Iovan este VINOVAT de producerea accidentului AVIATIC
Prodecanul Facultăţii de Inginerie Aerospaţială, conf. dr. Octavian Thor Pleter, a declarat că ”pilotul comandant poartă întreaga răspundere a accidentului”.
Pleter este conferenţiar doctor inginer și este ”specialist în inginerie aerospaţială cu 30 de ani vechime”.
”Pilotul comandant poartă întreaga răspundere a accidentului în sine”, a precizat Pleter, care adaugă că Adrian Iovan a planificat şi a efectuat un zbor ”în condiţii meteorologice de îngheţ sever, condiţii evidente din prognozele la care avea acces înainte de decolare”, a spus inginerul, conform unui comuicat de presă.
El a mai spus că avionul folosit este unul slab, ”performanţele de urcare necesare”, iar tipul de motor cu piston cu carburator nu era adecvat ”pentru această misiune şi comandantul avea obligaţia să cunoască acest lucru şi să coreleze datele meteo cu restricţiile impuse de tipul de aeronavă”.
Pleter a spus că givrajul (depunerea de gheață) a apărut în momentul intrării în frontul atmosferic cu umiditate, dar s-a produs în timp, pilotul având circa 10 minute la dispoziție pentru a întoarce avionul.
”Totuşi decizia comandantului a fost de a continua pe traiectul planificat; decizia normală în acest caz ar fi fost un viraj de 180 de grade pentru a ieşi cât mai repede din frontul atmosferic în care intrase şi aterizarea la cel mai apropiat aeroport neafectat de frontul atmosferic, în acel caz Sibiu”, mai spune Pleter.
Expertul a spus că manevrele greșite au continuat și în momentul în care pilotul Adrian Iovan a cerut centrului de control de la Bucureşti permisiunea de a coborî ”pentru a ieşi din frontul atmosferic de îngheţ pe dedesubt”.
Decizia este una de mare risc, pentru că aceste fronturi care favorizează givrajul încep de la sol, neputând fi depășite. ”Riscul manevrei de coborâre este cu atât mai mare cu cât zona de sub aeronavă era o zonă muntoasă (deci cu posibile turbulenţe asociate care puteau agrava condiţiile de îngheţ) şi împădurită (care îngreunau o eventuală aterizare de urgenţă, precum şi eventualele operaţiuni de căutare şi salvare)”, a mai spus el.
”Ar fi fost preferabilă manevra de urcare, pentru care aeronava nu era însă capabilă, dar esenţială ar fi fost întoarcerea cu 180 de grade, manevra de siguranţă care ar fi dus la evitarea accidentului”, a încheiat expertul.
Comandantul nu a declarat urgenţă ("Mayday" sau "Pan"), deşi în mod evident era cazul, şi "şi-a asumat răspunderea exclusivă a echipajului, scoţând astfel furnizorul de servicii de navigaţie aeriană (ROMATSA) din cauză, inclusiv în eventualitatea unor operaţiuni de căutare şi salvare", prin aceea că "a ieşit din codul aerian de zbor instrumental (IFR), anunţând că din acel moment zboară VFR (zbor la vedere, în engleză Visual flight rules - VFR, n.r.)", mai arată Pleter.
Potrivit lui Pleter, angajarea în zbor VFR ”a indus controlorului de trafic şi decidenţilor presupunerea că sunt condiţii bune de vizibilitate în zonă”, iar ”căutarea şi salvarea în aceste condiţii ar fi fost foarte uşoare, avionul căzut fiind imediat reperat de alte aeronave din zonă, de elicoptere etc. făcând inutilă recurgerea la alte mecanisme de estimare a traiectoriei de coborâre a aeronavei până la impact”.
”Ieşirea zborului de sub controlul ROMATSA a fost efectivă sub toate aspectele, adică atât procedural, cât şi operaţional şi tehnic, prin: (1) cererea expresă a comandantului adresată ACC (centrului de control, n.r.) Bucureşti, (2) coborârea sub nivelul de zbor minim pe rută, (3) ieşirea din raza de acţiune a radarelor de supraveghere care ar fi putut furniza ultima poziţie a aeronavei. Etica profesională îmi impune să reacţionez faţă de imputările incorecte făcute ROMATSA, în condiţiile în care zborul nu mai era în spaţiul aerian controlat şi nu mai intra în sfera de răspundere a operatorului de servicii de navigaţie aeriană, care nici tehnic nu mai avea mijloacele de a interveni - aeronava a ieşit din spaţiul aerian observabil prin radar şi ELT-ul (Emergency Locator Transmitter - echipament de localizare pentru situaţii de urgenţă, n.r.) a emis o frecvenţă doar pentru homing, adică doar destinată echipelor de salvare din teren”, sublinează Pleter.
