O soprană de la Opera Cluj despre Paula Rad: ”Vocea ei, realmente promițătoare, e departe de a fi suficientă”
Soprana Diana Ţugui, de la Opera Națională Română din Cluj-Napoca, a acuzat diletantismul cu care a tratat juriul de la Românii au talent cazul Paulei Rad.
Aceasta îl apără pe managerul Operei din Cluj, Florin Estefan, și spune că Paula Rad are o voce bună, dar acest lucru nu este suficient pentru a putea lucra la Operă.
ROMÂNII AU TALENT ȘI SPUN LUCRURI TRĂZNITE !
”Cel mai greu de rostit cuvinte din lume sunt NU ȘTIU și NU MĂ PRICEP. Psihologii și sociologii spun că dacă un reporter te oprește pe stradă și-ți cere opinia despre n’import quoi, indiferent de domeniu, vor fi rarisimi cei care vor spune senini: ”La asta nu mă pricep”. Omul simte nevoia să răspundă ceva, orice, pentru că altfel își închipuie că va fi considerat ignorant!
În povestea Românii au talent - Opera Națională Română Cluj, pare că se aplică vorba ”Un nebun aruncă o piatră în apă și 1000 de înțelepți nu știu cum să o scoată de acolo”. Vine stimabilul Florin Călinescu, aruncă două replici aducătoare de rating, conform unui format tip ”românii rămân cu gura căscată”, după care muzicieni și muzicologi, jurnaliști interesați și cititori oarecare, persoane bine intenționate și oameni care n-au fost în viața lor la operă încep veșnica luptă a partizanatelor și contrazicerilor. Sigur, oriunde miroase a posibil scandal, apar și corbii de serviciu din presa locală care croncăne declamativ verdicte injuste, aruncând fără discernamânt anateme și lături în capul cui le merita cel mai puțin.
În fața acestor lucruri și după o viață cu partitura în față, îmi permit următoarele opinii, intrebări și sugestii:
- În țara în care oricine se pricepe și vorbește despre orice și nimeni nu mai respectă munca și expertiza nimănui, pare să fie prea complicat să gândești ce consectințe pot avea vorbele tale. Blestematul de rating calcă fără milă peste cadavre, și dacă alături de rețeta de succes garantat „pantaloni scurți - absolventă de conservator - femeie de serviciu - bucată muzicală cunoscută de toata lumea din auzite” mai adaugi și o înfierare proletară la gramadă și fără discernământ a unor oameni și instituții despre care nu știi nimic, atunci ai acaparat toată atenția! Adevărul, corectitudinea și dreptatea rămân cu capul spart în culise. Ca rețeta să fie perfectă n-ar mai trebui adaugată decât replica la moda: Corupția ucide!
- E încă mult loc pentru cântăreți buni în operă. Din toți absolvenții de Conservator din țara asta, cei mai mulți ajung să lucreze ca profesori de muzică, in cor sau chiar în meserii din alte domenii, lucruri extrem de onorabile, de altfel. Nu doar pentru că numărul de soliști din teatrele de operă este și va fi întotdeauna limitat oriunde în lume; ci în primul rând pentru că cei mai mulți realizează, fie că o recunosc sau nu, că ar trebui să se înhame la o muncă uriașă și fără pauză pentru tot restul vieții, lucru pe care puțini îl știu la început și chiar mai puțini sunt dispuși să îl facă! Atunci când termini școala de șoferi n-ai devenit automat un conducător foarte bun și cu atât mai puțin vreun pilot de Formula 1. Oricât talent ai avea! Munca de-abia atunci începe iar în operă, dacă vrei să rămâi profesionist, această muncă se va termina numai odată cu ieșirea la pensie.
- Înainte de a da verdicte care pot să jignească sau să doară, membrii showului TV în cauză sunt invitații mei să asiste la o cabină (repetiție individuală cu pianist), a mea sau a oricărui coleg de-al meu, oricând doresc! Or să înteleagă, poate, câtă muncă se ascunde în spatele cizelării fiecărei note. A FIECĂREI NOTE! Chiar dacă într-o sală de operă va fi întotdeauna un număr limitat de ascultători care vor cunoaște perfect partitura sau vor percepe și înțelege subtilitățile ei, cântarețul de operă este obligat să fie profesionist! Pentru că opera nu este doar un alt gen muzical. Ea cere enorm de la orice artist liric și, ca să rămâi sus, o iei cu tine (vrei, nu vrei) acasă, în vacanță și noaptea în somn. Cu tot respectul pe care îl merită domnișoara Paula Rad, o persoană de toată isprava și care a picat nevinovată la mijloc într-o dispută care nu i se datorează în niciun fel, sunt obligată să spun următoarele: orice muzician specializat în genul liric ar putea face zeci de corecturi instantanee în partitura cântată de ea la care, pe alocuri, a adus chiar și contribuții personale fără acceptul domnului Puccini. Vocea ei, realmente promițătoare, e departe de a fi suficientă. Atunci când ai șansa să te naști cu o voce bună, în opera distracția de-abia începe! Iar Paula ar trebui să știe asta, oricât de tentant ar fi boost-ul oferit de showul la care a participat.
- Cum ar fi ca la următorul film a lui Nae Caranfil, nu el- regizorul- ar fi cel care decide dacă Florin Călinescu sau alt actor e potrivit pentru rol, ci un juriu format din profesori de geografie, matematicieni și prezentatori meteo? Cum ar fi dacă serbările școlare ar trebui sa se constituie în sursă obligatorie de recrutat distribuții pentru Buftea? Cum ar fi dacă „Ziar de Caransebeș” ar decide prin vocea comentatorului de politică agrară că Nae Caranfil e un corupt, că numele lui are sorginte aromână și ăsta e un argument clar de lipsă de caracter iar Florin Călinescu a primit rolul din „Asfalt Tango” pe pile?
