D-le președinte Iohannis, d-le ministru al Educației și d-na director adjunct al Colegiului Gheorghe Lazăr- Să vă fie rușine!
Aștept de ani de zile apariția proiectului "România educată", cu speranța alegătorului care l-a votat pe Klaus Iohannis, nu o dată, ci de două ori. Și a apărut. Dacă am avut vreodată o dezamagire mai mare produsă de vreun politician? Poate. Dar greu îmi vine în minte. Încă nu imi revin din șocul produs de ideea reintroducerii examenului de admitere la licee. Ani de zile ne-am luptat să modificăm acest sistem de admitere la liceu care favoriza mita, pilele, relațiile și meditațiile cu profesorii de la liceul la care voia copilul să dea admitere.
Am reușit să introducem evaluarea națională, un sistem standardizat, în care toți copiii dau același examen, în așa fel încât fiecare ajunge acolo unde îi este locul, în funcție de media pe care o obține la admitere. L-am îmbunătățit pe parcurs, de la 50 % evaluarea națională- 50% media anilor de liceu, am ajuns acum la un sistem mai echitabil: pondere 80%- evaluarea națională, 20% media claselor V-VIII.Întrucât nu avem standarde de notare la clasă, acest sistem este mult mai echitabil. Nici nu neglijează de tot copiii care învață la toate materiile timp de patru ani, dar și reduce diferențele în cazul în care unii copiii primesc note de 10 mai ușor la clasă. În plus, poate aduce și o idee de egalizare de șanse pentru elevii din rural, care poate iau mai lejer o notă de 10, decât un elev de la Sava, dar nici nu îi modifică radical nota. Pentru că unii au impresia că notele din gimnaziu schimbă dramatic media de admitere la liceu, o să dau un exemplu. Dacă un elev ia la evaluarea națională 9.82 și are media 10 în clasele 5-8, media de admitere îi crește la 9.85. Deci cu 0.03. Aproape nesemnificativ. Avem așadar, în prezent, un sistem destul de echitabil pentru toată lumea. Dar echipa președintelui Klaus Iohannis dorește să îl schimbe. Cu unul de pe vremea când d-l Iohannis era profesor și dădea meditații.
Reintroducerea sistemului de admitere nu este benefică pentru elevi, dar este pentru profesori. Pentru unii profesori! Readuce în prim-plan "profesorii-dumnezeu" de la liceele de top care vor face subiectele și la care se va astepta să ajungi mai mult ca la porțile raiului, căci nimeni nu va mai vrea ore la alți profesori, chiar dacă uneori sunt la fel de buni. De ce ai alege un alt profesor, decât pe cel care știi că face subiectele la examenul la care va participa copilul tau, când așa poți să ai certitudinea că el va lucra exact ceea ce trebuie, exact din ce va fi testat?
Ca elev, nu există nici măcar un singur motiv să îți dorești revenirea la un sistem de admitere, care îți acordă o singură șansă. Motivele cred că sunt ușor de intuit și pentru un copil de 10 ani. De altfel, asociațiile de elevi au și transmis că se opun reintroducerii unui astfel de sistem. Acum ai zeci de șanse, în funcție de media pe care ai obținut-o, prin admitere vei avea, însă, doar una.
1. În primul rând, mergi la liceul dorit, să zicem Sava - și dai admitere. Iei media 9.84, dar nu intri, pentru că, deși tu esti un copil foarte bine pregătit, la Sava s-a intrat cu 9.85. Nu îți mai rămâne nicio șansă pentru vreun liceu din eșalonul întâi. Pentru că între timp s-au susținut examene la toate celelalte licee. Ne-a spus deja d-l ministru Cîmpeanu că, pentru a evita frauda, toate liceele ar putea organiza examen în aceeași zi și la aceeași oră. Așa că și speranta unor părinți că măcar vor merge copiii și vor da examen la mai multe licee, ca să fie siguri că intră undeva, chiar dacă asta înseamnă un coșmar pentru elevi, s-a taiat din rădăcină.
2. Când elevul de la școala generală X merge la admitere la Colegiul Lazăr, subiectele fiind făcute de doi -trei profesori din liceul respectiv, el nu va concura de la egal la egal nici cu copiii care au făcut meditații cu acei profesori, și nici măcar cu cei care au fost elevi până atunci la Colegiul Lazăr. Pentru că, deloc surprinzător, evident că fiecare profesor are un anumit stil de predare, anumite culegeri din care lucrează și, mai ales, știe din ce ii va testa la examenul de admitere. Deci aia va lucra la clasă. E uman să lucrezi la ore și să testezi ceea ce crezi tu ca profesor ca trebuie să știe acel copil. Prin urmare, nu numai copiii care fac meditații cu acei profesori, ci și cei ce au avut șansa să fie elevii la clasă ai acelor dascăli vor fi mai avantajați decât elevul care vine de la o școală generală oarecare. Egalitate de șanse, zice d-l ministru Cîmpeanu. Vrem egalitate, dar nu pentru căței- vedem noi, parintii, că se dorește!
