tarziu. A aglomera orasul cu masini e ca si cum ti-ai umple apartamentul cu mobila. Orasul e pentru oameni, iar strategia de dezvoltare trebuie sa aiba in centru cetateanul, nu masinile. Daca reteaua de autobuze ar fi mai extinsa si mai densa, soferii ar fi mai inclinati sa aleaga transportul in comun. Pana la urma nici unui sofer nu-i place sa stea in trafic sau sa caute disperat un loc de parcare. Iar pentru cei care au avut experienta traficului din Bucuresti, acesta e ultimul lucru pe care ni-l dorim la Cluj. Si nu suntem departe. De ce ar trebui sa alegi autobuzul? - economie de bani (platesti doar biletul); - nu mai pierzi timpul cautand loc de parcare; - poluarea, inclusiv cea fonica, e redusa drastic; - poti sa citesti o carte, sa stai pe net; - wi-fi gratuit, aer conditionat, oameni noi.

 

DE CE AR TREBUI SPRIJINITĂ/IMPLEMENTATĂ

 

Alegerea autobuzului ca mijloc de transport e avantajoasa atat pentru posesorii de masina, cat si pentru comunitate. Pe de o parte e o economie de bani (combustibil) si timp (stat in trafic, cautare loc de parcare); pe de alta parte e vorba de amprenta ecologica (mai putina poluare) si de geografia orasului (posibilitati limitate de extindere vs. aflux mare de oameni). Reducerea numarului de masini in trafic trebuie insotita de cresterea numarului de autobuze.

 

AMPLASAMENTUL PROIECTULUI

 

Fiind vorba de strategii de decongestionare a traficului si incurajare a posesorilor de masini sa aleaga mijloacele de transport in comun, locatia sau locatiile pot sa varieze. Daca e vorba de anumite filtre, acestea pot fi amplasate la intrare in oras sau la trecerea dintr-o zona periferica intr-o zona centrala a orasului”, precizează George Costea, inițitorul proiectului de bugetare participativă.

Comentarii Facebook