Duminica 22 Decembrie

NOAPTEA MINȚII! În Tureni, pe lângă borduri a fost amplasat un gard de sârmă pe DN 1 - FOTO

 

Locuitorii comunei Tureni se iau cu mâinile de cap când văd lucrarea care a fost făcută de ANTREPRIZA DE REPARATII SI LUCRARI ARL CLUJ, pe DN 1 E60.

 

Oamenii și Primăria din Tureni au reclamat în repetate rânduri că lucrarea reprezintă un pericol public pentru șoferi, dar acum sunt și mai surprinși de stadiul la care s-a ajuns. Nu numai că au fost montate borduri pe mijlocul drumului național, dar acum muncitorii ARL au pus și un gard de sârmă, care desparte sensurile de mers, totul conform unor planuri avizate de toate instituțiile statului.

 

Desi primarul s-a opus vehement uite cu ce ne trezim din partea CNADNR. Cat de penibil! Niste tuia nu primim? Mai bine faceau gardul din beton, placat cu polistiren pentru izolatie termica”, ne-a relatat, dezamăgit, un localnic. 

 

Foto: Stadiul lucrărilor în timpul primăverii

 

Foto: Situația actuală din Tureni, 3 noiembrie 2016

 

Proiectul ”Modernizarea infrastructurii privind siguranta circulatiei pe DN 1, in sate lineare si puncte negre” este finanțat din fonduri europene. În județul Cluj sunt vizate două loturi: LOT 5: Tureni km 455+440-456+920, Valcele km 463+040 - 464+700, Floresti km 482+420-487+680, Gilau km 492+260-497+300, Paniceni km 511+820-513+280, Osorhei km 618+900-622+300 și LOT 7: Feleacu km 466+380 - km 469+560, Capusu Mare km 500+880 – km 503+660, Ciucea km 547+950 - km 550+000, Auseu km 581+820 - km 583+380, Tinaud km 586+460 - km 589+040, Alesd km 589+300 - km 592+180.

 

Ambele contracte au fost câștigate de S.C. ANTREPRIZA DE REPARATII SI LUCRARI ARL CLUJ S.A.. În cazul lotului 5 valoarea contractului a fost de 17.827.887,17 lei fara TVA, iar în cazul Lotului 7 de 11.623.415,98 lei fara TVA.

 

Reprezentanții CNADNR au explicat că proiect este început demult, realizat cu institutii de specialitate si Politia Romana, finantat prin fonduri europene si nu poate fi oprit sau modificat.

 

Proiectul aflat in derulare s-a elaborat in baza contractului de consultanta si proiectare "Modernizarea infrastructurii privind siguranta circulatiei pe DN 1, in sate lineare si puncte negre" care a avut ca scop identificarea zonelor cu cel mai mare risc privind siguranta circulatiei pe DN 1. Prin colaborarea cu institutii de specialitate nationale si internationale, dar si cu Inspectoratul General al Politiei Romane - Directia Rutiera, au fost identificate "punctele negre", precum si masurile ce se impun pentru eliminarea cauzelor si reconfigurarea drumului si a zonei drumului pentru diminuarea accidentelor grave. Mentionam ca un factor determinant in identificarea acestor locatii a fost statistica accidentelor care s-au soldat cu vatamari grave si decese”, sustine CNADNR. 

 

Proiectul a fost demarat in 2007 si aprobat in guvern in 2011, cu licitațiile de lucrari pornite in 2012. 

 

Proiectul este unul pe fonduri europene, iar CNADNR sustine ca acesta nu mai poate fi schimbat pentru ca ar deveni neeligibil, deci suportat de la bugetul de stat. 

 

Argumentele CNADNR:

 

- Intr-o zona construita, obiectivul principal este ca autovehiculele sa circule la un nivel de viteza comparabil cu limita legala de viteza si in concordanta cu mediul inconjurator al drumului;

- Sectoarele lungi de aliniament predispun soferii sa circule cu viteze mari. Este necesara segmentarea acestor sectoare in unele mai scurte;

- Ingustarea drumului duce la micsorarea vitezei. In acest sens ingustarea drumului de la 3.5m la 3.2m sau chiar la 3.0m s-a dovedit eficienta in multe tari din Europa;

- Multe din problemele de siguranta rutiera in localitatile lineare rezulta din conflicte care apar intre traficul de tranzit si cel local ¬ motorizat sau nemotorizat;

- Numarul accidentelor este mai mare cu cat numarul acceselor private este mai ridicat. Aceste accese pot fi o cauza pentru 25% din accidente;

 

Obiectivul cel mai important in traversarea localitatii este de a determina conducatorii auto sa-si schimbe maniera de conducere si implicit sa reduca viteza de rulare. Totodata acolo unde incepe un grup compact de cladiri sectiunea transversala a drumului trebuie modificata. Aceasta se poate face:

 

- Prin transformarea acostamentelor in trotuare (incadrarea partii carosabile cu borduri- un bun exemplu il constituie zonele de drum national care tranziteaza orasele);

- Prin reducerea numarului de benzi de circulatie de la doua pe sens la una pe sens de-a lungul zonei construite.