Pe cine avantajează, însă, acest sistem de admitere la liceu cu examen?
Păi exact pe cei care au cerut, după cum ne-a spus d-l ministru al Educației Sorin Cîmpeanu, pe unii directori și profesori de la liceele de top.
Cum sunt avantajați directorii și profesorii de la liceele de top de introducerea examenului de admitere cu examen separat la fiecare liceu?
În primul rând, școlile vor putea face singure subiectele. Ce înseamnă asta? Doi-trei profesori din școala respectivă fac subiectele la matematică, de exemplu, care evident vor fi realizate după modul în care aceștia au predat la clasă sau la meditații.
Consecințe?
a. Toti părinții ai căror copii vor să intre la liceul respectiv vor face tot posibilul să le ajungă copilul la meditații la acei profesori. Vor reapărea "profesorii-dumnezei".
b. toți părinții vor încerca să le ajungă copiii la liceul de top înainte de clasa a IX a. Bătălia pentru locurile din aceste licee va începe de la clasa 0 sau a V a, după caz. Acum doar unii parinti își fac flotant ca să își dea copilul în clasa 0 la Racoviță sau Avram în Cluj. Alții aleg școlile de lângă casă. Însă dacă se va introduce sistemul de admitere cu examen la fiecare liceu, practic toți părinții care au copii de vârstă școlară ce trebuie înscriși în clasa zero vor avea flotant cu o adresă din centru, pentru a prinde măcar unul din liceele bune.
c. Șpaga, mita sau cum vreți să o numiți. Această consecință sper din suflet să nu existe, doar că experiența traiului în România mă face să cred ca ea va înflori. Dacă ești un părinte cu dare de mână sau cu o poziție influentă, va fi mult mai ușor să apelezi la un director pentru a-l "convinge" să îți ofere subiectele sau pur și simplu să îi facă loc copilului la liceul respectiv. În prezent, procedura este foarte complicată și nu este așa de simplu să transferi copiii după ce locurile au fost ocupate în urma unui concurs național. În plus, la subiectele de evaluare națională au acces doar câțiva oameni și este foarte greu să le afli. Aproape imposibil. Mai mult, și numărul de locuri în clasă a fost limitat, așa că nu mai poți să faci prea multe exceptii, ca director, și să depașești cu 5 pile, de exemplu, numărul maxim admis de copii într-o clasă.
De altfel, d-na director adjunct al Colegiului Național Gheorghe Lazăr, Ionela Neagoe, nici măcar nu s-a mai deranjat să mascheze faptul că își dorește toate aceste avantaje. Ministrul Educației vorbea de un posibil procent de 25 % din locurile la liceele de top care să rămână și pentru evaluarea națională. Dar d-na Neagoe, nu își dorește nici măcar atât, în condițiile în care Colegiul Gheorghe Lazăr s-a situat anul trecut pe locul doi la nivel național în urma examenului de admitere, cu media 9.90 la mate-info si 9.69 la Filologie. Cu alte cuvinte, la tine la liceu ajung copiii cu cele mai mari medii din țară, dar ca director nu ești mulțumit. Vrei să îi selectezi tu, deși sistemul i-a trimis la tine pe cei mai buni. De ce ți-ai dori asta?
Iata ce declara d-na director adj. al Colegiului Gheorghe Lazăr pentru Hotnews.ro
12 Comentarii
Treaba e clara EXAMEN DE ADMITERE
Asa a fost si acusi 35 de ani, iar cei care terminau un liceu erau mult mai bine pregatiti decat azi in lumea digitala, internetificata!
Daca ai fost prost de aia mai VOTAT de 2 ori,
Mi se termina mandadul si trebuia sa mai dau meditatii la fizica,am vazut un viloi frumos si vreau sa-l cumpar,asa ca sa mai fii prost odata si voteaza PNL-USR.
Multumesc anticipat.
Se spunea:mergeți la vot,ei am mers și?nu ai ce vota,sunt aceleași tabere.Acuma s-a scos și legea instigării la violență,așa că nu mai avem nimic.Doar să așteptăm să-i ia moartea.
!
AVETI CE A-TI VOTAT!
@ION: Bine spus !
@ION: Nu ți-ar strica niște meditații la gramatică!
@Viorica : vin acum sa-mi dai meditatii..ma primesti...sunt fierbinte!!
E foarte mare bataia pentru un "liceu bun". Dar prostii astia care lupta prin orice mijloace sa isi vada copilul la "liceul bun" pierd din vedere un lucru: nu liceul trebuie sa fie "bun", copilul tau trebuie sa fie. Degeaba te zbati sa-l inscrii la un liceu "bun" (scuzati ghilimelele, dar toate liceele sunt la fel de bune sau rele), diferenta o face… Citeste mai departe
@bla-bla: are importanta si liceul, in special la bac, poate vei intelege candva, postac obutz
Corect. Unii nu pot face liceul, sa faca meserie.