În România „mortul e de vină”. Cum reuşesc unii şoferi care ucid la volan să scape de închisoare
Două mii de morţi anual pe şosele şi aproape tot atâţia vinovaţi în libertate. Ani întregi de procese şi sentinţe de cele mai multe ori umilitoare pentru familiile victimelor. În România, instituţia uciderii din culpă pare să ţină cont mai degrabă de cât de tare îşi regretă autorul accidentului fapta, decât de reparaţia morală pe care o aşteaptă rudele morţilor. Şoferul scapă de executarea pedepsei, pentru că noi avem o vorbă: „mortul e de vină”. În Anglia, uciderea din culpă e pedepsită cu până la 14 ani de închisoare.
Cum reuşesc unii şoferi care ucid la volan să scape de închisoare
Ce te ţine departe de pedeapsă? Legea însăşi. Şi felul în care este ea aplicată de magistraţi. Justiţia română e prea înţelegătoare cu autorii accidentelor mortale, mai ales atunci când aceştia au urcat la volan băuţi sau drogaţi. La noi, alte lucruri contează.
„Cine ești, ce statut social ai, ce poți să aduci în societate dacă tu vei rămâne acolo, dacă ai puterea financiară să despăgupești familia victimei. În România s-a implementat chestiunea aceasta cu mortul este de vină. Dacă ai săvârșit un accident auto și ai omorât o persoană, evident că nu ți-ai dorit să faci treaba asta”, spune Adrian Cucusil, avocat, potrivit observatornews.ro.
„În parlamentul britanic, unde uciderea din culpă presupune închisoare până la 14 ani, s-a pus problema că cei 14 ani nu sunt de ajuns”
În ţările spre care privim cu admiraţie, vina şi răspunderea sunt văzute cu alţi ochi. Iar dreptatea pare mai dreptate. „În parlamentul britanic unde uciderea din culpă presupune închisoare până la 14 ani s-a pus problema că cei 14 ani nu sunt de ajuns. Au găsit util ca sancţiunile să meargă până la detenţiunea pe viaţă pentru că se prezumă că şoferul nu a fost in culpă, ci într-o intenţie indirectă, pentru că el putea anticipa consecinţele faptelor sale când s-a urcat băut la volan”, declară directorul asociației victimelor, Cătălin Codescu.
Familiile victimelor se aleg doar cu despăgubiri, sume infime care nu compensează pierderea
Şoferii care ucid la volan rămân cu toate drepturile intacte. Pentru că pe durata proceselor beneficiază de prezumţia de nevinovăţie, sunt liberi să conducă în continuare. 80 spre 90 la sută dintre aceste procese primesc un verdict abia la 3-4 ani de la accident. La final, familiile victimelor se aleg cu despăgubiri, sume infime care nu compensează niciodată traumele şi pierderea.
În România viața unui urs valorează mai mult dect viața unui om
„În momentul în care ai decizii pe bandă rulantă cu 10 mii, 15 mii, 20 de mii de euro compensare pentru un copil pierdut în accident, în condiţiile în care dacă iau o armă de vânătoare şi împuşc un urs sunt obligat să plătesc o sancţiune pecuniară de 40 de mii de euro. În România viaţa omului e mai puţin importantă decât viaţa unui urs”,spune directorul asociației victimelor.
1 Comentariu
Mulți fatalai au ajuns gaoazari pardon gazetari