Filonul de sare de sub Cluj pune în pericol construcțiile din zona IRA! Greu se pot face pasaje, iar metroul va fi mai scump
Filonul de sare de pe axa Mărăști - IRA - CUG pune în pericol orice proiect major care s-ar construi în zonă. Pentru a face pasaje sau tuneluri pentru metrou este nevoie de studii suplimentare și costuri de 2 - 3 ori mai mari, arată un studiu consultat de Știri de Cluj. Zona IRA este cea mai problematică se arată în studiul văzut, cu toate că nimic nu s-a făcut public în legătură cu sondările de adâncime făcute.
Clujul a fost perforat de sonde din Florești până în Mărăști, IRA și Sopor, dar până acum nu s-a dat publicității nicio informație concretă despre depozitele de sare din solul Clujului. Acest lucru ne poate face să credem că de fapt lucrurile sunt mult mai rele în realitate.
Problemele cu depozitele de sare în întârzierile se văd și de la București
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a declarat joi că toată lumea îl întreabă de metroul de la Cluj, şi ar vrea să îl întrebe şi pe domnul primar.
Ministrul a precizat că prin septembrie o să meargă şi el la Cluj ca să vadă dacă avem şantierul, dacă s-au început lucrările, pentru că PNRR nu ne aşteaptă, anul 2026 este după uşă.
Ministrul Investiţiilor a fost întrebat la Prima News dacă se va construi metroul la Cluj. ”Toată lumea mă întreabă de metroul de la Cluj, aş vrea să îl întrebe şi pe domnul primar”, a precizat Câciu.
”Eu pot să vă spun că prin septembrie - acum e o situaţie cu politica şi să nu se înţeleagă altfel (n.red. sunt alegeri locale) - o să merg şi eu la Cluj să văd dacă avem şantierul, dacă s-au început lucrările. Ele trebuiau să înceapă. PNRR nu ne aşteaptă, anul 2026 este după uşă, vreau să vedem lucruri excepţionale la Cluj, îmi exprim încrederea că o să le vedem”, a mai arătat Adrian Câciu.
Forajele indică mari filoane de sare în zona Mărăști
Până acum, forajele efectuate în cadrul proiectului de metrou din Cluj au adus la lumină o descoperire surprinzătoare: prezența unui masiv de sare în zona estică a magistralei, alături de depozite argiloase. Această constatare impune adoptarea unor soluții tehnice deosebite pentru a face față situației. Potrivit surselor noastre, se impune efectuarea unor studii suplimentare pentru a preveni eventualele probleme ce ar putea apărea în timpul și după începerea lucrărilor.
În cursul forajelor efectuate în zona estică și sudică a traseului metroului, s-a identificat un masiv de sare la adâncimi cuprinse între 12,50 și 25,0 metri. Această descoperire a fost făcută de la stația Piața Mărăști și se întinde până la Aurel Vlaicu, IRA, Gheorgheni, Sopor și spre CUG. Acest aspect constituie un factor de risc geotehnic pentru infrastructura metroului și necesită găsirea unor soluții tehnice adecvate, conform concluziilor unui studiu realizat de firma Geostud.
În plus, în zona cartierului Mănăștur s-a constatat prezența unor soluri variate, incluzând argile, argile nisipoase și nisipuri argiloase. Apropierii traseului metroului de râul Someșul Mic sau de Canalul Morii ar putea duce la interceptarea resturilor lemnoase carbonizate din aceste depozite. Acest lucru implică necesitatea demolării a cel puțin 15 imobile existente în această zonă, conform studiului menționat.
Firma Geostud a realizat un total de 42 de foraje pentru identificarea tipului de sol și găsirea celor mai potrivite soluții tehnice pentru construcția metroului. Rezultatele repetate ale forajelor, efectuate la finalul anului 2023 și începutul anului 2024, confirmă prezența sării pe o arie extinsă, începând de la Mărăști și până la Someșeni, inclusiv în fostele zone industriale ale Clujului, de la Clujana la CUG și către Sopor.
Istoria sării sub Cluj este binecunoscută, iar existența băilor sărate la Someșeni demonstrează importanța filonului masiv de sare care se întinde până la Apahida și posibil chiar mai departe. Această descoperire ar putea influența în mod semnificativ planificarea și construcția viitoare a metroului în această zonă.
În privința costurilor, aceste depozite de sare din subteran pot chiar tripla costul proiectelor de construcții. Avem cazul podului Porțelanului, unde după descoperirea filonului de sare costul lucrării a sărit de la 5 milioane de lei la 15 milioane de lei.
Construcțiile sau lucrările în zone cu depozite mari de sare reprezintă o mare provocare
Specialiștii în construcții spun că lucrările pe un depozit de sare în subsol pot aduce diverse provocări și probleme, iar acestea depind de natura specifică a depozitului și de proiectul de construcție în sine. Iată câteva aspecte care pot fi problematic în construcția pe astfel de depozite:
- Stabilitatea terenului: Sarea este un material solubil în apă, iar în cazul unui depozit de sare subteran, există riscul ca acesta să se dizolve sau să se deplaseze în timp, ceea ce poate afecta stabilitatea terenului deasupra.
- Subminarea structurilor: Dizolvarea sau deplasarea depozitelor de sare poate duce la formarea de goluri subterane, ceea ce, la rândul său, poate duce la prăbușirea sau subminarea structurilor aflate la suprafață.
- Risc de prăbușire: În unele cazuri, depozitele de sare pot avea caracteristici de prăbușire sau de rupere, ceea ce crește riscul de colaps al terenului deasupra lor.
