Sambata 21 Decembrie

Necropsia câinelui mort la Clinica USAMV Cluj arată că nu putea fi salvat. Medicii: Am fost hărțuiți

 

Medicii de la Spitalul de animale de la USAMV (Clinica de Urgență a Facultății de Medicină Veterinară) susțin că animalul lovit de mașină care a fost adus în weekend a murit din cauza leziunilor foarte grave suferite.

 

Știri de Cluj a relatat despre acest caz, după ce persoana care a găsit câinele a reclamat că s-a intervenit cu întârziere și că timp de 20 de minute câinelui nu i s-a făcut nimic. Medicii de la Spital spun că animalului i s-a pus o perfuzie și că a fost lăsat 10 minute pe masă, pentru ca medicamentul să fie administrat.

 

În plus, îl acuză pe Ovidiu Păslaru, cel care a filmat tot cazul, că i-a hărțuit și nu i-a lăsat să lucreze. 

 

Redăm mai jos poziția Clinicii Veterinare de Urgență USAMV Cluj-Napoca.

 

În data de 15.09.2018, în jurul orei 21.00, s-a primit un telefon la Clinica de Urgență a Facultății de Medicină Veterinară, prin care se anunța sosirea în aproximativ 40 minute a unui câine lovit de două mașini în zona Huedin. 

 

La ora 21,56 minute a sosit în Clinica de Urgență FMV domnul Pâslariu Ovidiu și soția sa cu un câine accidentat (sex feminin), care nu era în proprietatea dânșilor și, conform propriilor declarații, a fost găsit la locul accidentului. Animalul nu avea carnet de sănătate, nu se cunoșteau date precum vârsta, rasa, microcipare etc….

 

La ora 21,58 de minute s-a început procedura de înregistrare a cazului, conform protocolului, de către o studentă aflată în gardă, îndrumată de medicul internist consultant de gardă (completarea Foii de observație clinică: specie, rasă, vârstă: sex, sterilizat, numele, culoare, semne particulare; nume, adresă, telefon proprietar/găsitor; verificare cip animal și în baza de date RECS, semnare acord proprietar/găsitor, pus botniță la pacient) și înregistrarea constantelor fiziologice (puls, respirație, temperatură - anamneză). 

 

Conform regulamentului, nu se pot rezerva mese speciale de consultație, cum a reclamat găsitorul câinelui rănit, iar stabilirea codului de urgență se realizează după ce pacientul a ajuns la Recepție triaj. În acest caz, a fost stabilit cod de urgență maximă (negru) și a fost preluat înaintea altor pacienți, care așteptau în clinică sau în Recepție să fie preluați. 

 

Botnița pusă este obligatorie în astfel de cazuri pentru prevenția mușcăturilor din partea animalelor, aflate de obicei în stare de șoc, și este un model reglabil care se adaptează după botul pacientului, neexistând posibilitatea de sufocare sau să muște în timpul anumitor manopere. 

 

În momentul în care câinele a intrat în incinta spitalului, domnul Pâslariu Ovidiu a început să filmeze și să posteze live pe Facebook toată procedura de înregistrare și, deși a fost rugat să înceteze, fiind contrar regulamentului clinicii, a refuzat. Procedura de înregistrare și consult primar la recepție a durat 14 minute, timp în care s-a eliberat sala de consultații și s-a igienizat masa pentru primirea pacientului, pe masă existând un alt pacient în tratament care a fost transferat în sala de internare. 

 

Starea câinelui, descrisă de catre student și constatată de către medic a fost stabilă (câinele era prezent, reactiv, chiar dădea din coadă), la ora 22.10. 

Domnul care a găsit animalul fără stăpân a fost poftit în clinică, împreună cu soția sa. Apoi, câinele a fost cântărit, potrivit procedurilor pentru orice animal internat de urgență, în vederea manoperelor ulterioare (inclusiv o posibilă anestezie), după care s-a trecut la examenul clinic amănunțit în sala de consultație. 

După ce efectuarea completă a anamnezei, domnul Pâslariu a menționat că dorește stabilizarea animalului, pentru ca ulterior să-l trimită la București pentru tratament. În urma examenului pe aparate, animalul a fost toaletat și urma să se pună cateterul venos periferic. 

 

În acel moment, domnul Pâslariu și soția sa au fost rugați să părăsească sala și să aștepte la recepție, moment în care s-a observat că domnul Pâslariu (găsitorul) continua filmarea și postarea live pe Facebook. Acesta a fost informat, din nou, că în acest spațiu este interzisă filmarea sau preluarea de imagini, fiind afișat acest lucru la intrarea în clinică. 

 

Conform regulamentului clinicii, filmările de orice tip, fără acordul conducerii și/sau a proprietarilor altor animale aflate în proceduri de urgență, tratamente etc este interzisă, exact cum se procedează și în spitalele cu pacienți umani. 

 

De asemenea, conform regulamentului FMV, proprietarii/aparținătorii nu au dreptul să asiste la tratamentele laborioase care se realizează asupra animalelor. Revenind la caz: introducerea animalului în clinică și cântărirea lui a fost realizată cu ajutorul soției domnului Pâslariu, punerea și poziționarea pe masa de consultație a fost realizată de către doamna Pâslariu și echipa de gardă, iar în tot acest timp domnul Pâslariu era ocupat cu filmarea și postarea pe Facebook.

 

Procedurile efectuate :

 

S-a pus cateter venos periferic și s-a administrat terapia de primă intenție în politraumă, conform protocolului. S-a constatat că animalul este suficient de stabil încat să poată fi reechilibrat și rehidratat prin perfuzie ca să se poată recurge ulterior la analizele ASTRUP și AFAST. 