 

In cazurile in care niciuna din metodele de mai sus nu sunt eficiente, in sensul ca vitezele practicate dupa intrarea in localitate sunt in continuare foarte mari, este nevoie de introducerea unor masuri mai dure. Aceste alternative sunt:

 

- Creearea unei insule pe zona mediana a drumului;

- Sicanarea drumului;

- Ingustarea drumului pe sectiunea de intrare in localitate;

- Amenajarea unui sens giratoriu.

 

CNANDR susține că proiectul nu mai poate fi modificat.

 

Pentru proiectele finantate din Fonduri Europene Nerambursabile, daca in perioada de valabilitate a Contractului de Finantare intervine o modificare substantiala, care afecteaza major natura si conditiile de implementare sau rezulta dintr-o schimbare a regimului proprietatii unei partii a Proiectului sau o incetare/schimbare in localizare a acestuia, Proiectul devine neeligibil, conducand la declararea tuturor cheltuielilor efectuate, ca fiind neeligibile. De asemenea, CNADNR este responsabila pentru implementarea proiectelor in conditiile Contractelor de Finantare si pentru atingerea obiectivelor Proiectelor.

 

Tinand cont ca toate cheltuielile din cadrul celor doua contracte (lot 5 si 7), au fost efectuate dupa 01.01.2014, conform HG de eligibilitate a cheltuielilor din cadrul POIM, acestea isi mentin eligibilitatea in contextul in care la momentul rambursarii (ulterior semnarii contractului de finantare din cadrul POIM) lucrarile certificate si decontate sunt conforme calitativ cu momentul platii. Demolarea acestora si interventia asupra lucrarilor efectuate conduce la corectii de 100%.

 

Lucrarile aferente obiectivelor din referinta, au fost aprobate si avizate spre neschimbare prin Documentatia Tehnica (DTAC) si Autorizatia de Construire.

 

Lucrarile proiectate si avizate, au un grad avansat de executie.

 

Schimbarea solutiei tehnice proiectate (ex: cu alte tipuri de separatoare), va conduce la:

 

- costuri suplimentare aferente dezafectarii/demolarii lucrarilor executate pana in prezent pe zona mediana de catre Antreprenor si certificate din punct de vedere calitativ/cantitativ de catre Inginer. Tinand cont ca schimbarea solutiei proiectate implica demolarea lucrarilor executate, eligibile prin natura lor, costurile aferente lucrarilor executate si interventia (demolarea/dezafectarea) asupra acestora, va conduce conform celor mentionate anterior la corectii de 100%.

- costuri suplimentare aferente reproiectarii/avizarii modificarilor solutiilor din cadrul Proiectului Tehnic;

- necesitatea de revizuire a avizelor/acordurilor/autorizatiilor, modificarea indicatorilor tehnico - economici;

- costuri suplimentare aferente lucrarilor modificatoare - amplasarea unor noi tipuri de separatoare, avand in vedere normele tehnice in vigoare, precum si prevederile legislative, inclusiv cele in materia achizitiilor publice.

 

Dorim sa precizam ca in cadrul contractelor din referinta nu au fost prevazute solutii alternative cu privire la aplicarea in teren a altor tipuri de separatoare.

 

De asemenea, CNADNR in calitate de Autoritate Contractanta nu a optat pentru achizitionarea ulterioara de noi lucrari sau/si servicii similare de la ofertantul a carui oferta a fost declarata castigatoare in cadrul procedurii de achizitie publica (lot 5 si 7).

 

- un impact negativ asupra duratei de executie a lucrarilor;

 

- revendicari din partea Antreprenorului (extensie de timp; costuri aferente extensiei de timp; preturi unitare noi etc) sau chiar la rezilierea contractului de catre Antreprenor (necesar, la nivel de exemplificare: conservarea lucrarilor executate; efectuarea de expertize tehnice pentru lucrarile executate; avize/acorduri/autorizatii; o noua procedura de achizitie pentru atribuirea contractului de servicii de revizuire a Proiectului Tehnic; revizuirea Proiectului Tehnic si a caietelor de sarcini; revizuirea indicatorilor tehnico - economici; o noua procedura de achizitie pentru atribuirea lucrarilor; executia lucrarilor etc. -  fapt ce ar putea conduce la iesirea din perioada de eligibilitate a proiectelor POIM) si la costuri generate de rezilierea contractelor.

 

Toate aceste costuri suplimentare, derivate din aplicarea modificarilor solutiei tehnice proiectate, vor fi necesar a fi suportate de la Bugetul de Stat al Romaniei.

Comentarii Facebook