Duminica 24 Noiembrie

În 9 școli din Cluj-Napoca elevii au program după masă! Șefa ISJ Cluj: „Creștem ca populație școlară, nu în ritmul în care se termină construcțiile”


Proiectarea infrastructurii școlare, pentru a ține pasul cu creșterea într-un ritm alert al populației din Cluj, nu pare să fie unul din punctele forte ale administrației locale. În 9 școli din municipiul Cluj-Napoca, unii elevi au program după masă. Lucru care inevitabil le afectează productivitatea. Cu acest lucru este de acord și Marinela Marc, inspectorul școlar general al IȘJ Cluj, care spune că „creștem ca populație școlară nu în ritmul în care se termină construcțiile”. 

Învăţământul din Cluj are nevoie de infrastructură şcolară modernă, însă şcolile nu au loc de extindere, strategie folosită des de Primăria Cluj-Napoca în ultimii ani. Școlile din Cluj s-au confruntat, an de an, cu fenomenul de suprapopulare. Desigur, modernizarea sistemului local de educaţie nu se poate realiza fără o infrastructură şcolară modernă, fără extindere a unităţilor de învăţământ, însă acestea nu sunt soluții viabile pe termen lung. Fără şcoli noi și campusuri şcolare moderne, administrația locală doar amână problema pe câțiva ani. 

„Dezvoltarea orașului e dictată de profit”

În primul rând, trebuie să admitem că piața locuirii nu a ținut pasul cu piața muncii în Cluj-Napoca. Mulți tineri ce își întemeiază familia aici, nu își permit să locuiască în oraș și sunt constrânși să se orienteze spre zona metropolitană. Locuiesc acolo, dar continuă să trăiască, muncească și înscrie copiii la școală în Cluj-Napoca, cu toate neajunsurile ce decurg de aici. Deși ei contribuie la bunăstarea Clujului, Clujul contribuie prea puțin la bunăstarea lor. Auzim des că locuim într-un oraș pentru oameni, însă realitatea e că dezvoltarea orașului e dictată de profit. În al doilea rând, nu numai că locuim scump, dar locuim și prost. Cartierele noi se construiesc bloc lângă bloc, fără parcuri, piețe, agrement, școli sau grădinițe, iar administrația își amintește de funcțiunile publice când nu mai ai unde să pui un ac.”, spune Alexandra Oană, Consilier Local USR PLUS Cluj-Napoca, într-o scurtă analiză publicată de USR PLUS Cluj. 

Marinela Marc, șefa ISJ Cluj, spune că anul trecut s-au extins și s-au modernizat foarte multe școli, iar școlile supraaglomerate au solicitat clase pregătitoare, pentru că părinții și-au făcut flotant și au avut pretenția să li se asigure copiilor loc.

S-au modernizat și s-au extins foarte multe școli, numai anul trecut dacă ne amintim, pe final, au fost extinse: Colegiul Tehnic ”Ana Aslan”, Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu”, Liceul Teologic Adventist ”Maranatha”, imediat se termină investiția la Școala ”Nicolae Iorga”, Școala ”Iuliu Hațieganu”. Sunt cuprinse în viitoare proiecte de extindere, modernizare, dezvoltare, un lot mare de școli din municipiul Cluj-Napoca. Va fi un discomfort mare, doi trei ani, dar când toate vor arăta cum arată ”Ghibu” și ”Ana Aslan”, vă dați seama ce fericiți vor fi copiii noștri. Și pot să vă spun că sunt școli din cartiere, ”Șincai”, ”Bălcescu”, vor fi foarte multe școli… Dar, pe de altă parte, Clujul, vedeți, este atractiv. Tinerii termină facultatea, se stabilesc aici, colegi din alte județe vin la Cluj, pot să vă spun că numai la pretransferuri cadre didactice din primăvară, peste jumătate de posturi au fost ocupate de cadre didactice din alte județe, care s-au transferat la Cluj pentru că soțul sau soția și-a găsit aici un loc de muncă.”, a declarat pentru Știri de Cluj, Marinela Marc, inspectorul școlar general al IȘJ Cluj. 

Ce să facem? Creștem ca populație școlară nu în ritmul în care se termină construcțiile, ne trezim cu astfel de situații, cu clase supraaglomerate și cu școli în două schimburi. Vreau să vă spun pe de altă parte că aceste școli supraaglomerate au solicitat clase pregătitoare, pentru că părinții și-au făcut flotant și au avut pretenția să li se asigure copiilor loc. Asta deși, li s-a atras atenția la înscriere că va fi foarte posibil ca de prin clasa a III-a să poată să vină după amiază, dacă nu vor încăpea toți într-un schimb sau să fie relocați în alte spații. Așa cum s-a întâmplat cu copiii de la ”Agârbiceanu”, în spațiile excedentare de la ”Anghel Saligny” și au zis: Da, acceptăm această situație. Însă, în anul în care copilul a ajuns să fie în fața unei astfel de situații, s-au revoltat.”, a precizat șefa ISJ Cluj. 

Așadar, numărul de apartamente construite creşte, ceea ce duce şi la o creştere a numărului de preşcolari şi elevi, însă numărul de şcoli rămâne la fel. Administrația locală promite dezvoltarea infrastructurii școlare în noile cartiere, nu pare însă dispusă să găsească soluții pe termen lung și pentru cartierele suprapopulate existente. Astfel, în Cluj, 9 unităţi şcolare au ajuns să funcţioneze în schimburi. 

Asta este, acești copii au dreptul la educație, nu-i putem lăsa pe stradă, așa încât facem cu toții eforturi. E greu și pentru aceste școli și să funcționeze în două schimburi și să aibă clase suprapopulate, și să-și transforme laboratoarele în săli de clasă. Dar trebuie să răspundem solicitărilor beneficiarilor noștri direcți și indirecți. Nu e așa de simplu să construim școli noi, nu e de parcă zugrăvești un apartament. Nu se construiește peste noapte o școală. Am văzut proiectele din Borhanci, din Bună Ziua, domnul primar i-a trimis pe proiectanți să se sfătuiască cu noi pentru a fi o estimare corespunzătoare a spațiilor. Minunat va fi acel ansamblu de acolo din Sopor/Borhanci, cu creșă, grădiniță, școală, liceu, bazin de înot. Am văzut proiectul cu colegii mei, dar vor trece câțiva ani până când va fi finalizată investiția. Depinde foarte mult de sursa de finanțare, de cine câștigă proiectul sunt foarte multe la mijloc.”, a încheiat Marinela Marc. 

Cartierul Bună Ziua, dezvoltat de la zero în ultimii 20 de ani de administrație Boc nu are școală, grădiniță și creșă!

Inspectorul școlar general al ISJ Cluj, Marinela Marc, spune că a văzut proiectul din ”Bună Ziua”, precizând că „domnul primar i-a trimis pe proiectanți să se sfătuiască cu noi pentru a fi o estimare corespunzătoare a spațiilor”. Asta deși, cartierul Bună Ziua, dezvoltat de la zero în ultimii 20 de ani de administrație Boc nu are școală, grădiniță și creșă. 

Lucru confirmat și de viceprimarul Dan Tarcea, în cadrul unei intervenții la o emisiune radio. 

Noi nu deținem teren în Bună Ziua, trebuie să facem exproprieri, să vedem propunerile”, a declarat viceprimarul Dan Tarcea, la Napoca FM. Pentru cartierul Bună Ziua este nevoie de un teren de 1,2 hectare, pentru o școală cu parter, două etaje, sală de sport și curte.

Comentarii Facebook