- Riscuri geotehnice: Proiectarea și construcția pe un astfel de teren necesită o înțelegere aprofundată a proprietăților geotehnice specifice ale depozitului de sare. Este necesară adoptarea de soluții tehnice adecvate pentru a gestiona riscurile asociate.
- Probleme cu solubilitatea: Dacă apa pătrunde în depozitul de sare, acesta poate să se dizolve și să creeze o soluție sâlțâie, ceea ce poate afecta structurile construite.
- Soluțiile pentru a face față acestor provocări pot include tehnici specifice de construcție, monitorizarea constantă a subsolului, impermeabilizarea corespunzătoare.
24 Comentarii
Parerea mea e ca la Cluj se poate face METROU dar SUSPENDAT ca in Germania in Wuppertal vezi(https://atlas-geografic.net/trenuri-suspendate-wuppertal-germania/) asa ceva pe raul Somes ar fi perfect nu cum brea a face Boc ca sunt costuri mult prea mari si nu sunt realizabile. Dar asa se poate face din Floresti pana la Apahida.
La Rachitele nu exista sare.
Sare si namol, nu conteaza asta, important e sa despagubim "pe cine trebuie", apoi o dam cu niste studii de fezabilitati si pug cu puz si pul... si in 2028 se da drumul la treaba. Asta daca votati si in 2032 cum trebuie.
.
Foarte buna descoperire. Acum se poate face salina si strand cu apa sarata in zona IRA.
Absolut ! Deci s-a prelungit atunci termenul de la 50 la 100 de ani pentru metrou.
MESTERUL MANOLE si MIORITA
DACĂ IES PRECIS O SĂ FACEM SPITAL CENTURII METROU TITI CARR MONO CAR GRADINIȚE ȘCOLI ȘI STADION AMĂRÎTILOR DE UI ȘTI ANUL 3OOO PACE
Vrem SALINA si la Cluj sa depasim Turda!
da' nu la cluj :)))
În primul rând mai trebuie un studiu de fezabilitate. Apoi musai despăgubirile acum . Nu contează ca se face ori nu. Ceaușescu a dat apartamente pt mulți cu cocioabe care urmau a fi demolate și a murit , oamenii rămânând și cu apartamente dar și cu cocioabele. Și-n plus sunt alegeri …
Traim in epoca VIRTUALA. Totul poate fi virtual : proiecte virtuale, promisiuni virtuale, conflicte virtuale, catastrofe virtuale, amenintari virtuale, po****tii virtuale, sex virtual , monede virtuale, investitii virtuale, evenimente virtuale etc etc . Faptul ca sunt doar virtuale si deloc palpabile, concrete nu inseamna ca nu pot fi speculate si nu… Citeste mai departe
@RoccoSiFreddy: Borsalino
@In sfarsit ti-ai revenit si ai comentarii hazlii, nu atacuri aiurea la alti comentatori: Am spus-o de zeci de ori deja : cineva imi foloseste nick-ul avatarul sau ce-o fii si scrie balarii si banalitati primtive in numele meu. Asta e ...sa fie sanatos (imposibil pt ca-i evident bonav grav :))
Ar fi frumos un metrou dar pana acolo exista solutii mult mai practice si mai ieftine. Benzi de bus care leaga tot orasul dintr-un capat in altul, tramvaie, piste de biciclete.
@gsa22: Absolut piste de biciclete prin dentru de 4 m latime, si 1 banda pentru masini sa stea lumea in coloana 1 ora de la parc pan-la gara. Din cand in cand mai trece si cate un amator de bitza :-) "VERZI" SI PROSTI GRAMADA!
VERDE e sa ai 4 benzi si sa se tireze cat mai repede cu masinile, nu sa stea in coloana 1 ceas sa imputa aerul, FRAIERILOR!
Daca " Istoria sării sub Cluj este binecunoscută " de ce s-a insistat cu proiectul acesta pt. metrou ?
Deci, pana la urma consilierii si proiectantii lui Ceasca nici nu au fost atat de prosti pe cat s-a trambitat.
Au stiut ei de ce nu s-au impovarat cu metroul la Cluj.
@Tit: da nu trebuie bani la jeb personali și partid? Credeți că nu știau când marea majoritate e din vechea nomenclatură? Nu au oameni la vechile întreprinderi să se informeze? Dosarele despre Cluj sunt acolo ca și informațiile despre terenuri. Pui un preț știi că e sare, crește prețul, nu răspunde nimeni, plătește clujeanul. Simplu.
Au pe mana fostele prospectiuni gelogice de la IPEG Cluj , ei stiau foarte bine aceste aspecte .
Blocurile noi de la Piata IRA clar pierd acum valoare la revanzare , sunt si pe 8 nivele sa apese bine sarea .
Oare se poate renunta URGENT la utopia asta cu metroul si sa se transfere rapid banii alocati in PNRR catre centura metropolitana? Ar fi cea mai desteapta masura luata de guvern (impreuna cu Comisia UE), care i-ar putea creste chiar voturile in Cluj actualei coalitii.
@clujean: centura nu ar salva aglomeratia din cluj n, deci nu ar fi o idee prea buna, chiar daca s-ar putea. in schimb metroul, chiar daca se dubleaza pretul ar salva destul de mult.
@sss: vorbesti pe langa.....centura ar rezolva mult mai mult din aglomeratie
@concluzie: bati campii Dorele cu centura, ti-ai lasat creierul in dulap. Traficul mare e generat de scoli si gradinite, toata lumea mere in zonele centrale sau semicentrale, pe acolo trece centura?
Liber la furat!