Pleter susține că ”nici accidentul în sine, nici operaţiunile de alarmare, şi nici cele de căutare şi salvare nu pot fi imputate ROMATSA în mod onest", pentru că ”un accident de aviaţie produs în decursul unui zbor VFR este la fel de incriminant pentru ROMASTA ca un accident de autoturism”.
”Am o deosebită admiraţie faţă de modul cum a gestionat comandantul ultima fază a zborului până la impact, dar acest lucru nu are legătură cu greşelile care au condus la accident. În condiţiile apariţiei givrajului, orice pilot ar fi luat decizia elementară de a face un viraj de întoarcere de 180 de grade şi de a ateriza la cel mai apropiat aeroport (în speţă, aeroportul din Sibiu)”, a mai spus profesorul.
”Culpabilizarea incorectă a ROMATSA făcută fie de oficialităţi, fie de mass media, poate creea prejudicii comerciale României, care se pot cifra la milioane de euro anual. Marii transportatori analizează cu atenţie gradul de siguranţă oferit de spaţiul aerian tranzitat şi preferă rutele cele mai sigure”, mai atrage el atenţia.
În accidentul aviatic de la Cluj, de luni 20 ianuarie, au murit pilotul Adrian Iovan și studenta Aurelia Ion, alte 5 persoane fiind rănite.
Căutările au durat 6 ore, instituții precum MAI, ROMATSA și STS fiind acuzate că au intervenit foarte greoi.
Autoritățile s-au bâlbâit, iar avionul a fost găsit în cele din urmă de treu localnici din comuna Horea, satul Petreasa.
35 Comentarii
Dupa ce a declarat dl. conferentiar se adevereste si mai bine zicala :''teora-i una , practica-i alta. !
Pai da, sa va aduca prejudicii financiare, imbecililor, ptr ca siguranta in astfel de cazuri s-a vazut si se vede ca este ZERO !!!
K de obicei, mortu-i de vina!
eu zic ca situatia e clara. pilotul are vina lui, iar pentru o greseala(putin mai mare, ce-i drept, dar nu fatala) esti lasat sa mori in tara lui papura voda.
Sa ne spuna dl. conferentiar dr. Pleter cate ore de zbor are? Haide ca anticipez eu raspunsul si scriu inainte de a raspunde el! 0 barat!!!!! Va rugam sa va abtineti de la comentarii pe viitor, stimate domn profesor, chiar daca simtiti nevoia acuta de a deculpabiliza institutia de unde papati cate un gratarel din cand in cand, ROMATSA!
Asta a fost pus de cineva sa scoata castanele din foc .
Faza cu aterizarea pe aeroportul Sibiu e buna dar cind intra in amanunte de radiolocatie e pa nicari , avioanele de linie ce au trecut prin zona au captat semnalul emis de epava in frecventa de 121.5 MHz non stop. Dar da , nu mai intram in amanunte ca si Ciresarii rid de noi .
Domnu profesor , va rog intrati pe data tragediei si vedeti cite avioane de linie au trecut http://www.flightradar24.com/2014-01-20/14:53/12x/46.49,22.93/11 dupa daca vreti luati legatura cu ei , faceti un ca;lcul si veti vedea ca din datele lor eroarea nu depasea 200 metrii . Asta asa ca sa eliminam si telefonul medicului, si coordonatele transmise… Citeste mai departe
Oricine stie ca putea ateriza la Sibiu, sau sa nu fi plecat din Bucuresti. ce ne spune nou acest domn? Daca nu pleca era acuzat ca saboteaza salvarea celor care asteptau transplantul. Asemenea interventii medicale nu suporta amanare. Din dorinta de a face bine s-a ajuns aici. Medicii care l-au insotit stiau asta, fara sa risti, nu realizezi nimic. Adrian… Citeste mai departe
@dany, ti se pare normal sa risti viata a sapte persoane in favoarea unei singure sau doua persoane??? Putea sa ceara alta aeronava, sunt o multime variante...
sunteti niste nenorociti in frunte cu conducatorii acestei tari.rusine pt toti care se cred importanti.tipic romanesc sa dam vina pe altii
Tu esti cel mai mare nenorocit cu comentariile tale obosite.
