Clujul se „topește” sub soare: Lipsa spațiilor verzi din centrul orașului face ca temperatura să fie și cu 10 grade mai mare decât la periferie
Spațiile verzi, unica soluție în lupta cu canicula
Insula de căldură urbană (urban heat
island - UHI) este un rezultat direct al modului în care sunt construite și
gestionate orașele mari. Una dintre cauzele principale cauze ale acestui
fenomen este materialul utilizat în construcția clădirilor și drumurilor.
Betonul, asfaltul și alte materiale artificiale absorb și rețin căldura solară
mult mai tare decât vegetația naturală. În timpul zilei, aceste suprafețe se
încălzesc considerabil, eliberând căldura pe parcursul nopții și menținând
astfel temperaturi ridicate.
Lipsa vegetației contribuie semnificativ
la acest fenomen. Parcurile și spațiile verzi din orașe sunt adesea limitate,
iar arborii și plantele, care ar putea oferi umbră și ar ajuta la răcirea
naturală a aerului prin evapotranspirație, sunt adesea înlocuite de clădiri și
drumuri. De asemenea, activitățile cotidiene, cum ar fi traficul auto,
industria și utilizarea aerului condiționat, emit căldură suplimentară în
atmosferă.
Clujul
se „topește” sub soare
În Cluj-Napoca, centrul Clujului este cu
mult sub media europeană de metri pătrați de spațiu verde și dacă scoatem din
calcul pădurea Hoia și Făget cu siguranță orașul în integralitate este
deficitar la capitolul spațiu verde.
Prin urmare centrul orașului și
primul inel din proximatitatea sa trebuie să pună accent pe verde și nu pe
betoane, exact așa cum solicită și societatea civilă.
De asemenea, o altă gură de oxigen
uriașă pentru tot orașului o reprezintă viitorul culoar de mobilitate
sustenabilă verde–albastru care va fi realizat de-a lungul râului Someșul Mic
în localitățile Gilău, Florești, Cluj-Napoca și Apahida. Implementarea
proiectului va extinde rețeaua de alei, de promenadă, pistele velo și spațiile
verzi.
Și la ultima ședința a Comisiei Tehnice de Amenajare a Teritoriului și de
Urbanism (C.T.A.T.U) a județului Cluj, arhitectul șef al județului, dl. Salanță
a subliniat importanța proiectului și totodată necesitatea ca acesta să nu fie
întrerupt de diferite alte obiective zonale: „Vreau să evităm să avem culoare întrerupte. Să pot merge pe bicicletă
de la Gilău, de la baraj, până la Jucu”.
Și cei de la Strop de Aer explică fenomenul, prezent și în Cluj-Napoca. Aceste fenomen poartă numele de insulă de căldură urbană.
Specialiștii spun că diferența de temperaturi poate ajunge până la 10°C. O insulă de căldură este o zonă urbană sau metropolitană care este semnificativ mai caldă decât împrejurările rurale ale aesteia din cauza activităților umane.
Aceste insule de căldură apar din
cauza lipsei de vegetație și a numeroaselor clădiri și pavaje care absorb și
radiază mai multă căldură decât suprafețele naturale. Cauza principală a
acestui efect este înlocuirea peisajelor naturale (precum copacii și vegetația)
cu un mediu construit (precum betonul).
Copacii, vegetația, lacurile și
râurile tind să răcească aerul prin umbrire, prin transpirația apei din
frunzele plantelor și prin evaporare. Pe de altă parte, betonul și asfaltul
absorb semnificativ mai multă căldură în timpul zilei decât suprafețele naturale,
pe care o eliberează seara și în timpul nopții.
Cauzele principale ale efectului de insulă de căldură includ:
Efectele insulei de căldură în timpul zilelor caniculare pot fi devastatoare:
Creșterea consumului de energie pentru a răci locuințele și spațiile de muncă, utilizarea aerului condiționat crește, ducând la un consum crescut de energie electrică.
Impactul asupra sănătății: Temperaturile extrem de ridicate pot cauza probleme de sănătate, în special pentru persoanele vulnerabile, cum ar fi vârstnicii, copiii și cei cu afecțiuni preexistente. Stresul termic, deshidratarea și chiar decesele sunt riscuri reale.
Poluarea aerului: Temperaturile ridicate intensifică reacțiile chimice care duc la formarea ozonului la nivelul solului, un poluant periculos pentru sănătate.
Degradarea calității vieții: Confortul termic este redus, afectând productivitatea și bunăstarea generală a locuitorilor orașelor.
Este nevoie ca autoritățile publice, alături de mediul privat, ONG-uri și cetățeni să prioritizeze și să facă eforturi pentru creșterea suprafețelor cu vegetație la nivel urban, care reprezintă una dintre cele mai accesibile și eficiente soluții pentru diminuarea efectelor negative ale încălzirii urbane” arată Strop de Aer.
15 Comentarii
Da in Floresti, nu mergeți să vedeți și acolo căldură, că sau tăiat toți arborii,de pe marginea drumului,și străzi adiacente, să vedeți ce căldură infernală e.
Piticul esuat de la rachitele, sa te fw.ta videanu in gura, cu toate dalele montate...
@Felecan:
Unde îs acuma labarii aia care ziceau ca dacă vrem noroi sa mergem la țară? S-au ascuns în metrou? Mergeți labe triste și stați în centru pe vopseaua verde sa va racoriti. Manca-mi-ati peleul după o zi de munca!
Pa pa
@Stati la CUPTOR, daca vo trebuit primar betonist ca BOC: sunt tare curios cine ai fi vrut sa fie primar daca nu un om care a facut intr adevar ceva si nu au fost doar povesti si promisiuni ca la altii!!! sau daca avea o campanie ampla cu promisiuni absrante , puneai botu si l votai?
@ironman:
@ironman: esti votant bloc, totul are sens
Exagerați. Loviți în omul care face ceva pentru noi. Răcirea se va face o dată cu funcționarea metroului. Se vor face guri de aerisire și cu mișcarea metroului se va crea aer rece care va fi extra prin acele guri. Răcirea va fi din adâncul pământului, să vă obișnuiți cu ea. Sau stați acasă cât e cald și nu uitați să vă adăpați.
@OSĂ: sper ca esti ironic
@OSĂ:Răcirea se face cu metroul!!!??? Și iarna încălzirea orașului!?????Pune mai Boc gazon și uda-l nu beton,pune mai fantâni arteziene la tot pasul ,pune rondouri verzi,lasă pomii sa respire in jurul lor sa absoarbă apa ,că doar bani ai,e așa greu de aia ai fost ales sa faci cuptor din oraș?!
@OSĂ: asa e viteza supersonica a lui metro va atrage prin acele gauri (guri caldura in interior unde va racii aerul si il va evacua la franare