- Propun ca în loc de audiție, la Opera Cluj sau la Metropolitan, la București sau la Scala, să existe un buton Golden Buzz prin care să fie aleși cântăreții din distribuția fiecărei opere. Eventual să poată fi apăsat și de trecători, astfel încât să avem o adevărată operă democratică. Cu un pic de străduință am putea aplica ideea asta și la admiterea la Conservator și, de ce nu, în orice alt domeniu al vieții culturale, că prea au devenit artiștii și creatorii înfumurați și elitiști!
- Simt nevoia să-mi cer eu scuze, pentru că e puțin probabil ca împricinații să o facă, colegilor mei a căror muncă neîntreruptă și nevăzută a fost direct sau indirect, cu voie sau fără voie, ofensată. Și în primul rând munca lui Florin Estefan, cel mai direct și nedrept atacat, căruia orice om de bun simț și bună credință îi vede rezultatele și-i recunoaște meritele în ridicarea operei clujene. Nu pot decât să sper, riscând să fiu idealistă, că ne îndreptăm spre o vreme a normalității, în care seriozitatea, munca și valoarea vor câștiga competiția cu show-ul facil și semidoctismul agresiv”.
18 Comentarii
Adica cum nu este suficient sa ai voce pentru a canta?
Dar ce va mai place Can Can-ul....
”Vocea ei, realmente promițătoare, e departe de a fi suficientă” - asta spune tot.
Tipa nu a dat concurs la opera, deci nu mai incape nimic de zis.
ai verificat tu ca nu adat concurs
Drga Opera, vad ca nu aveti altceva de lucru, ce ziceti de-o greva, ca de cateva luni nimica, ne-am obisnuit deja, ceva lipseste.
Ascultati si voi pe celebrul cantacios de opera Nicolae Guta si celebra Floricica Dănțuitoarea!!!Foot opera...hahahaha
Deja e a 4-a Știre in decurs de 3 zile despre doamna asta. Chiar e așa de interesant ? Dacă eu atiu sa cant înseamnă ca trebuie sa ma accepte la opra? Gata cu știrile despre doamna. Ok am priceput.
Doamne ce argumentatie faina si de bun simt !
Si referitor la Formula 1 spre exemplu Vestappen a debutat in Formula 1 la doar17 ani cand in Romania la 18 ani ' dai pentru permis". Ca sa nu mai vorbim de marii compozitori. Raportul talent/ munca este net in favoarea talentului in orice domeniu unde talentul e componenta principala, iar in domeniul artelor este.
da conteaza si in ce tara te nasti talentat sau macar in ce familie , talentul daca nu este stimulat de antrenament si tehnica de top se pierde in timp pe masura ce inbatrnesti ca fata asta peste alti 5 ani de femeie de servicu chiar cei de la marea opera din cluj vor putea sa se lamenteze ca este iesita din forma si a uitat tehnica
Sa fie un nou fenomen Costel Busuioc ?
De el am "scapat" , va pleca definitiv , a gasit de lucru in strainatate in domeniu .
El a ajuns putin mai departe dar tot de un zid s-a lovit "Mi-as dori din tot sufletul meu sa plec definitiv, imi pare rau eu sunt nationalist, dar din pacate romanii nu gandesc la fel despre mine. Nu pot sa traiesc aici,… Citeste mai departe
Daca era Eba, sigur canta in Parlamentul European despre "succesurile" ei...dar de era vara lui Boc, tot la fel de bine ar fi obtinut angajamente "rentabile"...si uite cum stim cu totii sa ne credem experti in tot si in toate ...un fel de sfinti ai neamului.
Si Costel Busuioc a fost descoperit in urma unui astfel de concurs, Hijo de Babel cu un juriu format din actor, prezentator radio si director de casa de productie, si a ajuns unde a ajuns. Norocul lui = Spania . Pavarotii nu stia sa citeasca o partitura dar talentul si oamenii care au vazut darul din el l-au dus in varf. La 38 de ani e un pic cam mult… Citeste mai departe
Unde a ajuns busuioc? Nu cumva s-a reintors incet in anonimatul de unde a si aparut?
Sa ajungi undeva nu inseamna neaparat sa si ramai acolo. Asta depinde in cele din urma in mare masura de tine. Oricum de la cioban la contract cu Sony consider ca e cale lunga. Totusi scensorul social a functionat uimitor in cazul lui. Iar multi romani s-au simtit mandri de el.
Eu merg la opera, nu sunt specializat in muzica, imi place acest gen si incerc cat de des pot sa ma delectez. Are dreptate doamna soprana, cei de la Romanii au talent s-au pronuntat prea extuziasmati de concurenta. Are voce, dar nu se stie pricina ca nu gaseste un loc de munca adecvat pregatirii ei. Nu toti conservatoristii canta la opera. Oare de ce… Citeste mai departe
dupa scandalu asta chiar nimeni in afara de rude ale celor ce performeaza nu va mai merge pe acolo pt. ca se stie ca acolo sunt pe pile bagati pe un loc caldut de bugetar , ce spectacole de succes la pubilc produc cei de acolo nimeni nu a auzit de ei si nu ii cunoaste in afara de rudele lor nici dracu nu cumpara bilete la spectacolele lor asta este… Citeste mai departe
La Opera din Cluj 90% din spectacole sunt cu casa inchisa, pentru unele biletele epuizandu-se in ziua punerii in vanzare...Cine apreciaza opera "nu se va impiedica de un ciot"...sa parafrazez o opera de Eminescu
Mai GICA, lasa-ne pe noi in truda noastra cu OPERA ROMANA si du-te tu acolo, la "Roamntic" unde te simti tu in largul tau.