E tipic romaneste sa "ne dam mari" si sa ignoram avertismentele autoritatilor. Luati exemplu ceea ce se intampla acum in tara, pe drumurile inzapezite, s-au anuntat coduri rosii de 2 zile, s-au anuntat drumuri blocate, s-a anuntat po****tia sa nu se porneasca la drum, decat daca sunt urgente majoare, DAR ce sa vezi??? Oameni si masini blocate , neechipati… Citeste mai departe
Trebuie facuta diferenta intre accident si ceea ce s-a intamplat dupa, adica operatiuniile de salvare, Pilotul este comandantul navei asa cum o companie este condusa de un manager, el este responsabil de bunul mers al companiei... Degeaba unora nu le place ce a spus d-l prodecan, dar are dreptate, pilotul trebuia sa refuze acel zbor, dar dupa cum s-a… Citeste mai departe
Pacat ca nu mai traieste Iovan sa poata sa se apere ! Ca la romani,tot timpul mortul e de vina !
Si sa spuna ce? Ca vremea a fost de vina? Tu ti-ai facut vreodata protectia muncii la locul de munca??Dupa cum vb. cred ca habar nu ai ce inseamna sa ai responsabilitati...
Daca erau conditii nefavorabile nu trebuia sa il lase sa decoleze ! Sau macar sa il indrume pe o ruta ocolitoare ,gen arad ,pe valea muresului !
@gicu, intelege ca, comandantul navei hotaraste ce face cu avionul in functie de conditiile meteo, el a ales sa coboare in altitudine in loc sa intoarca. E ceea ce se intampla acuma pe drumurile inzapezite, autoritatile ne spun sa ramanem acasa dar unii dintre noi facem pe "vitejii" si se intampla ceea ce se intampla. Cam asa si cu Iovan, el hotara… Citeste mai departe
cit a fost "lozul" ? de la ce.....agentie ?
Pleter nu ai frica deloc de Dumneeu?
"szegedi andrei" de ce nu i-a salvat dumnezeu? Nu i-a vazut de ceata :)))
Pleter, ai fost acolo sa vezi? doar dumnezeu stie ce sa intamplat si ce de la bord. pleca in p....... mea de troglodit. Esti ca toti romanii care isi dau cu parerea s p
dilimanule
@szegedi andrei, tu te-ai porni acuma pana la Bucuresti cu masina ta????? Reflecta la aceasta intrebare si fa o paralela cu accidentul aviatic...
@szegedi andrei, dar sa ai o masina veche de vreo 20 de ani....Cred ca majoritatea care il acuza pe profesor sunt analfabeti ( nu stiu sa citeasca) si mai rau, sunt prosti pentru ca nu inteleg ce a zis profesorul. Oameni buni,faceti diferenta intre accident si operatiuniile de salvare!!!
Nu. Tipic romanesc: unu debiteaza o chestie si ziaristi care ar manca si rahat pe paine pentru un click in plus TITREAZA MARE si iau de buna declatia debitatorului, servind prostimea sa se infrupte din felia de paine cu rahat.
Asa e, chibitareala tipic romanesca se numeste si ceea ce faci tu.
Acel ''unu'' cica are vreo 30 de ani de experienta in domeniul ingineriei aerospatiale si cica ar fi ''decat'' conferentiar doctor inginer in domeniul amintit.
Hai debiteza tu ceva pertinent, daca ai vreo treaba cu domeniul, sau te bagi si tu ca...
Dom' profesor si-a argumentat… Citeste mai departe
Ala 'unu' e infinit mai destept ca tine caruia ti-a spalat media creierul :))
Imi pare rau ca ati inteles gresit. Nu contestam experienta si capacitatea omului in cazul de fata, ci "sentinta" cu majuscule pe care o dau pseudojurnalistii. Asta in lipsa unei anchete oficiale finalizate. Iar romanul cum e slab de minte, crede ce vede pe stiridecluj, ce zice gadea sau popa in biserica.
Tipic romanesc: Mortu-i de vina :)
daca totusi e de vina?
Poate are vina lui dar a salvat celelalte vieti. Plus ca asa au iesit la iveala ce incompetenti stau in scaune bine platite si ce coordonare proasta a fost in cazul de fata. Odihneasca-se in pace. Lasati sa faca treaba asta.
in ipoteza in care presupunem ca pilotul e vinovat,ceea ce spune prodecanul mi se pare total plauzibil si de bun simt (sa nu uitam ca a coborat cateva sute de m sub plafonul de siguranta si a fost atentionat de turn) deci in acest caz iovan nu a salvat celelalte vieti ci doar a reusit sa-si repare o mica parte din greseala.dar pana la urma ce om nu… Citeste mai departe