 

În momentul perfuziei, câinele a fost lăsat sub supravegherea unui alt student aflat în gardă, timp de 10 minute, iar medicul internist s-a ocupat de alte două cazuri urgente (unul la tratament și unul aflat pe transfuzie de sânge). După aproximativ șase minute de perfuzie, studentul a anunțat medicul că pacientul a intrat în stop cardio-respirator. S-a constatat de către medic, în urma examinării monitorului de funcții vitale că pacientul era în stop respirator, moment în care s-a intubat și s-a început ventilația artificială. 

 

În acel moment, domnul Pâslariu a intrat în sală și a refuzat să părăsească incinta, continuând să filmeze în zona de intervenție. Erau începute deja manevrele de resuscitare, găsitorul acestuia a fost poftit din nou, respectuos, afară din zona de intervenție, dar a continuat să transmită live pe Facebook, filmând pe geam și inclusiv prin jaluzele. 

 

Domnul Pâslariu a început să țipe la membrii echipei medicale, care au decis să continue resuscitarea animalului și nu să sesiseze Poliția, chiar dacă se simțea hărțuită și agresată verbal. 

 

Resuscitarea a fost făcută aproximativ 25 de minute, cu domnul Pâslariu pe fundal, transmițând live pe Facebook și comentând la adresa echipei medicale. Atunci a fost sunat responsabilul de clinică, care a solicitat să vorbească cu domnul Pâslariu pentru a-l tempera și a-l ruga să nu mai exercite presiune asupra echipei din Urgență. 

S-a reușit parțial acest lucru, însă găsitorul cîinelui a continuat filmarea și înregistrarea telefonică pe Facebook, fără a-l informa pe șeful Clinicii FMV despre acest aspect, încălcând astfel dreptul la viața privată și propria imagine, potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă. 

 

În acest interval, de circa 25 de minute, manevrele de resuscitare au continuat, însă câinele nu a mai putut fi salvat, din păcate, și a fost declarat decedat. 

Ulterior, i s-au explicat domnului Pâslariu aspectele evenimentului, toată procedura care s-a aplicat pacientului pentru salvarea lui, echipa neavând timp pentru aceste discuții în momentele de aplicare a protocolului de urgență.

 

Domnul Pâslariu nu a fost de acord, dar părea că a înteles situația și a hotărât să lase câinele în cadrul universității pentru necropsie și incinerare. Acesta a întrebat dacă poate poate fotografia animalul, i s-a răspuns că regulamentul interzice. A cerut să-și ia rămas-bun, dar a intrat doar pentru a face o fotografie, încălcând din nou regulamentele clinicii. Apoi, împreună cu soția, au completat actele privind consimțământul de incinerare. 

 

A doua zi, în procedură de urgență, câinele a fost necropsiat și incinerat, conform protocolului. Diagnosticul anatomopatologic de stabilire a cauzei morții a fost de hemoperitoneu și hemotorax consecutiv rupturii masive de ficat și leziunilor pulmonare, diagnostic declarat incompatibil cu supravietuirea, ca urmare a gravelor leziuni suferite în timpul accidentelor. 

 

În conformitate cu ancheta internă efectuată și studierea imaginilor de pe camerele video ale clinicii, putem afirma  că echipa, deși sub presiunea filmărilor și jignirilor, a procedat conform protocoalelor de urgență FMV și ale situației din clinică, având în vedere că mai erau cazuri grave sau mai puțin grave în tratament, și toate necesitau atenția singurei echipe medicale aflată în gardă. 

 

De asemenea, alți proprietari de animale se aflau în Urgență și au intervenit după trei ore în zona Recepției, rugându-l pe domnul Pâslariu să oprească filmarea live pe Facebook, reamintim - interzisă prin regulament, pentru că și dânșii aveau animale care aveau nevoie de îngrijire (conform filmărilor prezentate de dl. Pâslariu). Acesta s-a conformat, dar nu pentru că a fost rugat de ei, ci pentru că mai avea 1% baterie la telefon, tot conform propriilor imagini postate pe Facebook. 

 

În concluzie, considerăm că echipa medicală a fost hărțuită în momentul exercitării profesiei încă de la intrarea în clinică cu câinele în stare gravă, iar domnul Pâslariu Ovidiu a fost mai preocupat de transmiterea live pe Facebook decât de soarta animalului, care avea nevoie de toată liniștea și atenția personalului calificat, plus că a încălcat dreptul la respectul vieții private și a demnității persoanelor umane, conform Codului Civil, față de membrii echipei de la Clinica de Urgență FMV.

În încheiere, dorim să ne prezentăm regretul pentru incident și, mai ales pentru faptul că un animal aflat în stare atât de gravă nu a putut fi salvat, și rugăm aparținătorii/găsitorii să respecte protocoalele clinicii. Nu ajută jignirile atunci când un medic, chiar și tânăr, face eforturi să salveze o viață.

 

Vă asigurăm că echipele medicale din cadrul Clinicii FMV depun tot efortul pentru a salva vieți, nu pentru a le pierde, și vă rugăm să ne semnalați orice nemulțumire, indiferent de ce natură ar fi, tocmai pentru a îmbunătăți dialogul în scopul comun de a avea alături de noi animalele dragi”, conducerea Clinicii Veterinare de Urgență USAMV Cluj-Napoca.

 

Citește AICI și cazul inițial. 

 

La această Clinică, unde se face și treabă foarte bună, fiind mulți medici specialiști foarte buni, problema este la serviciul de gardă. Ovidiu Pâslariu a postat pe pagina lui de Facebook o serie de experiențe negative pe care le-au avut oamenii. De remarcat că serviciile la această clinică nu sunt gratuite, ea funcționând ca orice cabinet privat.

Comentarii Facebook